Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Kan minimal foderændring påvirke hestens
Forfatter: 
Dato:  21-06-2004 22:44
"psyke"?

Vi købte hest for 3 - 4 uger siden.
Hestens forrige ejer fodrede med:

Hippolyts Naturmuesli 450 gr./døgn
1 skive hø/døgn
5½ liter valset havre/døgn.
- - Hesten var i dressurridning ca. 1 time dagligt 6 dage i ugen.

Hesten er ca. 1.64 i stg. og let/middel af bygning og 4 år gammel.

Da vi fik hesten og indtil for ca. 3 dage siden, har den ikke haft meget energi. Den pustede en del allerede efter 10-15 min. let ridning.

Derfor talte vi med en Hippolyt foderkonsulent, som oplyste, at hesten (som formentlig vejer 450 - 500 kg) skal have 450 - 500 gr. Naturmuesli/døgn som vedligeholdelsesfoder og derudover 100 gr. Naturmuesli/døgn ekstra hvis den er i let træning. Desuden havre.

Da hesten ikke blev redet de første uger efter at vi fik den pga. manglende sadel, reducerede vi dens foder således at den stadig fik 450 gr. Naturmuesli, men kun 4 L valset havre/døgn. Derudover en lille smule græs. Ingen hø, men byghalm.

Som anbefalet af foderkonsulenten, øgede vi for 1 uge siden Naturmueslien til 550 gr/døgn. For at kompensere lidt for den manglende hø, har vi derudover startet med Greenpower Lucerne med melasse, ca. 100 - 150 gr. dagligt. Vi startede samtidigt med at give 7 gr. Biotin/døgn samt 50 gr. Gemuse-Krauter-Mineralien/døgn.

Dette har bevirket, at hesten langsomt den seneste uge har fået mere energi, den puster ikke længere når den rides - til gengæld er den de sidste 3 dage begyndt at blive bange for dørene i ridehuset (hvilket den ikke var før foderændringen) - og i dag da den blev redet satte den i galop 2 gange, fordi der var et eller andet den blev bange for.

Den har kun været redet 15 - 30 min (ekskl. skridtning) hver anden dag og har fået ovenst. ration foder hver dag, bortset fra 2 - 3 dl. ekstra havre/dag når den rides.

KAN SÅ LILLE EN FODERJUSTERING VIRKELIG PÅVIRKE HESTEN SÅ MEGET?

ER DET GREENPOWEREN, VITAMINERNE ELLER NATURMUESLIEN SOM PÅVIRKER DEN?

MON 100 GR NATURMUESLI EKSTRA PR DØGN KAN HAVE EN SÅDAN VIRKNING?

Selvfølgelig er det lækkert at hesten har fået mere energi, men det er ikke rart at den er blevet mere nervøs/urolig.

Da jeg så hesten hos dens forrige ejer virkede den også lidt træt, nøjagtigt ligesom den har gjort her hos mig før vi ændrede foderet. Derfor er jeg overbevist om at det er foderet som er årsagen.

Har i prøvet noget lignende?

Hilsen
Mona.
0
0
Svar på denne tråd

nu er den normal :-)
Forfatter: 
Dato:  22-06-2004 00:54
hehe... jamen hvis den er blevet redet 1 timedagligt før men kun fået foder til vedligehold har den jo ikke haft meget ekstra energi.

men det er vel også "meget smart" hvis man har en lidt frisk hest man skal sælge... så bare drosle den ned i foder så den bliver træt/rolig/mangler energi.

du kan evt bytte noget af havren ud med byg.... det hjælper på nogle heste.

hilsen sjanna

nye billeder på min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Du kan roligt
Forfatter: 
Dato:  22-06-2004 08:26
regne med, at du skal give din hest væsentligt mere Hippolyt for at den bliver dækket ind med vitaminer og mineraler, hvis den ikke samtidigt går på en græsmark med godt græs.

Som jeg også har skrevet før er jeg ikke tilhænger af Hippolyt, da foderet ikke indeholder tilstrækkelige mængder mineraler og ikke er tilpasset den danske jord, som f.eks. er kobber fattig. Det er meget svært for ikke at sige umuligt, at få cu/zn balancen i orden ved fodring med Hippolyt sammen med danske afgrøder som hø/wraphø. Der er flere, der har skrevet om, at hestene har udvist kobbermangel ved blodprøve.

Da du har valgt et foder med organiske mineraler, synes jeg i stedet du skal vælge at bruge Dodson & Horrells produkter (Brogaarden). Deres foder passer langt bedre til den danske jordbund og har et indhold af vitaminer og organiske mineraler, der er væsentligt højere end Hippolyt.

Jeg er ganske sikker på, at din hest vil få meget mere energi og i det hele taget se flottere ud ved at skifte foderet ud.
0
0
Svar på denne tråd

oplagrer
Forfatter: 
Dato:  22-06-2004 14:25

Hippolyt er et udmærket foder, det er bare svært at passe ind i et foderprogram, få evt. en foderkonsulent fra et UVILDIGT sted til at lægge foderplan for jer.

Jeg tror jeres hest er frisk fordi den ikke laver noget, den oplagrer energi, og det kommer så til udtryk på den måde.

Når du skriver lidt græs, er det så fordi folden er bar, eller fordi foldtiden er kort ?...

Hvis den fik græs hvor den gik før, er det jo også en stor ændring i kosten...

Jeg ved da også fra min egen hest, at en enkelt fridag med samme foderration, så er der utroligt mange spøgelser og andre MEGET farlige ting, som ikke var der i går 8-)

Held og lykke med jeres hyp...

Venlig hilsen Gitte
Hus på landet udlejes
0
0
Svar på denne tråd

hippolyt og foderprogram
Forfatter: 
Dato:  22-06-2004 15:07
Den med at Hippolyts foder er et godt foder, men det kan bare ikke passes ind i et foderprogram holder altså ikke.

For forholdene imellem mineralerne f.eks. cu/zn skal stadig være i orden uanset om, det hævdes, at tildelingen kun behøves at være 10% af fodernorm i henhold til et foderprogram.

Forholdene mellem de tildelte mineraler skal være i orden uanset mængden der tildeles. Et skævt forhold kan føre til mangelsymptomer, som oftest først viser sig ved f.eks. hestens træthed.

Det er altså påfaldende at andre fodermærker med organiske mineraler godt kan afstemmes i et foderprogram.
0
0
Svar på denne tråd

Forsøger fra i dag med
Forfatter: 
Dato:  22-06-2004 20:49
at give 450 gr Naturmuesli (som den fik hos forrige ejer) samt 4,8 L valset havre. Greenpoweren reduceres til ca. 100 gr./dag.
Derudover 20 gr. Krauter-Mineralien (=1/5 af anbefalet dosis til en hest på 500 kg)- så må vi se hvordan det går. Det er vist heller ikke godt hvis man overdoserer med vitaminer og mineraler?

Grunden til at den kun får en smule græs er, at foldene på rideskolen er gnavede godt ned. Hun er på fold fra ca. kl. 9.30 - kl. 17.30 dagligt.

V.H. Mona.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider