Få det stoppet inden det udvikler sig! Jeg ville personligt aldrig tillade at min hest skabte sig sådan på noget tidspunkt. Ude hos os stod sidste år en hoppeplag, der var enormt sur når den fik mad. Gik man forbi den når den spiste, sad gebisset i tremmerne og ørene lå ned af nakken på den!
Jeg kommenterede det overfor ejeren og sagde til hende at jeg synes hun skulle få gjort noget ved det, men hun ville nu vente med at opdrage på den til den blev ældre!
En dag da min 7-årige søn var med, stod han udenfor plagens boks, da ejeren af stalden gik forbi med en spand med foder i. Pludselig skreg min dreng i vilden sky og tog sig til nakken. Plagen havde så afreageret over ikke at få mad ved at stikke hovedet ud af boksen og bide ham i nakken (som heldigvis var det der vendte den vej - og ikke ansigtet!) Jeg røg direkte ind i boksen og klappede den sådan nogle over snuden - jeg var SÅ vred og chokeret. Min søn havde en blodansamling i nakken på størrelse med en tennisbold! Havde den bidt ham i ansigtet, tør jeg ikke svare på hvad jeg havde gjort ved den....
Så få det stoppet i en fart. Det er ikke iorden og det kan give nogle farlige situationer, ikke kun for dig selv.