Ja, der er selvfølgelig ingen andre end hesten selv, der præcis ved hvad den tænker, men en tanke slog mig i dag.
For et par uger siden havde jeg smed til min nye hyp (har 2) og den blev trukket hen på striglepladsen (stadig i stalden, men der er mur imellem, så den ikke kan ses fra boksene) Min gamle pony på 22 år - som er en meget rutineret herre - blev stående i boksen. Den nye hyp fik roligt ordnet fusserne alt i mens ponyen vrinskede og vrinskede fra boksen. Det plejer han ALDRIG at gøre. Han er normalt totalt cool og plejer heller ikke at vrinske, når han står alene hjemme mens vi rider. Men den dag med smeden hylede han løs.
I dag stod jeg igen på striglepladsen med den nye og ponyen var som han plejer rolig i sin boks.
Jeg er normalt absolut ikke tilhænger af, at tillægge dyrene evner de ikke har, men tænkte alligevel.. For 2 mdr siden fik jeg aflivet min ridehest, som havde været makker og SUPER venner med ponyen gennem de sidste par år. Min dyrlæge (en mand) kom. Hesten fik beroligende på striglepladsen, blev trukket ud og aflivet udenfor stalden. Ponyen stod på folden og så på og han var henne og snuse til sin afdøde ven bagefter.
Nu kom jeg så til at tænke på, om han mon har kodet det i hjernen, at når menneskemor og en mand kommer og tager hans makker, betyder det, at makkeren ikke vender tilbage? Normalt er det bare mig, der er omkring dem i stalden. Dyrlæge og smed er jo ikke den samme, men måske er det nok, at det er en mand? Nu er det kun sket den ene gang, så det er selvfølgelig ingen efterprøvet teori, bare en tanke..
Men kan hesten godt tænke sådan? Har I lignende oplevelser?
Vh Heidi