Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Strubepiper - operation
Forfatter: 
Dato:  28-08-2010 21:44

Hej alle :)

Er der nogle der vil dele sine erfaringer med strubepiper og operation af det? Hvordan det foregår og hvad det koster? ;)

På forhånd tak ;)

- Charlotte (:

Med de 2 dejlige muler

Svendsbjergs Halifax DV242

Hopla's Opera DV999

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  31-08-2010 21:25

slet ingen der har prøvet at operere for strubepiper?? :)

- Charlotte (:

Med de 2 dejlige muler

Hopla's Opera DV999

0
0
Svar på denne tråd

har haft en hest
Forfatter: 
Dato:  31-08-2010 22:22

jeg have en hest som var blevet opereret for strubepipning

men det var i dens unge dag og inden jeg købte den så jeg ved ikke hvad det koster eller hvordan de gør

man fandt ud af at den blev opereret i sverige dengang da det ikke var så stor erfarning her hjemme nu er det jo en del år siden så der er nok sket meget på det område (han var fra '86)

men han fungeret helt normalt og jeg sprang M klasser på den uden jeg kunne mærke det det eneste tidspunkt jeg kunne mærke noget til det var når jeg red dressur og han skulle gå meget samlet i nakken kunne han stadigvæk godt hive lidt efter vejert fordi der ikke var helt plads nok men nu sprang vi jo også for det meste så have ikke den store betydning.

men den have et godt og langt liv han blev 23 år

håber du kan bruge det ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Strubepiber
Forfatter: 
Dato:  01-09-2010 08:06

Min hest blev sidste å opereret for strubepibning. Det foregik i sverige, og kostede ca 20.000 incl alt.

Jeg vil anbefale dig at ringe til http://www.hastklinikerna.se/ i Jägersro og tale med Palle brink. Han ved en masse om operationen og er super sød at snakke med.

Gitte

Super springhest sælges. Netop debuteret i SB, nr 8 til DM u/18 09. Søg Alaska på Ridehesten.com og læs mere.

0
0
Svar på denne tråd

Strubepiper
Forfatter: 
Dato:  01-09-2010 10:29

Tusind tak for respons ;) hører gerne fra flere ;)

- Charlotte (:

Med de 2 dejlige muler

Hopla's Opera DV999

0
0
Svar på denne tråd

Hej Charlotte
Forfatter: 
Dato:  01-09-2010 11:34

Hej Charlotte

Vi fik en OP. inde på landbohøjskolen for snart 2 år siden.

Prøv at ringe til Eva eller Jens (Svendsbjerg) for at spørger hvad de gav for det.

Mvh.

Lena Grønnemose

0
0
Svar på denne tråd

Strubepiber og operation
Forfatter: 
Dato:  01-09-2010 12:39

Jeg har en opereret strubepiber, opereret på KVL. Jeg købte ham som opereret, han var 4 da jeg købte ham og han var ca. 2-3 år, da han blev opereret.

Operationen har ikke været 100%, men han kan sagtens lukke sammen og går både dressur og spring. Falk Rønne sagde, at så længe den kunne bukke halsen sammen under ridning, så skulle jeg ikke spekulerer på det. Han pruster lidt; men ingen piben og masser af energi.

Pøj pøj med det

0
0
Svar på denne tråd

Strubepiper
Forfatter: 
Dato:  01-09-2010 13:58

Hej Lena ;) håber du har det godt ;) tak det vil jeg prøve ;)

Mette: Okay, min pruster jo mere en normalt, men har masser af energi ;) Men han piber ikke.. Ifølge kikkertundersøgelse skulle han have en grad 3-4 ud af 4

- Charlotte (:

Med de 2 dejlige muler

Hopla's Opera DV999

0
0
Svar på denne tråd

Min hoppe er opereret
Forfatter: 
Dato:  01-09-2010 22:27

Min hoppe som nu er 15 år blev opereret for strubepibning som 6-årig, og har aldrig haft mén af det siden.

Det er Julie Fjeldborg fra KVL der har "opfundet" metoden man opererer efter, og det er hende der har lært metoden fra sig på Ansager hvor man også udfører operationen OG på Helsingborg Dyrehospital.

Dengang kostede det ca. 10.500 kr + det løse i forbindelse med kontrollerende dyrlægebesøg bagefter. Alt i alt ca. 15.000 kr.

Hesten må under ingen omstændigheder komme på fold i 3 mdr efter operationen, og må overhovedet INGENTING den første måned efter. Den 2. måned måtte jeg starte langsomt op med skridt for hånd i de første 14 dage, dernæst under rytter i 14 dage. Den 3. måned måtte jeg begynde at trave, kun et par omgange de første dage og kun sætte det op med 1-2 min. om dagen. I slutningen af 3. måned måtte jeg begynde at galoppere en runde eller to, for så at gå i gang med normal genoptræning efter 3 mdr.

Min hoppe går svær dressur og altså også i en høj samlingsgrad og det har aldrig givet anledning til problemer.

Du skal dog vide at strubepibning er en genetisk defekt, hvor hesten simpelthen mangler den muskulatur der kan trække luftrøret sammen - dvs udvide dette - når behovet for større luftindtag er til stede. Derfor opdager man oftest først strubepibningen når hesten er klar til mere anstrengende og samlende arbejde, specielt hvis det kun viser sig ved besværet vejrtrækning og ikke pibe-/hvæselyde. Det var tilfældet for min hoppe.

De fleste strubepibere mangler den pågældende muskel i samme side af luftrøret - mener at det er venstre side, men er ikke helt sikker.

Julie Fjeldborg har en MEGET høj succesrate med denne operation, da min hoppe blev opereret var den på ca 95%!!

Den genetiske defekt kan sagtens springe et led over, således at et afkom efter en strubepiber ikke nødvendigvis er det selv, men den er bærer af det defekte gen og kan avle det videre til sit afkom.

Strubepiber-genet har man fundet ud af ofte stammer fra fuldblod, og i min hoppes tilfælde vidste man helt sikkert at det kom fra fadersiden(Rarus OLH 634) hvor det er dokumenteret af farfar (Go On Then xx DH 232) var bærer af genet.

Hvis du ringer til KVL er jeg sikker på at du kan få dem til at få Julie Fjeldborg til at ringe til dig og fortælle om en strubepiber-operation.

Men husk at din egen dyrlæge skal henvise hesten til operation på KVL, og der ER ventetid.

Held og lykke!

EN RIGTIG HEST ER EN OLDENBORG

........UDEN UNDTAGELSE....

- og jeg har en helt fantastisk én af racen

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider