Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Erfaringer med at gå fra sko til barfod
Forfatter: 
Dato:  05-10-2010 11:57

Er der nogen, der har erfaringer med at gå fra sko til barfod?

Det skal siges, at det p.t. kun er på overvejelsesstadiet - en "kyllingeagtig" tanke, fordi min hest flejnede helt ud, sidst han havde smed. Så for at spare stress hos både hest, smed og ejer ville det jo være herligt, hvis han kunne gå uden sko. Men er det overhovedet realistisk at forestille sig, når hesten er 12 år og har gået med sko siden den blev tilredet?

Vil han kunne vænne sig til det? Taber han al gang? Hvor lang tid vil det evt. tage? Alle input er velkomne - også ideer til, hvordan man kan lære en moden, viljestærk herre at den altså ikke selv skal bestemme, om den skal skos eller ej. For det mærkelige er, at han aldrig har haft uheldige smedeoplevelser - han er bare en kegle, når tålmodigheden slipper op.

0
0
Svar på denne tråd

Masser af råd
Forfatter: 
Dato:  05-10-2010 12:19

Hvis du søger på emnet dukker der mange tråde op - nogle selvfølgelig bedre end andre - men der er i hvert fald masser af råd og historier om erfaringer at hente.

Hvor godt overgangen går afhænger af mange faktorer. Hov kvalitet, træningsmængde og underlaget det udføres på, foldmuligheder osv osv

Personligt ville jeg bruge boots i overgangen når hesten skal arbejde.

Min gamle hest og min udlejers hest tog vi skoene af for en del år siden. Min egen klarede overgangen bedst og var ikke øm, heller ikke nævneværdigt på grus allerede fra start.

Hans hove voksede dog så langsomt (gammel hest) at jeg en dag stod med en halt hest fordi de var blevet slidt for meget.

Han fik sko på igen og gik med minimum forsko helt til jeg aflivede ham som 21 årig.

Min udlejers har en bukkehov som gav store problemer med sko på (den smed dem ofte) Den klarede ikke overgangen så smidigt men blev afhjulpet med boots som den var rengående med.

Den går stadig uden sko, men er også i dag mere "forsigtig" når den går på grus i perioder. Ejer bruger stadig boots i perioder hvis han virker til at have brug for det (f.eks. efter længere perioder med megen regn)

Jeg mener personligt ikke at hesten bør tabe gang ved at gå uden sko - min holdning er at træder de ikke igennem må det være fordi de er ømme - og dette er ikke ok.

Ang træning af hesten, hvordan er den så at "parkere" - hvordan reagerer den der hvis den mister tålmodigheden?

Tænker her på om det er et generelt problem eller kun ved smed at du får netop denne reaktion...

Enhver ser hvordan du ser ud - men kun få ved hvem du er...

0
0
Svar på denne tråd

Fra sko til uden
Forfatter: 
Dato:  05-10-2010 12:26

Hej :-)

Det kan sandsynligvis godt lade sig gøre at gå fra sko til uden, men det kommer meget an på både dig og din hest.

Du skal have tålmodighed i starten og lade hesten få lidt fred, indtil den vænner sig til at gå uden sko, den skal have mulighed for at bevæge sig meget på varieret terræn og selvfølgelig skal du fodre den korrekt, den skal stå tørt, hvis den står på boks (jeg har ingen erfaringer selv med det, men har hørt at halmbokse ikke er et hit, da de ofte er for våde).

Hestens hovkvalitet bliver sandsynligvis bedre, men det tager tid, og hvis den ikke bliver bedre kan du evt. bruge boots (hovstøvler), i stedet for at kapitulere og sko den igen. Hovkvaliteten afhænger af mange ting som genetik, foder, opstaldning, foldbund osv. En våd muddermark er aldrig godt for hove, hverken med eller uden sko, men derimod en bund med varierende underlag, også gerne nogle lidt stenede/ujævne områder, hvor den selv kan styre om den vil gå over.

Jeg har to uden sko og har haft en tredje. Den ene (paint) har kun været skoet ca. 6 mdr. af sit liv, fik hende som 3 1/2 års, og hendes hove er superstærke. Der gik et par mdr. i starten hvor hun var lidt forsigtig, og der blev taget hensyn til dette.

Den anden (fuldblodsaraber) havde været skoet fra hun var ca. 3-11 år, så det svarer lidt til din. Hendes hove var blødere i starten, men efter et par udgroninger (altså et par år uden sko) er de nu også superstærke. Hun var dog ikke øm heller i starten, hovene blev bare slidt hurtigt, når det var fugtigt på folden.

De går begge på al slags underlag uden problemer. Den tredje var også en fuldblodsaraber, hun havde tendens til snabelhov på ene forben, men det blev meget bedre da hun kom af med sko.

Du skal regne med alt fra 1 måned til 6 måneder som overgangsperiode, og det er meget svært at sige noget på forhånd. Der er altid mulighed for at bruge boots i denne periode (og bagefter selvfølgelig), hvis hesten har ondt.

Til sidst skal siges, at selvom hesten ikke har sko på, skal den jo have smed/trimmer alligevel. Han/hun skal så ikke hamre og banke, men kun skære og file, så det skal hesten jo kunne klare. Hvis den slider sine hove pænt, kan det være at den ikke skal have ordnet hove lige så tit som nu, men alligevel...

Nå, det blev lidt langt, du får sikkert flere erfaringer fra andre. Jeg håber for din hest at den kan gå uden sko, sikke en frihed det må være :-)

Lene

- Home is where the heart is -

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  05-10-2010 13:45

Jeg har 3 barfodsbasser og en enkelt nyindkøbt med sko.

De barfodede er hhv 165, 172 og 186, så det er ikke småponyer. Den på 172 er pensioneret, så det er måske ikke noget at regne med, men de andre 2 er konkurrenceheste i 4-5 dicipliner, så tror bestemt det kan lade sig gøre.

MEN!!! Det tog ret lang tid at få dem barfodet. Du skal regne med slet ikke at ride de første 3-6 dage. Derefter skal du tage den med ro i ca. 2-3 mdr. Jeg skal være ærlig at tilstå, at jeg ikke ville have konverteret mine heste, hvis ikke det var fordi de alligevel stod skadet (Ja, begge heste på en gang, surt :()

Nedenfor er min smeds anbefalinger vedr. konvertering;

Start med at gå med din hest i ca. 10 min om dagen over forskelligt underlag.

Har du problemer med underløbende dragter (underrun heels) anbefales det at gå mest på asfalt.

Når hesten bliver mere komfortabel (ikke viser tegn på ubehag), begynd da langsomt at udvide tiden indtil hesten kan gå komfortabelt i 30 min over forskelligt underlag (sten, sand, veje osv.)

Når din hest kan det, kan du begynde at ride i 10 min og igen begynde at bygge det gradvist op, som før, over forskelligt underlag.

Tving aldrig hesten til at gå, hvis den virker modvillig (pga. ømhed). Lad den vælge tempo og pres den ikke til mere end den virker glad for at udføre i optræningsperioden. Med andre ord: Vær opmærksom og lyt til din hest.

Hvor lang tid det vil tage før hesten igen kan arbejde optimalt, vil afhænge af hvor regelmæssigt hesten kommer ud, hvor ofte ejeren er i stand til at gå med hesten og hvor dårlig hovens tilstand er. De hurtigste og bedste resultater kommer generelt af en aktiv og målrettet indsats fra ejerens side.

Som hovedregel kan man sige, at for lidt stimulus ikke gør hoven noget godt og for meget stimulus vil gøre hesten øm. Det vil derfor være den rette kombination af ikke for lidt, men heller ikke for meget, som vil styrke hoven og gøre den stærk. Hvis man giver hesten den rette tid og stimulans, vil hoven blive så sund og stærk, at den kan imødekomme ejerens brug af hesten.

Indlæg er KUN udtryk for egen mening og erfaring.

For hver hesteejer er der en mening om at holde hest.

Jeg respekterer at andre har en anden holdning end mig

Vibekær Ridecenter

Problemheste tages i ridning

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  05-10-2010 13:49

Jeg glemte lige at tilføje, at jeg er rigtig glad for basserne ikke har sko på længere. Den lille har ikke nogen forskel i gang, den store har faktisk fået bedre gang.

Indlæg er KUN udtryk for egen mening og erfaring.

For hver hesteejer er der en mening om at holde hest.

Jeg respekterer at andre har en anden holdning end mig

Vibekær Ridecenter

Problemheste tages i ridning

0
0
Svar på denne tråd

Bumbum
Forfatter: 
Dato:  05-10-2010 13:55

Jeg kan ikke lade være med at funderer lidt.

Jeg har en 4 års vallak som aldrig har gået med sko, men jeg har da overvejet om det snart var tid at han fik nogle på. Han stikker en smule på grus og slider sine hove rimelig meget.

Men han har jo aldrig gået med noget på fusserne og altid gået i varieret terræn, hvad er det så lige, der gør at han alligevel stikker og virker ømtået til tider, når jeg kan læse at andre kan konvertetere deres heste, der har gået med sko i hundrede år og en madpakke.

Jeg synes da klart at det er nemmest uden sko, ingen bøvl med tabte sko osv.

Bare lidt undren herfra.

R.I.P Fighter, den smukkeste stjerne på himlen

0
0
Svar på denne tråd

stikker på grus
Forfatter: 
Dato:  05-10-2010 14:05

En hest vil - som vi - vælge at gå på et plant underlag hvis der er sten og grus kan det mærkes....

Hvis hesten har sko på er den hævet et stykke og den vil kun kunne mærke større sten men ikke groft grus.

Hvis din hyp går fint på jævnt underlag, bane og asfalt er boots jo et super alternativ til at lægge sko på.

Du skal selvfølgelig have smeden til at vurdere hovenes kvalitet og de vil stadig skulle trimmes hver 4-6 uge for at holde dem i god "barfodsstand".

Lækker Spalding dressur sadel sælges

Stroppy mare bøtte sælges send PB

-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

Fra 4 jernsko til boots på forhove
Forfatter: 
Dato:  05-10-2010 14:45

Alle hestene hos os, både vores egne og de opstaldede heste, blev afskoet sidste forår.

Her er en video af to af hestene, Scarlett og Hannibal på henholdsvis 16 år og 18 år, som begge har gået med 4 sko siden de var 3 år gamle.

Nu går de begge kun med boots på forbenene www.youtube.com/watch?v=VzF_B_07X0g

Hilsen Lene

Part på velredne westernheste tilbydes

Mulighed for bestilling af quarter, paint og appaloosa føl

0
0
Svar på denne tråd

Af med skoene :-)
Forfatter: 
Dato:  05-10-2010 15:08

Hej lisbet her er mine erfaringer :-)

Jeg har en haflinger vallak på 11 år der har haft sko på altid! sidste vinter hvor der var så meget sne fik jeg smeden ud og tage hans sko af da han klampede så meget at han slet ikke kunne komme ud :-( smeden reaktion var at det kunne jeg ikke!! han ville blive helt vild øm så jeg købte boots til ham i dyre domme... dem red jeg med i starten men de er for længst solgt da han bestemt ikke er øm og nu er det 10 mdr siden han havde sko på sidst :-) jeg rider i terræn, på bane og springer på ham uden problemer - hans hove er super flotte og super stærke, da han gik med sko var de flosset og revnede tit desuden havde han svært ved at beholde jern skoene på! vi har så yderligere lånt en pony, en blanding af New forest og araber på 23 år!! som også altid har haft sko på - de blev taget af for en måned siden og hun går fint!! har slet ikke haft behov for sko :-) så af med de dumme jernsko som gør mere skade end gavn....

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  05-10-2010 16:16

Jeg har ingen erfaring mht. at gå fra skoet hest til barfod, men jeg har læst en del artikler, bøger osv.

Dog har jeg selv en barfodshest, som ifølge mere end 6 fagmænd (dyrlæger, beridere og smede) ikke ville kunne gå uden sko resten af sit liv. Dog var det en 2 år gammel udtalelse, flere smede har nu sagt at min hest har en utrolig god hovkvalitet, så sko skal jeg slet ikke tænke på.

Du skal forvente følgende:

• Hesten vil blive øm og derfor miste gang
  • Hesten vil i nogle henseende måske ikke kunne blive trænet
  • Hesten vil kræve ekstra hovpleje
  • Det kan sagtens tage 2 år at få hovene i god stand

At hesten vil blive øm burde ikke komme som en overraskelse. Sko har hæmmet hovens muligheder for at udvide sig (læs evt. hovmekanisme) og hæmmet blodomløbet i benene. men mest af alt så har hesten ikke mærket til den grund/jord den har gået på, derfor vil den typisk have en blødere stråle og hov, end de fleste barfodsheste.

Dette kan være skyld i at du måske ikke kan ride pga. ridehus/ridebanebund, eller pga. grus på stier mm.

Ligeledes vil hoven meget muligt vokse for langsomt/eller bare være for blød i forhold til det slid den vil blive udsat for.

Den ekstra hovpleje vil komme i at sørge for at beskære hestens hove jævntligt, hver 4-5 uge (hvis det kan lade sig gøre pga. slid). og selvfølgelig at evt. smøre hovene (nogle mener det ikke er nødvendigt). Hovplejen synes jeg er vigtig for en tidligere skoet hest. Sømhullerne er et herligt opholdssted for baktier, både fra boksen (tis, møg..) og jord.

Det lyder måske af meget, 2 år før hoven enlig kan holde til at undlade sko. Men du skal tænke over at det hov du kan bruge til noget, er det nye som vokser ud. Her tænker jeg på hvis du f.eks. vil give biotin tilskud (vil jeg anbefale, køb "discount", samme mængde biotin, lavere pris). Det er jo det nye hov som kan/skal holde til slidet, så ting tager tid, lang tid. Ligeledes skal hovene også ændre en smule form når skoen kommer af.. og det gør man ikke bare på 2 beskæringer..

Set på den lyse side, skulle hoven uden sko, give hesten bedre blodomløb, stofskifte og "støddæmpning" i leddene (den ubeskoede hov udvider sig mere når den rammer jorden). + at det er billigere i det lange løb.

Min hest kan nu, efter 2 års pleje og jævntlig beskæring gå på grus uden boots eller noget(ømmer sig ikke!). Vi kan bevæge os ud på ture, på asfalterede veje 3 gange om ugen, uden at sliddet er værre end at hovene skal beskæres ca. hver 5. uge :)

I enden giver det pote. Dog kan der være tilfælde hvor det ville være synd for hesten at smide skoene! Tal med din smed omkring din hests benstilling, kan den holde til at gå uden sko? er benstillingen fin, vil jeg sige at det bare gælder om at komme igang :)

0
0
Svar på denne tråd

7 nail NYHED
Forfatter: 
Dato:  06-10-2010 11:48

Prøv lige at se denne hjemmeside www.7nail-shop.dk

Det er et ret nyt produkt, men meget spændende. Tag en snak med din smed om det var noget du kunne anvende.

Vh

0
0
Svar på denne tråd

Jeg tog
Forfatter: 
Dato:  06-10-2010 12:07

forskoene af min hoppe 2 uger efter jeg købte hende.

Jeg gav hende et års tilvænning, og hun er nu på 5. år uden sko på alle 4.

Hendes ben er pæne slanke, og hun kan gå på alle slags underlag.

Tag det roligt og nyd dagen!

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svarene
Forfatter: 
Dato:  06-10-2010 13:30

Tak for de mange gode svar :-) Jeg har suget til mig og været inde og tjekke gamle tråde, diverse websider, osv., og der var også meget at hente.

Kom i tanke om, at for nogle vintre siden gik han faktisk uden sko uden at det gav problemer - og så slap vi oven i købet for irriterende sneklumper under futterne. Men hovene var godt slidt, da foråret kom: Blandet vejr med fugtigt vintersjap afsløst af barfrost var hård kost.

Jeg vil prøve at tage en snak med smeden. Det kunne nok være en ok årstid at eksperimentere med at gå uden sko, og så have et par boots til forhovene, når vi skal på tur. Så kan det forresten også være, den !"#¤% hest opdager, hvor meget hurtigere, det er at få sko på af smeden hver 2. måned, end at få moslet boots på hver 2. dag af mig, og på den måde får trænet tålmodigheden ;-)

Eneste "fare" er, at der ligger stabilgrus på halvdelen af viterfolden (det var der ikke på det gamle opstaldningssted). Folden er fin og tør, men bare det ikke er en invitation til hovbylder med alle de sten...

0
0
Svar på denne tråd

dejligt hvis de kan
Forfatter: 
Dato:  06-10-2010 15:58

Det er jo skønt hvis de kan gå uden sko. Nogle kan fint - andre har ikke nemt ved det. Jeg fik en 4 årig med sko - pillede dem af (efter samråd med smed) og var meget tålmodig med optræning - synes jeg selv. Måtte først lægge forsko på, og nu går den med 4 sko og er glad og tilfreds. Jeg har besluttet at det ikke er et nederlag - sådan er det bare, og vi må leve med de ulemper det giver. Den har tynde såler.

I øvrigt er boots jo en fin idé - men de er altså ikke altid lige nemme at håndtere i praksis. Uanset hvad der står på hjemmesiderne, er det min erfaring at de falder af, går i stykker, klemmer eller skaver hestens fødder, ændrer dens balance osv. Hvis den ikke har "normalmål" på hovene kan det være svært at finde en der passer. Boots er ikke "bare lykken" - men har egne fordele og ulemper.

Hilsen Gertrud

0
0
Svar på denne tråd

Barfod versus sko
Forfatter: 
Dato:  06-10-2010 16:34

"Hvis du gør det, du plejer at gøre, får du det resultat, du plejer at få"

Vi var ude efter et andet resultat, så noget måtte gøres anderledes, og det blev så til at bruge trimmer istedet for beslagsmede.

Indtil for halvandet år siden ville jeg også have svaret, at nogle heste ganske enkelt ikke kan fungere uden sko. Men ikke længere.....

Nu bruger vi Swiss Boots, og de er individuelt tilpasset hver enkelt hov.

Og jeg må sige at det IKKE er vores erfaring at de falder af, går i stykker, klemmer eller skaver hestens fødder, ændrer dens balance osv.

Vi tilbyder turridning hele året og afholder ridelejre om sommeren, så vi er afhængige af, at vores heste er "på benene" når turisterne kommer.

Begge de heste, som er rigtig gode guideheste gik med 4 sko, én af dem havde "kvalitets"problemer, hornet var dårlig, hovene revnede, specielt baghovene ved sidste sømhul, og den anden var så platfodet, at hun tit var øm (trods sko), hvis vi skulle ride på stranden, så vi har ofte stået uden mulighed for at bruge de to heste.

De store grupper har vi så tilbudt at ride med i to hold (det gider de oftest ikke, så de aflyser) og ved de små grupper prøvede vi så at bytte rundt på hestene eller hvis muligt datoen. Vi havde en fin aftale med smeden, og behøvede ikke at vente på at han fik tid til at komme forbi, to gange i ugen måtte vi nemlig køre til ham, hvis der var blevet trådt en sko af.
Men hver aflysning var ærgerlig (og "dyr") for de turister, som i stedet for bruger en af de andre turudbydere, vender ofte tilbage dertil, og det vil også være det sted de anbefaler til andre, for det er det de har prøvet.

Forrige vinter fik vi så en hingst i opstaldning, som havde været udlånt til en træner i en længere periode, hvorfor ejeren ikke havde set den i forholdsvis lang tid.
Ejerens udbrud over hingstens hove, fik os tilbage til en tanke, som af og til var kommet til overfladen, men skubbet ned igen.

Denne gang holdt vi fast og forfulgte tanken hertil, hvor alle vores heste (og alle de opstaldede heste her) nu bliver trimmet. De to guideheste bruger oftest boots på forhovene når vi er på tur, alle de andre er barfodet.
Og siden april 2009 har vi ikke aflyst en eneste tur på grund af manglende sko eller ømme hove.

Vi har altid haft nogle heste, som har gået uden sko, og deres hove voksede aldrig tidligere som de gør nu. Navnlig vores Appaloosa vallak, Taken, må finde sig i en del mere hovpleje end tidligere, cirka 3 til 4 gange så ofte.

Og nej, det er ikke billigere.... det giver os blot en langt større driftsikkerhed, hvilket gør, at vi i den sidste ende kommer til at gå ud med overskud.

Lene

Part på velredne westernheste tilbydes

Mulighed for bestilling af quarter, paint og appaloosa føl

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  06-10-2010 19:04

Jeg fik taget alle 4 sko af min fuldblodsvallak i April/Maj, han havde haft sko på siden han var 1½ år (galophest) og er i April blevet 12 år.. Jeg bruger almindelig smed, da der ikke er en god trimmer i miles omkreds af mig der har tid til nye kunder... Han har boots til forhovene til når vi skal ud, og får til baghovene den 12, dertil kommer der comfort pads i alle 4 boots, da han er MEGET sart (man er vel ikke fuldblod for ingenting)... Det er Easyboot Gloves jeg bruger, de hverken går i stykker, gnaver eller lign og det tager 3 sekunder pr hov at smide boots på...

Han har nu rigtig fine hove, der ikke flækker længere og han slider dem så flot, men der er selvfølgelig lidt vej endnu, da en hov er længe om at vokse ud.. Han får ølgær i sit foder, og går i løsdrift... Det har helt sikkert haft en positiv effekt på ham, at han kan bevæge sig når han vil, både på blød græs, betongulv i løsdrift og tør stabil træpillebund.. Han er kun øm overfor sten, ikke hårde knolde og lign...

Jeg kan kun sige, prøv det af, jeg er også overbevist om at 99% af alle (raske) heste kan gå uden sko under de rette forudsætninger (god smed, rette foder, miljø, og ridning)

Rollkur-LDR, kald det hvad du vil, det er ikke dyrevelfærd!

Lykkelig ejet af Bøffen, Muffedisen, Big og 3 herlige hunde :)

Nu har jeg mine 3 guldkarameller samlet i løsdriften :)

0
0
Svar på denne tråd

Jeg fik skoene
Forfatter: 
Dato:  06-10-2010 20:52

af min 4 (nu 6) års islændervallak, lige da vi havde fået ham hjem.

Han var ret øm den første halvanden uge, men derefter er det gået fint - han er dog stadig lidt øm når han går på grus.

Han har nogle fantastisk stærke hove - det er super dejligt!

Han har nu sko på baghovene pga. han går til travsiden i tölten

Men selvom der er gået to år er han altså stadig øm i grus. Jeg regner ikke med at det går væk.

Held og lykke med din barfodshyp

En sort ridevest str. 14 år. Riders Company. Sælges billigt, er sikkerhedsgodkendt og næsten ikke brugt!

-En sort ridejakke str. 164. Mærket Equipage. Brugt lidt mere, men i fin stand!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider