Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

hjælp er min hest dækket ind / foder
Forfatter: 
Dato:  27-08-2010 19:44

Hej

ja som overskriften siger er jeg ved at gå kold i hestens foder

hved simpelthend ikke om han er dækket ind eller om han får for meget tænkte at der sikkert sad et klogt hovet der ude et sted

MORGEN 1200 G HESTE SPARK (MØLLERENS)

EFTERMIDDAG 300 G ALFA A OIL

50 G TRAVO YEA-SACC

150 G EGGERMANNS GOLDEN MINERALS

200 G FAST BALANCE (BROGÅRDEN)

AFTEN 1200 G HESTE SPARK

DAGLI HØ CA 6 KG

HAN ER EN OLDENBORGE MEN DEN LETTE TYPPE 50%FULDBLOD

HAN TRÆNED DAGLI MIDEL HÅRDT DRESSUR SKOV 1-2TIMER

GÅR PÅ GRÆS FOLD 6-10 TIMER

HÅBER DER ER NOGLE DER KAN HJÆLPE MIG

PS JEG HVED GODT AT DET VIRKER LIDT MÆRKELIGT AT HEN FÅR ALT HANS SKRÆMMEL OM EFTERMIDDAGEN,MEN DER HVOR HAN STÅR BLIVER DE KUN FODRET 2 GANGE DAGLI OG HAR DERFOR SAT HAM NED I FODER DA JEG JO OGSÅ AELV GIVER HAM OM EFTERMIDAGEN :)

0
0
Svar på denne tråd

Tjah ...
Forfatter: 
Dato:  29-08-2010 17:45

Det var da en hulens masse vitaminholdigt foder, du dér har fået bikset sammen ;)

Din hest er, iflg. Møllerens egne oplysninger dækket ind med 3 kg. Hestespark pr. dag ved moderat træning, så du kan bare sætte ham op til 1500 g. pr. fodring morgen og aften, så skulle den være klaret.

Hvis det er fordi du gerne selv vil give ham ét eller andet om eftermiddagen, kunne du i stedet give ham 1 kg. lucerne (Alfa A), det ville han have bedre af, end alle de forskellige vitaminholdige fodermidler du bruger nu, desuden ville det tilføre ham ekstra fordøjelige fibre, da jeg synes han måske får lidt for lidt hø, det er okay med de 6 kg. så længe der er græs, men til vinter ville han nok have godt af mere.

"The older I get, the surer I am that I'm not running the show."
- Leonard Cohen
0
0
Svar på denne tråd

Har regnet på det
Forfatter: 
Dato:  29-08-2010 18:28

og det ser ud til, at han er fint dækket ind med følgende:

2400 g hestespark

150 g eggersmann golden minerals

200 g fase balancer

6 kg godt hø

Jeg har ikke tastet yeasacc ind i mit foderprogram, da det ikke er med på listen dér.

Natriumtilførslen er lidt lav, men det kan jo klares med en sliksten.

Ellers ser det ganske fornuftigt - men DYRT ud

0
0
Svar på denne tråd

dækket ind
Forfatter: 
Dato:  30-08-2010 08:02

Hej Anjasm

tak for dit svar

grunden til at han ikke får 3kg hestespark pr dag er at det er meget protin holdigt og de der små dumme piller er der heller ikke meget tygge værdi i kan godt lide tanken om at det der ligger i hans kurybbe er noget der skal tygges lidt på :)

mvh betina.

Hej Becs

tusinde tak for dit svar

han har himalaja salt sten ,det var dejligt at høre at det ser ok ud . med hensyn til pris er det nok en smule dyrt men vil gerne gøre det så godt som muligt og de kan kun få hestespark der hvor han står,så de par hundrede kr ekstra gør ikke så meget :)

med hensyn til yeasacc tror jeg ikke det gør den store forstel det er jo bare levende gærceller der etablere et godt tarm flora og gør at han optager det ovrige fodder bedre.

men indnu en gang tak

mvh betina

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  30-08-2010 10:04

Hvis det er fordi du ønsker hesten skal have noget mere at tygge på hjælper det da ikke meget at give den golden minerals og fase balancer i stedet for noget at hestespark blanding. Hverken fase balancer eller mineralerne har jo nogen synderlig høj tyggetid.

Skal din hest have tyggetid er du nød til at give den noget fiberrigt såsom lucerne. Tilskudsfoder og vitaminblandinger giver ikke ret meget tyggetid stort set uanset hvilket mærke du giver. Desuden ændrer eftermiddagsmåltidet jo heller ikke på tyggetiden de to øvrige måltider.

Hvis det var mig ville jeg sætte hesten op til de 3 kg hestespark dagligt fordelt på morgen og aften(hvis foderet er højt på protein hjælper det alligevel ikke alverden st skære det den lille smule ned, du har gjort). Om eftermiddagen ville jeg så give den lucerne (hel wrappet eller snittet), sammen med yeasacc. Evt supleret eller erstattet med roepiller eller fiberpiller.

Det vil både være billigere og samtidig give din hest noget mere at tygge på, som tilmed kan holde dens mave mere igang end tilfældet er med dit nuværende eftermiddagsmåltid.

0
0
Svar på denne tråd

foder hjælp
Forfatter: 
Dato:  30-08-2010 13:36

Hej Tusindfryd

tak for dit svar du har til dels ret han er skåret 600g ned i heste spark og det er så erstatet med 200g luserne alfa a oil som han ikke er så vild med så derfor fast balance som ikke indholder sukker ret meget stivelse og ingen havre for at hean skal være dækket ind med vitaminer og mineraler skal han have 3kg hestespark så derfor golden minerals han har haft rigtige dårlige hove og har kørt biotin siden jeg fik ham ca 1år uden virkning har så læst flere steder at levende gærceller var super godt så det bliver så prøvet jeg kan ikke få ham der ejer stedet til at give nogle former for tilskud så derfor ligger det hele om eftermiddagen der skal også lige siges at jeg har snakket med jeannet fra hornsyl købmandsgård som siger at de 3kg hestespark er fulddækkende ved 6kg hø oven i,

og et måltid med lucerne plus de andre ting er da bedre end ingenting det at han bliver fodret 3gange dagli frem for to ser jeg da som et kæmpe plus.

mvh betina

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider