Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Foder til gammel drægtig hoppe
Forfatter: 
Dato:  14-09-2010 16:18

Hej

Min kære elitehoppe er ikke af helt ny dato mere, men "still going strong"...hun har føl v siden som fravænnes om 1½ måned, og så er hun drægtig igen!

Hvilket foder vil i fodre med hvis jeg siger hun er svær at holde (for godt) huld på!? Sidste vinter kørte hun på linamix, lucerne, build up og en smule havre!

Har overvejet om man med succes kunne give hende 16+? Men hvad skal det gives sammen med for at hun er dækket ordentligt ind? Har masser af ren lucerne hø samt godt enghø!

VH Lene

PS: Hvis foderet også kan blandes med havre, lucerne og hø så det osse kunne passe til en drægtig let trivelige hoppe samt et føl der fravænnes ville det kun være et +, men ikke noget krav!

NU MED ET SKØNT DE NOIR HOPPEFØL I STALDEN!

H

0
0
Svar på denne tråd

Læser lige med
Forfatter: 
Dato:  14-09-2010 16:34

Jeg læser lige med, vi har selv en hoppe på 19 år der er drægtig.

- Cecilie

A woman needs two animals - the horse of her dreams and a jackass to pay for it.

0
0
Svar på denne tråd

Slet ingen bud?
Forfatter: 
Dato:  15-09-2010 06:29

Hejsa

Er der ingen der har nogle bud på en evt foderplan?

Lene

NU MED ET SKØNT DE NOIR HOPPEFØL I STALDEN!

H

0
0
Svar på denne tråd

Fedes op
Forfatter: 
Dato:  15-09-2010 08:55

Forslag til foderplan vil jeg egentlig ikke rodes ind i, men jeg har selv en ældre halvblodshoppe på 20 år, som er meget svær at holde huld på. Hun er så ikke drægtig, er taget ud af avlen for flere år siden og går nu bare og holder orden på resten af flokken. Jeg er for knap 4 uger siden startet på at give hende Equi Jewel, og hun er slet ikke magret af som hun plejer på denne årstid. Hun er ganske tilpas, får sit daglige måltid mash iblandet dette Equi Jewel, og pelsen skinner som nypudset kobber og hun er blød og lækker som en muldvarp Derudover får hun naturligvis alt det wrap og hø hun gider sætte tænderne i, og så har hun fået et tyndt dækken på for ikke at bruge unødig energi på at holde varmen. Jeg kunne allerede efter 2 ugers brug se og føle forskellen, og hos Brogården siger de at det er godt til ældre heste, og det netop også giver flot pels, idet produktet er så olieholdigt.

Jeg ved ikke om du kan bruge det til noget, men det har sørme ændret min gamle hest til at se pæn ud frem for et halvmagert øg Hvad man så vil tilsætte sin fodring derudover, det er vel en smagssag.

0
0
Svar på denne tråd

tralalala
Forfatter: 
Dato:  15-09-2010 13:11

Jeg ville skrive til brogaarden foder. De laver foderplaner og opdatere dem når det er nødvendigt.

Min gamle ponyvallak skal her til vinter have:

1½ kg. Saracen Veteran mix (fik sidste år 16+)

300 gr. roepiller

300-500 gr. mash eller Barley hoops

Og masse god hø.

Han har ikke så meget af sine tænder tilbage, så alt bliver opblødt.

Jeg fordeler det på fire gange fodring.

Hobby avl af miniature heste:

Perhaps Love

La Luna

Incredible Dark Design

http://minihesten.skysite.dk/

smagen af Bøf

kødet er fra Angus

www.bomholdt.dk

et sted du kan købe kvalitetskød

0
0
Svar på denne tråd

God idé med senior foder
Forfatter: 
Dato:  15-09-2010 14:05

Jeg mener det er en rigtig god idé at give hende senior foder når føllen er vænnet fra. Det bør du give hende indtil 3 måneder før forventet foling.

Her øges føllets behov for vitaminer og mineraler (hvilket der i øvrigt typisk er meget af i senior foderet fra de "store producenter")

Herefter bør du gå over på foder beregnet til den drægtige hoppe, er der problemer med huld er det en god idé at tilsætte en god olie/Myoplast eller lignende, da noget af det den ældre hest har svært ved at omsætte er e-vit.

Held og lykke med hende :-) (ja, og ikke mindst spirren i livet på hende ;-))

Helene W

Forhandler af Cavalor, Marstall, TRM og HorseLux på Sydfyn.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg bruger Spillers
Forfatter: 
Dato:  15-09-2010 14:24

I 2005 fik jeg en Quarter hoppe op fra Tyskland. Hun var da 17 år gl. med føl nr. 11 ved siden og føl nr 12 i maven. Mager, fejlernæret og kedelig. Købt p.g.a afstamningen og føllet ved siden, som allerede var købt, så han kunne få det rette foder.

Hun er 153 cm og vejer omkring 550 kg (nu)

Føllet fik hvad han havde brug for hos hende.

Hun blev startet op med Spillers oatbalancer og sort havre, samt Spillers conditioning mix. Blev fodret 5 gange daglig.

3 måltider af 1½ liter oatbalancer + 1½ liter sort havre

2 måltider af 2 liter conditioning mix.

Samt hø og wrap. Hun har været på 20 kg dgl.(måske endda mere, for der står en balle wrap på folden)indimellem, for hun malker også fantastisk godt.

Og hun kom sig lige så stille, fik energi og blev glad igen. Man kunne næsten ikke komme i kontkakt med hende da hun kom, benene slæbte efter hende og hun var fyldt med vand i benene. De to billeder her er taget ca. 3 uger efter at hun kom herop.

Her er hun med føl nr 12

Gik tom året efter og blev redet lidt. 19 år gl.

På det tidspunkt er jeg holdt op med at fodre de 2 ekstra måltider og hun er på 3x 1½ liter oatbalancer og 1½ liter sort havre.

20 år gl., dagen før føl nr 13 kom til verden:

Sidste år da hun gik med føl nr. 14. Det var lige inden fravænningen.Hun havde været indlagt, fordi føllet måtte opereres, og hun fik kolik to gange af at holde boksro. Stadig på nogenlunde samme mængde af oatbalancer og sort havre.

Fra foråret i år, 22 år gl. Hun gik tom, desværre, mistede en drægtighed da hun var indlagt med føllet sidste år. Jeg regner dog med ifoling igen til foråret.

Hun har i sommer gået på græs og har fået 2 liter oatbalancer og 2 liter sort havre daglig. og det har hun holdt sig pæn på. Hun får til gengæld også foder hver dag også når de går på græs.

Det blev en helt lille foderhistorie, men jeg er lidt stolt af hende. Håber at hun holder mange år endnu.

Med hensyn til din anden hoppe kan du sagtens fodre den med det samme foder, måske i lidt andre mængder. Min veninde, som har 3 avlshopper bruger samme blanding og hopper og føl ser fantastiske ud og har ingen problemer med at holde huld. Ikke den billigste løsning, men det virker.

Lil Chief No White

født d. 21. maj, 2008. Quarter Horse Gelding

Great Lil Ruby

født d. 9. maj, 2009. Quarter Horse Mare
Far: Satchmo Design
Mor: Great Shawnee Pine

Til Salg - ring for mere information

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider