Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Opfedning af hest
Forfatter: 
Dato:  02-10-2010 01:13

Hej allesammen.

Jeg har simpelthen sådan brug for hjælp, for jeg er ved at gå ud af mit gode skind. Jeg har verdens dejligste hest på 15 år, som desværre er blevet ret tynd henover sommeren, og det piner mig rigtig meget. Han går i løsdrift, hvor han kan æde alt det græs han vil, og samtidig gå ind i huset og få læ. Han har i sommerperioden fået 2 kilo havre om aften + müsli fra Tjørnehøjmølle, som er blødet op i vand. Samtidig får han hø, men ikke af libitum, hvilket jeg gerne vil have ændret. Ville det evt. hjælpe at jeg satte en kæmpe høballe ind til ham i huset, som han kan æde af når han har lyst?

I vinterperioden (altså nu her) får han foder 2 x foder, altså morgen og aften, men da det skal gå ret stærkt med at få ham fedet op, da det jo snart bliver rigtig vinter, søger jeg desperat efter råd som kan fede ham op på kort tid? Jeg har hørt godt om soyaolie og majsflager, men hvad er jeres erfaringer med disse produkter, og har I evt. forslag til andre ting? Gode råd modtages med kyshånd.

Jeg skal i Land og Fritid imorgen, og forsyne mig med soyaolie og majsflager, hvis det altså virker :)

0
0
Svar på denne tråd

Opfedning
Forfatter: 
Dato:  02-10-2010 07:41

Min 15 årige vallak har også tabt sig henover sommeren. Han havde så orm. Er din tjekket for det?

Min går på græs fra 8-16 hver dag og får nu wrap med på folden om morgenen, der er dog stadig græs på folden. Derudover får han:

100 gram roepiller (tørvægt)

500 gram Regulator Complete

1 kg. O'grass fra Dangrønt

30 ml. EquiOil Omega 3-6-9

Ca. 1,5 dL. Rapsolie (bare det billigste fra Netto)

Og så får han mellem 10 og 15 kg. wrap og hø alt efter hvor stor ædelysten er :-)

Så hvis jeg skulle ændre din foderplan, ville jeg smide havren væk, og fodre med roepiller og olie i stedet sammen med müslien, og så give hø ad libitum.

2 kg. havre er relativt meget for en hestemave at skal omsætte, især når den får det af 1 kg. to gange om dagen. Så du kan godt risikere at den bruger sin overskudsenergi på at omsætte havren, i stedet for at tage på.

Men få taget en gødningsprøve, så du ved om det er orm eller ej ;-) Du er nødt til at fjerne årsagen før du kan helbrede ;-)

Med venlig hilsen

Zooropa - Anne

Jeremy Rudge dressursadel sælges! - Se annonce!

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4?f=9&i=312994&t=312994

** It's not enough to rage against the lie.. you've got to replace it with the ...

0
0
Svar på denne tråd

tynd hest
Forfatter: 
Dato:  02-10-2010 07:53

Hvis han ikke har orm, kan du evt prøve tjørnehøj mølles foder til heste i hårdt arbejde, mener deres musli så hedder "musli champ". Her er lidt flere "kalorier" i. I stedet for havre kunne du prøve poppet byg fra tjørnehøj, det giver også lidt mere på sidebenene. Og fordel måltiderne over så mange gange som muligt. Du kan få udregnet en foderplan hos tjørnehøj mølle.

Masser af godt hø eller wrap, og måske et dækken på, hvis han ikke allerede går med det. Mine bliver tilbudt æbler/gulerødder ved siden af for at holde fordøjelsen godt igang.

Louise

Er de fleste de bedste eller bare de fleste?

0
0
Svar på denne tråd

huld på tynd hest
Forfatter: 
Dato:  02-10-2010 10:16

hej

mine forældre har en ældre avlshoppe,fuldblod, som ikke kan holde huld når hun går med føl ved siden...

hun er begyndt at få dangro horsespeed som er et meget fedende foder uden korn i, da korn går lige i mælken - føllet...

det har virkelig hjulpet på hende hun ser meget bedre ud efter hun har fået det.

hun får 3 gange om dagen.

en blanding af horsespeed, lucerne, havre, rapsolie og vitaminer.

så får hun irish mash - det er super, og nogle grønne klumper der skal ligge i vand i 12 timer før det gives - kan ikke huske hvad det hedder.

og så får hun selvf. hø og masser af det.

0
0
Svar på denne tråd

Basis tjek og grovfoder
Forfatter: 
Dato:  02-10-2010 13:34

Taber hesten huld ville jeg få lavet basistjek - altså gødningsprøve (husk for bændelorm) og et tandeftersyn for at sikre at det foder han får kan udnyttes optimalt.

Jeg vil altid fede en hest op på masser af grovfoder først og fremmest!!

Dette bør være grundstenen i enhver fodring efter min mening - hesten er lavet til at omsætte det...

Havre er et energifoder og er ikke egnet til at fede en hest op på. Har ikke selv erfaring med det men har hørt en del med gode erfaringer med Linamix - søg på det og se om du bliver klogere.

Min egen gamle der blev 21 fik olie - men olie optager de først optimalt efter 5-6 uger og er altså ikke en mirakel lynkur. Der kan gives 3 dl normalt - øger du mængden skal du huske ekstra E-vitamin. Der trappes naturligvis op over en periode.

Tag meget gerne dyrlægen med på råd - de ved ikke alle lige meget om fodring men burde kunne henvise til andre så.

En veludarbejdet foderplan fra en uafhængig agronom kan være en god ide!

Held og lykke med projektet.

Enhver ser hvordan du ser ud - men kun få ved hvem du er...

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  02-10-2010 18:57

Hej

Enig med alle de andre...

Har samtidig god erfaring med rigelig lucerne og olie...

Min som er lige til den tynde side har jeg taget kornét helt fra. det er roepiller, lucerne, rigeligt hø og en vitamin/mineral blanding hun får. Fordelt over så mange gange på dagen som muligt.

Hvis der foderes to gange som du beskriver, så kan du måske selv foder en gang eller to mere...

Håber det lykkes for dig at få lidt mere huld på:-)

Vh. Mette

0
0
Svar på denne tråd

dfgbsdbsd
Forfatter: 
Dato:  02-10-2010 23:28

Alt for meget havre!!! Havre giver energi, men det fedet meget lidt!

Masser af hø og grovfoder kan jeg anbefale :-) Bland evt. olie i foderet. Jeg har brugt helt almindeligt rapsolie til at fede heste op med, ca. 1-2 dl i foderet om dagen.

Derudover kan du med fordel anvende Irish Mash fra hippolyt. Det giver en bedre fordøjelse, feder og er meget velegnet til ældre heste :-)

Held og lykke.

Mvh Antonia

Tidligere med ponyerne:

Bjerregårds Eros

&

Skippergårdens Delight Aurora

Nu med Tysk Varmblods hoppe:

Rissa Veil

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider