Hesten det drejer sig om er en 8 års vallak (Quarter). Tidligere ejer har fortalt at han som 2-års, i kraftig vækst, led af knæskalsfasthæftning, hvor knæene decideret låste. Det gik dog over.
Hesten er meget kaftigt bygget, både på skellet og muskulært. En smule overbygget. Han har tidligere været Pleasure-redet (langsom lille gang, med hovedet meget lavt).
Jeg selv har nu gennem det år jeg har ejet ham, prøvet at få noget mere gang under ham, samt en mere (højere) naturlig hovedstilling.
Det er meget svært. Specielt galoppen er umulig.
Han træder simpelthen ikke godt nok ind under sig og er ret meget på forparten.
I lang tid troede jeg det udelukkende hang sammen med den måde han tidligere var redet på.
Han er gennemflexet og generelt villig, dog uden den helt store fremdrift.
Frit på fold, ses også en manglende bagbensaktion.
Jeg longerede ham for kort tid siden (i anden anledning) for dyrlæge. I den forbindelse, spurgte jeg ham så om hvad han tænkte om hans bagbensbevægelse. Han mente at se, at den netop var ret stram i knæene.
Jeg har redet en del i bakker og lavet tilbagetrædninger osv og hvad man ellers foreslår. Det har bare ikke virket.
Hesten er ikke øm eller halt eller noget, men bruger sig ikke korrekt, hverken under ridning eller i fri tilstand. Og helt skævt sat sammen, er han altså ikke
Derfor overvejer jeg denne operation, forudsat den ikke er for kompleks og ikke for dyr.
Tak for de to indspark. Hvilken dyrlæger udfører/har erfaring med operationen?
Jeg ar googlet og fandt nogen svar fra Falk Rønne og ringede derfor til ham. Her blev jeg dog oplyst om at man ikke udførte operationen på den klinik og at man i øvrigt ikke anbefalede den.
Jeg forstår at operationen findes i 2 varianter: Den ene (vist nok gammeldags) hvor man skærer senen helt over. Den anden perforerer man senen, som så herefter skulle blive længere/smidigere.
Den sidste måde tiltaler mig absolut mest.
Vil meget gerne høre meget mere.