Hvis det er sælger der leverede hjem til dig, er risikoen ikke gået over nej, men hvis køber selv har sørget for transporten er den. Det kommer netop meget an på, hvad der er aftalt.
Uanset kræver det bare hurtig reklamation - jeg ville da klart overveje, enten at hæve eller i det mindste kræve omkostningerne dækket, hvis der ikke var sket risko-overgang rent juridisk. Men som sagt, kommer det helt an på jeres aftale. (Fx aftaler jeg normalt, at sælger leverer til min dyrlæge, der så tjekker hesten. Er den ok skriver vi kontrakt, og så kører jeg selv hesten hjem. Så er den første del af risikoen sælgers og hjemturen min risiko.)
Selvfølgelig er det først og fremmest relevant, at hesten kommer sig, men det kan hurtigt blive dyrt, så ville nok lige overveje at få undersøgt, hvorvidt hesten overhovedet var leveret forud for skaden. Det er lang tid siden jeg selv har haft købe- og transport-ret og jeg har jo slet ikke oplysningerne, men skriv evt. til en af de gratis retshjælpe med alle oplysninger, hvis du vil gøre noget ved det..
Held og lykke med patienten uanset..
Ift. forsikring kan der iøvrigt godt være lidt problemer med at få dækket, hvis risokoen stadig var sælgers. Forsikringen kan godt finde på at kræve, at du handler tilbage/kræver omkostningerne dækket fra sælger, hvis du har ret til det.