Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Sværger du til en slags foder?
Forfatter: 
Dato:  31-08-2010 16:14

Lige før sommeren startede blev vi forhandlere af et heste-foder, som vi aldrig før havde hørt om.
Vi vidste det var lidt risikabelt, for det er åbenbart et forholdsvis ukendt mærke herovre i det vestjyske, men vi synes det lød så tiltalende at vi valgte at springe til.

Fodermarkedet virker umiddelbart rigtig svært at komme ind på fordi der er så mange andre veletablerede firmaer som også producerer godt foder.
Så hvordan vælger du foder til din hest? Vælger du ud fra mærker du har hørt om før? Folks anbefalinger? Eller prøver du gerne nye ting?

Det her skal bestemt ikke fremstå som nogen salgstale - er blot interesseret i at vide om det vi har gang i er helt umuligt!

Anne-Marie

Forhandler af Mühldorfer hestefoder
0
0
Svar på denne tråd

Forhandler
Forfatter: 
Dato:  31-08-2010 16:17

Jeg er også lige blevet forhandler af hestefoder, så jeg tillader mig lige at følge med her.

Jeg tror det kræver noget at få overbevist kunderne om at de skal skifte foder, hvis de er tilfredse med det de i forvejen anvender.

Ledige bokse og sommergræs.

Se min præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

Foder...
Forfatter: 
Dato:  31-08-2010 16:43

Generelt er jeg meget imod musliblandinger, da det indeholder mange ting, som hesten ikke skal bruge.

Derimod er jeg meget til at "blande selv". Mange er imod dette, da det ikke passer overens med computeren. Jeg vælger dog at se på min hest; trives den? Hvordan ser pelsen ud? Har den symptomer på at mangle noget?

Hvis jeg er i tvivl, så får jeg gerne taget en blodprøve.

Jeg er overhovedet ikke bange for at prøve nyt foder. Det vigtigste for mig er dog sukker, stivelse og proteinindholdet der spiller en stor rolle for, om jeg vælger foderet. En anden ting er at det skal være "groft", dvs ingen smuller.

Jeg går altid ind i en "foderstand" når jeg er på til messer, skuer eller lignende, for at høre hvad netop denne forhandler kan tilbyde MIG og min HEST. Derefter ser jeg på selve foderet, dufter det godt, hvordan ser det ud og sidst men ikke bedst, hvor meget skal hesten have til prisen.

Når jeg vælger foder, ser jeg på hvad hesten har brug for. Er den aktiv, foldhest, fed, slank eller har den brug for noget specielt i foderet.

Pt har jeg en 2 årig hoppe der går på fold og kommer med på en skridttur når lysten er der. Hun får alt det hø hun kan spise i boksen , samt vitaminer og mineraler i form af piller. Dertil får hun lucerne. Dette er valgt ud fra energiniveau og hvor meget hun laver samt huld.

Førhen havde jeg en tynd, stresset fuldblod. Han ville selvfølgelig ikke kunne overleve på kun vitaminer og mineraler, han skulle derimod have noget "guf". Valget blev Build Up fra Borgården da det var det eneste hesten ville spise.

Problemet ligger jo nok i at der findes VIRKELIG mange forskellige slags foder og det kan være svært at vide om hesten fungere på netop det man vælger. Nogle heste fungere bare ikke på det foder man synes bedst om og så må man jo på jagt efter nogle af de andre 1000 produkter der findes på markedet.

Desuden tror jeg også det handler meget om tilgængelighed. Findes foderet i nærheden af dig, eller skal du køre langt for at få foder.

Det blev lidt langt, håber i kan bruge det til noget :)

Harvester

"Man is least himself when he talks in his own person. Give him a mask, and he will tell you the truth." - Oscar Wilde

0
0
Svar på denne tråd

Tjah ...
Forfatter: 
Dato:  31-08-2010 16:53

Når jeg vælger foder, ser jeg meget på om vitamindækningen er høj så hesten er dækket ind ved forholdsvis små mængder foder. Jeg har meget wrap til rådighed og ønsker at fodre mest muligt med grovfoder.

Jeg har haft heste i 29 år og altid selv stået for fodringen, hvor jeg har blandet meget selv. Mine heste har altid fået hø og i de senere år wrap ... I starten blandede jeg af byg/havre og Travo E + de fik roer, i de senere år har jeg brugt roepiller, lucerne, Travo E og havre, ét år forsøgte jeg mig med Linamix, dog uden det forventede resultat. Jeg har også brugt at blande olie i foderet.

Mine heste har altid været pæne og i stand til at yde, hvad jeg forventede af dem, alligevel fik jeg dog lyst til at forsøge mig med noget andet foder for et par år siden.

Jeg undersøgte markedet og "afprøvede" forskellige fodertyper og -producenter i mit foderprogram, hvorefter valget faldt på Brogårdens foder. Jeg bruger primært Suregrow og Fasebalancer til mine og det indfrier mine forventninger 110% - Jeg er super glad for det og mine heste har aldrig set bedre ud, det er tilmed billigt i kraft af de små mængder der er nødvendige for at dække hesten ind. Jeg lavede for sjov et eksperiment med Fasebalancer kontra Vrinsk i mit foderprogram - når hesten er dækket helt ind er der ingen prisforskel på Vrinsk og Fasebalancer, da Vrinsk skal udfodres i store mængder for at være dækkende.

Jeg tjekker jævnligt andet foder ud og prøver at regne det igennem, men endnu er jeg ikke stødt på et foder jeg kunne have lyst til at afprøve i praksis - så ja, det er nok svært at overbevise folk der er tilfredse, om at prøve et andet foder :)

I er selvfølgelig velkomne til ligge links med "jeres" foder i tråden, skriv evt. en PB, hvis ikke tråden skal opfattes som reklame og slettes.

"The older I get, the surer I am that I'm not running the show."
- Leonard Cohen
0
0
Svar på denne tråd

Dumdidum
Forfatter: 
Dato:  31-08-2010 17:05

Jeg er superglad for Linamix og min hest elsker det og kan tåle det

Men ellers finder jeg foder ud fra, hvad min hest kan tåle. Han har en sart mave, så ingen stivelse, sukker eller wrap.

Held og lykke med at være foderforhandler

Jane

*Heldig ejer af den skøre, men smukke Milan*

Alle stave- og tastefejl er helt gratis

0
0
Svar på denne tråd

Tak.....
Forfatter: 
Dato:  31-08-2010 17:14

Jeg takker for svarene indtil videre.

Anja - hvad er det for et program du bruger? Overvejer at anskaffe mig et program til at beregne mængden af foder ud med, men jeg er slet ikke inde i hvilke programmer der findes

Anne-Marie

Forhandler af Mühldorfer hestefoder
0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  31-08-2010 17:26

Jeg er aldrig bange for at prøve et nyt foder, men jeg er meget hys med hvad der er i maden mine heste skal spise.. Går efter små mængder, minus stivelse og sukker, rig på proteiner og alle de gode ting i almindelighed

Mine heste lever primært af grovfoder som er hø eller wrap ad libitum i løsdriften og græs på folden og tildeles deres vitaminer og mineraler i krybben, og ingen af dem får over 1 kg krybbefoder om dagen...

Ser ikke specielt meget på prisen af foderet og bruger ikke foderprogrammer eller lign, men ser på om mine heste trives og ser godt ud/vokser som de skal

Bruger Horselux Easy og Horselux Fiber Pellets, som til fulde indfrier mine forventninger til et sundt og godt foder til mine elskede guldkarameller

Rollkur-LDR, kald det hvad du vil, det er ikke dyrevelfærd!

Lykkelig ejet af Bøffen, Muffedisen, Big og 3 herlige hunde :)

Nu med Muffen og Bøffen i løsdrift og Big til September :)

0
0
Svar på denne tråd

Foderprogram ...
Forfatter: 
Dato:  31-08-2010 17:46

Anne-Marie: Jeg bruger et svensk program, som jeg har fået af en svensk veninde jeg har, det beregner efter KER normerne, der ligger lidt højere og mere optimalt i værdierne, synes jeg, end de programmer der kører udfra NRC normerne.

Danske programmer jeg lige kender til, er PC-horse og SundHest, hvilke normer de beregner efter og hvordan de i øvrigt fungerer ved jeg ikke. Men mon ikke andre kan foreslå dig et godt program? :)

Det vigtigste ved fodring, som jeg ser det, er dog stadig at se på sin hest og vurdere ud fra det, men jeg synes det er rart lige at regne indholdet igennem og se hvor meget foder der reelt skal til ... min erfaring er desværre, at flere producenter anbefaler mindre end hesten egentlig skal have for at være dækket ordentligt ind, men måske hænger det også sammen med, at jeg regner i KER normer og mange foderproducenter stadig går ud fra NRC normerne.

Held og lykke med salget og valg af program :)

"The older I get, the surer I am that I'm not running the show."
- Leonard Cohen
0
0
Svar på denne tråd

super hys..
Forfatter: 
Dato:  31-08-2010 17:47

med foder og som tidligere forhandler og lidt af en nørd så bliver man endnu mere kritisk..

Jeg blander kun selv og står kun inde for foder der er blandet selv. Jeg vægter stivelses fri fodring højt. Men er ikke hys på det punkt. Også vælger og anbefaler jeg kun produkter der PASSER sammen i et foderprogram.. og som ligger godt..

Det er ikke ligegyldigt hvilken vitamine/mineral blaning man bruger afhænging af om man bruger korn, lucerne, roepiller eller majs.. og det er vigtigt at tage højde for.

Tror det er super svært at ændre folks vaner.. Eller rettere det er jeg faktisk 100 % sikker på.. For ellers var der ikke så mange der mod alt sund fornuft stadig brugte sukker og stivelses befængte muslie blaninger!!

Pura Raza Española

http://www.staldrohan.dk

Basis kåret Skimmel PRE hoppe sælges.

Se hjemmeside.

0
0
Svar på denne tråd

foderstande på markedspladser
Forfatter: 
Dato:  31-08-2010 17:58

ja der finder man altid mig.

Jge nyder at gå rundt og kigge på foder og snakke emd konsulenter. Ikke alle er lige fornuftige at høre på, men heldigvis, er de fleste meget inde i det de vil sælge.

Jeg har dog et foder som jeg lige nu foretrækker til mine heste. Cura caballo scandinavian. Men jeg er da aldrig for fastgroet, til at fatte interesse for nyt foder. Så længde det lever op til mine krav og er billigere end det jeg bruger på nuværende tidspunkt.

Det der på markeder/dyrskuer kan få mig op på mærkerne, er når man får gode tilbud. Feks 3 sække til 2 sækkes pris, hvis man bestiller med det samme. Eller når man får gratis prøve poser, hvis man har en kræsen hest.

0
0
Svar på denne tråd

Forskelligt foder
Forfatter: 
Dato:  31-08-2010 18:16

Sværger jeg til bestemt slags foder ?? Ja og nej - Hø/Wrap sværger jeg helt sikkert til

Jeg er rigtig glad for Marstall´s produkter, det skal ikke være nogen hemmelighed. Jeg har fodret med det i over 6 år, og specielt Zucht og CornMusli er fantastiske foder, i mine øjne. Mine hopper ser super ud, de kommer ifol, føllene er som de skal være, de bliver rost af dyrlægerne, kort sagt de er velfungerende.

CornMusli er for mig det ideele foder, til hesten som virkelig skal yde noget, eller f.eks. gøres klar til en kåring eller lignende.

Nu er jeg jo selv forhandler, og startede for snart fire år siden, tror jeg, med at forhandle Marstall, efter flere opfordringer af det der idag hedder HHCare. Jeg gjorde det primært pga. jeg ikke kunne få det i nærheden af min bopæl, efter jeg flyttede til Jylland, og jeg havde prøvet at få foderforslag fra andre mærker, og det resulterede i hver gang, at hestene skulle have en del flere kg og min pengepung blev en del mere drænet.

For lidt over et år siden, begyndte jeg at lede efter et billigere alternativ til mine kunder, men stadig et hvor jeg kunne stå indefor kvaliteten, og efter lang tids søgen, blev det HorseLux. Mine forventninger var ikke super store, men jeg blev meget overrasket både da jeg så produkterne, og efter jeg også er begyndt at bruge dem.

Det som jeg sætter højt i et foder, er at det er ordentlige råvare, at de er godt behandlet, bla. varmebehandlet, at hestene er dækket godt med rimelig små mængder, at hestene kan yde noget på det, og så må det meget gerne være strukturrigt. Alt det lever mange mærker idag heldigvis op til.

Jeg har tidliger fodret med Spillers med stor fornøjelse, og har også brugt nogen af Salvana´s produkter, også med fuld tilfredshed. Generelt kan man jo sige, der findes mange gode mærker, men der findes helt klart også nogen, hvor jeg tænker "hvorfor fodre folk med det", og dem holder jeg mig selvfølgelig fra.

Det er aldrig nemt at starte op som forhandler, og man skal ikke gøre det for pengenes skyld. Nu har jeg altid synes fodring af heste er super spændende, og jeg har lagt foderplaner en del år, også dengang det bare forgik med kuglepen, tabel og lommeregner.

Jeg har arbejdet på foderstof, taget kurser, haft det daglige ansvar for fodringen af nogen rimelig store steder, medn 30-40 heste, osv. Havde jeg ikke den baggrund, så tror jeg ikke jeg havde givet mig i kast med det, og dengang jeg gjorde, havde jeg mange overvejelser om det.

Jeg kan selv blive noget så irreteret, når jeg før i tiden kom ud og hørte om et foder, eller det gør jeg stadigvæk på Dyreskuer og i Herning, og folk så ikke ved hvad de står med, og de ikke ved meget baggrundsviden, og man kan hører det er en "salgstale" de har lært.

Selvfølgelig kan man ikke vide alt, og heller ikke have prøvet alle varianter indenfor de mærker man forhandler, men man skal gerne have prøvet en del af dem, og vide hvordan det fungerer. Desuden er den bedste sals måde, altså og vise sine egne heste frem, som ser godt ud :-) Det har jeg solgt foder på, en del gang.

Det er vigtig som ny forhandler du ikke giver op :-) Det tager tid, og der vil komme nye kunder og der vil forsvinde kunder, lige meget hvor godt du gør det og hvor godt foderet gør det. Det der er vigtig, er at du selv står inde for det. Nu er Muhldorfer jo ikke så kendt, og jeg skal være ærlig, de var også her, og hører om jeg vil forhandle det, og jeg gik og tænkte en del over det.

Produkterne er fine og gode, på højde med så meget andet, og jeg var ret lun på mange af de ekstra ting de havde, som pudsehaløj, specielle hestebolcher etc. Men jeg kom frem til, at prisen var for ens med Marstall, og tilskudsprodukterne har jeg fra TRM og HHCare, samt at jeg ikke er specielt økologisk anlagt (er lidt anti økolog), så jeg var bange for jeg ikke kunne være overbevisende nok, til at det var det rette produkt for mig at sælge.

Held og lykke :-)

Annette

Sælges: Cajus/Campesino/Romano/Marlon xx, St 1463 finale hoppeføl. Clintord I/Linaro/Caletto/Calypso II, St 3030.

Salg af HorseLux, Marstall, Myoplast/myo+, TRM

Opstaldning

www.stutteri-taldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd

hmm.... foder...
Forfatter: 
Dato:  31-08-2010 19:37

Jeg sværger ikke til et bestemt fodermærke eller type. Men jeg er ikke glad for korn og slet ikke i store mængder. Mine heste skal primært leve af grovfoder, wrap og hø. De får vitamin/mineral blanding og noget fuldfoder, så det glider ned

Men dog må jeg sige at jeg er blevet meget glad for saracen foderet.. Det bliver der desværre ikke fodret med der hvor jeg står . Der bliver fodret med tjørnehøj mølle - og videbæk fuldfoder samt salvamin vit/min blanding. Så det er egentlig ok foder.

Lækker Dressursadel SÆLGES NU - Lemtex Cresta: YDERST VELHOLDT!!

- Se også mine andre annoncer. Bla. Cavallo Weltmeister- SOM NYE!! Send en PB ved interesse :o)

0
0
Svar på denne tråd

bommelom
Forfatter: 
Dato:  31-08-2010 20:10

Jeg ville gerne fodre med et fuldfoder for at gøre det lidt nemmere, men hver gang kommer jeg frem til at min blanding er det optimale, både i pris og indhold.

Hvis jeg kunne finde samme foder til samme pris ville jeg ikke betænke mig, men det ser vist sort ud :-)

Hun får en blanding af sort havre, mikroniseret byg, olie, lucerne, sojaskrå, travo i halv mængde, TM hors balance 1 kg (lige i underkanten, men opvejet af Travo,) jernkur pt., roepiller, salt, hørfrø + græs og wrap i store mængder, hoppen er lakterende og i ridning.

Venlig hilsen Gitte
0
0
Svar på denne tråd

Mit valg
Forfatter: 
Dato:  31-08-2010 20:41

Jeg fodrer med græs og masser af wrap, derudover vitamin/mineral-tilskud, som i mit tilfælde er Regulator Complete - dette har jeg valgt pga. det ikke er så komprimeret, og at der er urter i det.

Udover det får de lidt mash.

Hestene har ikke brug for yderligere kraftfoder, så jeg bliver nok svær at overbevise om et andet foder ;-)

0
0
Svar på denne tråd

fodermærker
Forfatter: 
Dato:  31-08-2010 21:29

Jeg har ikke nogen mærker jeg sværger 100% til og som haflinger ejer giver det også nogle begrænsninger af hvad man kan fylde i dem. Lige pt. får min 6 års hoppe salvana hestemineraler,roepiller, lucerne, hø og græs. Min haflingerplag på 14 måneder får TM horse balance, lucerne, hø og græs.

Jeg vil helst holde min fodring simpel, men synes ikke det tager lang tid at blande overstående.

Jeg ville egentlig gerne afprøve horselux eller dengie easy fra Equidan, desværre er det bare for bøvlet at få fat i.

Når jeg vælger foder kigger jeg meget på sukker/stivelse/fiber indhold - prisen er ikke væsentlig, da jeg aldrig ville skulle bruge de store mængder kraftfoder.

Der er derfor nogle fodermærker jeg går udenom pga. stivelse og sukker indholdet, specielt fordi min ene haflinger bestemt ikke mangler energi :)

www.Hestepasning.dk

-Professionel pasning af heste og andre dyr..

-Foderplaner 200 kr. inkl moms.

0
0
Svar på denne tråd

Har regnet foder selv
Forfatter: 
Dato:  01-09-2010 08:16

i mange år og det er gået godt. Sunde føl hovedsageligt med gode jævne vækstrater. To har haft nogen lidt hurtige vækstperioder men det har jeg kunnet stoppet. Plage og voksne heste har været helt fine og nemme at regulere og div. handelsundersøgelser har været ok hver gang.

Jeg holder mine heste ret extensivt, specielt i sommerhalvåret hvor de går i løsdrift.

De fodres med en variation af stråfoder af bedst mulig kvalitet.

Det betyder at de skal have forholdsvis små mængder krybbefoder.

Jeg prøvede over et par år flere forskellige mærker men var ikke tilfreds. nøj der var noget skrammel imellem. Efterhånden som jeg er blevet klogere er mit valg nu snævret ind til nogen få gode mærker. Jeg anvender primært Hippolyt pga de organisk bundne mineraler og vitaminer. hestene elsker det og trives fint på det.

Sidste vinter hvor hestene var nødt til at gå i løsdrift skar jeg ned på Hippolyten go gav noget Fiberlux Basic fra Dangrønt for at der var lidt mere i krybben til hestene ud over deres lucerne. Nu går de halvt halvt på Hippolyt og Fiberlux Basic og det trives de også godt på.

nogen få gange har jeg ikke kunnet skaffe det jeg normalt bruger og har så faset feks noget Spillers ind over i en periode men det har ikke haft nogen effekt fordi fordelingen har været lidt anderledes i en måned feks.

Jeg holder helt sikkert ved hippolytten. Why fix it if it aint broken. Skulle jeg få en hest det ikke virker for er jeg klar på at prøve noget andet men forhandleren skal være utroligt skarp og vidende og sælge et meget godt tilskudsfoder for at jeg hopper på. Ellers vælger jeg noget etableret.

Mvh Tina

Quality doesn't cost - it pays !

Tre gode Quarter Horses til salg.

Alle med gode afstamninger. Alle af egen avl.

http://www.alby-horses.com/

0
0
Svar på denne tråd

enkel fodring
Forfatter: 
Dato:  01-09-2010 09:15

er hvad jeg sværger til. Dvs ikke hjemmeblanding af mange forskellige produkter.

Så jeg vælger fuldfoder. Fuldfoder med mange FE så daglig tilførsel er små mængder som hesten mave har bedst af.

Fuldfoder der er forholdsvis lavt på stivelse+sukker. Er ikke fanatisk, omvendt vil jeg ikke købe bladninger der består af 50% korn.

Har gennem en del år brugt fase 3 fra D+H men skiftede for 1,5 år siden til KRAFFT .

Eneste der fodres ved siden af er god wrap i rigelige mængder

Karina

0
0
Svar på denne tråd

Simpel fodring
Forfatter: 
Dato:  01-09-2010 12:58

I teorien er jeg til et fuldtdækkende foder, som er lav på stivelse, og som dækker hesten ind med vitaminer og mineraler ved en lav dosis. Og så er jeg kræsen med strukturen på foderet.

Mærket har ikke så meget at sige, hvis bare sammensætningen og kvaliteten er i top. Desværre fejler mange produkter fælt, når de kommer ind og vende i mit foderprogram.

I praksis har jeg ikke kunnet finde et produkt som opfylder mine ellers ret simple krav, så jeg blander selv indtil det helt rette dukker op.

Mvh

Mette

Sommergræs i Kolding tilbydes

Se mere her

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider