|
|
| Dilemma - sko/ikke sko? |
|
|
Min 3 års vallak har ret ømme hove, men de er ikke flossede og har heller ikke tendens til at blive det. Han er bare meget øm når han går på grus. Jeg vil selvfølgelig meget gerne ride ham mange lange ture i skoven, og derfor er min første tanke jo, at det er bedst at smide sko på ham (han har aldrig haft sko på før), da det ellers ikke er muligt at ride ham i skoven. Dog synes jeg ikke at sko på længere sigt nødvendigvis er den bedste løsning. Jeg tænker nu på at give ham et biotin tilskud (selvfølgelig et der indeholder det den skal) for at styrke hans hove. Jeg har hørt at der er rigtig mange heste som vha. biotin har fået stærkere hove, og som idag intet problem har med at gå på grus osv. Derfor håber jeg lidt på at det kan styrke hans hove, og at der kan gro nyt horn(?) ud. Men men.. hvis jeg smider sko på nu, så vil det vel være svært for hans hove at "hele" og at blive styrket optimalt vha. biotin, da skoen og sømmene vel er i vejen for det. Er det ikke bedre at lade ham gå barfodet det næste års tid, og så håbe på at biotinen kan hjælpe til at gøre ham mere "hårhudet"? Eller kan jeg smide sko på ham nu, og samtidig give biotin, uden at det skulle forringe virkningen? Jeg tænker at han vil være endnu mere øm når han så får skoene af igen?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ´1234567890+ |
|
|
Er hesten ømtået og man vil ride tur så er det sko på eller boots.. Biotin virker ikke her og nu men først når det nye hov vokserud.. Så det ville jeg gøre..
Hilsen Annette (Mor til banditten Noah og ejer af den franske bulldog fluffy)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dilemma |
|
|
Det er også det jeg ser som et dilemma. Jeg vil gerne ride ture på ham nu, og derfor bør jeg nok smide sko på ham. Men på længere sigt vil det være bedre at han får stærkere hove og kan undgå skoene og gå barfodet. Det kan bare ikke lade sig gøre at styrke hovene mens han går med sko på. Boots synes jeg er en god idé, men jeg er meget i tvivl om hvilken slags jeg skal bruge og jeg er bange for om de gnaver ham i fx. koden. Det må da være svært at finde den rette størrelse. Barfodstrimmer er ikke noget jeg har interesse i at benytte.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis han kan uden.. |
|
|
Jeg havde sko på forbenene på min hoppe i mange år, men de sidte 5 år har hun gået uden..og er kun ømtået, hvis smeden skærer hende for tæt.Dette er sket nu..for første gang..desværre Jeg rider også meget på vejen, så det er vigtigt at hun ikke er øm..men idet hendes hove er lige korte nok..må jeg vente til de har en længde, der kan bære en lang tur. Biotin er supert..bruger jeg til hende. Boots har jeg aldrig brugt..så kan ikke der give råd. Men måske skulle du lade smeden give han sko på næste gang, så kan de blive taget aftil efteråret..det passer jo perfekt.Du kan ikke ride en ømtået hest i skoven..det er svært:(
Hilsen Vibeke med den røde hoppe Minuet PS. HUSK RIDEHJELMEN.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Prøv med boots |
|
|
Når hesten ikke er ældre ville jeg prøve med boots i første omgang. Er den ikke øm på fold er det jo netop en god løsning med boots. Du kan få en ud og vejlede dig, så du får den rigtige størrelse. Jeg har aldrig haft problemer med at de gnaver, så det tror jeg ikke du skal være så bekymret for. Hvor i landet bor du?
Vh Maria Nu med et stk. barfodshest i løsdrift Og min lille Ballerina baby
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dadada... |
|
|
De fleste heste ømmer sig jo når de går på grus! Jeg tænker, hvis du vil ride i skoven, så er bunden jo som regl blød, eller jordet, så er det måske ikke nødvendigt med sko, hvis det bare er på grus den ømmer sig!! Nogen heste er bare ømme, har selv et stk som er sådan! Han får sko på hvert forår hvor min ridning bliver til mere pga vejret og lysere dage! I efteråret får han dem af igen, så kan hoven hele vinteren over hvor jeg ikke får redet lige så meget! Han ømmer sig (selvfølgelig) på grus, men rider jeg uden sko på fx asfalt eller anden hår bund, begynder han at gå sådan en underlig gynge gang og skyder bagpartern op af, og det ender altid med at han snubler! Så han får altid sko på der! Trods han har super gode, fine og stærke hove!
Hø sælges, minibig fra 2009 og 2010 kan leverers, se præs. og skriv pb for mere info!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Jeg vil klart anbefale Boots fremfor sko, når nu det kun er på grus han ømmer sig  Hvis du bor i Jylland, vil jeg helt klart anbefale www.hovfokus.dk Søren Høper til at komme ud og hjælpe dig med at finde et par der passer...Han er dygtig og har flere forskellige modeller... Mine Easyboot Gloves gnaver ikke og Muffe bliver beskåret hver 4 uge af almindelig reg.smed  Jeg vil selv igang med at give min ølgær fremfor det dyre biotion halløj, jeg tror på det virker bedre 
Rollkur-LDR, kald det hvad du vil, det er ikke dyrevelfærd! Lykkelig ejet af 2 Bøffer, Muffedisen og 3 herlige hunde  Nu med Muffen i løsdrift og de 2 Bøffer til August ligeså 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Min unghest på 4 har også tildens til ømme hove - primært når smeden lige har været der. Jeg går også og overvejer boots. Hun kan fint gå på græs og ridebanen, så det er kun på grus hun ømmer sig. Smeden mener, hun har rigtig stærke hove, men de er bare ret flade i det. Så håber boots kan hjælpe os.
Sascha Sani Cheval & Halimah Bint Ibriiz OX Fotografering tilbydes. Se min hjemmeside: www.sh-foto.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sko på |
|
|
Jeg har selv prøvet hest med ømme hove. tilsidst fik han sko på for han havde utrolig ondt i hovene hver gang vi red på grus og sten. så sys du skal få sko på
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skov.. |
|
|
Når jeg siger i skoven mener jeg på tur, altså både på grus, græs osv. Og Falcon ømmer sig mere end normalt når han går på grusvej, der er en anden hest i stalden som går uden sko, og den går helt normalt på grus. På fold, ridebane og asfaldt er der ingenting med ham. Hvis en hest skal have boots på, er det så ikke nødvendigt at den bliver beskåret ca. hver 4 uge? Ellers vil bootsene jo ikke blive ved med at passe, hvis der går 2 mdr. imellem beskæring? Falcon har nogle meget "usmarte" hove som flader meget ud når de vokser, de bliver hverken lange eller høje, men meget bredde og flade - det har jo en del at sige hvis han skal have boots, for der er meget forskel på hans hove fra beskæring og så bare 1 md. efter beskæring, der er de allrede vokset meget bredde igen. Hvis jeg får fx. Søren Høper ud for at tilpasse boots, så vil han vel fortælle mig at jeg skal sørge for at få ham beskåret hver 4. uge, for ellers passer bootsene ikke??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Brede og flade |
|
|
hove er ret usundt for hesten, så jeg ville bestemt ofre smed noget oftere. En del af den ømhed du oplever kan sagtens være fordi din hest har flade såler og så skal du ind og kigge på dens fodring. En del heste bliver fx ømme og fladsålede af for meget græs eller for meget korn. Så jeg ville købe et par boots, fx cavallo synes jeg er rigtig god og så få smed hver 4. uge. Det er billigere i længden end at lægge sko på og så kan han være barfodet på folden Mine gamle cavallo holdt 1½ år med ridning næsten dagligt.
Sagde Janne Sælges: Windsor elite 17 " Lædergjord med maveplade - 110 cm - Send PB for info -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskriften |
|
|
Jeg har i dag lige haft besøg af min nye smed - og jeg blev ikke skuffet. Lånehesten har i samråd med smeden, fået forsko på igen, jeg vil så vinteren putte ølgær i hans foder og så håber jeg det kan styrke hans hov, således at han til næste år kan blive barfods hest. Det troede smeden bestemt han kunne blive Han har inden jeg fik ham på låns, gået med sko på alle 4, men de blev taget af lige inden han kom til mig. Så jeg ville nok høre min smed ad og så finde en god løsning med ham.
Mvh Elisabeth Med den "japanske" hest OG lånehesten Charlie Cacharel, mit hjertebarn, elsket og aldrig glemt, R.I.P Back on Track købes
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Enig med Janne!!! 
Rollkur-LDR, kald det hvad du vil, det er ikke dyrevelfærd! Lykkelig ejet af 2 Bøffer, Muffedisen og 3 herlige hunde  Nu med Muffen i løsdrift og de 2 Bøffer til August ligeså 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Boots.. |
|
|
Er det muligt for hesten at gå med boots hvis der går 2 mdr. mellem hver beskæring? De vil vel komme til at blive for små/gnave hvis der går så længe mellem hver beskæring eller hvad??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Winnie: Kommer an på hvor hurtigt din hests hove vokser, men umiddelbart nej, så vil de ikke passe hele 2 måneder.. Men så kan du enten selv file kanterne til, efter smeden har vist dig det, eller få smeden ud lidt oftere 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ømme på grus |
|
|
Du skal i hvert fald ikke tage dig til takke med, at de fleste heste ømmer sig på grus og så tro, at det er i orden. - For selvfølgelig skal den ikke ømme sig. Jeg har nu haft flere heste, der slet ikke ømmer sig på grus, gør de det, er der noget galt. Min pony går ikke med sko og kan sagtens gå en skovtur i ny og næ uden problemer (grus, sten, jord, asfalt) Men når jeg selv rider mere fast i terrænet, kan sko eller boots ikke undværes. Underlaget slider for voldsomt på hovene. Er der nogen speciel grund til, at du vælger af lade der gå 2 mdr mellem hver beskæring? Du beskriver, at hestens hove flader ud, så det kunne godt lyde som om, at den ville ha godt af smed lidt oftere. Når du bekymrer dig om, hvorvidt boots vil passe, gør det samme sig gældende for alm sko. De er bare sømmet fast på hoven, men passer heller ikke i så lang tid, hvis hestens hov vokser som du beskriver. Held og lykke med at finde den rigtige løsning for dig og din hest. Vh Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Boots. |
|
|
Jeg bruger også boots til min nordsvensker og har gode erfaringer med dem. Min hest går helt fint på bane og blødt underlag (mark og skovstier), men når vi skal i skoven rider vi ca 150 m på grusvej, og da ømmer han sig gevaldigt, så da bruger jeg boots. Jeg bruger netop Søren fra Hovfokus og kan fortælle at han kommer hver 6. uge, hvilket passer helt perfekt. Mht. om boots gnaver, så vænner man gradvist hesten til at bruge dem, som vi fx selv gør med nye sko. Jeg tror ikke easyboots er slemme til at gnave da overdelen er blød, jeg bruger selv cavallo simple boots, og dem kan man få en "strømpe" til så man er helt sikker på at undgå gnidning, sidste år brugte jeg dog bare en nylonstrømpe for at nedsætte evt. friktion. Held og lykke /Jette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fffffffffffffff |
|
|
synes sagtens du kan ride din hest uden sko i skov og på tur.. men hvis det er muligt så rid i vejkanten hvor der er grus. ALLE heste ømmer sig lidt hvis de går på grus uden sko. det er naturligt. og hvis den ellers har fine hove så undlad det..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| øm på grus??? |
|
|
hvad gør i på ride banen?? eller den er der måske ikke grus på, eller er det også i orden at hesten har ondt når i rider på banen? og ja, den har ONDT når den som i skriver "ømmer" sig. jeg er så bare a den mening at det på ingen måde er i orden at ride en hest som har smerter, om det så er pga en dårligt til passet sadel eller nedslidte hove. det er det samme i min bog... biotin, tja, det virker tidligst om et halvt år og lad os være realistiske, effekten er meget begrænset. er det okay at hesten har ondt så længe? tænker bare, hvis den var halt af en anden grund, så ville folk her inde råde dig til at gøre noget ved det med det samme, men det gælder ikke når bare grunden er velkendt og det er to eller fire ben i stedet for et?? ja, jeg undre mig bare... smid da sko på den, det er en fin løsning og din hests problem lyder til at være at den går på strålen fordi den blir flad. få fat i en dygtig smed og få det ordnet så din hest ikke skal have ondt længere... hoven kan sagtens "hele", det smeden sætter skoen fast i er jo dødt? Forstår slet ikke den frygt for at sømmene skulle forhindre hoven i at vokse eller hvad? er pænt sikker på at enhver smed ville grine hvis du bare snakkede med han om det. boots er sikkert en fin løsning når du rider, men kan ikke lade vær at tænke på alle jer som har en "øm" hest og rider med boots. går den ikke på fold? i grus eller muder? i tror ikke den har ondt der? eller gør det ikke noget så længe i kan kigge den anden vej? der er seføli mange måder at have hest på...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hhhhhhhhhhh |
|
|
Der er jo en NOGET STØRRE belasning på hestens hov når den rides på fx grus med rytter på end når den går på fold uden mer vægt.!! Hvis hesten har haft sko på og dernæst skal gå uden i en periode vil hoven flække op til sømhullerne. det er naturligt.. Men så "vokser" hoven jo heller ikke, den flækker derfor hvis man kan undgå det. så undlad sko. Der er mere velligeholdelse for en hest med sko!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Grus... |
|
|
Nej, selvfølgelig er der da ikke grus på hverken ridebane eller folde?? - det har jeg ligegodt aldrig hørt om. Og jeg RIDER ham ikke på grus, netop fordi han har ondt! Problemet er at jeg gerne VIL ride ham på grus (i skoven), og derfor spørger jeg indtil hvad der er bedst. Han er altså kun 3 år og 3 måneder, og jeg kan sagtens vente med at begynde at ride ham regelmæssigt til han bliver 4 år. Hvis jeg smider sko på ham, så synes jeg det er "spild" af dyr biotin, for hvis jeg så piller skoene af ham igen, vil han vel stadig blive endnu mere ømtået, end hvis han havde fået biotin som barfodet. Det er ikke min plan at han skal gå med sko resten af livet. Han er ikke øm på fold, ridebane, asfalt (hverken med eller uden rytter) osv. Kun på løst grus. Og han er mest øm lige efter beskæring.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| uanset |
|
|
er smed hver anden måned alt alt for sjældent. specielt når ikke den har korrekte hove. og hove der flader ud er ikke korrekte. Jeg ville helt sikkert skære det ned til hver 6. uge ca. og så give den enten sko eller boots på. Jeg har det MEGET svært med alle dem der i falsk godhed kræver at deres heste skal gå uden sko selvom hesten slet ikke har hove til det. i naturen var den død for dens hove var for dårlige. så kan man jo vælge om man vil have naturligt hestehold eller ej.
Med venstre hånd Line og Calano GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste Wenn Fliegen hinter fliegen Fliegen, Fliegen fliegen Fliegen nach
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|