Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

hel byg
Forfatter: 
Dato:  15-09-2010 11:29

Kan heste nyttegøre sig hel byg?

Mvh Yngvild

0
0
Svar på denne tråd

Nej....
Forfatter: 
Dato:  15-09-2010 11:35

... nej, det kan de ikke. Det skal være knækket, valset eller varmebehandlet.

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

0
0
Svar på denne tråd

elfrør
Forfatter: 
Dato:  15-09-2010 11:38

Ok :) Hvad er det bedste at give plag på 17 mnd? det er to hingsteplag der gerne skulde ha taget lidt på.

Mvh Yngvild

0
0
Svar på denne tråd

Hvad får de ellers at spise?
Forfatter: 
Dato:  15-09-2010 12:56

Hvis du VIL fodre med byg, så skal det varmebehandles. Man kan udfodre det valset, men sundt er det altså ikke for en hestemave. Valset havre eller varmebehandlet byg kan de optage i tyndtarmen.

Ellers er det første du bør se på om hesten får nok hø og wrap.

Sagde Janne

Sælges:

Windsor elite 17 "

Lædergjord med maveplade - 110 cm

- Send PB for info -

0
0
Svar på denne tråd

Foder til plag
Forfatter: 
Dato:  15-09-2010 13:41

Jeg ville slet ikke fodre med korn til en plag.

Min plag på 16 måneder får suregrow fra Brogaarden, Fiberpiller fra NAG og hø og græs for resten.

Vh Maria

Nu med et stk. barfodshest i løsdrift

Og min lille Ballerina baby

0
0
Svar på denne tråd

Hvad der er det bedste....
Forfatter: 
Dato:  15-09-2010 13:57

... afhænger dels af ejers smag og behag ;) - og dels af, hvad de får i forvejen.

Prøv at oplyse fodermidler og -mængder, så vil du kunne få bedre hjælp.

Mariha - blot for en ordens skyld, så er der altså også korn (hvede) i Suregrow ;)

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  15-09-2010 14:42

Undgå stivelse og sukker til føl/plage (korn især).. De risikerer at vokse i stykker og få følgesygdomme som voksne.. Så oplys hvad den får at spise i løbet af en dag, så kan vi bedre hjælpe dig :)

Rollkur-LDR, kald det hvad du vil, det er ikke dyrevelfærd!

Lykkelig ejet af Bøffen, Muffedisen, Big og 3 herlige hunde :)

Nu med Muffen og Bøffen i løsdrift og Big til September :)

0
0
Svar på denne tråd

Korn er IKKE farligt
Forfatter: 
Dato:  15-09-2010 15:00

men skal udfodres begrænset og der skal tages hensyn til den øvrige foderplan. Suregrow består primært af varmebehandlet hvede og har 15 % stivelse. Igen, hvis hesten eller lever fornuftig, så er det ikke "farligt" for den og man skal lade være med at være fanatisk.

Når man varmebehandler korn, så bryder man stivelses kæderne, så hesten kan nedbryder kornet i tyndtarmen. Valset havre kan den nedbryde UDEN varmenbehandling, mens både byg og hvede SKAL varmebehandles før det udfodres, hvis det ikke skal give gæringsproblemer.

Detter har INTET at gøre med blodsukkerstigningen, som øges desto større mængde stivelse hesten får (både korn, sukker osv).

Så der er to ting i det: brug et produkt hesten kan optage og hold stivelses procenten lav, så hesten får et stabiliseret blodsukker.

Sagde Janne

Sælges:

Windsor elite 17 "

Lædergjord med maveplade - 110 cm

- Send PB for info -

0
0
Svar på denne tråd

begrænset..
Forfatter: 
Dato:  15-09-2010 16:39

der er da også korn i suregrow, kan ikke huske indholdslisten, andet end hvede=? Er stivelsen ikke 20 % e.l.??

I TM hors balance er der ikke korn, stivelsen er 4%. Det har samme mængde protein som suregrow, bare billigere. Min plag er ret pænt dækket ind ved 700 g.

Korn, undtagen havre, skal være varmebehandlet. Nogle mener, man kan lægge det i kogende vand, og det så er ligesom mikroniseret, det skal jeg ikke kunne sige.

Korn er ok i begrænsede mængder. men pas på med havre til føl, pga. væksthormoner.

Men vær obs på valset havre har en holdbarhed på 2 uger. Har nu fundet den barnelærdom på 3 fagsider. :)

Rækkehus 2005, Århus, se profil

Når vi lægger bidsel i munden på hestene, for at de skal lystre os, styrer vi hele deres krop. Som skibene - så store, og styres af et ganske lille ror.- Jakobsbrevet

0
0
Svar på denne tråd

Hvaaaaaaad
Forfatter: 
Dato:  16-09-2010 08:02

Nu har jeg hørt den med, MAN MÅ IKKE FODRE ET FØL/PLAG med korn.....

sikken en gang sludder, det vigtigst er at de får nok vitaminer/mineraler, jeg har fodret mine heste op på, valset havre-byg og raket, der var hverken vokseværk-mus eller andre problemer, og det er jo altså forskelligt hvordan de vokser..

Tal med en fodre konsulent hvis du er i tvivl.

0
0
Svar på denne tråd

eryjhetje
Forfatter: 
Dato:  16-09-2010 10:47

De går kun på græs, og noget hø dersom de ønsker

Hvorfor må man altid ha en overskrift når man besvarer en tråd??

Mvh Yngvild

0
0
Svar på denne tråd

som svar på spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  16-09-2010 10:57

heste kan godt udnytte og leve af hel byg.

om det er sundt er en smagssag.

mvh louise

0
0
Svar på denne tråd

hel byg..
Forfatter: 
Dato:  16-09-2010 18:44

Fuldstændig rigtigt de kan sagtens leve af hel byg, det hele er en temprament sag, for jeg sværgede til valset havre og valset byg, men jeg har en hest som desvære ikke kan klare valset foder, Wrap og ej heller hvedehalm, den får simpelthen kolik.

SÅ HUN LEVER AF HEL BYG - HAVRE - HØ OG VITAMINER+MINERALER

OG KAN KUN SIGE HUN TRIVES FINT.

0
0
Svar på denne tråd

Tjah ...
Forfatter: 
Dato:  16-09-2010 20:29

Hesten udnytter måske max 25% af foderet, nok ikke engang så meget, hvis man vælger at udfodre hel byg, resten ryger ufordøjet videre i systemet og man risikerer fejlgæring i stortarmen på den måde, med kolik til følge.

Jeg er ikke korn (stivelses) forskrækket på nogen måde, men jeg ville aldrig, aldrig fodre med hel byg. Alm. valset byg har hesten også svært ved at udnytte og fordøje, men dog bedre end hel byg, hvis man vel at mærke kun giver mindre mængder. Det allerbedste er varmebehandlet byg, varmebehandlingen nedbryder den svært fordøjelige stivelse og gør det lettere for hesten at optage i tyndtarmen. Stivelse skal optages i tyndtarmen og ikke ryge videre ud i stortarmen.

Man kan selv varmebehandle valset byg ved at overhælde det med kogende vand og udfodre det efter afkøling. Glimrende forøvrigt til heste der har svært ved at holde huld.

Mht. ungheste, er det vigtigste, at de er dækket ind med vitaminer/mineraler, får nok protein af en ordentlig kvalitet samt rigeligt stråfoder i form af hø/wrap. Ungheste kan sagtens tåle mindre mængder korn, fordelt over mange måltider, sålænge de ovenstående forhold bliver opfyldt.

"The older I get, the surer I am that I'm not running the show."
- Leonard Cohen
0
0
Svar på denne tråd

korn....
Forfatter: 
Dato:  16-09-2010 20:50

jeg ville aldrig give korn af nogen art til især føl og plag, og så heller ikke til udvoksede heste da det er unødig stivelse som ikke gør noget godt i maven/tarmene. men især føl og plage skal man passe på.

hvis du snakker med en agronom som altså er uddannet inden for fodring så vil de sige det samme.

ingen eller så lidt så muligt korn til føl og plage.

især byg er meget svært for hestene at nedbryde i tarmene, så er havre en del bedre, men stadig meget stivelse.

min egen plag er opvokset på hø/wrap. regulator complete da han var helt lille og efter et års tid har han fået roepiller, vit/min (salvimin grøn) soyaskrå og en smule lucerne. men alt i meget små mængder da han primært har levet af wrappen.

i vinters har han fået roepiller/fiberpiller lidt lucerne og tm minivit (vit/min)

nu til vinter skal han have fiberpiller og så bliver det enten tm minivit igen eller horselux easy.

billigt, godt og nemt.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider