Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

tynd lakterende hoppe
Forfatter: 
Dato:  27-08-2010 09:43

Hej HN

Min hoppe har været opereret i to omgange her den seneste mdr. pga en kloakdannelse føllet fik lavet ved folingen. ( hul i endetarmsvæggen og skedevæggen )

I den forbindelse har hun fået parrafinolie i en mash blanding for at gøre hendes gødning så lind som muligt, og dermed så lille en spænding ved afføring som muligt - så såret fik ro til at hele. Det var hun bestemt ikke glad for at æde, så hun har desværre tabt sig utroligt meget, og er næsten ubærlig at se på.

Operationerne lykkedes desværre ikke, syningen sprang og der er igen dannet en ventil ( hul ). Dyrlægen sagde at der var minimum chance for at det ville lukke sig selv, men at han gerne ville kigge på hende igen når føllet er fravænnet, og hvis ikke så er det aflivning. Det er en uge siden jeg fik hende hjem igen.

Men hun skal jo have lidt huld på igen så går lidt og overvejer hvilket tilskud. Jeg vil stadigvæk gerne holde foderet så vådt som muligt hvis det utænkelige skulle opstå at hun kan lukke sig selv. Det hun får nu er:

1,5 kg fiberpiller ( dem udfodrer jeg nu så opblødt som muligt )

6 dl olie

Vitaminer /mineraler

(derudover får hun hvidløg, ingefær og ekstra e-vitamin )

+ er på græs 8-21 hvor der stadig er masser af græs.

Jeg væver lidt frem og tilbage mellem toasted soyaskrå eller horsespeed. Det er primært for huld og ikke for energi.

Hun skal ikke have havre el. anden for stivelse, og så måtte hun ikke i dyrlægeopholdet få hø/wrap el. halm så det vil jeg også prøve at undgå indtil der ikke er noget alternativ ( okt/nov )

Har generelt været nem at fodre på, men nu er hun jo tynd og lakterende så ved ikke om hun er ligeså nem at løfte op igen.

De fleste dage fordre jeg hver 3-4 timer således hun kun får små kraftfoder portioner ad gangen.

Hvad er jeres råd?

H.Susanne

0
0
Svar på denne tråd

Susanne
Forfatter: 
Dato:  27-08-2010 10:03

Du står i en meget kompleks situation...

1. Hoppen er syg

2. hoppen er lakterende

3. Den er tynd

Jeg ville ikke søge råd herinde, men kontakte nogle Brogården eller Hippolyt og få dem til at hjælpe dig med hoppen

Ehrm... find selv på noget..

0
0
Svar på denne tråd

Forslag
Forfatter: 
Dato:  27-08-2010 10:44

Tænker om du måske kunne fodre føllet lidt godt, så den ikke tager så meget mælk fra mor?? Ved jo ikke hvor gammelt føllet er, men det var lige den tanke der slog mig.

Du kan evt forsøge med linamix til hoppen, der er godt med foderværdi i, og dem kan du opbløde sammen med fiberpillerne.

Boks med ridehus, bane og masser af foldtid udlejes i Haslev for 1500,- pr md med foder, wrap osv. Evt mulighed for fuldpas til 1900,-

0
0
Svar på denne tråd

Ja det er en
Forfatter: 
Dato:  27-08-2010 11:08

lidt speciel situation at stå i. Føllet er 3 mdr. gammelt, og jeg ville nok under alle omstændigheder begynde at fodre når den er 4 mdr. - også i fald hoppen går hen og får en vanskelig infektion i bughulen. ( gødningen falder jo ned i skeden så længe der er hul )

Føller stikker dog allerede gerne mulen i krybben og "stjæler" fra sin mor.

I fgl dyrlægen så skulle hun bare hjem på græs, men det tror jeg slet ikke på er nok.

Bruger ikke rigtigt færdig foderblandinger så det ville jo være forkert af mig at kontakte en foderkonsulent fra et af mærkerne.

Linamix kunne være en mulighed.

Er der andre forslag?

H.Susanne

0
0
Svar på denne tråd

Dårlig ide
Forfatter: 
Dato:  27-08-2010 14:57

Du kan ikke være sikker på at fordi du fodrer føllet godt, at det tager mindre ved mor. Plus at det giver grobund for at føllet går i eksplosiv vækst.

Du kan godt starte på at give føllet mindre mængder af et godt følfoder, for som det ser ud nu, kan du måske blive tvunget til at vænne føllet fra noget tidligere end du ellers havde regnet med.

I stedet for at blande noget i øst og vest med hjælp fra glade amatører på hestenettet, synes jeg du skulle tage fat i prof. hjælp. Du kan jo håbe at en af de agronomer som er her på HN, gider give en hånd med. Men alle andre, som "bare" er udstyret med et foderprogram uden den nødvendige indsigt, ville jeg være varsom med at lytte til.

Ehrm... find selv på noget..

0
0
Svar på denne tråd

Mager hoppe
Forfatter: 
Dato:  27-08-2010 18:40

Jeg ville nok prøve med linamix, de er også i piller og kan derfor opblødes.

Jeg har selv en mager lakterende hoppe (der er 2-3 føl der dier ved hende, og jo de får alle lov), hun får max linamix, lidt lucerne og max olie, og det ser ud til at virke.

Beklager taste og stavefejl

www.stenhedegard.dk

Halmpiller sælges

Sælges:

DV hingst ´10 e Itsabrahma x RDH x BH Romancier, ufattelig lækker model med særdeles gode gangarter. Rød med to sokker og blis.

0
0
Svar på denne tråd

Måske noget mash
Forfatter: 
Dato:  27-08-2010 19:26

Feks er der også fordøjelsesfremmende gær i Hippolyts Irish mash.

Der er selvf. noget stivelse i og du skal måske overveje at tilsætte noget dicalciumfosfat eller lignende (snak med dyrlæge/foderkonsulent) da de fleste typer mash indeholder for meget fosfor i forhold til calcium.

Men det er nemt at æde og omsætte og fordøjelsesfremmende.

Og så smager det godt så måske kan man gemme lidt paraffinolie eller andet nødvendigt i det.

Mvh Tina

Quality doesn't cost - it pays !

Tre gode Quarter Horses til salg.

Alle med gode afstamninger. Alle af egen avl.

http://www.alby-horses.com/

0
0
Svar på denne tråd

Fodring
Forfatter: 
Dato:  27-08-2010 23:09

Du står jo i en helt ekstrem situation, og hvis jeg stod i dine sko, ville jeg nok ikke prøve med så mange forskellige ting, men nok bare kører videre med det du gør, indtil at hun har været til dyrlæge igen, og så hvad der skal ske.

Klarer hun sig, hvilket man må håbe, så begynd til den tid, at fodre hende langsomt op igen. Husk det tager tid, optil en halvt til et helt år. Jeg er bange for, at for mange ændringer måske kan give bagslag pt med den situation hun står i.

Jeg har selv en avlshoppe der taber sig når hun har folet, og i år har hun tabt sig lidt mere end forrig år. Sommeren har ikke været for god, og hun har et ekstremt langbenet føl ved siden, samt har stået ved dyrlægen i henholdsvis en og to uger til bedækning, hvor de kommer på fold, dog ikke græs.

Hun får også Fiberpiller, og så lidt Zucht og lucerne. Desuden får hun olie, og jeg har altid givet rapsolie, med fra "min" agronom, men for noget tid siden prøvede jeg at bestille en HorseLux Epona Olie hjem, for at prøve den af (har den holdning man helst skal have prøvet de ting man sælger). Jeg må indrømme, at jeg synes hun tog bedre på i den periode hun fik det, fremfor alm. olie. Så måske, det kunne være en mulighed, hvis din dyrlæge siger god for det.

Vedr. dit føl. Tag og fodre den langsom op for sig selv nu. Køb noget godt følfoder, og lad den spise for sig selv. Enten i egen boks, eller ved du står og giver den mens mor spiser. På den måde, er det meget nemmere når den skal vendes fra, og hoppen får sit mad for sig selv.

Rigtig meget held og lykke med din hoppe.

Annette

Sælges: Cajus/Campesino/Romano/Marlon xx, St 1463 finale hoppeføl. Clintord I/Linaro/Caletto/Calypso II, St 3030.

Salg af HorseLux, Marstall, Myoplast/myo+, TRM

Opstaldning

www.stutteri-taldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider