hej yvonne. 
Jeg ved ikke om man kan beskære sig ud af det problem som du nævner
.
men jeg ved at man med træning kan gøre hesten smidigere og dermed også kontrolere hestenes ben bedre, samt at hesten også lærer at sætte benene lidt anderledes ned.
Min tidligere hest "cyklede" med alle fire ben udad, hvis man kiggede på hende i fx trav lige forfra eller lige bagfra. Det lyder måske lidt underligt men i stedet for bare at løfte benet lige op under sig og så sætte det lige ned igen. så kastede hun det til siden når hun løftede benene
. En træner sagde at grunden til at hun gjorde som hun gjorde, var fordi hun ikke brugte de rigtige muskeler til at løfte sine ben= dårlig vane
. De muskler som hun egentlig skulle bruge var derfor blevet små. Så jeg måtte gennem dressur træning hjælpe hende med at finde tilbage til at bruge de rigtige muskler at løfte benene med.
En dygtig dressur underviser vil nok kunne hjælpe dig med det.

Min nuværende hest går fint på sine bagben. men hans forben slå han sig selv på.
jeg har bestillt en dygtig kiropraktor til at komme og kigge på ham den 30 oktober
. om ikke andet så for at udelukke at der er noget galt med hans knogler og skelet og måde de sidder sammen på.
Så i den daglige træning for tiden må jeg beskytte ham med klokker og forbensgemacher. og han har også tykke(de billige fra horze)neopren klokker på, på fold.
tidligere slog han også sig selv på bagbenene. men det er ophørt i takt med at han blev tilredet. nu mangler som sagt bare forbenene, hvor jeg har tænkt mig at se tiden an og høre hvad kiropraktorn har at sige og blive ved med den daglige træning
.
KH sanne