Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Dermatophilose???
Forfatter: 
Dato:  10-08-2010 20:34

Hej..

Min hest har i en uges tid haft en del knopper. først var det ikke så slemt, så troede først det var insektstik, så blev det lidt værrer så troede vi det var allergi, så i dag da jeg kom ud til ham, var det rigtigt slemt, fik dyrlægen ud, og diagnosen er dermatophilose!!!!

Han har fået pencilin, og skal han ha 5 dage endnu, han skal vaskes hver dag i noget rensende sæbe, og fik noget salve med antibiotika i jeg skal smøre på de værste steder...

Det så synd for min lille dreng, men kan læse mig frem til det ikke klør?? er der nogle der har nogle arfaringer med det og gode råd??? Hvor lang tid går der før han er hel igen??

0
0
Svar på denne tråd

smitter
Forfatter: 
Dato:  11-08-2010 08:47

Jeg fik engang en hest i stalden, der havde det. Da "nogen" var så ubesindige, at bruge denne hests udstyr på andre heste i stalden, gik det ret stærkt med at få det overført.

Det var ret belastende at behandle 15 heste 2 gange dagligt igennem nogen uger, før vi var ondet kvit.

Mener ikke at huske at hestene var særligt præget af lidelsen, og de blev da redet som sædvanligt.

Underlag, gjorde og børster, skulle også desinficeres dagligt. det var et helvede.

Mener at hestene blev vasket i jobak-opløsning (var der ikke også nogen der røg på pencilin?) og udstyr blev vasket i en kraftig sprit-opløsning.

Det skulle være en svampe-lidelse og det kommer helt an på indsatsen, samt hestens immunforsvar, hvor lang tid der går, før man er lidelsen kvit.

Men HUSK at børster, dækner o.l. også skal "behandles", ellers tilbagefører du blot smitten til hesten og holder det aldrig op...

May your belly never grumble,
May your heart never ache.
May your horse never stumble,
May your cinch never break.
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  11-08-2010 19:13

Min gamle dreng på 19 havde Dermatofilose sidste vinter.

Han startede med en GIGANTISK allergisk reaktion, alt hvad der hang nedad på ham hævede til firdobbelt størrelse, han havde feber og var rigtig skidt.

Efter 14 dage med hævelser kom Dermatofilosen, han tabte pelsen i store totter og så forfærdelig sølle ud. Han smed nok alt i alt ca 2/3 af al sin pels.

Vi blev sygdommen kvit efter 6 uger, 3 penicillinkure, 3 x ugentlig vask i Imaverol og adskilligt smertestillende.

Idag er han frisk og glad, men man kan stadig se arrenen i sommerpelsen, og jo jeg skulle hilse og sige det kløede på ham

Pøj pøj med din mule!!

Med venlig hilsen

Pernille

Lykkelig ejer af to skønne frederiksborgmuler

Zagro Brentedal - Onkel Morfar

&

Sir Arthur Nielsbogaard - Lillebror

0
0
Svar på denne tråd

Dumdidum
Forfatter: 
Dato:  11-08-2010 22:51

Min hest fik det da han var et ½ år gammel, dvs. hans første vinter. Han skulle også helst vaskes, men det kunne jeg dog ikke pga. vejret/årstiden. Men jeg vaskede hans striglere hele tiden og han fik et lille dækken på ud. Dette hjælp lidt og da foråret kom havde han intet.

Men desværre kom de igen næste vinter og næste vinter....

Sidste vinter prøvede jeg at give ham VitaBoost efter dyrlægens anvisning og det hjalp en del + jeg vaskede ham med Klorhexidin shampoo og tørrede ham til han var helt tør. Han fik også antibiotika eller var det noget kløestillende? Husker jeg ikke lige, men hans kløede også.

Havde to fleecedækkener, som skiftevis blev lagt på ham indenfor efter vask og vasket i maskinen.

Udedækkenerne kom på igen, men han ville det anderledes og ødelagde 3 dækkener på 14 dage og så måtte han ski gå uden!!! for første vinter i hans liv. Han havde ikke sat meget pels og sidste vinter kan i vel huske...men han hyggede sig i kulden og blev heldigvis ikke syg. Tilgengæld forsvandt knopperne Og jeg håber ikke at de kommer tilbage næste vinter.

Held og lykke med at komme de knopper til livs

Jane

Sony Ericsson Xperia X10 Mini sælges

*Heldig ejer af den skøre, men smukke Milan*

Alle stave- og tastefejl er helt gratis

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider