Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 HJÆLP! tilskudsfoder?
Forfatter: 
Dato:  18-09-2010 19:20

Hej Kære HN'er :) her er jeg så igen igen..

min hoppe er i fin stand, pelsen er fin blank. men
syntes hun er ved at blive tynd.
ved ikke helt om det fordi hun er gammel, og skal have
en ny foderplan, eller om hun skal have raspet tænder?

har haft hende i 3 år snart. hun er næsten 16 år gammel.
men det først nu hun er begyndt at tabe sig :(

hjælp?

mvh Melleh :)


0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-09-2010 22:00

Det er jo ret svært at gætte på når du ikke skriver noget om hvad du fodrer den med i øjeblikket, hvor meget den rides og hvilken type hest det er.


Men inden du går igang med den helt store omlægning af foderplanen og indkøb af tilskudsfoder ville jeg få tjekket dens tænder og få den tjekket for orm. For er det den slags problemer hjælper det ikke en pind at ændre på fodringen.


Men hvis du vil have mere kvalificerede svar må du nok heller oplyse hvad og hvor meget den får nu (både krybbefoder og stråfoder), hvordan den bruges og hestens størrelse og race:)


0
0
Svar på denne tråd
 
 svar til indlæg
Forfatter: 
Dato:  18-09-2010 22:21

Det er en Hoppe, en dansk varmblod. den er 165 cm høj.
bruges jævnligt. omkring 4-5 gange i ugen. let dressur, spring og skovtur. hun vejer nok omkring 500 kg.
hun bliver fodret med 2 kg valset havre om dagen. + noget tilskud som hedder Horse fit. + godbider. hø får hun to gange dagligt. også står hun på spåner.
hun er lige blevet tjekket for orm og der var ingenting. :)
hun har endda fået en ormekur for at være på den sikre side.

0
0
Svar på denne tråd
 
 prøv med...
Forfatter: 
Dato:  19-09-2010 08:52

Jeg ville prøve at give hende Dangro horse-speed det er godt til hopper der ikke kan holde huld og så er det rigtig billigt :).

du gir hende det bare med den havre hun får nu(lidt mindre dosis) og så måske lidt lucerne og nogle vitaminer og olie...

virker hun også lidt sløv/mat, ville jeg prøve med nogle elektrolytter.


mvh

Anna

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  19-09-2010 10:40

Nu skriver du ikke hvor meget hø den får (altså antal kg) men jeg vil vove at påstå at langt den hyppigste grund til at mange ellers sunde heste har svært ved at holde huld er for lidt (eller for dårligt) stråfoder. Som udgangspunkt skal en hest af dins størelse minimum have 5 kg godt hø og gerne mere, særligt hvis den har svært ved at holde huld.


Derudover lyder så forholdvis store mængder havre også lidt problematisk til en hest, der har svært ved at holde vægten og som ikke rides intensivt. Havre er effektivt til at give mere krudt i hesten, men det er ikke effektivt til at fede heste op med, da heste ikke ret godt kan udnytte de store mængder stivelse, der er i kornet. Det kræver meget energi fra hestens fordøjelsessystem at omsætte stivelsen til energi.

Dertil kommer at heste generelt ikke har specielt godt af store mængder korn/stivelse.


Hvis jeg skulle fodre den, ville jeg skifte havren ud med roepiller eller fiberpiller. Så kunne en foderplan fx se sådan her ud:

500 g roepiller (tørvægt), hvilket giver ca. 2,5 kg udblødte roepiller, horsefit eller andet tilksuds elller vitaminprodukt samt masser af hø. jeg ville nok starte med 7-8 kg og se hvordan hendes vægt så ud efter noget tid - bliver hun tyk, ville jeg skære lidt ned, er hun fortsat tynd ville jeg sætte hende yderligere op.


Du kan også suplere med 1 til 3 dl olie, hvis hun fortsat har brug for noget ekstra huld.


0
0
Svar på denne tråd
 
 dkddkdk
Forfatter: 
Dato:  20-09-2010 07:51

Stemmer i med Tusindfryds kor: Stråfoder!


Heste bør have adgang til stråfoder eller græs døgnet rundt. Selv god halm vil sikkert gøre en forskel for din hest.


Og ellers ville jeg bytte høet ud med god wrap.


Med venlig hilsen


Anja

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hø....................
Forfatter: 
Dato:  20-09-2010 10:31

Du skriver at hun får hø 2 gange i døgnet, og står på spåner, hvis heste ikke har noget at tygge på, kan de få mavesår, da de hele tiden danner mavesyre.



Mange hilsner

Fru Bach

Stald Nickolos.dk



Nu med avlshingsten

Hr. Siem


Hingsteplag sælges billigt forventet stang 160 cm



Super familiehest udlånes

kan rides og køres af alle

0
0
Svar på denne tråd
 
 besvarelse
Forfatter: 
Dato:  20-09-2010 10:48

hun står på spåner, fordi hun havde en tendens til at få sur stråle, hvis hun stod i halm. så dyrelægen anbefalede at vi skiftede til spåner.
hun får hø og wrap blandet sammen 2 gange dagligt, men hun har aldrig spist alt når hun får nyt. hvilket de andre heste i stalden gør.

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-09-2010 11:07

Hvis jeg var dig ville jeg veje høet og wrappen så jeg fik en ide om hvor meget den faktisk kan nå at spise. Hvis ikke du ved hvor meget stråfoder hesten indtager er det noget nær umuligt at regne ud hvor meget krybbefoder, der skal til for at sikre at den får kalorier/foderenheder nok.


Men som skrevet ovenfor ville jeg skifte havren ud med roepiller eller fiberpiller og evt. suplere med olie og lucerne. Havre er ikke ideelt til en hest, der har svært ved at holde vægten oppe.


Derudover ville jeg også få hestens tænder tjekket. At den tilsyneladende spiser sit stråfoder noget langsommere end de andre heste kan netop være et tegn på tandproblemer. Men igen er det svært at vide om din hest spiser i normalt tempo, når du reelt ikke ved hvor meget stråfoder den får.


0
0
Svar på denne tråd
 
 besvarelse
Forfatter: 
Dato:  20-09-2010 13:03

det vil jeg forsøge. tusind tak :)

har du evt nogen ide om hvor meget det ville koste at få raspet / tjekket tænder :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 tænder
Forfatter: 
Dato:  20-09-2010 13:12

hej når min dyrelæge kommer, giver jeg 1250 for tandrspning og tjek, vaccination og så et alm grundigt dyrelæge tjek af puls osv.


irish mash kan også bruges til at få hesten op i huld, og det behøver ikke være den dyreste på markedet;)


men eftersom det du skriver vil jeg tro det er hendes tænder den er gal med...


hvis i har en god flok, kan det også være en god ide at give dem lidt hø ude på folden, de færreste har stadigt græs nok(nærringen i græsset nu er meget lille)

og det kan derfor være en meget god ide at give dem ekstra strø... de tager også nemmere på jo flere gange om dagen man kan fordele foderet over- især vinter efterår hvor der ingen græs er til at supplere;)


***Find Your Cowboy Inside***


0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-09-2010 13:49

Prsien på tandrasp afhænger meget af hvor i landet man er, hvilken dyrlæge der gør det osv.


Sidst min fik raspet tænder blev det gjort i forbindelse med at han alligevel var på besøg på hestehospitalet. Her gav jeg 350 kr + moms og bedøvelse. Havde det foregået hjemme i stalden var der formentlig kommet lidt ekstra på for kørsel. Det var en hestedyrlæge der gjorde det.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Besvarelse
Forfatter: 
Dato:  20-09-2010 14:21

Wauw? det da vildt billigt. hvor du fra?

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-09-2010 14:28

Hesten står i Skanderborg og det var Nørlund Hestehospital, der stod for tandraspningen. Bemærk dog at prisen er UDEN moms og bedøvelse, så om det reelt er så meget billigere end Lange Frittens pris på 1250 for tandrasp, vaccination, sundhedstjek og (formoder jeg) kørsel, er jeg ikke sikker på


0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg...
Forfatter: 
Dato:  20-09-2010 14:40

jeg ville smide havren ud (eller en del), og give fiberpiller og lucerne i stedet. Jeg har fedet min hoppe op med lucerne. Fra man kunne tælle hendes ribben, til man ikke ku se dem mere, gik der 3 uger. Men det er dyrt, så ville anbefale fiberpiller først. :)


Og olie i øvrigt, 3 dl /dag!



Der er noget ved hestens ydre, der er godt for menneskets indre

0
0
Svar på denne tråd
 
 dyrelæge
Forfatter: 
Dato:  20-09-2010 17:59

jeg fik også ørsel med for denne pris, dog er hun udd dyrelæge som dog har sin egen hese tandpraksis...

det kan være meget billigere hvis man bor tæt på dyrelægen/dyrehospitalet at køre selv derover... ved at mange dyrelæger dog giver mængde rabbat hvis i er flere i stalden:)


***Find Your Cowboy Inside***


0
0
Svar på denne tråd
 
 vægttab
Forfatter: 
Dato:  20-09-2010 21:28

Min egen hoppe på 14 år tabte sig også pludseligt trods der ikke var de store skift i foderet. Det var der dog i vejret, så hun fik simpelthen dækken på og det hjalp med det samme. Tror hun brugte al energien fra foderet på at holde sig varm..

0
0
Svar på denne tråd
 
 fodring
Forfatter: 
Dato:  21-09-2010 12:21

Hejsa,

jeg er uddannet staldmester og ved meget om fodring af heste. Få tjekket tænderne i første omgang. Det lyder somom den får så meget stråfoder at den ikke spiser op.

Det billigste og mest fornuftige du kan gøre at give hesten ganske almindelig madolie i sit foder.

Bemærk 3 dl madolie kan erstatte 1,2 kg havre!

Det er det aller billigste og aller sundeste du kan gøre for din hest.

Du kan sammenligne havre med slik. Når børn får meget slik (sukker) Får de en masse energi og får de ikke forbrændt det energi, ja så blir de fede og det er nøjagtig på samme måde hvad havre gør ved heste. Havre er et energifoder pga det store stivelsesindhold. Giver man en ganske almindelig ridehest (ikke en springhest, travhest eller galophest, disse har brug for energigoder) meget havre og hesten ikke yder nok i forhold til mængden af havre, risikerer man at de får kolik pga for meget stivelse i tarmen. Men lissom m børn, får hesten ikke brugt krudtet som havren giver, ja så blir de tykke. Havre feder mere end byg!

Håber det er til hjælp. Er der andet du vil vide ang fodring er du velkommen til at spørge :o)


Med venlig hilsen

Gitte

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider