Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Havre til energi
Forfatter: 
Dato:  17-09-2010 14:10

Jeg har en hest der mangler energi til stævner (dressur).

Det er især hvis det er udendørs, solen bager (eller det regner det hader hun bare), det er varmt, banen er tung (synes jeg tit den er på udendørsbaner), så har jeg en hest der bestemt ikke viser sig fra sin bedste side.

I ridehus med god bund, går hun meget bedre, og herhjemme træner vi på en græsmark, så hun er jo heller ikke vant til tungt sand.

Jeg fodrer ikke med havre til daglig, men er blevet anbefalet at give havre op til et stævne.

Vil det hjælpe mon?

Og i så fald, hvornår skal hun have det?

Det virker vel ikke i 24 timer, kort sagt, hvor længe inden ridningen skal hun have det? - og hvor meget? Er fx 500 gram nok? - jeg fodrer jo som sagt ikke med det normalt.

Eller er der andre "energiboostere" der er bedre?

Jeg synes hun er fin nok herhjemme, og til spring og terræn er hun også glad og frisk, selvom hun er en ældre adstadig dame ;)så jeg tror ikke hun som sådan mangler noget i foderet.

Hun får wrap, græs og RC. :-)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  17-09-2010 14:54

Ville ikke give havre - Det er noget billigt bras.

Hvis du kun skal have ekstra energi i hende på selve dagen, så kan du købe noget energybooster - Det burde være lettere at styre, end at fodre med f.eks. olie et par dage før, da det kræver tilvænning før hesten kan optage olien.

Ejer af hoppedyret Shannon og pølsehunden Emma

0
0
Svar på denne tråd

Okay - takker
Forfatter: 
Dato:  17-09-2010 15:35

Ok - tak for svaret, - har du nogle konkrete mærker, eller vil de forstå i foderstoffen hvis jeg spørger efter "energiboostere"?

Det skal helst ikke være noget hun skal have altid, da jeg ikke har råd til at fodre kontinuerligt med dyre tilskud medmindre det er meget nødvendigt, og hun jo også som sagt fungerer fint i det daglige :-)

0
0
Svar på denne tråd

hvis....
Forfatter: 
Dato:  17-09-2010 16:06

Hvis man spørger forskningen, må du ikke sætte foderet op før stævner. Du skal i stedet trappe træningen ned de sidste dage.

Er det få 100 gram, ville jeg dog synes, det var ok.

Min hoppe får pt. 500 g mikroniseret byg, for at højne blodsukkeret, så hun har mere pondus-energi. Jeg tør ikke selv give havre, fordi nogle heste ikke kan tåle det. Min skal støttes i energi, men hun er i psyken nervøs nok i forvejen. *S*

Rækkehus 2005, Århus, se profil

Når vi lægger bidsel i munden på hestene, for at de skal lystre os, styrer vi hele deres krop. Som skibene - så store, og styres af et ganske lille ror.- Jakobsbrevet

0
0
Svar på denne tråd

Havre...
Forfatter: 
Dato:  17-09-2010 16:18

Havre får blodsukkeret til at stige hurtigt, men det giver ikke energi på den gode måde. Det svarer lidt til at du spiser en masse slik/chokolade. Man bliver sådan lidt hyper, men får ikke energi til at præstere optimalt.

Hvis hun fungerer godt i ridehuset og på græsbane, så er et jo egentlig ikke energi hun mangler. Det er jo hårdt for alle at løbe i tungt sand, så måske man bør undgå de steder hvor bunden er så dårlig istedet?

Hilsen Christina

med

Kanoa (FRB), Madelaine af nord-Als (Shet.)

Og Langhoffs Favour (DV)

0
0
Svar på denne tråd

Takker ;)
Forfatter: 
Dato:  20-09-2010 00:33

Tak for jeres svar.

Jo jeg kunne godt forsøge at undgå de stævner med tungt sand, men for det første er vores lokale rideklub én af dem med en udendørsbane med (ifølge min hest) tungt sand, og for det andet kan man jo ikke altid vide det på forhånd, og for det tredje, synes jeg at hun er MEGET nærtagende mht. bunden, - de andre heste ser ud til at gå fint nok, men min lille 146 - centimetes, synes jo nærmest at hun skal KÆMPE sig igennem.... især i hendes høje alder af 21 år.... (!)

- Derfor ville lidt mere energi være rart ;-)

Hun vil sagtens kunne tåle havre, jeg tror ikke der findes noget der kan gøre hende for vild ;-)

Men tak for jeres svar, jeg vil tage dem til efterretning :-)

0
0
Svar på denne tråd

vend det på hovedet
Forfatter: 
Dato:  20-09-2010 06:57

Hvad putter du ellers i krybben til dette dyr?

Karina

0
0
Svar på denne tråd

hmmm........
Forfatter: 
Dato:  20-09-2010 07:45

Billig bras ligefrem ? billigt er det jo nok, men nu har mine heste godt nok overlevet på havre i ny 17 år, så bras vil jeg ikke kalde det!!! Da mine får det morgen og aften, i deres 17 år, tror jeg ikke det har det store engeri spark i dem mere. Aldrig oplevet de får et kick af det. Men til stævner får de noget andet langtsom optagende fodre så de holder energi et par dage.

- Lonni & Sixpence -

Biggest, The best, better then all the rest...
American Paint Horse

Nobody's satisfied with being second best
0
0
Svar på denne tråd

Tjah ...
Forfatter: 
Dato:  20-09-2010 16:18

Nu ved jeg ikke, hvor mange stævner din hest går, men normalt er fodring af konkurrenceheste jo en "langsigtet plan", forstået på den måde, at det daglige foder skal tilgodese den præstation du ønsker af hesten.

Selvfølgelig kan 500 g. havre et par timer før start give et energiboost, men det er det daglige foder der i den lange ende skal dække hesten ind på en optimal måde, så du undgår at den kører træt.

De fleste konkurrence heste har både brug for godt stråfoder (selvfølgelig), fedt i form af olie og lidt stivelse i form af korn eller kraftfoder, salt (elektrolytter) og selvfølgelig vitaminer. Jeg ved godt at korn/havre/stivelse er vældig udskældt her på HN, jeg ved også godt, at der er enkelte der hævder at deres konkurrencehest går totalt stivelsesfrit, jeg skal ikke sige, at det ikke kan lykkes, jeg kan bare ikke få det til at fungere med mine konkurrenceheste. De får alle lidt stivelse dagligt.

Nu din hest er en "ældre" dame, kunne du måske overveje et seniorfoder til hende, der tilgodeser ældre hestes behov. Eks. 16+ fra Brogården, wrap, lidt olie og elektrolytter. Ellers ville jeg prøve at give 500 g. havre sammen med wrap og RC, fosfor udnyttelsen falder med alderen og havre indeholder en del fosfor så det kunne nok være godt, derudover ville jeg give elektrolytter i foderet efter træning.

"The older I get, the surer I am that I'm not running the show."
- Leonard Cohen
0
0
Svar på denne tråd

jeg har en ren stivelsesfrit
Forfatter: 
Dato:  20-09-2010 17:20

men den anden får nu altså sort havre. Den der ikke får er temmelig varm så den trænger i hvert tilfælde ikke mere. Mine får så wrap i kæmpe mængder alt det de gider æde (ok lige nu er de på ration fordi de er FEDE) og så suppleres op med det der lige trænger af andet foder.

den ene går på et lucerne roepille produkt, den anden på tm müsli black.

At have energi til stævnerne kræver andet og meget mere end at give havre om morgenen. jeg giver aldrig andet foder til stævner end jeg gør hjemme. undtagen den der bliver vild den får nogle gange lidt magnesium eller tryptophan. MEn de skal være i form til at gå stævner på en HELT anden måde end til at gå til daglig. Det koster mange kræfter at køre trailer og det koster meget energi at være nye steder, også selvom man er gammel og rutineret. Mine går ikke stævner uden at være i rigtigt god grundform, de kan når de går stævner nemt til dagligt galoperes ½ time uden at syre til. De går mange intervaller og galoperes en del i skoven.

De skal være dækket ind med vitaminer og mineraler. Og så skal de have elektrolytter, køkkensalt rækker ikke hvis man vil have dem i topform.

Jeg ville kigge på grundformen og på vitaminer og mineraler. Ud fra hvad du skriver har den jo tydeligvis ikke muskelmasse til at gå på de baner du forlanger. Du må ud og træne i tilsvarende terræn. jeg kører til tisvilde og skridter turer i sandbælterne der, det giver en del på den konto.

Med venstre hånd
Line og Calano

GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste

Wenn Fliegen hinter fliegen Fliegen, Fliegen fliegen Fliegen nach

0
0
Svar på denne tråd

Tak tak
Forfatter: 
Dato:  20-09-2010 22:01

Tak for jeres - endnu flere - svar ;-)

Hun får dagligt græs og wrap og som tilskud Regulator Complete.

Jeg kan egentlig godt se, at det kunne være en god idé at prøve med et senior-foder til hende.

Hun har meget nemt ved at tage på, er altid en anelse for tyk faktisk - især om sommeren .... så jeg tænkte ikke på kraftfoder til hende, men kan jo godt se at hun måske har brug for det hvis nærringsoptagelsen ændres med alderen.

Om hendes besvær med banerne skyldes manglende muskelmasse, jo det kan da også godt være, sådan havde jeg ikke lige tænkt det.

Hun har en del galle i bagbenene, - sansynligvis pga. hård træning og konkurrencebrug før jeg købte hende (hun har været stævnepony i ponyklasserne), det er så ikke blevet værre imens jeg har haft hende, men jeg er meget bange for at træne hende i stykker, og skåner hende måske nok lidt rigeligt pga. dette.

Hun er jo gammel, må ikke presses, skal passes på osv. osv.

Hun går dog i løsdrift det meste af året, og grundformen fejler ikke noget, hun sveder sjældent nævneværdigt, når jeg rider hende.

Men selvfølgelig - jo - jeg kunne få hende i bedre form, hvis jeg turde bruge hende noget mere/hårdere.

Vi starter ikke mange stævner, kun sådan indimellem, og kun i nærområdet, så det er ikke længe hun evt. skal stå i en trailer.

Jeg er ikke seriøs stævnerytter i dén forstand, synes bare det er lidt irriterende at hun lige mangler den sidste gejst, når vi så er ude.

Hun er iøvrigt meget glad for saltstenen, er elektrolytter salt? Vil hun så ikke få behovet dækket af stenen?

0
0
Svar på denne tråd

booster til todernskyens hyp
Forfatter: 
Dato:  21-09-2010 09:54

hejsa, hvis vi ser bort fra fodringen og alt det der med havre...

så findes der altså en booster i pasta form. den kommer i en plast sprøjte, hvor man kan justere mængden efter vægt på dyret...

æsken er hvid med grønt markat, hvis du spørger i rideudstyrsbutikken, kan de nok hjælpe dig,

jeg har brugt det mange gange til shows og det er meget effektivt...

mvh

anna

0
0
Svar på denne tråd

Elektrolytter ...
Forfatter: 
Dato:  21-09-2010 16:52

Kort fortalt, er elektrolytter mineraler i saltform. Når hesten sveder udskiller den disse mineralsalte som man så erstatter med elektrolytter.

Gode elektrolytter indeholder både natrium, klorid, kalium, kalk og magnesium - alle disse salte har betydning for at vedligeholde en normal væskebalance, stofskifte, muskel- og nervefunktion ... sådan groft sagt ;)

"The older I get, the surer I am that I'm not running the show."
- Leonard Cohen
0
0
Svar på denne tråd

Mange tak
Forfatter: 
Dato:  24-09-2010 16:06

Mange tak for svarene begge to, så blev jeg da en del klogere :-)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider