Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Sur stråle :-(
Forfatter: 
Dato:  20-06-2004 23:10
Heey...

I dag ringede min halvpart og sagde at Jombo var blevet halt, hun havde en mistanke om at det kunne være sur stråle... Så jeg skyndte mig ned til den lokale rideudstyrsforretning og købte noget der hedder "Thrush Buster"... Jeg kunne ikke nå op til ham i dag, så han blev ikke behandlet i dag, men regner med at starte i morgen...

Jeg har simpelthen ÍNGEN erfaring med sur stråle, så nu vil jeg høre jer om i ved hvor meget af det der "Thrush Buster" jeg skal bruge, og hvad kan jeg ellers gøre? Har fået af vide at jeg IKKE skal bruge tjære, da det lukker så hoven ikke kan "ånde"...

Håber i kan hjælpe...
En hest er altid en hest
men en rytter uden hest,
er bare et menneske!
0
0
Svar på denne tråd

rens hver dag
Forfatter: 
Dato:  21-06-2004 00:14
sørg for at rense hoven grundigt hver dag. lav evt en aftale med dem der trækker ham ind/ud fra fold at de lige renser hovene... det hjælper meget.

ellers så sørg for de er rene og TØRRE. dvs der skal ordnes boks hver dag indtil det er i orden(hvis den altså står inde om natten nu.)

biotin er en god ting også, dog virker det ike her og nu men over en længere periode... der er er skrevet en hel del om biotin de sidste par dage læs det.

hilsen sjanna

nye billeder på min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

ZALIZYLZYRE
Forfatter: 
Dato:  21-06-2004 09:24
Jeg har haft gode erfaringer med Zalizylsyre som kan købes igennem dyrlægen.
Det er hurtigt og nemt at bruge

NEJ tjære er også en meget dårlig idé at bruge, jeg har også hørt at det lukker horven, så den ikke kan få luft.

blå sten, og trush buster kan man da godt bruge, men det tager bare så lang tid før behandlingen er i orden. JEG har haft bedste erfaringer med ZALIZYLSYRE

0
0
Svar på denne tråd

hej alle
Forfatter: 
Dato:  21-06-2004 21:19
Jeg vil give Maja helt ret Zalizylsyre er bedst,men det er noget krads noget så man må kun komme det på hver anden dag og husk handsker.
Og en anden ting : Først skal smeden skære så meget af strålen ren som han kan for det må ikke lukke til. Derefter skal hoven i sæbevand inden det kommes i. Og når den er blevet renset skal den tørres meget grundigt.Husk at tørre nede i den store revne med tør bomuldsvat.Når syren så er drysset ned så læg endnu et stykke vat derned,dels for at tørre og dels for at holde noget af syren dernede !Mvh Graven
En rigtig hest er en Oldenborger !
0
0
Svar på denne tråd

hmmm....
Forfatter: 
Dato:  21-06-2004 22:16
hmm...
Jeg har altså bare vasket hoven i almindeligt vand og renset godt der hovr der var surt, og så drysset det der pulver ned i, hver dag i en hel uge, det døede hesten ikke af.. og helbredt det blev den.
fik ikke de vilde instrukser af smeden andet end at jeg skulle få fat i Zalizylsyre, og det gjorde jeg.

OG ja det er noget hæftigt noget.. det er faktisk ikke så sundt at indånde, så det skal man helst lade være med.
0
0
Svar på denne tråd

godaften igen
Forfatter: 
Dato:  21-06-2004 23:21
Jo men hvis der ikke renses og tørres nede i revnen så får du ikke alle bakterierne op ! Sur stråle er jo en slags forrådnelse pga fugt og bakterier og som skal op før midlet kan virke hurtigt. Og syren ætser det rådne væk.Mvh Graven
En rigtig hest er en Oldenborger !
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  22-06-2004 00:09
Tja... jeg brugte selv engang Salisylsyre efter at min dyrlæge fortalte at det var bedst.

Jeg skulle vande hovene i 10min for at rense dem, derefter putte det ned hvor der var brug for det (i mit tilfælde strålen),stoppe vat i og smøre med hovtjære da det er med til at tørre hoven en anelse ud. Selvfølgelig skal der KUN smøres tjære på og lige omkring vattet som dækker salisylsyren (vel omkring en halv cm udenfor vattet). Det brugte jeg, skiftede det hver dag og efter en lille uges tid var min hyp så god som ny igen.

Men prøv da med Thrust Busteren nu du har købt det -ellers kan du hurtigt købe dig fattig, og dufinder alligevel hurtigt ud af om det virker eller ej :-)

Mvh
Bettina
0
0
Svar på denne tråd

Heeeeey!
Forfatter: 
Dato:  22-06-2004 18:31
Heeey igen :-)

Hans sure stråle er ikke så slem som først antaget... Og det er ikke det han er blevet halt af.. Jeg vil gennemføre behandlingen med "Thrush Buster"... Så er mysteriet bare "Hvad er han blevet halt af?!" Man bliver aldrig klog på de heste :-D Men tak for jeres råd ;-) Dem vil jeg huske til en anden gang :-P

En hest er altid en hest
men en rytter uden hest,
er bare et menneske!
0
0
Svar på denne tråd

brug blå-sten
Forfatter: 
Dato:  26-06-2004 21:29
Brug blå-sten det kan købe i matas og alle andre steder. Min pony havde også sur-stråle og der brudte

jeg blå-sten. Du kan både få det i pulver og flydende.

Knuzz Charlotte
:-)

ELSKER MIN PONY TIFFAN {>
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider