Jeg har en specialsyet sadel fra Niels i Skals (Skals Sadelmageri), men nu da min teenager-datter har overtaget hesten, vil hun absolut IKKE ride i den. HM..... Jeg byttede efterfølgende alt vores springudstyr, som min datter havde brugt på vores anden hest, som nu var aflivet, til en næsten ny Kieffer Europe CT, men den mente Niels skulle bygges fuldstændigt om, hvis den nogensinde skulle passe hesten.....

Min datter i den "special-syede", som hun hader.....
Efter at have prøvet ca. 45 forskellige sadler. Kørte vi til sadeldag hos Tika Rideudstyr, da hesten og min datter alligevel befandt sig på Grindsted Landbrugsskole.... Sadelmager Michael Brodie var til stede og min datter prøvered nogle sadler. Hesten er MEGET vanskelig. Hun er en smal men dog muskuløs xx-hoppe på 157 cm i stg. med en temmelig vigende overlinie ! Tina Præstin, som ejer Tika Rideudstyr, havde i forvejen fået tilsendt billeder af hoppen, og hun gav mig ret i, at det bestemt var en udfordring !!!
Vi fandt en lækker J.C. dressursadel, som lå som støbt på hesten, men det var kun en 16", så min datter, som ellers er en str. 36, kunne altså ikke have sin bagdel, deri. Hm, vi prøvede et par andre mærker, men de lå alle i bagvægt, pga. hoppens dybe sadelleje.
Endelig fandt Tina en anden model i J.C. Black Jack, men det var en bom 33 og hoppen skulle have en bom 31. Michael Brodie ændrede bommen, og vi kørte glade derfra med en brugt sadel til kr. 6.700,-. Tina tog min Kieffer i bytte, men dog ikke til en særlig fordelagtig pris, men vi kunne jo ikke bruge den ?!
Min datter red efterfølgende hesten i ca. 14 dage, men den var fuldstændig skør...... Hun skiftede flere gange til den specialsyede, som hun hader, men så var der pludselig intet med hesten. Ergo måtte det være sadlen, den var gal med !!!
Jeg ringede til Tina og klagede min nød. Hun var helt enig, og sagde at vi skulle komme straks, det var muligt. Ca. 1½ mdr. efter lykkedes det os alle, at få vores tid til at passe sammen.
Vi læssede hoppen af og trak i ridehuset. Jeg lagde J.C. sadlen på, og både Tina og mig kunne straks se, at den i hvert fald ikke passede !!! Jeg havde taget min specialsyede med, som Tina derefter så, og hun var helt enig. Den passer hesten, men er ikke særlig køn...... Jeg gik med Tina på lageret, hvor der nok var ca. 400 sadler. Vi fandt lidt forskelligt, som måske kunne bruges. Men nej, det kunne det ikke. Vi havde dog fundet en Kieffer Lusitano, som viste sig at passe perfekt, men den kostede kr. 2.200,- mere, end den sadel vi købte sidst. Desværre havde den tidligere ejer sprøjtet den ind i noget læderglans af en art, så min datter skøjtede rundt i den......
Summa summarum blev, at vi fik/fandt en sadel, der kunne passe både hest og rytter. Min datter er lykkelig for sadlen, og vi fik en ekstremt god og behagelig service hos Tina.

Patricia i Kieffer Lusitano'en fra Tika Rideudstyr
Jeg vil enhver tid køre hesten ned til hende, hvis jeg igen får brug for en sadel. Jeg bor godt nok i Løgstrup, men jeg er 110% sikker på, at køreturen og tiden er det hele værd........ Jeg ved, at nogle af hendes medarbejdere kører ud, men jeg vil KUN handle med hende, for hun er godt nok både sød og dygtig !!! Har du efterfølgende spørgsmål eller "klager", så tager hun det seriøst, og prøver at løse problemet, uden brok eller sure miner...
Held og lykke med "sadel-jagten".
Sabina Gregersen