Wannamus, hvordan er det lige dette skal tolkes ??
"Jeg kan sådan set godt forstå forsikringen, hvis ikke hoppen er uanvendeligheds forsikret."
Som jeg læser det, og det med chance for at blive stemplet som en sur gammel mokke, så mener du altså at det er i orden at holde sådan en hest som beskrevet ovenfor i live, alt efter hvilken måde den er forsikret på ?? Ergo er det forsikringerne og ikke dyreværnsloven der bestemmer over etik og velfærd i det her land ??
For det første, har jeg slet ikke talt med forsikringen om det her, og jeg har heller ikke nævnt dem, så udtalelsen er jo faktisk lidt mærkelig 
Jeg har talt med to af dyrlægerne der er tilknyttet det hospital der har behandlet hende de sidste fire år, og som jeg sagde til en af dem i mandags, da han var forbi i en anden forbindelse, så er det jo faktisk kun dem, altså dyrlægerne, der kan rokke ved det her problem, og han gav mig ret i, der var problemer og uenighed mellem dyrlæger, om hvordan dyrværnsloven skal tolkes.
En af dyrlægerne, svar er "Hvad så med alle de andre heste, der går som hende, hvor ejeren ikke vil aflive, skal vi så tvinge dem til at aflive" ?? Mit modsvar var "hvad med alle de heste, der bliver aflivet, der kunne bliver rideheste på fuld basis igen, hvis bare de fik TID til at hele skaden op, som I afliver" ?? Hvis ens bedste argument som dyrlæge er "Hvad med alle de andre", så hopper kæden lidt af for mig, og det ved de godt mine dyrlæger
De ved godt, at jeg er rigtig skuffet over dem, og deres måde at håndterer tingene på.
Meget sort og hvid set, så giver de mig ret i, at jeg ret sikkert kunne have fået forsikringen dengang hun kom til skade, men at de mente det moralske rigtige var at give hende chancen, hvilket jeg jo også mente og gjorde. I de her fire år, har hun kostet rigtig mange penge i dyrlæger og tilskud, og bekymringer. Ergo havde jeg tager forsikringen dengang, så havde det nok været billigere for forsikringsselvskabet og mig selv, men dyrlægerne havde jo ikke tjent på hende i de her år. Det er meget sort/hvidt set.
Hvad nu hvis jeg havde været en af de der heste ejer, der IKKE VIL aflive deres heste, selvom der er flere der mener det nok er det bedste, også dyrlægen, som de mener i det her tilfælde ?? Så skulle hun bare have lov at gå sådan her, flere år endnu ?? Havde hun nu stået opstaldet ude i byen, så kunne jeg faktisk ikke tillade mig at lade hende gå på fold med andres heste, pga. hendes svingende adfærd, ergo ville hun skulle stå alene, er det velfærd ?? En hest der altid har gået sammen med andre uden problemer ?? Ville I som opstalder et sted i byen bryde Jer om Jeres heste gik sammen med hende ??
Som jeg ser det, er der meget groft delt op, tre slags heste mennesker. Dem der er selviske, og vil holde en hest i live udover det etiske, for deres egne følelser skyld. Dem der "kyniske", og vil have en ridehest, og fungerer den ikke, så må den bare væk, og så kommer der en ny. Der er ikke tid til den skal stå i nogen måneder. Så er der dem der er realistiske, der gør hvad de kan for at dyret skal have det godt, og siger "nok er nok", selvom det gør ondt. Jeg betegner mig selv som en af de realistiske.
Jeg kan tillade det nu, fordi det er kun mine egne hun kan lave skade på, og faktisk vil jeg sige, at jeg er nået dertil, hvor jeg ikke kan tillade det meget mere. Har lige været ude og lukke hende og 2 års´en ind på en anden fold, og igen for hun på den, denne gang med bid, uden varsel, og den overholder virkelig alle "adfærds regler". Der gik få minutter, så traskede 2 års´en over i den anden ende af folden og hang med ørerne, hun synes heller ikke det her er sjovt, og hun er også godt forvirret ind i mellem.
I marts måned ringede jeg faktisk til en af dyrlægerne, ham der har haft mest med lige denne skade at gøre, og siger til ham, at jeg er meget i tvivl om hvad jeg skal. Jeg forklarer den ændret adfærd (hun havde lige igen, jaget en af avlshopperne op i hegnet), samt hun kan finde på at vandre rundt efter 2 års´en, og lige så snart den stopper op, så får den et hak. Det kan stå på i 10-15 minutter af gangen.
Nå men jeg ringede til ham, og sagde jeg var i tvivl om jeg skulle sige stop, eller om vi skulle prøve at få hende ifol. Jeg var mest indstillet på at sige stop, da jeg havde set så mange små-ting komme snigende over vinteren. Jeg fik afvide, at hendes adfærd nok skyldes hun var i brunst, så jeg skulle bare ifole !! Hun var slet ikke i brunst. Nu bagefter, er hendes adfærd bare fordi hun er blevet ældre og mere afslappet, at hun jager rundt med de andre, og ikke selv gider at "hoppe og danse" mere. Det er altså de samme adfærds ting, men to forskellige ting der er årsag, i følge ham. Jeg mener jo det er tegn på utrivsel, smerter (ellers halter og aflaste en hest ikke det ene ben 90 % af tiden), frustationer. Men det kan en hest åbenbart ikke have ??
Han sagde også til mig, at hvis nu jeg havde ondt 80 % af tiden, så ville jeg jo heller ikke fortrække en aflivning, men vil da hellere leve, med andre ord, hvis hesten kunne vælge i hans øjne, ville den vælge at leve som nu, og ret sandsynlig blive være og være.
Nu har jeg smerter tit, pga. en skade skulder, som lægerne har opereret det de kan, og pga. facetleds symdrom i lænden. Men jeg kan altså tage nogen piller når jeg har ondt, så kan jeg selv vælge om det skal være Pamol, Ibuimitin eller dem det morfin lignende præparat jeg har liggende i skabet. Jeg kan ringe på arbejdet og sige "jeg kan ikke idag", eller jeg kan komme og sige "lad mig være idag, jeg har ondt", jeg kan bede Bendt om at muge ud, jeg kan bede ham om at tage fadet ud af ovnen, hvis min skulder driller, jeg kan sige fra, det kan hun ikke. Hvis da bare hun kunne sige "Mor, jeg har ondt idag, jeg vil gerne have en tube Finadyne" (At det så nok ville blive dyre for forsikringen er jo ikke mit problem).
Det her drejer sig ikke om forsikringespengene, hun vil være meget mere værd for mig, som den ven hun er og som avlshoppe, med de gener hun har. Jeg vil meget hellere lukke min smukke store røde hoppe, bukkende ud på folden, og kunne bede hende om et "kys" og så hun stikker sin store mule frem, end jeg vil sige farvel til hende. Men jeg vil ikke fordi det gør ondt på mig, og tårerne triller, igen, igen
have hende gående og have ondt og ikke trives.
Jeg kontakter en anden dyrlæge, den beslutning er også taget, og så må vi se hvad han siger.
Det her indlæg, var ikke så meget historien om min hoppe, men mere ment som et indlæg, hvor jeg gerne vil have frem hvad vi mener er etik og velvære. Hvad vi som heste ejer egentlig vil finde os i ?? Vi må ikke brændemærke vores hest i følge dyreværnsloven, vi må ikke kuperer haler på grisene, med mindre det er strengt nødvendig, etc. Skal jeg være helt ærlig, så tror jeg hende her, lider mere idag, end da hun fik sin Krone og Bølge i rumpen.
Undskyld det rodet indlæg, men der er lige lidt meget inde i hoved, jeg er nok lige så frustreret snart som hende 
Annette