Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Forkølet???
Forfatter: 
Dato:  14-10-2010 09:36

Hejsa!

Jeg har en 12-årig hoppe der er begyndt at hoste lidt, men kun på folden. Hun er rød i øjenkrogen, der hvor hun burde være "bleg". Der er ikke noget snot efter hvad jeg kan se.

Hun går på fold fra morgen til sen aften, og jeg synes ikke hun sætter særlig godt vinterpels, set i forhold til min vallak. Det er første vinter jeg har hende, og kan kun sammenligne med hvordan hun så ud da jeg fik hende i det tidlige forår...tæret af spoleorm og lus i store mængder... derfor en meget ringe pels. Havde nok forventet at hun i rask tilstand og god foderstand ville sætte mere pels.

Jeg vil meget nødig ha' en hest der skal rende med dækken (og det har hun iøvrigt heller ikke gået med før) men er det noget man bruger hvis de bli'r lidt sløje/forkølede...og så kan ta' af dem igen når de er friske?

Alt det bedste - Karina

Døm ikke førend du har overvejet den positive side af sagen...

0
0
Svar på denne tråd

hej Karina
Forfatter: 
Dato:  16-10-2010 09:49

Jeg ville så gerne anbefale dig at give hende et dækken på, så hun ikke går og er kold. Hoste er ikke at spøge med, vores ene pony endte med slem lungebetændelse 2 gange sidste efterår. De lover lavere temp. inden for kort tid samt regn, og så vil hun nok komme til at fryse når hun har sat så sparsom vinterpels.

Problemet er bare at jeg ikke mener at du kan tage dæknet af hende igen, når først hun har vennet sig til det. God bedring med hende. VH Christine

0
0
Svar på denne tråd

Tak...
Forfatter: 
Dato:  16-10-2010 11:37

...for svar!

Alt det bedste - Karina

0
0
Svar på denne tråd

Hoste...
Forfatter: 
Dato:  16-10-2010 15:18

Jeg vil også opfordre dig til at tage hosten alvorlig -

Hvis du her i sommer modtog en svækket og udmagret hest, er det måske også lidt optimistisk at forvente at hun kan gå på fold uden læskur fra morgen til aften.

Det tager lang tid før en hest har genvundet sit normale immunforsvar, efter en svækkelse.

Jeg vil foreslå dig at give ekstra vitaminer og så give hende et dækken på - hele vinteren.

Jeg er normalt heller ikke fortaler for dækken, men i visse situationer er det nødvendigt og så får hestene selvfølgelig dækken på.

jette

1 helt ny hestebokse ledige for indflytning

Ponyboks og pony løsdrift ledig

se mere på www.staldmoellegaarden.dk

Center for alternativ behandling

www.staldmoellegaarden.dk

0
0
Svar på denne tråd

tak igen...
Forfatter: 
Dato:  16-10-2010 15:42

Det er nu ikke sådan hun ikke har læskur... hun har fri adgang til stalden hele dagen og så blir dørene lukket om natten. Hun gik sygdomsfri igennem sidste vinter uden dækken, men med spoleorm på 2. eller 3. år og så de lus dér.

Synes der er langt imellem hostene, det var mere de røde øjne der bekymrede mig, og det ser bedre ud nu.

Jeg ser hvordan det udvikler sig, ellers så må hun ha' dækken på. Former mangler hun i hvert fald ikke mere

Alt det bedste - Karina

0
0
Svar på denne tråd

rthdhadgh
Forfatter: 
Dato:  16-10-2010 18:48

Hej Karina.

Jeg har ligesom dig købt en hoppe på 13 år som hele sidste år gik uden dækken.

Men i år har hun vist tegn på forkølelse, så jeg smed dækken på hende. Jeg er ellers også lidt imod dækkener, men det var simpelthen nødvendigt..

I stedet træster jeg mig med at jeg har en enormt robust vallak som ikke behøver dækken :-)

0
0
Svar på denne tråd

dddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  18-10-2010 11:16

På med dækken - så den ikke går og bliver kold.

Derudover ville jeg starte op på at give hesten hvidløg vinteren over samt en uges tid med Rød Solhat dråber i hestens foder

:)

Er det ikke bedre efter en uge, så skal dyrlægen ud og kigge på dyret.

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider