Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

op. knæskalsfasthæftning pris
Forfatter: 
Dato:  08-09-2010 10:18

Da jeg overevejer at få udført denne operation på en af mine (voksne) heste, kunne jeg være int. i at høre fra andre der har fået lavet dette indgreb.

Hvor blev det lavet?

Hvad kostede det?

Hvilken efterbehandling (boksro, hvor længe osv.)

Resultater? Hvordan vurderer I før/efter primært omkring bevægelighed.

Hvor gammel var hesten?

May your belly never grumble,
May your heart never ache.
May your horse never stumble,
May your cinch never break.
0
0
Svar på denne tråd

overskrift.
Forfatter: 
Dato:  08-09-2010 12:45

Her er det jeg har fået oplyst af den dyrlæge der skal operere min:

Ved begge bagben bliver det 3000 + moms og så kommer der lidt til medicin oveni.

Hesten opereres stående beroliget og med lokalbedøvelse. Hesten skal have boksro i 3-4 uger efterfølgende med 2 skridtture dagligt inden den må komme på lille sygefold.

Du vil få udleveret antibiotika og smertestillende til efterbehandling. Hvis hesten ikke er chippet, eller har et pas med medicinsider i, bliver den chippet ved samme lejlighed

Gider du ikke fortælle lidt om hvordan din hests symtomer er,hvor plaget er den og sådan,det kunne være så rart at høre om andres tilfælde.

Dorte.

Kun den der ikke kender æslets sjæl,ville kalde det stædigt og dum

www.123hjemmeside.dk/aesellyst

0
0
Svar på denne tråd

har fået en op.
Forfatter: 
Dato:  08-09-2010 14:16

vi har fået en ordent, meget udramatisk, operationen to ca. 15 min ialt, hesten stod op og var både bedøvet og lokalbedøvet - efter 2 dage på boks 1 uge på en lille fold alene derefter ud til de andre, han fik hverken antibiotica eller smertestillende efterfølgende.

kostede for 1 ben ca. 1500 kr.

jette

2 helt nye hestebokse ledige for indflytning

Ponyboks ledig pr. 1 sep.

se mere på www.staldmoellegaarden.dk

Center for alternativ behandling

www.staldmoellegaarden.dk

0
0
Svar på denne tråd

jo da...
Forfatter: 
Dato:  08-09-2010 15:18

Hesten det drejer sig om er en 8 års vallak (Quarter). Tidligere ejer har fortalt at han som 2-års, i kraftig vækst, led af knæskalsfasthæftning, hvor knæene decideret låste. Det gik dog over.

Hesten er meget kaftigt bygget, både på skellet og muskulært. En smule overbygget. Han har tidligere været Pleasure-redet (langsom lille gang, med hovedet meget lavt).

Jeg selv har nu gennem det år jeg har ejet ham, prøvet at få noget mere gang under ham, samt en mere (højere) naturlig hovedstilling.

Det er meget svært. Specielt galoppen er umulig.

Han træder simpelthen ikke godt nok ind under sig og er ret meget på forparten.

I lang tid troede jeg det udelukkende hang sammen med den måde han tidligere var redet på.

Han er gennemflexet og generelt villig, dog uden den helt store fremdrift.

Frit på fold, ses også en manglende bagbensaktion.

Jeg longerede ham for kort tid siden (i anden anledning) for dyrlæge. I den forbindelse, spurgte jeg ham så om hvad han tænkte om hans bagbensbevægelse. Han mente at se, at den netop var ret stram i knæene.

Jeg har redet en del i bakker og lavet tilbagetrædninger osv og hvad man ellers foreslår. Det har bare ikke virket.

Hesten er ikke øm eller halt eller noget, men bruger sig ikke korrekt, hverken under ridning eller i fri tilstand. Og helt skævt sat sammen, er han altså ikke

Derfor overvejer jeg denne operation, forudsat den ikke er for kompleks og ikke for dyr.

Tak for de to indspark. Hvilken dyrlæger udfører/har erfaring med operationen?

Jeg ar googlet og fandt nogen svar fra Falk Rønne og ringede derfor til ham. Her blev jeg dog oplyst om at man ikke udførte operationen på den klinik og at man i øvrigt ikke anbefalede den.

Jeg forstår at operationen findes i 2 varianter: Den ene (vist nok gammeldags) hvor man skærer senen helt over. Den anden perforerer man senen, som så herefter skulle blive længere/smidigere.

Den sidste måde tiltaler mig absolut mest.

Vil meget gerne høre meget mere.

May your belly never grumble,
May your heart never ache.
May your horse never stumble,
May your cinch never break.
0
0
Svar på denne tråd

højgård!
Forfatter: 
Dato:  08-09-2010 20:17

jeg havde dyrelæge/ kiropraktor/ fys på min i forbindelse med tjek af ryggen ved sadelomstopning.

hun lider af knæskalslåsning, men kun når jeg skal løfte bagben og hun netop inden har stået i boks. han mente at hun var en smule urentgående pga dette og at hun muligvis skulle opreres. han anbefalede højgård, og absolut at holde sig langt væk fra den gamle operation. pris fik jeg aldrig, idet vi fandt ud af at urenheden skyldtes et vrid i stedet. :D

men kontakt da højgård.

"Why don't you ask the little people who live in your potatoes?"

0
0
Svar på denne tråd

Min opereret i dec. 2009
Forfatter: 
Dato:  08-09-2010 20:59

Hej

Min hoppe på nu 4 år havde en stationær knæskalsaflåsning. Man kan have en habituel (hvor det hurtig kommer på plads) og den stationære hvor benet er helt stift.

Det så forfærdeligt ud. Hun kom med et totalt stift bagben som slæbte efter hesten. Jeg troede hun havde brækket benet og skulle aflives. Havde aldrig hørt om patella fixtaion/luxation før....

Dyrlægen kunne hurtigt berolige mig at det "bare" var knæet og man "bare" skulle sætte det på plads. "bare" .... i det kvarter dyrlægen var her hoppede den ud 5 gange og han havde meget meget svært ved at få det på plads. Hesten var meget øm da den også var løbet sådan rundt i nogle timer - hoven var allerede slidt helt lige. Han gav os noget smertestillende til hesten og sagde vi lige skulle se. Han kørte og allerede 10 min. efter var det galt igen i boksen. Jeg ringede så på en klinik og de sagde jeg nok hellere måtte komme med hesten. Vi kørte den til klinikken med benet som ikke var til at få på plads -jeg kunne ikke få det sat på plads og hesten var så øm og havde ondt. De ville operere hende dagen efter - men det blev altså samme aften endnu da hun hyperventilerede over det her. Hun kunne simpelthen ikke overskue det mere. Vi valgte at få begge bagben opereret og det har været som Dorte har beskrevet med boksro og ingen ridning før efter 6 uger. Jeg har efterfølgende fået at vide at min hoppe har været et "slemt" tilfælde og det normalt "bare" kan sættes på plads. Min dyrlæge ringede da også til mig senere på aftenen og spurgte hvordan det gik da han nok kunne se det ikke var helt så enkelt.

Jeg er dog glad for han kom så hurtigt og kunne berolige mig med at hesten ikke havde brækket benet :-)

0
0
Svar på denne tråd

operation
Forfatter: 
Dato:  09-09-2010 05:16

Hej Jette

Jeg havde fra jeg opdagede at han led af knæskalslåsning, behandlet ham med alt fra naturmedicin til træningsmetoder uden den store virkning.

da han blev 5 år blev det så slemt at vi valgte operation, det var så den nye, hvor man prikker små huller i senen og derved giver større elasticitet.

De har hjulpet og han er fuldstændig rask i dag.

Jeg ville gøre det igen, hvis det blev nødvendigt.

jette

2 helt nye hestebokse ledige for indflytning

Ponyboks ledig pr. 1 sep.

se mere på www.staldmoellegaarden.dk

Center for alternativ behandling

www.staldmoellegaarden.dk

0
0
Svar på denne tråd

Ja og Nej
Forfatter: 
Dato:  09-09-2010 12:32

hej

Jeg har lige læst denne debat og ville give dig min lille beskrivelse:-)

Jeg har en hoppe som da hun var 4 år gamle låste fast i venstre bagknæ hver dag. Da hun gik på fold med andre heste og da jeg så at hun løb med fastlåst knæ i galop (bagben hænger efter hesten) gik jeg lidt i panik da jeg var bange for at hende ben og sener ikke kunne holder til dette.

Jeg sendte hesten op til jens Bakkegård som lavede en 15 min operation. Jeg fik hesten med hjem igen og fik besked på at sætte den på sommergræs så hun kunne gå så senerne ikke ville vokse sammen igen. Det gøre jeg og efter 2 dage begyndta hun igen at fastlåste. Så jeg ringede igen til dyrlægen og tog afsted med hende igen. Hun blev opereret igen og jeg måtte ikke få hende med hjem denne gang da han ville behandle hende med smertestillingen mm. Fint tænkte jeg for så bliver hun set efter hele tiden.. Men men jeg tog på besøg hos hende næste dag hvor hun var hidsig og dreje rundt i boksen med fastlåste ben..... Jeg kunne ikke forstå at hun stadig fastlåste efter 2 operationer og smertestillende. Men jeg fik ingen besked hvorfor og da der var gået en uge og jeg havde punget ud med 5000 kroner så fik jeg hesten med hjem. Den fastlåser stadigvæk når det er meget koldt men hun ved selv at hun bare skal bakke så "hopper" knæskalen på plads.

Hesten er i dag 10 år og stadig ikke 100%.

Hun bliver trænet på fast og blød bund for at holde senerne raske (råd fra min dyrlæge)

Jeg ved ikke om du ved det men hvis din hest fastlåser så kan du hjælpe hende ved at holde på knæet på udvendig side (du kan mærke hvor hende knogler samler sig) og tryk så ind til knæskalen hopper tilbage. Den anden løsning jeg brugte/bruger stadig er at bakke hesten indtil knæet hopper tilbage. Det kan godt tage et par skridt. Min hest bakker selv den dag i dag hvis knæet ikke følger med..

Jeg kryder finger for dig og din hest for det er svært hvad man skal gøre:-)

Dorthe

0
0
Svar på denne tråd

Hold da op
Forfatter: 
Dato:  09-09-2010 12:58

Tænkte jeg da jeg læste ovenstående indlæg af Tripoli...

Sikke en behandling at få og så hesten stadig ikke er ok.

Det med at bakke virkede slet ikke på min hoppe og begge dyrlæger (min egen og ham på klinikken) måtte mase en del rundt for at få knæskallen på plads med meget besvær hvorefter den altså bare hoppede ud sådan næsten med det samme.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift.
Forfatter: 
Dato:  09-09-2010 13:14

En rigtig god debat denne her,for man gør sig så mange tanker om operation eller ej syntes jeg.

Syntes lige jeg vil fortælle hvordan min hests knæskalsvedhæftning arter sig.

Han var 3år da han begyndte at låse nogle få skridt(benet blev stift,for derefter at springe frem) om morgenen når han blev trukket på fold.Jeg fik taget røngten,og den viste han havde MEGET åbne vækstzoner og han voksede da også rigtig meget i den periode.Jeg blev anbefalet kun lade ham leve af græsset og tage kraftfoderet fra ham,og så først begynde tilridningen når han blev 4.Fra han var 3 til 4 år mærkede jeg ikke speciel meget til det(han kom i løsdrift),og han kom i tilridning som 4 års.Der syntes de ikke der var noget udover han af og til ligesom snublede på bagparten,og de mente de skyltes alm klodsethed.

Da han kom hjem var jeg meget obs på det,og jeg er ikke i tvivl om at han ikke snubler,men at han låser/giver efter et split sekund af og til,ligesom han (troede jeg først)spjætter ud efter mig af og til når jeg renser baghovene.Senere fandt jeg ud af at det skyldtes at benet låser for derefter at låse op,og det med et spjet fremad med benet.Han er en hest der gør alt for at gøre tilpas,og han er meget god til vige øvelser fra jorden,men han begyndte at blive uvillig til især bakke og vige med bagparten,og jeg forstod det ikke helt i starten,men da jeg så ind i mellem kunne se at bagbenet ligesom bare blev stående når han forsøgte at bagge,for derefet at give et spjet fremad/udaf ,så var jeg klar over grunden til hans tiltagende uvillighed.

Jeg ser det også på fold,og når han står og hviler feks når jeg strigler,så er det ligesom han giver efter et splitsekund.

Jeg ved ikke om min hests symptomer er typiske ,og det er også derfor jeg beskriver det her,for håber jo lidt at nogen ser det og kan fortælle at netop de har en hest med de symptomer ,og som er blevet opereret med et godt resultat.

Dorte.

Kun den der ikke kender æslets sjæl,ville kalde det stædigt og dum

www.123hjemmeside.dk/aesellyst

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider