Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Magnesium til nervøse heste?
Forfatter: 
Dato:  07-10-2010 18:05

Hej HN!

Jeg har en vallak på 4½ år, som ofte reagerer voldsomt på nye/forandrede ting (på ridebanen/folden eks.) og ved pludselige situationer. Jeg træner ham selvfølgelig i nye ting, og giver ham tid og ro til at undersøge det der gør ham forskrækket. Alligevel oplever jeg tit at jeg har en hest med store øjne og udspilede næsebor. Sidste weekend snakkede jeg med en berider der var ude ved os, og han mente at hans magnesium/b-vitamin-depoter ikke var fyldt nok op, og anbefalede derfor et magnesium-tilskud.

Men jeg vil ikke bare fylde noget i ham, hvis det i virkeligheden ikke er det han mangler.

Er der nogle af Jer der har erfaringer med dette? :-) Modtager meget gerne gode råd af alle slags. Tænker også, at det måske er en omlægning af hans foderplan der i stedet skal til?

Majken & Højvang's Ikaros

- en gang pinto, altid pinto.

L E A R N . T O . T H I N K . L I K E . A . H O R S E

Sov godt Tarok, min soulmate

15-4-2004 - 16-5-2009

Savnet er stort

0
0
Svar på denne tråd

Jeg satsede lidt,
Forfatter: 
Dato:  07-10-2010 18:14

og gik bare igang med Magnesium (vidste så også fra dyrlæge-besøg et par mdr tidligere at det var galt med b-vitaminerne (vallak)). Det er godt et år siden jeg stoppede, og hesten er stadig rolig og ikke specielt bange for noget (med naboens kantklipper som evig undtagelse) hvor han før havde samme opførsel som din. Nogenlunde samtidig kom der også en sød pige til stalden som trænede "farlige" ting med hendes plag, og Salaam og jeg var indimellem med til det, med det skægge resultat at Salaam skulle spille "voksen og følsom" og vise plagen at ingenting var farligt - og det har nok også påvirket resultatet.

Men vil du være sikker på ikke at give for meget af noget, hedder det nok i alle tilfælde dyrlæge og blodprøve.

0
0
Svar på denne tråd

nervøse..
Forfatter: 
Dato:  07-10-2010 19:29

Jeg har i nogle perioder, da min hoppe var yngre (4 år), brugt magnesium tilskud fra Hippolyt med meget gode resultater, så jeg kan kun anbefale det..

Manuela - med Løgtoft's Carisma

0
0
Svar på denne tråd

hej med dig
Forfatter: 
Dato:  07-10-2010 20:11

Jeg bruger et produkt fra Blue Horse B express som er B

vitaminer, netop til miljø skift og pelssætning har jeg

overraskende god erfaring hjælper.

magnesium ved jeg ikke noget om, men ved at det bruges

af gym. ved træthed, mange vitaminer er farlige hvis

de gives i for store doser.

Jeg er mere hos min hest ved stald skift, sidder på

en stol ved boksen og hygger, det klart det hjælper

hesten til at accepterer skiftet, medmindre den ikke

kan lide rytteren.

hej igen.

Hej

Jeg er over de 4o og rytter af den gamle skole

og glad FEI og Dyreværn og forskning og sund fornuft

Jeg mener man lærer hele livet og fra hele verden.

0
0
Svar på denne tråd

Taaaaak
Forfatter: 
Dato:  07-10-2010 20:23

Tusind tak for svar. Det lyder jo til at I har haft glæde af begge tilskud, så det er jo fedt. Hvor meget har I givet af magnesium og b-vitamin? Min hest vejer ca. 600 kg og måler 170 cm.

15-4-2004 - 16-5-2009

Savnet er stort

0
0
Svar på denne tråd

produkter
Forfatter: 
Dato:  07-10-2010 21:19

jeg har også brugt både magnesium og b-ekspress fra Blue Hors, produkterne bruges ofte sammen da de er afhængige af hinanden, der står på bøtten hvor meget hesten skal have, havde god effekt af det.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  07-10-2010 21:31

nu ved jeg ikke hvad du foder med men at fjerne stivelse er også en rigtig god ting at gøre når man har en nervøs hest.

R.I.P Sir Aidan Skye

Lykkelige ejer af Sir Aidan Skye !!

Hvorfor har mænd én hjernecelle mere end en hest?
Det er så de ikke drikker af spanden når de vasker bil. :-)

0
0
Svar på denne tråd

Jeg læste bare
Forfatter: 
Dato:  07-10-2010 21:34

på beholderen ... og så gik jeg ret hurtigt ned til halv dosis af hvad de anbefalede :P

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  07-10-2010 22:36

Jeg ville ikke være så nervøs for at overdosere B-vitamin. Det er et vandopløseligt vitamin og hesten tisser det overskyndende ud.

Se evt. sundhest.dk der står en masse om vitaminer og hvad de bruges til.

Sælges:

6 års DS hoppe, god allround hest, super temperament. Evt. Udlån til rette rytter.

10 års DH hoppe e. B. Lantano-Lucky Light, mor til ovenstående, kåret med 888 i gang.

Skriv for flere info

0
0
Svar på denne tråd

En god ting
Forfatter: 
Dato:  08-10-2010 08:50

Min dejlige trakehner har haft de samme problemer. Hun får magnesium dagligt. Da hun ellers i løbet af 3 uger ændre sig drastisk til at blive meget svær at være i nærheden af. Dog skal du huske at der skal holdes pause på Magnesium.

Da min hoppe ikke kan det, har hun fået taget blodprøver 2 gange med at halv år mellemrum, for at se om hendes værdier var forhøjede. Sidste gang hun fik det taget for 14 dage siden, lå hendes værdier i den lave ende selvom hun får det. Så hun må forsætte et halvt år endnu og skal så have taget en opfølgende blodprøve.

Synes bare det er noget du lige skal have i tankerne. Du kunne jo altid få taget en blodprøve inden. Så er du på den sikre side.

Katja Ahrenfeldt

Den heldige ejer af en Trakehner

Donaufee VI E

Opstalder ved GB Dressage

0
0
Svar på denne tråd

Gode svar
Forfatter: 
Dato:  08-10-2010 09:17

Tak for jeres brugbare svar. Jeg tror jeg vil prøve at få taget en blodprøve på ham, og se hvad hans tal siger. Og så vil jeg prøve at give Blue Hors Magnesium og B-ekspress en chance. Kunne være skønt hvis det hjalp på ham :-)

Hav en rigtig dejlig weekend!!

15-4-2004 - 16-5-2009

Savnet er stort

0
0
Svar på denne tråd

864541635143
Forfatter: 
Dato:  08-10-2010 10:52

Jeg bruger både magnesium fra blue horse (fuld dosis) og antistress fra hippolyt (også fuld dosis) til min 6 årige vallak som hele sit liv har været i dårlige hænder ved hestehandlere og er super angst og stresser meget nemt. Da jeg fik ham kunne jeg slet ikke komme i nærheden af ham og havde jeg endelig fået jagtet ham ind så tog det en krig at få fat i ham og alligevel var han spændt som en flitsbue. Nu er han nem, medgørlig, forholdsvis rolig, kan stadig stresse lidt og farer nemt sammen ved noget lyd eller andet, men forholder sig roligt. Vi er nået så langt at jeg kan gå med ham på folden uden han stikker af, jeg kan sætte mig op på ham indendørs (det skal gøres ca 100 gange endnu før jeg tør gøre det udenfor).

0
0
Svar på denne tråd

Hej hej
Forfatter: 
Dato:  08-10-2010 10:57

Jeg bruger magnesium fra Blue Hors en uge før vi skal til stævne, det fungere rigtig godt.

Mette c,")

0
0
Svar på denne tråd

Magnesium
Forfatter: 
Dato:  08-10-2010 11:03

Jeg har brugt Betamag 12 som har været ganske godt til min nervøse hoppe.

Det kan du også få som oralt pasta som giver et ekstra boost i eksempelvis stævne situationer.

0
0
Svar på denne tråd

Magnesium.....
Forfatter: 
Dato:  08-10-2010 11:05

Jeg har brugt Magnesium med gode resultater så kan bestemt anbefales!

Don´t tell me the sky is the limit,

if there are footprints on the moon!

.

0
0
Svar på denne tråd

tralalala
Forfatter: 
Dato:  08-10-2010 12:30

Har prøvet Magnesium fra Blue Horse til min. Samt urter fra Ashkims også mod stress og nervøsitet. Intet af dette har haft nogen virkning på min hest. Bort set fra at han elskede urterne. Han blev ikke mindre nervøs pga. disse tilskud.

Det der virker bedst med ham er træning. Træning igen og igen. Han ville have godt af at blive redet 2 gange om dagen.

Pt. er vi dog inde i en god periode! Ved ikke om det er vores skift af foder, gode riderutiner, eller andet.

Har i næsten 2 mdr. fodret med Saracen Cooling mix & herbs. Synes han er blevet mere rolig af det. Men igen det kan også være fordi vi er godt i gang med at ride. Men han hopper ikke lige så meget osv. :D

Hobby avl af miniature heste:

Perhaps Love

La Luna

Incredible Dark Design

http://minihesten.skysite.dk/

smagen af Bøf

kødet er fra Angus

www.bomholdt.dk

et sted du kan købe kvalitetskød

0
0
Svar på denne tråd

AntiStress fra Hipp.
Forfatter: 
Dato:  08-10-2010 13:11

Tjarnalundi: Hvad koster AntiStress fra Hippolyt? Og nu så jeg lige på deres hjemmeside at det indeholder Baldrian.. Bruger du så den uden, eller den med? :-)

Kan godt følge dig i at du helst vil gøre det indendøre. Så kan du altid tage ham ud, når i føler jer sikre.

15-4-2004 - 16-5-2009

Savnet er stort

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-10-2010 13:23

Har også prøvet:

Magnesium (fra bluehorse)

"Relax et eller andet" (fra blue horse) kostede meget

Urter fra AskHim

Noget fra solanum til stressede heste

Men intet hjalp, det bedste er træning træning træning, og helst ingen fridage, hun virker bedst når hun arbejder hver dag, selv om det kan være en skrifttur på 15 min

0
0
Svar på denne tråd

Antistress
Forfatter: 
Dato:  08-10-2010 15:45

Jeg giver 305 kr for det og det er med baldrian, det må man dog ikke bruge hvis man stiller op i konkurrencer for baldrian er på doping listen:-)

0
0
Svar på denne tråd

Think Calm
Forfatter: 
Dato:  08-10-2010 17:27

Think Calm , intet mindre end fantastisk produkt.

Jeg mener det er fra Think Equine.

Du mærker ret hurtigt en virkning.

God fornøjelse.

P

0
0
Svar på denne tråd

Think calm???
Forfatter: 
Dato:  08-10-2010 18:12

Hvad er det for et produkt? Hvor meget skal der gives? Og hvad er prisen?

Hvad med smagen er det lækkert eller har det en skarp smag ligesom antistress har?

For jeg døjer godt nok ind imellem med at han ikke vil spise helt op pga smagen, men så får han lidt melasse på og så ryger det som regel ned.

0
0
Svar på denne tråd

Blodprøve!
Forfatter: 
Dato:  08-10-2010 19:16

Hvad med at få taget en blodprøve så ved du med sikkerhed hvad og hvis han mangler noget!

• Formidling af frieser i DK og Holland.
  • Træning af "problem" heste og dens ejer.
  • Undervisning.
  • Hjælp og vejledning.

0
0
Svar på denne tråd

dddddddddd
Forfatter: 
Dato:  09-10-2010 14:50

I vejrskiftstiderne hvor hestene altid bliver en smule mere "skøre" og oppe at ringe - og de gang min hest havde en skæv nakke (var i behandling) men så en del spørgelser og var meget hyppersensentiv - gav jeg magenesium fra Blue Hors.

Det havde en god virkning (y) Den fik ham til at falde lige en tand ned fra himlen så man rent faktisk kunne arbejde med ham. Jeg gav det kun 1 måned og så stoppede jeg igen da han blev fin. Trappede ned. Nu er jeg ude af det, men bruger det stadig ved vejrskiftende hvor han godt kan blive lidt "blæst" :)

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  09-10-2010 16:22

Jeg starte med at give ham B-ekspress + magnesium F fra i næste uge. Han skal nemlig flyttes til nyt opstaldningssted, så jeg håber at det har en virkning på hvordan han reagerer på det. Det er jo anbefalet også ved miljøskift :-)

Hvor lang tid er der gået før I har mærket forandring? Jeg regner med at prøve i en måned i første omgang.

Vil også gerne høre mere om ThinkCalm ;-)

15-4-2004 - 16-5-2009

Savnet er stort

0
0
Svar på denne tråd

Magnesium
Forfatter: 
Dato:  09-10-2010 23:39

Jeg har også god erfaring med magnesium, og vær ikke så bekymret for at overdosere, med mindre de der produkter er fyldt med alt muligt andet. Det der sker ved overdosering er lind mave, så du tager det i opløbet.

Jeg nægter dog at give en masse penge for produkter fordi der står blue horse på og bruger Dolimit kalk fra Matas.

Samhørighed

Hest & menneske - Et partnerskab

Når du springer trinene på en trappe over, risikerer du at falde!!

Tjek lige min hjemmeside

Akademisk er vejen for os!!

0
0
Svar på denne tråd

Magnesium/zink?
Forfatter: 
Dato:  09-10-2010 23:59

Min hest, der også altid har været til den vågne side, og set "spøgelser" alle vegne - fik i flere år zink tilskud, da det også skulle hjælpe på stress og nervøsitet. Fik at vide, at zink mangel kan give "pletter" for øjnene, og få hesten til at springe til side for dit og dat. Og jo mere de stresser, jo mere zink forbruger de, så det er en ond cirkel.

Dyrlægen tog blodprøver ca. hvert halve år, (mener jeg?)- og hun fik zink tilskud fra St. Hippolyt. Magnesium manglede hun ikke i så høj grad, men det tog flere år med zink tilskud, før hun var oppe på normalen. Ville dog ikke turde give nogle af delene som tilskud, uden at have fået tjekket en blodprøve for mangler først.

Zink tilskud gav også en flottere pels, mere appetit og pænere hove. Syntes også det gav en lidt roligere hest, men de andre ting var nemmere at vurdere...

Vil også gerne høre om det her "Think Calm" ??

Har ellers kun prøvet urter fra Askhim, "Placid" fra Brogården og "Relax Amino" fra Blue Hors. Uden at være helt sikker på, om de virkede, eller det bare var ro og træning...

Camilla Grenaa Clausen

- superglad tvillingemor og heste"mor"

- gl. dressurrytter, westernrytter "wanna-be" - og hygge-turrytter...

No hour of life is wasted that is spent in the saddle ... Winston Churchill

0
0
Svar på denne tråd

Makor fra St. Hippolyt
Forfatter: 
Dato:  12-10-2010 13:13

Jeg brugte Makor fra St. Hippolyt til min gamle hoppe, det er en blanding af bla. Magnesia og E vitamin. Det koster 310 kr og der er til en 2-3 måneder. Hun blev mærkbar roligere og mindre nervøs, og jeg synes også at vejrskifte forløb mere glat end uden Makor.

Mvh Anette

"Handicap er ikke en hindring for ridning, gør det bare sværere:-)"

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider