Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

blodudtrækninger.
Forfatter: 
Dato:  04-08-2010 20:13

Er der nogen herinde, der har prøvet at smeden har taget for meget af ved beskæring. Jeg har en pony der efter beskæring er halt/øm på begge forben. Der er blodudtrækninger på begge såler!!!!

Ponyen har det fint når han står i boks, hvor der er en dyb bund. Men han ømmer sig på gulv og græs (jorden er jo også hård nu)

Er der nogen der har prøvet noget ligende?

0
0
Svar på denne tråd

Pludselig øm ...
Forfatter: 
Dato:  04-08-2010 20:26

Min har også lige pludselig fået vildt ømme såler. Dog kom det først et par dage efter beskæring. Selv på blødt underlag er han meget småt gående.

Har din pony sko på? Undrer mig lidt over, hvordan disse blodudtrækninger ser ud. Kan huske min havde nogle rødlige pletter dengang han fik skoene taget af. Men det var vist, fordi han havde tabt dem så mange gange. så han fik sådan en slags bandage på de første par uger.

Mange hilsner fra

Lise Andersen

Lækkert tilbehør til hunde og katte!

www.designforpets.dk

Stort udvalg af hundehalsbånd og hundesenge!

0
0
Svar på denne tråd

hhhmmm
Forfatter: 
Dato:  04-08-2010 20:36

Nej min pony har ikke sko på og har aldrig haft det. Han har aldrig været halt / Øm efter smedebesøg. Det er forresten den samme smed som altid.

Blodudtrækningerne er der flere forskellige steder i sålen!

0
0
Svar på denne tråd

forfangen
Forfatter: 
Dato:  05-08-2010 00:33

Nu ved jeg ikke hvor meget smeden har skåret af, men tror du ikke nærmere hesten er forfangen?

Jeg ville få dyrlægen ud og kigge på hesten.

0
0
Svar på denne tråd

Det lyder
Forfatter: 
Dato:  05-08-2010 00:35

som forfangenhed, få dyrlæge ud, evt. røngten af forben.

Sagde Janne

Sælges:

Windsor elite 17 "

Lædergjord med maveplade - 110 cm

- Send PB for info -

0
0
Svar på denne tråd

hhmmmm
Forfatter: 
Dato:  05-08-2010 12:23

Tror i at han er blevet forfangen..

Det kom lige efter smeden havde været der, der havde ingen ømhed eller andet været før han var blevet beskåret.

Han er godt nok ikke den mest slanke model i DK. OGg han har hård nakkekam, det har han haft alt den tid jeg kan huske.

Der er ingen puls eller varme i hans hove.

0
0
Svar på denne tråd

Ikke nødvendigvis
Forfatter: 
Dato:  05-08-2010 12:44

Hovene kan altså godt være ømme, uden at hesten er forfangen.

Jeg tror bare på en eller anden måde, at de er mere disponeret for ømme hove efter en beskæring.

Hvis du nogensinde har været hos en fodterapeut og få ordnet fødder, så vil du også være mere øm under fødderne de første par dage, når du går med bare fødder.

Ved ikke om man umiddelbart kan sammenligne. men som før nævnt, så er min egen hest også blevet øm et par dage efter beskæring, højst sandsynligt fordi han skal over en masse skarpe sten for at komme på fold og på ridebane.

Har således vaæret nødt til at give ham noget boksro her i denne uge og ride med boots på.

Mange hilsner fra

Lise Andersen

www.designforpets.dk

0
0
Svar på denne tråd

Andre årsager
Forfatter: 
Dato:  05-08-2010 13:49

Blodudtrækninger i sålen behøver ikke at have noget med smedens arbejde at gøre. Min hoppe har haft det pga overbelastning i forbenene, og efter en tur til kiroprateren var det overstået. Jeg kan forestiller mig at hesten måske bliver øm når smeden "ændrer" benstillingen (læs: retter hovene til).

Hård nakkekam er vel muskelspændinger. At han har haft det altid ændre ikke noget. Det kan godt hænge sammen med forbenene. Bare en tanke.

0
0
Svar på denne tråd

behøver ikke.....
Forfatter: 
Dato:  05-08-2010 16:22

..være forfangenhed fordi hesten har blodudtræk i sålen, men hvad med tåen? er der blodudtræk ved/i den hvide linie.

Synes da du under alle omstændigheder skal kontakte dyrlægen for en sikkerheds skyld, symptomerne på forfangehed kan være meget forskellige og der har været mange forfangne heste i år ifølge min smed.

Jeg håber for dig at det kun er fordi den har fået en lidt kraftig beskæring den er ømtået for det kan sagtens være det...

meeen så det lige det med at du skriver at han ikke er den mest slanke model og den hårde nakkekam

0
0
Svar på denne tråd

Hård nakkekam
Forfatter: 
Dato:  05-08-2010 17:10

Har intet med musklespændinger at gøre, det er fedt som er blevet hårdt og noget man bør tage meget alvorligt. Hvis hesten har hård nakkekam ville jeg slanke den. Tit skal de holdes ret slanke, hvis de har de tendenser. Hård nakkekam + en lidt rund hest vil med stor sandsynlighed have ømme hove, jo federe desto værre i mange tilfælde.

Sagde Janne

Sælges:

Windsor elite 17 "

Lædergjord med maveplade - 110 cm

- Send PB for info -

0
0
Svar på denne tråd

hhhmmmm
Forfatter: 
Dato:  05-08-2010 17:31

Opdatering herfra. Min pony har lige været en tur på staldgangen og han virker ikke nær så øm mere, tror faktisk slet ikke at der er noget, men nu ser man jo spøgelser. Han er 18 år og har de seneste år døjet med de gamle ben når han har stået stille. Han kan bakke og vende uden besvær stadig ingen puls eller varme. Han var lidt mere vilig til at få løftet hove idag og der er stadig blodudtrækninger, men kan se at "sålen er meget tæt på jorden". Jeg har ringet til dyrlægen og fået en snak, de hælder mest til en for tæt beskæring og vil først komme på onsdag.

Jeg vil nu tage dette som et vink med en vognstang, ikke mere græs til mulen og nu hedder det slankekur.

Er der nogen af jer med forfangne heste der har oplevet disse blodudtrækninger i sålen?

Der er en der spørger om han også har den i den hvide linie og ja det har han!

0
0
Svar på denne tråd

hmmmmm
Forfatter: 
Dato:  06-08-2010 09:35

Pas på at den ikke er kronisk forfangen. Når de er kronisk forfangen får de ikke puls som ved akut, og det tyder meget på at din er kronisk forfangen, da du skriver at den ikke er så øm mere, men den har blodudtrækninger i den hvide linie, få hellere en dyrlæge til at komme og kigge på den. Jeg har en Nordbagge og den er kroniskforfangen og har været det i flere år, han er på slankekur hele året rundt og han er kun 13 år gammel.

0
0
Svar på denne tråd

Pas nu på ....
Forfatter: 
Dato:  06-08-2010 14:56

... ikke at male fanden på væggen!

Synes alt for mange herinde har en tendens til det! Heste kan altså godt have ømme tæer uden at være forfangne!

Jeg ved godt, at man selvfølgelig skal være opmærksom på risikoen. Jeg har selv en hest i riskogruppen, som også har ømme fusser p.t. Men den er altså ikke forfangen!

Så vil jeg ikke kunne ride 1½ times intensiv dressur på den eller lange ture på vejene.

Men uden hans boots ville det selvfølgelig ikke fungere, ligesom at det for andre heste ikke fungerer uden sko.

Men det er naturligvis en god idé at kigge på foderplanen, om der er noget der kan ændres der. Jeg har tidligere oplevet hvad for meget sukker og stivelse betyder for hovenes tilstand. Dog kan de godt stadigvæk blive ømme med en fornuftig foderplan.

Mange hilsner fra

Lise Andersen

www.designforpets.dk

0
0
Svar på denne tråd

Tryknings mærker
Forfatter: 
Dato:  06-08-2010 15:08

Det er sikkert nogle tryknings mærker,altså lige som når vi andre får en (blå negl??)

Men som du skriver,det er en lidt for velnæret pony,og de har en enorm tendens til at blive eller har været forfangne.

I dit tilfælde tror jeg bare at smeden er kommet for tæt på,og efter nogle dage er en evt halthed forsvundet.

Man skal være opmærksom på at lade lidt horn tilbage når man beskære en hest eller pony som går uden sko,ellers sker der det samme som når vi andre for klippet en negl for tæt,vi ømmer os i nogle dage,og så er det overstået,der er kommet nyt beskyttende horn.

People can`t accept the truth,they rather hide from it and hope it NEVER interferes with the fantasy they are living.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider