Har selv en shetlænder som døjer med forfangenhed/ fedme. Han blev forfangen for 4 år siden (så vidt jeg husker), og her opdagede jeg det først da han var et godt stykke vej inde i sygdomsforløbet. Han har altid været en meget tyk pony...og så skal det jo nok komme på et eller andet tidspunkt åbenbert:(
Da han fik konstateret sygdommen fik han smertestillende i nogle dage, og kom hen på en anden folk uden så meget græs...han kom sig rimelig hurtigt over sin ømhed, men hovene så efterfølgende herrens ud...der gik meget lang tid før de så næsten normale ud igen. Og nu skal der så tages en masse forebehold, syns dog ikke det er umuligt at tage hensyn til hans tendens til forfangenhed. Det jeg gør for at han ikke skal få det igen/forebygge osv er: Specielt foder (og ikke ret meget), mundkurv om sommeren hvis der er for meget græs, og så får han desuden loppefrøskaller i sit foder om vinteren, da han fik sandkolik da han gik på en jordfold uden græs sidste år....så det skal man også passe på
Giver han også en god biotin i foderet, da han har fået noget ringe hovkvalitet, og så får hovene en omgang Hypona hovolie i ny og næ, hvilket er rigtig godt 
Æblecidereddike skulle forresten, efter sigende, hjælpe mod ømhovede heste med forfangenhed.
Godt at i opdagede det inden det gik helt galt! Rigtig mange er slet ikke så heldige. Nu hvor i ved at den har tendens til forfangenhed, så skulle det forhåbentlig ikke give problemer i fremtiden såfremt i overholder de forskellige regler mht. græs/ fodermængder
Har ikke selvhaft problemer med min pony siden den 1. gang.
Skulle også nok mene at du sagtens kan både ride og køre, hvis han ikke er øm endnu.