Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Kan hesten tænke sådan?
Forfatter: 
Dato:  12-09-2010 18:48

Ja, der er selvfølgelig ingen andre end hesten selv, der præcis ved hvad den tænker, men en tanke slog mig i dag.

For et par uger siden havde jeg smed til min nye hyp (har 2) og den blev trukket hen på striglepladsen (stadig i stalden, men der er mur imellem, så den ikke kan ses fra boksene) Min gamle pony på 22 år - som er en meget rutineret herre - blev stående i boksen. Den nye hyp fik roligt ordnet fusserne alt i mens ponyen vrinskede og vrinskede fra boksen. Det plejer han ALDRIG at gøre. Han er normalt totalt cool og plejer heller ikke at vrinske, når han står alene hjemme mens vi rider. Men den dag med smeden hylede han løs.

I dag stod jeg igen på striglepladsen med den nye og ponyen var som han plejer rolig i sin boks.

Jeg er normalt absolut ikke tilhænger af, at tillægge dyrene evner de ikke har, men tænkte alligevel.. For 2 mdr siden fik jeg aflivet min ridehest, som havde været makker og SUPER venner med ponyen gennem de sidste par år. Min dyrlæge (en mand) kom. Hesten fik beroligende på striglepladsen, blev trukket ud og aflivet udenfor stalden. Ponyen stod på folden og så på og han var henne og snuse til sin afdøde ven bagefter.

Nu kom jeg så til at tænke på, om han mon har kodet det i hjernen, at når menneskemor og en mand kommer og tager hans makker, betyder det, at makkeren ikke vender tilbage? Normalt er det bare mig, der er omkring dem i stalden. Dyrlæge og smed er jo ikke den samme, men måske er det nok, at det er en mand? Nu er det kun sket den ene gang, så det er selvfølgelig ingen efterprøvet teori, bare en tanke..

Men kan hesten godt tænke sådan? Har I lignende oplevelser?

Vh Heidi

0
0
Svar på denne tråd

Nej......
Forfatter: 
Dato:  12-09-2010 19:30

sådan tænker en hest ikke, den handler ud fra erfaring eller instinkt

I dette tilfælde er det dens erfaring at når der kommer en mand i stalden og den anden hest "forsvinder" kommer den ikke tilbage

var den alene til du fik en ny hest?

Isåfald betyder instinktet også noget i dette tilfælde, da en alene hest betyder den visse død ( I hestens verden)

Lækkert velduftende hø sælges

20 kr. pr. balle

Sydsjælland

0
0
Svar på denne tråd

Tænker og tænker
Forfatter: 
Dato:  12-09-2010 19:38

Nårh ja, tænker er måske så stærkt et ord Jeg er nok også mere ovre i det med, at ponyen har gjort sig en erfaring, som du skriver. Han var ikke alene indtil den nye hest kom, men det var nogle turbulente dage for ham. Han blev flyttet ned til naboen, hvor han gik under hegnet (et trick, jeg ikke har set ham gøre de sidste 10 år) der blev lånt en lille hoppe, han kunne gå med herhjemme i vante omgivelser, men den skulle ikke andet end FORSVINDE ud af hans fold, så det endte med at han blev opstaldet ude. Han faldt hurtigt til i den nye flok, men der er ingen tvivl om, at den stakkels gamle dreng var på gyngende grund et par dage. Så der har selvfølgelig nok forstærket oplevelsen væsentligt for ham.

Vh Heidi

0
0
Svar på denne tråd

Jeg tror
Forfatter: 
Dato:  12-09-2010 23:10

du har ret. Vores den gamle fik - efter 14 år - pludselig en slags separationsangst efter at hans allerbedste ven nogensinde blev aflivet :-( - og hestene kort efter blev flyttet til et nyt sted.

Tidligere havde vi i mange år redet ham alene både i ridehus, på bane og i skoven uden separationsangst nogensinde (y)

Pludselig kunne man ikke tage hans nye ven væk, eller ride ham selv i skoven alene - uden at han vrinskede meget højt - hele tiden

Det gik over, men det tog lang tid.

Så på en måde kan de vel slutte, at når der sker noget SÅ uhyggeligt, så kan man godt blive bange for lignende situationer. De har jo et indre 'oplevelsesliv', for ellers kunne de slet ikke tage nogen beslutninger - men om de ligefrem tænker, det ved man jo ikke rigtig ;-)

:-) fra NinA

Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten :-)

FORDRINGER I DRESSUR (y) Foran lod & taktfast (y)

epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider