Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Knoglescintigrafi
Forfatter: 
Dato:  01-10-2010 07:34

min dressur hest er syg og har haft dyrlæge ud fast hver mrd

og har stille en dirnose på han,

men ingen behandling har hjulpet.så jeg har valgt at køre ham på højgård for at for at se om hvad de sagde til han,


de sagde samme dirnose som min ejen dyrlæge og han fik en anden behandling.

den hjalp heller ikke så nu er sidste change Knoglescintigrafi,

har i nogle erfaring med Knoglescintigrafi.


stald Ventrup.

os med springerne

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kender en ...
Forfatter: 
Dato:  01-10-2010 14:30

... hvis hest for nylig fik lavet sådan en på Højgaard. Efter hvad hun sagde var det spild af penge. Og den fik først stillet en egentlig diagnose, da den efterfølgende kom ud på KVL. Diagnosen (PSSM) kunne man ikke se på den der Knoglescintigrafi.


Men ellers kender jeg ikke lige så meget til det.





Mange hilsner fra


Lise Andersen


Lækkert tilbehør til hunde og katte!

www.designforpets.dk

Stort udvalg af hundehalsbånd og hundesenge!

0
0
Svar på denne tråd
 
 kkkkkkkk
Forfatter: 
Dato:  01-10-2010 14:36

Isabella fik lavet knogle scintigrafi i april måned...


hun blev sendt på højgård (hvor hun var sidste år, med forbens halthed, en anden dyrlæge ikke kunne diagnosticere)..


i år sendte hendes fysioterapeut hende der ned, hun havde mystisk halthed... Den ene dag det ene ben og den næste dag et andet...


Dyrlægen fandt ikke andet end lidt fremførings halthed på højre bagben... Og var enig med fysioterapeuten i at han troede den var helt gal i lænde området, pga SLEM smerte reaktion der ved berøring...


Jeg fik valget imellem almindelig og billig scanning, eller DYR scintigrafi (7500 for overlinie og bagben... koster 8500 for hele kroppen)


Jeg er SÅ glad for at jeg valgte scintigrafi af overlinien...


for det første, fik vi på det rene at lænden intet fejlede... ej heller benet... det ENESTE der var at finde på scintigrafien var et brækket ribben (som så indirekte har været skyld i halthederne, da hun havde været redet med det brækkede ribben i 5 måneder, og derfor havde aflastet pga smerter..)


Men en super positiv BONUS jeg personligt fik ved at få lavet scintigrafien er, at den kissing spines jeg fik afvide sidste år (på røngten) at hun havde, den eksistere ikke... kissing spines, hvis det genere, vil dette kunne ses på scintigrafien.. og der var ingen reaktion...


så jeg kan varmt anbefale scintigrafi ved uforklarlige haltheder osv


Jeg elsker Isabella Af Mindet mere end noget andet på denne jord

Hun er min stjerne, lyset i mit liv, og jeg vil aldrig leve uden hende.......!

www.hestegalleri.dk/html/ gal_visbil.asp?ID=27501&ipc=94848


0
0
Svar på denne tråd
 
 mystik..........
Forfatter: 
Dato:  24-01-2011 21:02

ja så er vi ca 4 mdr. min hest har været i scintigrafi og den vise en betændelsestilstand i kodeledet og blevet behandlet et par gange med metacam,men uden virkning.

sidst smeden var her ( 6 uger siden )opdagen han, at hesten havede en hovbyld,og tænk et par dage efter var hesten næsten rengående,

og idag er hesten helt rengående,så kan en heste evt, gå så længe og 2 dyrlæger havede overset hovbylden.på tros at den er blevet taget røgnten billeder af benet også.

det har givet mig lidt håb om jeg få min ridehest igen.

vil begynde at skridte lidt på den ,når foråret sætter ind.


stald Ventrup.

os med springerne

0
0
Svar på denne tråd
 
 kkkkkkkkk
Forfatter: 
Dato:  24-01-2011 21:50

metacam er da bare smertestillende?? det behandler da ikke en betændelses tilstand???



har ingen af dyrlægerne visiteret hestens hov med en tang?? for så burde hesten jo have vist smerte...


det er jo ikke sikkert at det er hovbylden som har gjort den halt så længe.. og at det så bare er et tilfælde, at hesten bliver rengående samtidig med at hovbylden kommer ud...


min hest har haft en hovbyld, uden at vise halthed... der kom pludselig en ordentlig bule med hul i, oppe i kronranden


Jeg elsker Isabella Af Mindet mere end noget andet på denne jord

Hun er min stjerne, lyset i mit liv, og jeg vil aldrig leve uden hende.......!

www.hestegalleri.dk/html/ gal_visbil.asp?ID=27501&ipc=94848


0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvorfor...
Forfatter: 
Dato:  25-01-2011 06:59

Hvad er den præcise forskel på en scanning og scintigrafi??


Jeg skal have undersøgt min ene vallaks ribben i venstre side, da han døjer med nogle smerter der engang imellem.

Er blevet anbefalet at få ham scannet, men hvis scintigrafi er bedre, vil jeg da ikke først spilde penge på det.


Ejer af Niendamgaard's Morgan & Milancio S

&

Mor til en Noah 20.09.2009


"Vær nøgtern og gør altid det, som du sagde, at du ville, da du var fuld. Det burde lære dig at holde kæft"-Citat: Ernest Hemingway

0
0
Svar på denne tråd
 
 kkkkkkkkkkk
Forfatter: 
Dato:  25-01-2011 08:48

i en scintigrafi, der kan dyrlægen se hvis der er noget "aktivitet i knoglerne" (dvs. noget som gør ondt).. det kan de ikke på scanningen...


da jeg fik isabella scintigraferet, der blev hun først scintigraferet, og da de fandt en knogle reaktion på det ribben, så scannede de hende med håndscanneren bagefter, for at kunne diagnosticere at det var et brækket ribben... (og kunne se de andre heste i sicintigrafi stalden var scannet hist og her også, så tror en alm. scanning oftest følger med scintigrafien)...


dog kan du ikke selv ringe ind og sige "jeg vil have en scintigrafi på min hest"... det er en stor og dyr undersøgelse, som kun laves hvis dyrlægen vurdere at det er DET der skal til...


jeg fik dog valget imellem i sin tid, at han kunne scanne hende almindeligt (i benene) med det samme (da hun var til haltheds undersøgelse), eller vi kunne droppe den almindelige scanning og skrive hende på venteliste til scintigrafi...


jeg valgte at vente, og tage scintigrafien, idet hvis han intet fandt på den almindleige scanning, skulle scintigrafien laves alligevel = scannings penge ud af vinduet....! (og gudske lov for at jeg gjorde det, når nu benene intet fejlede, men det var et brækket ribben som gjorde hende halt)


god bedring med hyppen


Jeg elsker Isabella Af Mindet mere end noget andet på denne jord

Hun er min stjerne, lyset i mit liv, og jeg vil aldrig leve uden hende.......!

www.hestegalleri.dk/html/ gal_visbil.asp?ID=27501&ipc=94848


0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmmmmm
Forfatter: 
Dato:  25-01-2011 09:22

Tak for dit svar


Nå på den måde, ja så bliver jeg nok nødt til at tage scanningen først og se hvad de så finder. Har allerede fået en kliniktid hos min sædvanlige dyrlæge på fredag.


Det lyder lidt som om det kun er på de store hospitaler de kan lave sådanne scintigrafier, og det ikke er noget almindelige dyrlæger gør, er det rigtigt??


Ejer af Niendamgaard's Morgan & Milancio S

&

Mor til en Noah 20.09.2009


"Vær nøgtern og gør altid det, som du sagde, at du ville, da du var fuld. Det burde lære dig at holde kæft"-Citat: Ernest Hemingway

0
0
Svar på denne tråd
 
 kkkkkkkk
Forfatter: 
Dato:  25-01-2011 09:29

i DK er der kun højgård hestehospital på fyn som kan udføre scintigrafi



men du kan da HØRE din dyrlæge ad omkring scintigrafien eller ander undersøgelses muligheder...


men hav i mente, at scintigrafi af overlinie koster rundt regnet 7500 og scintigrafi af hele kroppen koster rundt regnet 8500... samt hesten skal stå der et par dage bagefter, fordi den bliver radio aktiv pga det kontrast stof som sprøjtes ind... (og scintigrafien skal betales INDEN undersøgelsen laves)


Jeg elsker Isabella Af Mindet mere end noget andet på denne jord

Hun er min stjerne, lyset i mit liv, og jeg vil aldrig leve uden hende.......!

www.hestegalleri.dk/html/ gal_visbil.asp?ID=27501&ipc=94848


0
0
Svar på denne tråd
 
 mmmmmmmmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  25-01-2011 15:53

vil lige sige scintigrafi samt behandling på min hest løb op på 12000 kr. og det hjalp ikke min hest,han halte stadig derefter.


stald Ventrup.

os med springerne

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dumdidej.....
Forfatter: 
Dato:  25-01-2011 16:32

En knogle-scintegrafi er jo ikke en behandling, men en måde at "se på" hvor hesten har øget aktivitet i knoglerne = betændelse/smerte e.l.


Lige så er en røntgenoptagelse jo heller ikke en behandling, men en måde at se efter skader på.


Metacam har rent faktisk både en betændelsehæmmende og smertehæmmende effekt - eller som de siger lindrende effekt.


Har hesten skader i sener, ligamenter o.l., ja så kan man ikke se det på scintegrafien og/eller rgt.

derfor kan en hest nemt være ren i rgt - men stadig halt !


Havde jeg en hest, som fortsat var halt efter flere måneder - og hvor dyrlægerne ikke har diagnosticeret den - så røg den tilbage på hestehospitalet, så de kan undersøge den til bunds, og forhåbentlig finde årsagen.


MVh Charlotte


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider