Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Forstadie til forfangenhed
Forfatter: 
Dato:  26-07-2010 22:14

Hejsa i kloge hoveder.

Kunne godt lige bruge lidt råd og vejledning.

Jeg har idag haft dyrlæge til mine heste, da de skulle vacc. samtidig tjekker han dem jo og jeg synes nok min datters shetter er blevet vel tyk!! Og den fpr ingenting at spise...

Men havde godt lagt mærke til begyndende pukkel på nakken, som jo for det meste indikere forfangehed og min mistanke var næsten rigtig.

Han er ikke forfangen endnu, Men det varer ikke længe hvis han stadig går på græs.

Derfor flytter jeg ham nu på jordfold med hø også skal han vel også stadig have hans vitaminer??

Han skal jo have noget motion så han taber sig, da overvægeten jo heller ikke gør det nemmere.

Han kan både køres og rides- og så læneg han ikke er halt heller har smerte og jo heller ej er forfangen må jeg vel gerne det??

Håber nogen kan hjælpe og høre jeres historie.

HIlsen nina

0
0
Svar på denne tråd

overskrifter er skide irriterende :)
Forfatter: 
Dato:  26-07-2010 22:41

Har selv en shetlænder som døjer med forfangenhed/ fedme. Han blev forfangen for 4 år siden (så vidt jeg husker), og her opdagede jeg det først da han var et godt stykke vej inde i sygdomsforløbet. Han har altid været en meget tyk pony...og så skal det jo nok komme på et eller andet tidspunkt åbenbert:(

Da han fik konstateret sygdommen fik han smertestillende i nogle dage, og kom hen på en anden folk uden så meget græs...han kom sig rimelig hurtigt over sin ømhed, men hovene så efterfølgende herrens ud...der gik meget lang tid før de så næsten normale ud igen. Og nu skal der så tages en masse forebehold, syns dog ikke det er umuligt at tage hensyn til hans tendens til forfangenhed. Det jeg gør for at han ikke skal få det igen/forebygge osv er: Specielt foder (og ikke ret meget), mundkurv om sommeren hvis der er for meget græs, og så får han desuden loppefrøskaller i sit foder om vinteren, da han fik sandkolik da han gik på en jordfold uden græs sidste år....så det skal man også passe på :) Giver han også en god biotin i foderet, da han har fået noget ringe hovkvalitet, og så får hovene en omgang Hypona hovolie i ny og næ, hvilket er rigtig godt :)

Æblecidereddike skulle forresten, efter sigende, hjælpe mod ømhovede heste med forfangenhed.

Godt at i opdagede det inden det gik helt galt! Rigtig mange er slet ikke så heldige. Nu hvor i ved at den har tendens til forfangenhed, så skulle det forhåbentlig ikke give problemer i fremtiden såfremt i overholder de forskellige regler mht. græs/ fodermængder :) Har ikke selvhaft problemer med min pony siden den 1. gang.

Skulle også nok mene at du sagtens kan både ride og køre, hvis han ikke er øm endnu.

Jolly Jumper & Camino

Stjerneponyerne

0
0
Svar på denne tråd

tja....
Forfatter: 
Dato:  27-07-2010 10:39

da min havde let forfangenhed - hentede hende ind fra fold, hvor hun stillede forbenene fremefter, men derefter havde hun kun lidt ændret gang - gik mere på "hælene", fik hun mundkurv på med det samme, som var så effektiv, at 4 dage efter var hun 100% frisk igen.

Jeg har hende af og til på banen, og løslongerer hende. Et lille stykke indhegnet mark er også super. Selvfølgelig først, når symptomerne er væk, egentlig må man ikke motionere dem 6 uger efter de er raske. Men hvis din bare er i risiko, ville jeg også motionere.

Græs/Løsdrift 500 /1000 vinter /boks, vest for Århus, med ridebane. Link

Rækkehus fra 2005, ved Århus. Link

0
0
Svar på denne tråd

Så længe
Forfatter: 
Dato:  27-07-2010 16:51

Sådan som du skriver det, så er han ikke forfangen, men i højrisiko for at blive det.

Hvis det er tilfældet, så må du hellere end gerne motionere ham.

Det aller vigtigste er, at han kommer væk fra kilden, som kan udløse forfangenhed. Dvs. væk fra græsset, begrænset mængde hø (ikke fri adgang) og gerne 2. slæt hø, som indeholder mindre mængde sukker. Og så skal du ellers begrænse mængden af sukker og stivelse i hans foder. Han skal forsat have sine vitaminer og mineraler, men de skal komme fra et rent vitamin/mineral foder såsom Salvimin Grøn, Travo eller lignende, som ikke er proppet med unødvendig fyldfoder.

Han må ikke sultes, men det er vigtigt, at han taber sig. Så suppler høet op med halm i en passende mængde og er han en hurtigspiser, så bland hø og halm i en høhæk eller dobbelt hønet, så han skal bruge mere tid for at spise det.

Det handler kort og godt om slankekur.

Læs evt. Den store forfangenhedsguide. Den er guld værd!

Hilsen fra Tine

og hafferne

Flicka & Frigg

0
0
Svar på denne tråd

Mange tak
Forfatter: 
Dato:  27-07-2010 22:14

Hejsa.

Mange tak for svar.

Som skrevet er han ikke forfangen endnu men godt på vej, han er ikke halt eller øm- altså smerter.

Han er sat på jordfold med hø og halm. Han får intet foder overhovedet og har ikke gjort længe da de hovedageli levet at græs og strå. Også selvfølgelig deres vitaminer. jeg har sat sådan en balje med vitaminer købt i en foderstpf idag op til ham. Den skulle dække hans behov sagde de.

Vi både rider og køre med ham og regner med en lille times motion om dagen. også to fridage om ugen.

lyder det ok?

kan man låne den bog eller skal den købes? for den ville jeg da gerne læse i.

Hilsen nina

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider