Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

hunger ødem...
Forfatter: 
Dato:  16-09-2010 08:03

er der nolge af jer der har hørt om heste der har/haft dette???

jeg har lige fået diagnosen igår på min shetter som jeg overto i weekenden..

ormeprøven kom tilbage med resultatet NUL orm pr cm3 så den sidste mulighed for hvad det kan være er hungerødem... han er MEGET tynd og er MEGET vommet.. vi var så sikkrere på at der ville være mindste 2000 orm pr cm3.... så blev noget chokeret da resultatet kom...

fik også afvide at det faktisk skulle havde været en dyreværnssag... men vil ikke lave mere balade i stalden... er ugleset nok i forvejen... og nu har han jo fået det godt så holder bare lav profil

Mor til Ehlana 23-03-07 det smukkeste barn i verden

www.bl-art.dk borderier på næsten alt...

0
0
Svar på denne tråd

Nej, heldigvis da
Forfatter: 
Dato:  16-09-2010 11:09

Jeg har heldigvis ikke kendt heste, der har været så underernærede.

Hungerødem ses også hos mennesker - hvem husker ikke billederne af Biafra-børnene i TV med de tynde arme og ben og de store maver

Gu' ve', om det forsvinder med tiden? Havde dyrlægen noget bud på det?

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

0
0
Svar på denne tråd

1234567
Forfatter: 
Dato:  16-09-2010 14:39

øøøøeeeee jeg gik bare som en selvfølge ud fra at det forsvant lige så stille når kroppen kom oven på igen... men ved det faktisk ikke...

den tidliger ejer mener at det må være kommet før hun fik ham... men hun har haft ham siden janura... så det har jeg svært ved at tro på... men det er svært at sige når jeg ikke ved noget om det... tror at jeg må google lidt.. håbede i kunne fortælli mig lidt om det...

0
0
Svar på denne tråd

Blodprøve
Forfatter: 
Dato:  16-09-2010 14:40

Hvis ikke du allerede har fået gjort det, så ville jeg få taget en blodprøve.

Held og lykke med den lille hest, godt han kom i gode hænder

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  16-09-2010 15:17

jeg har ikke fået taget nogen blodprøver.. dr.dyr mente ikke at der var grund til det... han mente at den foderplan jeg har lavet dækker ham helt ind med ALT og enda er på +siden... så blodprøver og videre test er kun nødvændigt hvis han ikke komer i bedring og begynder at tage på... og han er allerede kvikket lidt op... det er så dejligt at se at han er begyndt at ligge mærke til sine omgivelser...

dyrlægen sage direkte at han ikke mente han var syg... blot dårligt passet og fejlernæret og det kan kun "kurreres" med foder, pleje og tid...

0
0
Svar på denne tråd

nogle typer
Forfatter: 
Dato:  16-09-2010 15:43

nogle typer orm kan kun spores i blodprøve - så jeg ville helt sikkert få taget en.

Men ja korrekt fodring kan gøre meget. Men at en så dårligt passet pony IKKE har orm ville være underligt i min verden.

Held og lykke med ham :)

Spalding dressur sadel sælges

Nisha søger part

Stroppy mare bøtte sælges send PB

-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hvad fodrer
Forfatter: 
Dato:  16-09-2010 21:12

du med?

Ehrm... find selv på noget..

0
0
Svar på denne tråd

234567
Forfatter: 
Dato:  17-09-2010 08:27

dyrelægen sage direkte at han mente at grunden til at der var NUL orm var at der ikke var nok næring i den smugle foder den fik... men ved det ikke... havde ikke tænkt på blod orm... hmmm tror lige jeg ringer og høre hvad han siger til det... havde kun trænkt på blodprøve ang hvad han var i underskud for...

jeg fodrere med følgene 6-7 gange dagligt.

20 g shurgrow

15 ml olie

1 dl luserne

25 ml VB majs

5 ml hvidløg

10 ml healty hoof (blanding til forfangne og heste med dårlige ben men biotin og mange "hjælpe stoffer" )

ialt 175 ml sådan så jeg ikke overstiger mave kapasiteten

inden servering får han en sjat æbeljuice for smagens skyld... han er ikke vandt til så meget foder så han gik lidt fra fodret de første par dage... dyrlægen mente han måske havde kvalme/madlede fordi han er så svag... og han har hele tiden haft hø a libitum, det har jeg og stedet han står nemlig givet ham de sidste 1½ måneds tid... og derfor havde han vendet sig til at spise sig mæt i hø... så udfordringenen var at gøre krybbefodtet mere intersant end hans hø...

0
0
Svar på denne tråd

når....
Forfatter: 
Dato:  17-09-2010 15:59

når de er så tynde/syge, er det ikke sikkert, den kan udnytte foderet. Tror jeg ville give den mere lucerne. Da min hoppe havde ribben, der kunne tælles (da hun dels var i fol, og senere da hun diede), fedede jeg hende op med lucerne (og 0 grass, ingen andre ændringer..). Det tog ca. 3 uger, så kunne man ikke se ribbenene mere.

Rækkehus 2005, Århus, se profil

Når vi lægger bidsel i munden på hestene, for at de skal lystre os, styrer vi hele deres krop. Som skibene - så store, og styres af et ganske lille ror.- Jakobsbrevet

0
0
Svar på denne tråd

ysy i foderet
Forfatter: 
Dato:  17-09-2010 23:03

Hej!

Jeg synes det er vigtigt at du bruger YSY-tilskud (gærkultur), så du passer på maven og tarmene her i opstartsfasen. Jeg bruger det hele året, men Brogaarden anbefaler altid at bruge det ved overgangen til nyt foder, græs, vinterfodring osv. Det beskytter tarmene.

Jeg kan lige vise dig min foderplan, udarbejdet af Brogaarden til min 3-årige mini-shetter, så kan du se mængden af Suregrow bl.a.

wrap : 2 kg. pr. dag

Hartog Lucernemix : 50-200 g pr. dag (efter huld)

Roepiller : 50-100 g pr. dag

Suregrow : 250 g pr. dag

YSY

Dette er til lidt rund mini-shetter der stadig vokser.

Har du sendt gødningsprøven til Equilab og sat kryds i check for ALLE typer orm?

Held og lykke med den lille hest.

0
0
Svar på denne tråd

12345678
Forfatter: 
Dato:  20-09-2010 08:02

jeg giver et måltid irskmash hver dag fordi der netop er gærkulture i... ikke så meget men en håndfuld opblødt i lunkent vand

jeg har fået min dyrelæge til at tjække for ALLE æglæggene orm. men har aftalt med dyrlægen at han alligevel skal havde en ormekur da han MÅSKE kunne ha lave-fødene-orm... og da han ikke er ældere så syntes de at jeg skulle gi ham den her i starten af oktober... så han fik det på samme tid som rasten af stalden....

han er kvikket lidt op syntes jeg... er begyndt at sige velkommen når man kommer og han er mere aktiv i boksen... før stod han bare samme sted KONSTANT med hovedet hængene... men nu tøffer han lidt rundt og stikker også hovedet ud af boksen når man kommer... jeg GLÆDDER mig til den dag jeg ser ham trave... det bliver en glædens dag!!! men den ligger stadigt ude i fremtiden... men kommer stille og roligt tætter på...

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider