Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Ingen bremser her - ingen flueæg
Forfatter: 
Dato:  04-09-2010 15:59

Ja - det er min konstatering for denne sommer. Mine 2 heste har ikke et eneste flueæg, og jeg har kun set 2 stk. bremser flyve rundt på folden.

Min teori er at jeg altid rydder folden for gødning (flere gange om ugen), og begge heste bliver checket for orm 2 gange årligt.

Kan der være en sammenhæng - at jeg simplethen har udryddet dem pga. min ihærdighed?

Jeg har haft denne praksis i mange år efterhånden på gården, og nu tænker jeg, om det kan være derfor?

Eller er det en ren tilfældighed?

Alt i alt er det bare skønt, ikke?

0
0
Svar på denne tråd

Lækkert
Forfatter: 
Dato:  04-09-2010 17:22

Her er der masser af bremser i år og dermed masser af æg. Bremser fanges ikke i gødningsprøver, men hvis dine heste har så mange orm, når du får tjekket dem, at de skal have kur, hjælper det selvfølgelig også på bremseplagen. Mine får også taget gødningsprøver to gange årligt, men da det kun er en eller to af de fire heste, der har behov for ormekur, så udrydder det jo ikke bremserne.

0
0
Svar på denne tråd

Ikke helt enig
Forfatter: 
Dato:  04-09-2010 17:45

Hmmm - jeg vil da mene, at en gødningsprøve afslører bremselarveæg, ikke??

Eller er jeg helt forkert på den??

Mine behandles selvfølgelig kun, hvis behovet er der ifølge gødningsprøverne.

Såvidt jeg kan huske, slikker hestene æggene i sig = dermed starter processen på at lave en ny bremselarve i hestens system, er det ikke korrekt?

Jeg har da set store bremselarver i gødningen på heste, som havde fået ormekur pga. for højt tal. De store fede røde ulækre nogen.

Anne

0
0
Svar på denne tråd

Gødningsprøve....
Forfatter: 
Dato:  04-09-2010 23:52

Nej jeg er ret sikker på, at en gødningsprøve ikke afslører, om der er bremselarver i maven. Men ja de ses i gødningen, når hesten har fået ormekur pga for højt tal af andre orm. Tror æggene er blevet til larver, når hesten slikker dem i sig. Slikker/klør sig pga larven kribler rundt på huden.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider