|
|
| Vinterens strøelse - spåner/træpiller |
|
|
Jeg har besluttet mig for at få vinteres strøelse i hus nu, så er det ligesom på plads. Men jeg kan ikke helt beslutte om det skal være træpiller eller spåner. Brugte begge dele i vinters, men mit forbrug blev helt fordrejet af en skadet hest, der betød at hestene var på stald døgnet rundt i næsten en måned. Prisen på pillerne er jo lidt højere, men jeg syntes også de er lidt drøjere i brug. Hvad vælger i og hvad er grunden til valget?
"Det tar lang tid, at få en gammel ven"
Trakehner FAN  Nu også med titlen Mor!
列弗
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Jeg bliver vist snart kendt som Træpille Jeanette herinde  Jeg sværger til Træpiller... De er billigere end spåner, suger bedre til sig og giver en bedre stabil bund, i mine øjne  Jeg har valgt at bestille træpiller hjem fra Tyskland, som ankommer i næste uge, de skal ind i løsdriften, så det halm de står på nu kan ryge ad H til.... Det der er dyrt, er opstarten af bunden med træpiller, men efterfølgende er det noget af det billigste du kan bruge, medmindre du har et mega bokssvin af en hest selvfølgelig  Jeg vælger træpiller grundet det gode indeklima det giver, det har taget sur stråle på min ene hest tidligere, er nemt at muge i, giver minimal mødding, giver en god stabil/blød bund og så er der ingen ammoniak ved brug af træpiller 
Rollkur-LDR, kald det hvad du vil, det er ikke dyrevelfærd! Lykkelig ejet af 2 Bøffer, Muffedisen og 3 herlige hunde  Nu med Muffen i løsdrift og de 2 Bøffer til August ligeså 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Træpille -Jeanette |
|
|
hehe..;) Ej hvor meget koster træpillerne i tyskland? Overvejer nemlig at starte op på det her til vinter.. Har to bokse på hver 9 kvm...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis valget stod |
|
|
imellem træpiller og spåner, valgte jeg træpiller. Personligt vælger jeg at lave en tørvebund i boksen, også ligger jeg halm over. Halmen er med i opstaldningen, men idet jeg har en formodning om, at min tid bliver lidt knap når hesten kommer på stald igen, vil jeg ligge tørven under, så det suger mere.
Mvh. Tine Windsor Elite dressur 17" fit 3 sælges. 4500,- Eller bud Alca pads eller Anky underlag købes!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Aleth: Jeg har bestilt 2 paller fra www.lavepriser.dk der er 1800 kg ialt og det koster 2590 kr og så har jeg bestilt og betalt fragtmanden 650 kr  Så man sparer en del ved at bestille der, fremfor i DK hvor en palle med 900 kg gerne koster fra 1900 kr og opefter, og det er så uden levering til døren 
Rollkur-LDR, kald det hvad du vil, det er ikke dyrevelfærd! Lykkelig ejet af 2 Bøffer, Muffedisen og 3 herlige hunde  Nu med Muffen i løsdrift og de 2 Bøffer til August ligeså 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| træpillepris |
|
|
Jeg har lige kigget rundt på træpillerne. Jeanette ?Mufasa?, jeg kan ikke finde hestestrøelses pillerne på den side du henviser til. Jeg sad lige og regnede lidt på en pallepris træpiller fra Sølundhuse og dem du have købt. Lige umiddelbart så er de 10øre pr kg billigere ved Sølundhuse. Men jeg vil straks slå fast, at jeg på ingen måde er en haj til regning. hmmm... måske jeg skal tage træpillerne... min hoppe med lidt dumme haser skubber strøelsen lidt til siderne, og det var meget mindre med træpillerne end med spåner. Hos mig er det også et spørgsmål om opbevaring af strøelsen. Jeg har ikke plads til at opbevare en masse halm, der skal deres ståfoder stå.
列弗
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Opstart |
|
|
Vander i træpillerne lidt som opstart ? For at hestene ikke ruller rundt på pillerne, så de hurtigere bliver "opløst". Hvordan er det med støv i forhold til eks. spåner ? Når en boks er startet op med spåner, så plejer jeg at bruge 1 sæk om ugen. Ved de mere renlige heste går der lidt længere tid, ved bokssvinene kortere tid. Men 1 balle om ugen er ikke helt forkert gennemsnitligt. Hvordan er det med træpiller ? Og her tænker jeg efter eks. 2-3 måneder og ikke ugen efter man lige har startet boksen op. Pernille
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| overskrift |
|
|
Asferg: Jeg har endnu ikke kunne finde træpiller til samme pris i DK, som ved lavepriser.dk, og det er jo MED levering lige til døren og hvor jeg vil have dem sat af på adressen  Og det er nemlig smart at det ikke kræver en hel lade at opbevare strøelsen for vinteren  Pernille: Nej, jeg vander dem ikke, de knuser dem selv ligeså fint over en uges tid, alt efter hvor længe de står på dem i løbet af dagen... Syntes kun de støver, når man fejer rundt omkring, ellers ikke...  Jeg vil sige træpiller er samme princip som spåner, i den måde du beskriver opfyldning på.. Nogle behøver ikke at få nye på i lang tid, andre oftere og nogle hver uge.. Det er forskelligt fra hest til hest og hvor god man er til at muge i træpiller 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Og jeg sværger |
|
|
til tørv med træpiller  Lige for tiden bruger vi kun tørv, men til vinter, når de står lidt mere inde, kan tørven godt blive lidt våd  Men så strøer man bare med træpiller oveni tørven en gang i mellem i stedet for at forny med tørv  Det er sundt, billigt og supernemt  Boksene får en dejlig fast bund, som er ekstremt nem at muge i, hvilket er ganske dejligt, når man skal muge hos 4 heste hver dag 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| priserne |
|
|
Jeg har besluttet at bestille træpillerne også en gummimåtte under, hvor min hoppe skubber med strøelsen for en sikkerheds skyld. Ja, Jeanette Mufasa : jeg er ikke et regne geni, men jeg regnede på prisen incl moms og levering pr. kilo. Sølund levere gratis til døren i jylland/fyn hvor jeg så bare plussede fragten på din. Men er der nogen som bor i nærheden af mig som skal have træpiller? prisen falder lidt ved køb af flere paller. Så kunne vi evt. få leveret på den adresse der skal have flest. Jeg syntes godt de kan støve en smule under opstart, jeg har nogen gange blandet en pakke spåner i under opstart for at mindske "rulle" effekten, især hvis hesten ikke har stået på det før. (og er en ung småskør trakehner ) mine heste har altid et net halm hængene de kan nippe i. Hvis de får spist alt deres grovfoder.
列弗
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Og her kommer |
|
|
så Træpille Jeanettes Trusty Sidekick Trine  Jeg sværger også til træpiller - det er væsentligt nemmere at muge i end spåner er - og selv om det ikke giver samme faste bund som tørv så er træpiller efter min oplevelse MEGET bedre til heste som har det med at rode lidt i bunden. Tørven bliver væltet rundt med stråfoderet og klæber sammen når hesten roder op i bunden på boksen - og dermed bliver det fuldkommen umuligt at muge i. Min den gamle gør det - den lille jeg havde sidste år gjorde ikke og her fungerede tørv super! Spåner derimod synes jeg ikke er nær så nemt at muge i - man får hurtigt taget alt for meget ud synes jeg! Men jeg vander altså mine op til en start - sådan at hesten ikke skal ligge i de hårde træpiller de første dage Det går hurtigt - 2 dage så er bunden blød 
/Trine T =) What We Do in Life Echoes in Eternity. If opportunity doesn't knock, then build a door. Windsor Greenline 17" fit 3 sælges. Velholdt! PB for mere info!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lavepriser.dk |
|
|
Hvilken type træpiller er bedst til hestestrøelse? ...er det hip som hap, skal man bare vælge den billigste? Jeg kan ikke se nogle på hjemmesiden til 1295,-/palle ved køb af kun 2 stk ...hvilken typer har du valgt?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|