Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Plag, vacc. + ormekur
Forfatter: 
Dato:  22-09-2010 22:21

Nu har to forskellige dyrlæger sagt to modstridende ting til mig omkring hvor ofte min plag skal vaccineres og have ormekur.

Min egen dyrlæge siger at han skal vaccineres hvert halve år og have ormekur hver 3. månede indtil han er 3 år.

En anden dyrlæge (fra en helt anden klinik) sagde at han kun skulle vaccineres én gang om året efter han er blevet 1 år.

Og ormekur må man da kun give, hvis de faktisk har orm? Eller gælder det kun ældre heste ??

Jeg er forvirret han er min første hest under 5 år :P

-Veo; Veganer og dyreretsaktivist!

Stald Nordlund www.StaldNordlund.dk

Tinkeren Coco

Ismulen Halla fra Hejelte

Ismulen Ljufá fra Vestergaard

Is'føllet Ljúf fra Nordlund

.

*Ungdomshuset, Jagtvej 69 lever stadig*

0
0
Svar på denne tråd

overskrift.
Forfatter: 
Dato:  22-09-2010 23:54

mine plag bliver vacc hvert år og det gælder da?

ormepørver bliver taget tre gange om året hos mig med de unge, en gang i foråret, midt på sommeren og efteråret. du kan ikke få en ormekur nu til dags uden at hesten har orm..

håber det hjalp..

hilsen sofia.

med hestene chamieka, chanell, lucifer, carylein, chavilina og liselotte lidt endnu. :D

sælges:

skønt buckskinhoppeføl forv 160+ cm - fravænnes i dec.

snittet lucerne/wrappet lucerne købes!

0
0
Svar på denne tråd

vacc og ormekur
Forfatter: 
Dato:  23-09-2010 00:00

Giver Sofia ret :O)

Vacc. 1 gang om året.. Der har dog været noget fremme om at man mener at man bør give en hest 3 vacc i løbet af det første år.. Samt at man også bør vacc hver halve år..

Men jeg har ikke hørt at det er noget man er blevet enige om..

Jeg holder mig til 2 opstarts vacc. og derefter 1 gang om året..

Ormetjek 2 gange om året, med mindre jeg har en fornemmelse af der skulle være orm (eller at de forgående prøver har ligget højt), så får de et ekstra tjek.

0
0
Svar på denne tråd

hmm.....
Forfatter: 
Dato:  23-09-2010 02:33

Forstår virkelig ikke hvorfor min dyrlæge (og de andre dyrlæger fra samme klinik) siger han skal vaccineres hvert halve år til han bliver 3 ??

Og jeg får altså bare ormekurer tilsendt, hvis jeg beder om det :S

Tinkeren Coco

.

0
0
Svar på denne tråd

Vaccine
Forfatter: 
Dato:  23-09-2010 08:32

Jeg har også fået af vide, at min skal vaccineres hvert ½ år.

Desuden får hun taget gødningsprøve hver 3. måned.

Hun er fra maj 2009.

Vh Maria

Nu med et stk. barfodshest i løsdrift

Og min lille Ballerina baby

0
0
Svar på denne tråd

Maria :)
Forfatter: 
Dato:  23-09-2010 12:58

Min er fra september 08, hmm har vi egentlig ikke også samme dyrlæge eller er det mig der husker forkert ?

Tinkeren Coco

.

0
0
Svar på denne tråd

Dyrelæge
Forfatter: 
Dato:  23-09-2010 14:24

Jeg bruger lidt forskellige dyrelæger alt efter hvad jeg skal bruge dem til :-)

Men det er Rikke Lee fra Hestedoktoren, som har anbefalet mig at give hende vaccine hvert halve år.

Og mener faktisk også at Ellen Jørgensen fra Kassernens anbefalede det, da hun handelsundersøgte hende.

"Problemet" med en vaccine er at de virker imellem 8-14 måneder. Alt afhængig af hesten. Derfor anbefaler man en gang om året til udvokset heste. Plage og ungheste er jo lidt mere modtagelige overfor sygdomme, og derfor kan jeg forestille mig at nogen anbefaler vaccine hvert ½ år til dem.

Vh Maria

Nu med et stk. barfodshest i løsdrift

Og min lille Ballerina baby

0
0
Svar på denne tråd

maria..
Forfatter: 
Dato:  23-09-2010 18:14

Jeg bruger Højelse, og har så en enkelt gang brugt en oppe ved Rørvig, da drengen var i børnehave på Paradisgården ;)

Men okay, tak for forklaringen :)

Tinkeren Coco

.

0
0
Svar på denne tråd

Samme her
Forfatter: 
Dato:  24-09-2010 08:47

Min plag fra marts 09 får ormekur hver tredje måned.

Jeg har én gang taget hende med i gødningsprøverunden derhjemme, fordi jeg tænkte at jeg netop ikke ville give hvis der ikke var noget galt... Prøven viste ingenting og jeg gav ikke ormekur. Skæbnen skulle så at hun blev indlagt med noget luftvejshalløj og fik taget en blodprøve og her blev min dyrlæge urolig for der var nogle tal der var for høje og som kunne tyde på orm. Så jeg fik en lille "skideballe" over ikke at have kørt hende på hver 3. måned for gødningsprøverne undersøger åbenbart ikke for alle ormearter. Så nu er vi tilbage på hver 3. måned.

Gødningsprøven og blodprøven blev taget indenfor en periode af 2 uger, så der var ikke lang tid imellem.

Mht. vaccine, bliver min vaccineret hvert halve år, men dette skyldes at hun medbringes til en del shows allerede. Jeg er ikke sikker på at jeg gjorde det hvis det bare var en "fold-hest" der ikke kom ud.

www.mia-haugsted.dk

Dale Chavez Showsadel sælges. En sadel som alle drømmer om! Masser af sølv og flot tooling. galleri.mia-haugsted.dk/#13.0

Dækken 200 gr foer, str 125 el. 130. KØBES max 300 kr.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider