Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

når mavefornemmelsen aldrig tager fejl
Forfatter: 
Dato:  27-07-2010 21:45

ja nu har jeg snart haft isabella i 6 år... hun er mit et og alt, og de sidste 3 år har været det rene helvede for os begge med gentagne skader osv...

men de sidste 3 år har tilgengæld også gjort, at jeg på mystisk vis har udviklet en mavefornemmelse, som aldrig tager fejl.... min mavefornemmelse har i flere år sagt mig når noget har været galt med isabella.... og idag var ingen undtagelse....

Jeg har ikke set hende hele dagen, men alligevel har jeg haft en nagende fornemmelse i maven som sagde at isabella var halt... har hele dagen gået og overvejet om jeg skulle longere hende og tjekke for halthed inden jeg skulle ride.... for jeg kunne fornemme at noget var galt, selv uden at have været i nærheden af hesten...

da jeg kommer ud til hende her til aften, trækker jeg hende ind fra fold... for sjov ville jeg løbe med hende på folden, og på hendes skygge (hun løb bag mig), kunne jeg se den var gal

nå ind i ridehuset og slippe hende fri, og ganske rigtig hun var nikke-halt på venstre forben følte dog en form for "lettelse" over det er venstre, da hun jo i to år i træk er kommet til skade med højre forben...

NÅ op i stalden og tjekke damen.....!

og HVAD finder jeg, boret lodret op i hendes stråle (i kløften)

denne 4 cm lange pind

jeg vælger at tro og håbe på at pinden er synderen (for den sad jævnt godt fast)...

hun har haft fri i to dage, så den kan i realiteten have siddet der siden søndag

Nu får hun indtil torsdag, og er hun ikke rengående der må doktor dyr lige tjekke hende, han kommer alligevel og skal vaccinere og tjekke hendes blodprocent...

men jeg kan da ikke lade være med at være lidt "chokeret" over hvordan min mavefornemmelse hele dagen har sagt der har været noget galt, og når jeg så kommer ud til krikken er hun halt

har haft hendes hov i sæbevand for at gøre rent, skyllet godt og derefter dryppet lidt jod ned i strålen... er det fint nok???

og tror i jeg skal vaske det dagligt??? der var ikke noget blod på pinden

Jeg elsker Isabella Af Mindet mere end noget andet på denne jord

Hun er min stjerne, lyset i mit liv, og jeg vil aldrig leve uden hende.......!

www.hestegalleri.dk/html/ gal_visbil.asp?ID=27501&ipc=94848

0
0
Svar på denne tråd

Overhør aldrig din mavefornemmelse
Forfatter: 
Dato:  27-07-2010 21:50

Det var godt at du fik styr på det.

Hun tager i hvert fald ikke skade af nogle dages fodbad i sæbevand, men god ide at lade dyrlægen kigge når han er der alligevel.

Mange hilsner

Helle

0
0
Svar på denne tråd

halt...
Forfatter: 
Dato:  27-07-2010 22:06

Da jeg kom ud til min unghest for godt en mdr siden, var han også pludselig stokhalt. Tjekkede hans ben, intet.. løftede så hans hov og der fandt jeg så en stor flintsten der havde kilet sig op i kløften, fik den ud med en hovrenser og kunne se spiderne (der var 2, lige som 2 bjegtoppe) på stenen havde perforeret da der var blod på :( . Ringede til dr. akutdyr, eller min søde medopstalder gjorde for mig - men han råede til at se tiden an til dagen efter og bare lade ham blive på fold. Næste dag havde jeg også en skidt mavefornemmelse - tog ud til dyret fra morgenen og han havde en anelse puls - ringene til min egen dyrlæge, som kom lige efter (har verdens bedste dyrlæger!!) Han tjekkede hoven for at se om der var brækket noget af deroppe - det var der heldigvis ikke.

Ichiro fik antibiotika i 4 dage morgen og aften og finadyne i 2 dage. Jeg skulle derudover bade hans hov i sæbevand hver dag, proppe vat i hullet, pakke den ind i tensoplast og på med en sygeboot. Sikke meget sådan en møgsten kan forvolde - dyrlægen kunne ikke garantere mig en ridehest men synes prognoserne var gode når vi havde handlet i tide. I dag er han fit for fight og igang med tilridningen igen. :D

Jeg ville nok lige ringe til dyrlægen, just in case, for at høre om det er noget der skal ses nærmere på.

Mvh

Elisabeth

Med den "japanske" hest

OG

lånehesten Charlie

Cacharel, mit hjertebarn, elsket og aldrig glemt, R.I.P

Back on Track købes

0
0
Svar på denne tråd

kkkkkkkkkkkkkkkkk
Forfatter: 
Dato:  27-07-2010 22:40

tak for jeres kommentare :-D

jeg køre ud og tjekker hende i morgen formiddag, og er hun ikke i bedring ringer jeg efter doktor dyr... hun står i boksen i nat (som hun plejer)..

var godt nok ved at overveje at proppe vat op i kløften, men blev enig med mig selv om det nok havde bedst af luft, når det nu hverken har blødt eller noget??

kommer faktisk helt i tvivl om om det hedder stråle kløften??

det er den der "streg"/hul som er ned i midten af strålen?? (hun har næsten lige haft slem sur stråle der. så den var godt dyb i forvejen)

0
0
Svar på denne tråd

Vask det
Forfatter: 
Dato:  27-07-2010 22:54

med sæbevand, præcis som du ville gøre hvis der var en hovbyld. Er du heldig sker der ingenting, er du uheldig lukker det sammen og hun får en byld.

Sagde Janne

Sælges:

Windsor elite 17 "

Lædergjord med maveplade - 110 cm

- Send PB for info -

0
0
Svar på denne tråd

flot....
Forfatter: 
Dato:  28-07-2010 17:27

Flot mavefornemmelse. Du er jo nok ved at udvikle klarsyn. Sådan begyndte mit. Hold godt øje med det, og udfordr gerne dig selv. Hvis du da ønsker at udvikle det, det er lidt som en muskel, man kan træne. :)

Græs/Løsdrift 500 /1000 vinter /boks, vest for Århus, med ridebane. Link

Rækkehus fra 2005, ved Århus. Link

0
0
Svar på denne tråd

hoven...
Forfatter: 
Dato:  28-07-2010 19:57

Det hedder lige nøjagtigt strålekløften, dem ved siden af hedder dragtgruber.

Mavefornemmelser og intuition skal man ikke kimse af!

Venligst Jenni

"Tomorrow is fresh, with no mistakes in it"

Anne fra Grønnebakken.

0
0
Svar på denne tråd

kkkkkkk
Forfatter: 
Dato:  28-07-2010 21:59

hyppen er heldigvis i bedring idag, men ikke helt rengående... så dyrlægen får lige lov til at tjekke hende i morgen for at være sikker

min mavefornemmelse slår godt nok tit til med den kære hypper... så håber jeg bare at jeg lære at lytte ordentlig til den og reagere på den for engang imellem har jeg godt nok tænkt at det må være tilfældighedernes spil de gange hvor mavefornemmelsen har haft ret... men lige igår er jeg bare så chokeret over, for hesten har fungeret super under ridning her i starten af genoptræningen, og pludselig efter flere dages fri, så får jeg på fornemmelsen den var gal, og ganske rigtig....

normalt "alle" de andre gange hun har været halt/skadet er jeg brudt ud i gråd når jeg har opdaget noget er galt... men min mavefornemmelse siger mig det heldigvis ikke er slemt denne gang så får vi af se i morgen om doktor dyr giver mig ret

0
0
Svar på denne tråd

kkkkkkkkk
Forfatter: 
Dato:  30-07-2010 15:54

lille update...

prinsesse hesten har fået en hovbyld, eller rettere sagt, den er på vej....

hun har lidt puls i benet, og hævelse lige over dragten og udpræget ømhed over dragten.... stakkels lille hyppi...

dyrlægen ville ikke give antibiotika før der er gået hul på den, da hun sagde at giver man antibiotika før der er hul, er der stor chance for at man ikke får slået den ordentlig "ihjel"...

hun ville heller ikke til at skære i det, pga stedet den sidder (balden og dragt området, hun er hævet helt op i kodeleddet den stakkel)

men det ser ud som om det går rigtig hurtigt den "rigtige" vej (altså at der går hul)... det ser i hvertfald jævnt klamt ud...

dyrlægen så hende mønstret lige ud på hård bund igår, og der er der ikke noget synligt halthed, men man kunne høre at hun træder hårdere på højre forben end venstre for at aflaste :-(

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider