Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

gode erfaringer ang. delvis halthed...
Forfatter: 
Dato:  12-08-2010 20:41

- så blev det måtte jeg ty til computer og tastetur igen og spørge alle jer søde og kyndig hestefolk her inde på HN

jeg står lidt i et dilemma.....

Jeg havde for snart 3-4 uger siden massør/kiopraktor til min hyp. Han havde lidt problemer med anspændthed ved lænden og ryggen. Hun fandt så også spændinger andre steder. B.la: skulder,forpart og halsen, og det var mest muskelømheder og et par enkelte små blokader der blev løstnet op for. Ikke det "vilde".

- før og efter behandlingen blev jeg bedt om at longere ham, så hun kunne se ham i bevægelse, og sørme om dyret ikke var halt på Højre forben!... første gang i hans 12 år lange liv. Det var ikke meget han var halt, så vi blev enig om at han havde lavet et eller andet på folden, og jeg lod ham få fri ind til han var haltfri. Behandlingen hjalp ikke på hans halted. ca. 1 1/2 uge efter var han fit for fight, og begyndte at ride igen stille og roligt.

- ingen halthed, og en meget tilfreds hest oven på behandlingen

nu er han halt igen.... i visse situationer....

han er halt når:

- han skal drejer i trav (hun højre volte).

- når han skal rundt i hjørnerne i ridehallen (kun trav).

- Når jeg rider dressur....

han er IKKE halt når:

- der står på tur eller "stubmarke", uanset om det er en frisk

tur, dressurtræning eller ren hygge (har haft en med til at kigge efter).

- Når han skal springe....

- Når han går lige ud i ridehallen.

jeg har prøvet at varme op med 15-20 min skridt inden jeg begynder at trave, og så er der ikke noget overhovedet, og det er uanset hvor henne jer er og hvad jeg laver

Helt ærligt, så sgu´man næsten tro han tager røven på mig... dvs. Så længe det er "sjovt" så er han pludselig ikke syg mere, men han har ikke gjort så´n noget før, så det kan det jo næsten heller ikke være... eller????....

- så vil lige vende med jer godtfolk her inde, inde jeg ringer efter "doktor-manden"....

Er der nogen af jer der har oplevet noget der minded om min situation???

"Et godt hestemenneske hør når hans hest Taler til ham...

Et stor hestemenneske høre når hans hest hvisker til ham....

- men et dårligt hestemenneske hør ikke engang når hans hest skriger til ham!"

0
0
Svar på denne tråd

det er ret almindeligt
Forfatter: 
Dato:  12-08-2010 21:11

at de kun er halte når de slapper helt af. så snart der e rden mindste smule adrenalin i blodet kan de nemt vise sig rentgående. det betyder ikke at de ikke har ondt. det betyder bare at de lige nu bruger energi på noget andet.

Det kan være nærmest hvad som helst sådan som du beskriver det og det er ikke engang sikkert det sidder i benet.

Med venstre hånd
Line og Calano

GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste

Wenn Fliegen hinter fliegen Fliegen, Fliegen fliegen Fliegen nach

0
0
Svar på denne tråd

lige præcis....
Forfatter: 
Dato:  12-08-2010 21:35

- det er også en tanke der slog mig...

man kender det jo også fra sig selv. Har man en øm muskel melle skulderbladene (eller et andet sted), så kan du være sikker på at de spreder sig vidre....

men du skal have tak fordi du ville give dit råd vidre!...

- Flere modtages med gerne

0
0
Svar på denne tråd

Han kan
Forfatter: 
Dato:  12-08-2010 22:54

ikke "tage røven" på dig...

så er der kun halthed tilbage og der vil en bøjeprøve nok afsløre lidt om hvor det sidder lidt mere konkret samt behandlingsmuligheder.

Lige en bette sidebemærkning.. jeg ville ikke ride sådan én inden en dyrlæge havde kigget på den. Den kan sagtens have en seneskade eller hovledsforvridning med det du beskriver..

Ehrm... find selv på noget..

0
0
Svar på denne tråd

Min hoppe..
Forfatter: 
Dato:  12-08-2010 23:08

Min havde et forløb som mindede lidt om din hest, langt fra sikkert det er det samme..

Min startede med at være lidt "tvær" i dressuren, ville ikke rigtig stilles ind i volten til den ene side.. Intet ligeud, men primært volter og lign.. I skoven var der intet..

Dyrlægen konstaterede en mindre halthed, prøvede med ro osv, ren i røngten, da dyrlægen kom for at lægge en blokade var hesten rengående..

Der gik dog ikke længe inden haltheden var der igen, og blokaden blev lagt og viste at det var hovleds betændelse.. Hun blev ledbehandlet fik boksro, og genoptrænet..

Desværre kom det igen efter et halvt år, og på trods af ro, 2 led behandlinger, og special sko, blev det ikke bedre..

Hun fungerer fint som skovturshest, kan dog ikke længere gå dressur, og er selvfølgelig heller ikke halt længere, sålænge hun ikke rides i dressuren..

Så ville da bestemt få tjekket det, behøver jo ikke være det.. Bare de ting du skriver, som jeg synes minder meget om forløbet ved min hest..

God bedring med hesten..

Hilsen Conni

- ejer af verdens 2 dejligste heste - Leika hesten & My Precious..

Tjek min dejlige heste ud på: Min hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

halthed
Forfatter: 
Dato:  13-08-2010 20:18

hejsa

hvis hesten kun er halt på den ene volte og kun i volter og bøjninger kunne det tyde på tøjlehalt, ganske simpelt at han ikke er redet ordentlig igennem i pågældende side, ellers burde den også være halt på modsatte volte.

travers rund på begge volter er gode øvelser, men først ville jeg nok få den tjekket af dyrlægen da det ellers skader mere end det gavner

0
0
Svar på denne tråd

tak for jeres meninger....
Forfatter: 
Dato:  14-08-2010 13:24

dyrelægen er tilkaldt til at komme engang i næste uge....

tak fordi i ville dele jers meninger med mig....

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider