"Mug" kan også være forårsaget af en bakterie infektion. I sådan et tilfælde, skal du have mugsalve af dyrlægen med penicillin i. (Hvis du da ikke allerede har prøvet det)Det kan også være nødvendigt med en indsprøjtning fra dyrlægen, hvis infektionen har bredt sig videre til benet. Et tegn på det, kan være at benene er meget hævede. Er du i tvivl, så ring til din dyrlæge.
Min egen erfaring med mug er, at man skal holde det helt tørt! Ikke noget med vand. Hold det tørt og pil så mange sårskorber af, som du kan, inden du smører det. Jeg sloges meget med mug på min hyp for nogle år siden. Der hjalp intet ud over at holde det helt tørt. Lidt svært eftersom det var i vinterhalvåret. Han blev holdt helt fra fold og kom kun løs i ridehal i 3 uger.
Men eftersom det er sommer nu (ifølge kalenderen

)
burde det ikke tage så lang tid.
Ang. smeden.
Så tag det lidt med et gran salt, hvad de siger om hinandens arbejde. De er konkurrenter, og jeg har selv oplevet hvordan de kan omtale hinanden. Det tror jeg man skal lukke ørene lidt for.
Dog mener jeg, du skal følge din egen overbevisning. Hvis du ikke synes, at din tidligere smed gjorde et godt stykke arbejde, så skift. Det er trods alt DIN hest og DINE penge.
Hvis du er i tvivl om det er påsætningen af den ene sko, der er skyld i haltheden, så få dog dem alle lagt om, så hesten står lige højt på alle fire. Hvis du forstår. Så du kan udelukke dén mulighed.
Venlig hilsen
Mia F.