Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Sultne shettere...
Forfatter: 
Dato:  22-09-2010 20:36

Altså. Hvad pokker gør man lige?

Jeg har to dejlige shetlændervallakker, som begge er i rigeligt god stand. Og tilsyneladende konstant sultne...

De får ca. 2 kg. god, tør wrap morgen og eftermiddag. Om aftenen får de 200 g. speedi, 200 g. lucerne og 100 g. grøn salvimin. (Alle mål er til deling).

Derudover har de god, tør halm.

Men men men... de STØVSUGER deres skur for halm. I en sådan grad, at de faktisk ikke kan ligge tørt. De går i løsdrift på jordfold. De må ikke komme på græs, da den ene var forfangen sidste år, og den anden viste små tegn på det i år.

Jeg tør jo dårligt give dem mere mad, for så bliver de jo alt alt for fede. Men det kan jo heller ikke nytte noget, at de går og er sultne, så de æder al deres halm? De har ikke altid støvsuget halmen på den måde, men der er ikke umiddelbart sket nogen ændring i deres fodring (bortset fra, at jeg i perioder fodrer med alm. hø i stedet for wrap). Nogen bud på løsninger?

Kh

Maria

Mor til skønne Kathrine 24.08.06

Og skønne Frederik 22.03.09

0
0
Svar på denne tråd

mere halm
Forfatter: 
Dato:  22-09-2010 21:02

Hejsa

jeg ville da bare give dem mere halm, det er ikke nemt med de nøjsomme heste, har selv en af slagsen...

0
0
Svar på denne tråd

Roepiller
Forfatter: 
Dato:  22-09-2010 21:20

Hvad med roepiller? Flere roepiller og mindre lucerne. Roepiller er jo fibre, så mon ikke de giver en bedre mæthedsfornemmelse :D

Med venlig hilsen

Zooropa - Anne

Jeremy Rudge dressursadel sælges! - Se annonce!

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4?f=9&i=312994&t=312994

** It's not enough to rage against the lie.. you've got to replace it with the ...

0
0
Svar på denne tråd

mere motion
Forfatter: 
Dato:  22-09-2010 21:43

Hej..

Har selv 3 styks men ved motion kan jeg faktisk holde dem pænt slanke.. De deler omkring 7-8 kg hø/wrap om dagen, står på halm samt får vitaminer/minerale...

0
0
Svar på denne tråd

3 ens måltider
Forfatter: 
Dato:  22-09-2010 22:30

Jeg ville ændre, således at de får 3 ens måltider, altså både wrap, roepiller og halm til hvert måltid, men i mindre mængder selvfølgelig, så de ikke får mere end nu.

De får jo ikke noget wrap aften og måske derfor de støvsuger halm-madrassen hele natten.

Iøvrigt, så har mine altid adgang til vårbyg-halm hele døgnet.

0
0
Svar på denne tråd

Halm og roepiller
Forfatter: 
Dato:  22-09-2010 23:55

Hej,

Jeg giver fri adgang til halm, giver opblødte roepiller med vitaminer, hø 1 kg pr 100 kg hest.. Har dårlig erfaring med shetlændere og wraphø.. Jeg tror der er for meget næring i det.. Mine bliver ihvertfald meget tykke, hvis de får det i stedet for hø..

Hvis de stadig tager på af det, så bliver halvdelen af deres portion hø skiftet ud med frøgræs.. En der har været forfangen, ville jeg passe endnu mere på.. Nogen bruger at lægge høet i en bajle vand før de giver en tidligere forfangen hest det.. Dyrlægerne siger det trækker sukkeret ud, så de kan tåle det..

Shetlændere er ekstremt nøjsomme, men er meget madglade, så en masse fyld uden for meget næring, er vejen frem.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift.
Forfatter: 
Dato:  22-09-2010 23:57

min miniature kan leve på en sten, han spiser lige godt 3kg godt hø om dagen udover får han faktisk kun roepiller, ca 300g tørvægt, det er rigtig mange for sådan en lille sag, han for tilbudt dem 3 gange daglig.. han er aldrig sådan rigtig sulten efter jeg gjorde dette..

hilsen sofia.

med hestene chamieka, chanell, lucifer, carylein, chavilina og liselotte lidt endnu. :D

sælges:

skønt buckskinhoppeføl forv 160+ cm - fravænnes i dec.

snittet lucerne/wrappet lucerne købes!

0
0
Svar på denne tråd

Roepiller
Forfatter: 
Dato:  23-09-2010 08:55

Jeg ville også give dem nogle flere roepiller. Det er meget få FE i roepiller i forhold til hvor meget de fylder.

Der er sikker nogle fodernørder der kan fortælle hvor meget. Jeg mener det er omkring 0,7 FE i 1 kg Uopløste roepiller, og det bliver jo til 5 liter opløste roepiller.

Så jeg ville droppe musli og lucerne og give dem roepiller, gerne flere gange om dagen.

Evt. kan du måske indrette deres fold, så de bliver tvunget til at gå lidt mere. Evt. vand i den ene ende og foder i den anden. Så får de også lidt motion den vej.

Held og lykke med de små.

Vh Maria

Nu med et stk. barfodshest i løsdrift

Og min lille Ballerina baby

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  23-09-2010 10:31

Der er kommet en masse gode råd:)

Men når du skriver, de ikke plejer, at støvsuge på den måde....så tænker jeg ormekur??

Vores Charmetrolde

Bastian - Thundra

Emily - Clyed

&

Junker

Hesten er vores partner

Opdræt af marsvin mm - tjek hjemmesiden:

www.bordeauxgaarden.dk

0
0
Svar på denne tråd

12345678
Forfatter: 
Dato:  23-09-2010 11:54

hmmm....

ved ikke hvordan det er du har indrettet din fold... men hvis det var mine shetter ville jeg få lavet en slowfeeder alla denne

Billede

det er blot en trækasse med et løst gitter nede i... i den ville jeg så give dem alt deres whap sådan så det tager længere tid for dem at spise det... i vinters gik min også i løsdrigf og det whap som de plejede at få om mognenen og som kun varede i MAX 2 timer fik de nu hele dagen til at gå med og ligeledes natwhappen... og de virkede langt mere "mette" fordi at de ikke blot proppede det hele ned på 1 time... hesten er jo ikke designet til at "porppe sig" men derimod at tage en bid græs, tygge, en bid græs, tygge, en bid græs, tygge, og så er den første bid ved at være klar til at blive slugt... dette tvinger du dem til ved at bruge en slowfeeder...

Mor til Ehlana 23-03-07 det smukkeste barn i verden

www.bl-art.dk borderier på næsten alt...

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  23-09-2010 12:50

Tak for alle jeres svar.

Zooropa og Mariha: jeg tør ikke rigtigt give dem flere roepiller, for der er jo trods alt sukker i. Dyrlægen som var herude sidste sommer i forbindelse med forfangeheden, sagde, at jeg skulle være lidt forsigtig med speedi. Jeg bruger det dog, fordi jeg tænker det giver en god mæthedsfornemmelse.

Rosenholm: ja, måske skulle jeg fordele speedien ud på alle tre måltider. Det bliver jo bare ikke mange gram pr. måltid. Måske man skulle bytte rundt på eftermiddag og aften?

anna-sofia: det virker af meget mad, din mini får. Det er jo dobbelt så mange roepiller og næsten dobbelt så meget hø som mine alm. shettere får. Bliver din mini slet ikke for tyk?

Mariha: de får ikke müsli. Det har de aldrig fået. God idé med indretningen af folden. Deres vand står allerede noget fra deres foder, men kan af hensyn til vandslangens længde ikke komme længere væk. :-)

Horsespirit: god idé. Gødningsprøve må straks sendes af sted. Den tanke havde slet ikke strejfet mig.

boble79: smart fodertrug, men jeg forstår ikke helt, hvordan det fungerer. På et tidspunkt må de da have spist så meget, at de ikke kan få fat i resten pga risten, eller hvordan?

Kh

Maria

0
0
Svar på denne tråd

små måltider
Forfatter: 
Dato:  23-09-2010 12:53

Nej, det er ikke mange gram pr. gang, men heste-maver har bedst af ens måltider

Mine 2 små får jo deres lille portion sammen med islænderne og de er jo også langsomt spisende, så det går fint med tiden, men det er små portioner og det er også godt for forbrændingen, mange små ens måltider

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  23-09-2010 12:59

Ok. Så står den altså fremover på 75 g. speedi, 75 g. lucerne og knap 1,5 kg. wrap pr. måltid. Det giver vi et skud. :-) Salviminen kan jeg vel godt give dem i kun det ene måltid?

Kh

Maria

0
0
Svar på denne tråd

roepiller
Forfatter: 
Dato:  23-09-2010 13:43

Bare lige lidt info omkring roepiller, da du selv nævner du ikke tør give dem mere:

jeg tør ikke rigtigt give dem flere roepiller, for der er jo trods alt sukker i. Dyrlægen som var herude sidste sommer i forbindelse med forfangeheden, sagde, at jeg skulle være lidt forsigtig med speedi. Jeg bruger det dog, fordi jeg tænker det giver en god mæthedsfornemmelse.

Foderplan.dk

Roepiller er et biprodukt, der stammer fra udtræk af simpelt sukker i almindelig sukkerproduktion. Grundet effektiviteten i disse udtræks-processer indeholder de tiloversblevne roepiller kun meget lidt, eller slet intet, sukker. - Faktisk tilsætter mange foderproducenter en varierende mængde melasse til produktet for at øge velsmagen og reducere pille-støvet.
Selvom mange hesteejere er bekymret for at udfodre "for meget sukker", i form af melasse, så er f.eks. 5 % i knap 5 kg roepiller lig med kun 86 gram simpelt sukkerstof - ca. samme mængde som findes i blot nogle få æbler.

Kunne du evt bruge "helt alm roepiller" istedet for speedi?

Jeg synes jeg har god erfaring med det. Jeg har også købt en høpose ( en stor stofpose der er lukket op langs siderne med et hul på størrelse af en stor kop i) Da hestene "kun" kan nappe hø udaf hullet i posen, går der altså lang tid med det og de producere spyt.

Håber du får styr på dem og huldet:-)

Synes faktisk at det billede med høkassen er en super ide.

0
0
Svar på denne tråd

Ville også
Forfatter: 
Dato:  23-09-2010 14:32

Ville også skifte wrappen ud med hø. Spade op med frøgræs som tidsfordriv og måske sørge for at der lå ex. spåner i bunden, så de ikke sluger hele bunden .

frederiksborger.dk

en linksamling til frederiksborghestesider på nettet

0
0
Svar på denne tråd

spændende
Forfatter: 
Dato:  23-09-2010 15:20

Maria, det bliver spændende at høre om det virker og ellers kan det jo være en mangel af en slags. Hvor våd er wrappen? De har jo tilsyneladende meget brug for træstofferne i halmen når de får wrap kontra hø?

Men, det bliver sjovt at høre om foderændringen virker, giv dem evt, også en stor gren fra et frugttræ, de har de meget glæde af og dækker en del af deres behov for træstoffer.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  23-09-2010 15:29

Jeg har også en meget nøjsom hest, så kender godt dit problem.

Nu ved jeg ikke, hvor meget sukker/melasse der er i roepiller, men dem jeg bruger, indeholder kun 5 %. Det er dem fra Møllerens. Min nøjsomme dame får dog lov til at gå på græs, men hun har mundkurv på. Det har gjort, at hun har tabt sig 3-4 gjordhuller siden maj månede. Hun bliver ikke motioneret ret meget. Når hun ikke er på folden med meget græs, så får hun frøgræs. Hun vil fortsætte med frøgræs til vinter også - dog sammen med hø.

Sascha

Sani Cheval & Halimah Bint Ibriiz OX

Fotografering tilbydes. Se min hjemmeside:

www.sh-foto.dk

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  23-09-2010 19:09

Den der kasse er sgi da super....!!!

Som jeg forstår det, så er nettet løst og følger med ned efterhånden som de får spist.

Og så er der en kant på foroven, så de ikke får trukket nettet op, når de hiver i høet?

Jeg ville klart bytte speedi ud med alm roepiller;)

Og ja tjek dem endelig for orm - mine får ormekur idag.

Vores Charmetrolde

Bastian - Thundra

Emily - Clyed

&

Junker

Hesten er vores partner

Opdræt af marsvin mm - tjek hjemmesiden:

www.bordeauxgaarden.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hø Hø Hø
Forfatter: 
Dato:  23-09-2010 19:23

De små racer er jo vant til benhårdt arbejde, og lidt foder

Så spar på alt ddet dyre foder, giv dem hø, men hold også igen her..... Og arbejd med dem. Hvis du har børn, tror de kunne syntes det var sjovt at se dig lære dem et circus nummer

og en dag kan de selv.......

Meget færdigblandet foder er hvis du læser på indlægseddel

faktisk noget billigt noget - jeg var landmand ved hvad

soya koster, osv.......

Giv dem vitamin og mineral og hø -

gobidder i træning, stykker gulerødder.

god weekend...

mvh. k

Hej

Jeg er over de 4o og rytter af den gamle skole

og glad FEI og Dyreværn og forskning og sund fornuft

Jeg mener man lærer hele livet og fra hele verden.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  23-09-2010 19:28

Rikke (Ups) og andre: ok, vi går over til alm. roepiller. Det fungerer på samme måde med at man udbløder, går jeg ud fra? (Spurgte foder-spaden dumt). Jeg bruger dog lige mine Speedi-beets op først, da jeg jo ikke er millionær.

Honey: de kan ikke komme til at gnave sig ned til beton, hvis det er det, du mener. Deres løsdrift består af et skur, bygget i forlængelse af stalden (så man kan fodre indefra i regnvejr...). Skuret står direkte på folden, men der gravet plastic ned i 40 cm. dybde hele vejen rundt, så vand ikke så let trænger ind. (Med de mængder der er kommet på det sidste, er det dog svært helt at undgå). Så de står vel på det man kalder "dybstrøelse". Vi tømmer så ud et par gange om året, men fylder ellers halm ovenpå, så der hele tiden er tørt og rart at være. (Hvis de altså ikke æder det...)

Rosenholm: wrappen er meget tør, jeg fodrer altid med tør wrap, da en miniballe herhjemme jo holder forholdsvist længe, og derfor helst ikke skal begynde at mugne, inden den er spist. Mht. en frugtgren, så har vi gjort det tidligere (til stor glæde og fornøjelse for prullerne), men for et par år siden var vi lige ved at miste den ene pga. spiserørsforstoppelse (opdaget kl. @!#$ om natten midt i min mands kæmpebrandert, men det er en helt anden historie). Dengang var det vist nok pga et æble fra et æble træ, de havde på folden (og som nu er hegnet væk) men dyrlægen sagde, at hun ofte så det samme ske med grene. Så det tør jeg næsten ikke.

Horsespirit: nåja, det er selvfølgelig sådan kassen skal forstås. Jeg sætter manden i sving, straks han kommer hjem på mandag. :-)

Endnu engang tusind tak for svarene.

Kh

Maria

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  23-09-2010 19:31

Parisepigen: jeg klikkertræner ind i mellem med dem (og den ene kunne faktisk "sitte" på kommando på et tidspunkt. Måske man skulle tage det op igen. Men det er jo ikke så meget motion som sådan, det giver. Mest for hovedet.

Mine ponyer får ikke færdigblandet foder. Og jeg ved godt, at Speedi-beets er et affaldsprodukt fra sukkerproduktion, og at vi derfor betaler en helt sindssyg pris for det, men det er jo svært at gøre noget ved...

Kh

Maria

0
0
Svar på denne tråd

12345678
Forfatter: 
Dato:  23-09-2010 19:42

gitteret ligger løst ned i den kasse... loget er nærmest kun en "ramme" som er mindrere end det gitter der ligger i kassen... så de vil. altid kunne nå whappen

Mor til Ehlana 23-03-07 det smukkeste barn i verden

www.bl-art.dk borderier på næsten alt...

0
0
Svar på denne tråd

tra la la
Forfatter: 
Dato:  23-09-2010 21:42

Jeg ville slet ikke give dem krybbe foder. De har ikke brug for det. Mine små lever af hø og et vit/min produkt. Roepiller er godt foder, men ikke til heste der ikke har brug for mange FE. Heste har et stort behov for at få lang tykketid. Det giver roepiller ikke. Jeg ville fodre med hø i begrænsede mængder. Gerne små portioner flere gange om dagen. Eller som andre har sagt. Skrift lidt hø ud med frøgræs.

Landejendom sælges. Se her:

www.kj-fast-ejendom.dk/ sag.asp?sagsnr=093203L...=670&DID=2

Hingsteføl e. Daylight/Ultrafürst af Hvarre sælges

Vallak, 3 år, e. Cannon SPH 103 sælges

0
0
Svar på denne tråd

kjahsdjkash
Forfatter: 
Dato:  25-09-2010 11:04

En god løsning kunne også være at udskifte en del af wrappen med ringere kvalitet (energimæssigt) eller udskifte det hele med frøgræshalm..

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider