Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Aggressiv ved fodring..
Forfatter: 
Dato:  28-09-2010 22:09

Jeg har en plag på omkrig 1½ år som til tider kan være lidt sur ved fodring.. Han hverken truer mig eller noget, men han lægger ørene en del tilbage, og man kan se på hans øjne at han er sur. Min store bekymring er om det kan udvikle sig til noget mere alvorligt.

Jeg tror ikke det er fordi han føler sig sulten, han får foder fra brogården en passende mængd til en på hans størrelse, fri adgang til hø når han er på fold, og når han står på boks over natten får han omkring 10-11 kg.

Er der andre der har/har haft det samme problem? Og i så fald, hvad har i gjordt ved det?

Hilsen Siv

- Med den dejligste pony, og den skønneste plag :)

0
0
Svar på denne tråd

en løsning kan være
Forfatter: 
Dato:  29-09-2010 09:32

at du først hælder foderet op når han vender ørene frem. Måske starter med at give ham en godbid i krybben når han kigger på dig med et glad blik.

Hvis du fodre ham når han ser sur ud kan han "komme til" at tro at netop den adfærd han udviser udløser maden - ligesom at fodre en hest der skraber eller banker på bokslågen. Hver gang den gør det bør man vende om og gå med maden igen. når hesten så prøver en anden adfærd (en mere positiv - eller bare det at stå stille!) så kan den få sin mad :)

Lækker Spalding dressur sadel sælges

Stroppy mare bøtte sælges send PB

-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

Foder sur
Forfatter: 
Dato:  29-09-2010 11:35

Da jeg hentede Willie i sommers, fik jeg at vide at han måske kunne finde på at være sur når han havde foder, så jeg var da lidt spændt på om det ville ske hos os.

I starten var Willie fuldstændig ligeglad, men så en dag ville han lige vise at det altså var hans mad.

Jeg fyldte en pose med ynglingsbolcher og så ned i lommen med dem. Jeg gik forbi hans boks mange gange og først lagde han lige ørerne ad mig, men så hørte han jo lyden. Hver gang jeg gik forbi og han ikke blev sur fik han et bolche. Efter en del "trampen" frem og tilbage og ca. 25 bolcher var det slut med at være sur.

Ved ikke om det ville virke på alle, men Willie er da stadig glad for sit foder, han synes bare bolcherne er bedre, så nu kan han rigtig godt li' at man kigger ind selvom han spiser.

Louise

Man lærer mere ved at lytte, end ved at tale selv.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  29-09-2010 11:47

Sikker på han ikke har orm og derfor føler sult trods mængden af mad?

Vores Charmetrolde

Bastian - Thundra

Emily - Clyed

&

Junker

Hesten er vores partner

Opdræt af marsvin mm - tjek hjemmesiden:

www.bordeauxgaarden.dk

0
0
Svar på denne tråd

tra la la
Forfatter: 
Dato:  29-09-2010 20:02

Jeg har selv en hoppe på nu 12 år. Hun kan være kestremt aggresiv ved fodring, hvilket også har været et problem. Da jeg købte hende havde jeg hende opstaldet ude og der var hun meget agressiv. Så fik jeg hende hjem i min stald med kun 3 heste og siden har der intet været. Lige indtil i sidste uge. For hendes vedkommende tror jeg hun var stresset. Alle de andre heste, den megen uro osv. stressede hende.

Men i sommers fik hun et dejligt hingsteføl. De er lige kommet på stald igen og i bokden ved siden af hende går min pony vallak. Hun er meget agressiv over for ham. Jeg gætter på at det er fordi hun går med føl. Det er meget frustrerende at hun er sådan, men jeg har pt. ingen løsning på det. Jeg håber det går over når føllet bliver vænnet fra.

Skal lige siges at hun ikke er agressiv inden hun får fodret, men imens hun spiser det.

Landejendom sælges. Se her:

www.kj-fast-ejendom.dk/ sag.asp?sagsnr=093203L...=670&DID=2

Hingsteføl e. Daylight/Ultrafürst af Hvarre sælges

Vallak, 3 år, e. Cannon SPH 103 sælges

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  30-09-2010 22:21

Få det stoppet inden det udvikler sig! Jeg ville personligt aldrig tillade at min hest skabte sig sådan på noget tidspunkt. Ude hos os stod sidste år en hoppeplag, der var enormt sur når den fik mad. Gik man forbi den når den spiste, sad gebisset i tremmerne og ørene lå ned af nakken på den!

Jeg kommenterede det overfor ejeren og sagde til hende at jeg synes hun skulle få gjort noget ved det, men hun ville nu vente med at opdrage på den til den blev ældre!

En dag da min 7-årige søn var med, stod han udenfor plagens boks, da ejeren af stalden gik forbi med en spand med foder i. Pludselig skreg min dreng i vilden sky og tog sig til nakken. Plagen havde så afreageret over ikke at få mad ved at stikke hovedet ud af boksen og bide ham i nakken (som heldigvis var det der vendte den vej - og ikke ansigtet!) Jeg røg direkte ind i boksen og klappede den sådan nogle over snuden - jeg var SÅ vred og chokeret. Min søn havde en blodansamling i nakken på størrelse med en tennisbold! Havde den bidt ham i ansigtet, tør jeg ikke svare på hvad jeg havde gjort ved den....

Så få det stoppet i en fart. Det er ikke iorden og det kan give nogle farlige situationer, ikke kun for dig selv.

0
0
Svar på denne tråd

fodring
Forfatter: 
Dato:  03-10-2010 13:43

Jeg bruger foder situationer til disciplin.

Jeg vil ikke fodre en plag der var sur, da den ikke bør belønnes for det.

Man kan stille den en lille opgave, som at træde lidt tilbage eller andet, som man så belønner med foder.

På folden kan jeg finde på at gå rundt med en spand godbidder.

Og der skal de lære IKKE at tage selv, men stå pænt uden at skubbe. Og det bliver belønnet.

Gode manerer er nu engang det mest behagelige, for både hest og menneske

-

Man kan opnå kontrol, ved at slippe den !

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider