Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Spiser jord
Forfatter: 
Dato:  03-08-2010 13:08

Hvordan er det nu lige? Hvad er det man siger hesten mangler hvis de begynder at spise jord (slikker på jorden)??

Jeg har hestene på døgnfold - på en mark med masser af græs.

De bliver fodret 1 gang om dagen, udelukkende for at de fåer deres vitaminer og hvidløg.

Sidste år havde jeg en stor saltsten på marken, men der var ingen af dem der brugte den, så har ingen iår - giver dog en smule salt i deres mad.

Nogen Ideer?

2 stk. Haybar eller lign. høkrybbe købes

0
0
Svar på denne tråd

Jordspisning ...
Forfatter: 
Dato:  03-08-2010 13:14

De kan mangle salt og vitaminer/mineraler, hvis de spiser jord - de kan også mangle træstof, du kan evt. prøve at tilbyde dem lidt halm eller grene fra frugttræer eller gran.

Loppefrøskaller hjælper med at rense tarmene for sand og jord når nu de har spist af jorden.

"The older I get, the surer I am that I'm not running the show."
- Leonard Cohen
0
0
Svar på denne tråd

salt...
Forfatter: 
Dato:  03-08-2010 17:09

ja, salt. Jeg giver mine 1 spsk køkkensalt, og lidt mere i foderet i varmen og ved diarre.

Og ja, loppefrø er bedst, hvis de vil spise det. Jeg giver pt. mine hørfrø.

Græs/Løsdrift 500 /1000 vinter /boks, vest for Århus, med ridebane. Nyt link

Rækkehus fra 2005, ved Århus. Link

0
0
Svar på denne tråd

Også en jordspiser
Forfatter: 
Dato:  04-08-2010 15:30

Hej

Vi købte sidste år en New Forest pony som var 3 år gammel og som er opvokset i løsdrift. Da den kom på lerjord stod den og slikkede på jorden som om det var en sliksten. Jeg købte så en sliksten til den og den ÅD nærmest stenen i løbet af kort tid. Jeg købte så de her vitaminbrikker fra Pavo og så blev det stille og roligt bedre og købte endnu en sliksten som derefter ikke var interessant mere. I år oplevede jeg det så igen en enkelt gang igen at den nærmest tog en mundfuld jord da vi var på tur med den. Hun har ellers fået vitaminer som hun bør have i løbet af vinteren. Der blev igen købt en sliksten og vitaminer og siden har jeg ikke set den spise jord. Jeg har en formodning om at den ikke har fået nok vitaminer/mineraler som føl/plag. Jeg har aldrig oplevet det ved mine selvopdrættede heste at de æder jord.

Man kigger lige en ekstra gang når man se ens hest spiser jord!

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  05-08-2010 19:44

Typisk skyldes adfærden saltmangel. Det gælder for heste såvel som kvæg og andre dyr. Salt er noget af det eneste de får ud af det, når de slikker på jorden. En saltsten (prøv en himmalaya fremfor en almindelig hvid - den kan de fleste heste bedre li) og evt. en loppefrøskalle kur i en uge så den får renset jorden ud af tarmene.

0
0
Svar på denne tråd

mudder
Forfatter: 
Dato:  06-08-2010 11:20

Mine tog sig et par ordenlige mundfule mudder igår de har ellers en himmalaya sten? + de har træer de gnaver i?

ved ikke hvad det skyldes?

Lækker NY kieffer ulla salsgeber rusty sælges 8500 kr spar 6000 kr

0
0
Svar på denne tråd

Himalaya ikke altid
Forfatter: 
Dato:  06-08-2010 11:28

Jeg fik himalaya sliksten til fornævnte pony (og de andre vi har)

Ingen af hestene - heller ikke ponyen - rørte himalaya slikstenen - så den er røget ud.

Til gengæld er de helt vilde med Equilic - en grøn firkantet balje - den har de har haft stor glæde af.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider