Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Vaccinationsanb. Plag
Forfatter: 
Dato:  22-07-2010 14:55

Hejsa

Jeg har netop idag modtaget et huskekort vedr. vaccination af min plag fra sidste år.

Hun er startet op på sit vaccinationsprogram og fik den sidste sprøjte 1/2. Der står på kortet at der anbefales et halvt år og altså senest 1/8.

Jeg havde først regnet med at hun skulle vaccineres igen 1/2 2011, men er der røget noget hen over hovedet på mig..

Er anbefalingerne lavet om mht. plage?

Jeg har før vaccineret min showhest to gange årligt da hun skulle ud over landets grænser, men det skal min plag ikke lige med det samme, og ville da godt spare et dyrlægebesøg nu hvor årstiden også har bragt stor hø-regning osv ind :-)

Hun er vaccineret med Protec Flutec, men det er min skovturshest også og han blive rjo kun en gang årligt, så det skulle vel ikke betyde noget...

Min dyrlæge har fri og kan først snakke med sygeplejersken imorgen så jeg tænkte at ville høre om jeres erfaringer inden jeg ringer og enten bestiller tid eller siger nej tak.

Så lad mig høre hvordan I har vaccineret jeres små.

www.mia-haugsted.dk

Dale Chavez Showsadel sælges. En sadel som alle drømmer om! Masser af sølv og flot tooling. galleri.mia-haugsted.dk/#13.0

Enghø i småballer sælges. 50 stk, 25 kr/stk.

0
0
Svar på denne tråd

vaccinationer
Forfatter: 
Dato:  22-07-2010 16:43

hej mia

det luder altså mærkeligt. duchess blev vaccineret første gang som 6 mdr. det sagde dyrlæger var tids nok.. og derefter så en re-vaccine inden for 3 mdr. igen som man normalt gør ved vaccineopstart... og så derfeter er hun bare vaccineret almindelig 1. gang årligt sammen med de andre i stalden..

så dette har jeg aldrig hørt om... men du må ringe og spørge dem ad så snart du kan... de kan jo også have lavet en fejl...

0
0
Svar på denne tråd

De fleste
Forfatter: 
Dato:  22-07-2010 17:22

De fleste plage er slet ikke vaccineret, min unghest er købt på et stort stutteri og der vaccinerer man altså ikke før de skal ud til stævner og kåring, sådan tror jeg det er de fleste steder. Jeg ser i hvert fald ingen grund til at din så lige skal vaccineres dobbelt så meget som alle andre.

Meeen, tænker på om ikke det er en note der hænger på dig fra din sidste hest - altså at du skal påmindes hvert halve år??

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  23-07-2010 22:56

min plag skal også kun 1 gang om året

0
0
Svar på denne tråd

Anbefalinger
Forfatter: 
Dato:  24-07-2010 11:46

Ja det er blevet lavet om.

Anbefalingerne fra vaccineproducenterne hedder nu:

basis:

2 vacciner med 6 ugers mellemrum

derefter vaccination efter et halvt år.

Når basis er overstået skal de vaccineres årligt som altid.

Der er bare et problem i hvert tilfælde med de første vacciner, da det står i DRFs reglement at de 2 første vacciner skal gives med max. 4 ugers mellemrum...

Der står følgende i anbefalingerne for lige netop proteq flu:

Administrer 1 dosis (1 ml) ved intramuskulær injektion, gerne i halsregionen, i henhold til følgende
program:

Basisvaccination: første injektion fra 5 - 6 måneder gamle, anden injektion 4 - 6 uger senere.

Revaccination: 5 måneder efter basisvaccination og derefter årlig revaccination.
I tilfælde af forøget infektionsrisiko eller utilstrækkelig colostrumoptagelse, kan der gives en ekstra
første injektion ved 4-måneders alderen efterfulgt af det fulde vaccinationsprogram (basisvaccination
5-6 måneder gamle og 4-6 uger senere fulgt af revaccination).

0
0
Svar på denne tråd

DRF og vaccinationer
Forfatter: 
Dato:  24-07-2010 15:17

I DRF's reglement står der følgende (§15.3 s. 14 fælles bestemmelser):

"Hesten/ponyen skal være basisvaccineret mod influenza, dvs. have fået 2

vaccinationer mod influenza med mindst 21 og højst 92 dage imellem.

Hesten/ponyen skal være revaccineret 1 gang årligt, dvs. senest 365 dage

efter foregående vaccination. Overskrides de 365 dage skal der

basisvaccineres igen."

Altså må der gå op til ~3 mdr mellem de to basisvaccinationer (og mindst 3 uger)

Jeg har selv fået mine vaccineret 2 gange som ½-1 år (og tidligst i den 6. måned) men den 3. gang er også først et år efter igen. Jeg ved godt at immunresponsen bliver bedre efter revaccinationerne, men det strider mod alt hvad jeg har lært hvis det skulle gøre en forskel om der bliver vaccineret efter ½ eller 1 år! Men det er jo en nem ekstra vaccine at sælge ;)

Faktisk plejer jeg kun at vaccinere mine hvert 2. år med mindre de er i konkurrence eller skal ud af landet på den ene eller anden måde så det er påkrævet.

The great tragedy of Science - The slaying of a beatiful hypothesis by an ugly fact.

Thomas Henry Huxley

0
0
Svar på denne tråd

DRF...
Forfatter: 
Dato:  24-07-2010 20:04

Dejligt at de har lavet reglerne om!!

Grunden til at man har lavet anbefalingerne om er jo netop at de har påvist at det gør en forskel for immunresponset..

0
0
Svar på denne tråd

Trine Møller
Forfatter: 
Dato:  25-07-2010 12:01

Ok, jeg skal nok lade være med at være alt for påståelig, jeg indrømmer med det samme at immonulogi ikke er mit stærkeste område ;) Jeg har haft et enkelt kursus med det - så ok jeg er langt fra ekspert.

Grunden til jeg ikke kunne forstå den hvorfor den 3. vaccination efter et halvt år skulle virke ekstra meget, var fordi jeg ved hukommelsescellerne (B- og T-)overlever langt længere end ½ år, så umiddelbart burde det ikke give ekstra sikkerhed med mindre plagen blev smittet i det halve år (og allerede efter 2. infektion/vaccination er immunsystemet gearet til at klare opgaven hurtigt og effektivt) - hvis hesten blev smittet ville denne smitte jo tælle som en slags "3. vaccination" og resultatet ville forhåbentligt blive det samme... Håber jeg har gjort mig forståelig.

Jeg har så lige været inde og læse om den humane influenzavaccine. Her viser det sig, at vaccinen kun påvirker B-lymphocytterne og ikke T-cellesystemet og derfor opnåes der ikke immunologisk hukommelse! Det er derfor der skal vaccineres så ofte da den eneste beskyttelse kroppen har mod influenzavirus er de antistoffer plasma B-cellerne udsender (sådan ca). Hvert eneste år bliver influenzavaccinen desuden ændret da influenza jo er en virus og muterer vanvittig hurtigt.

Dette var jo så for den humane influenzavaccine - ved du om det samme gør sig gældende for den equine? Jeg har faktisk spurgt mine dyrlæger om dette flere gange, men der er ikke rigtig nogle af dem der har et svar :)

The great tragedy of Science - The slaying of a beatiful hypothesis by an ugly fact.

Thomas Henry Huxley

0
0
Svar på denne tråd

nyt spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  25-07-2010 12:12

Nu læste jeg lige DRF's reglement igen (eller det stykke jeg selv har sat ind) og der står jo helt klart og tydeligt at hesten skal være basisvaccineret mod influenzavirus.

Se nu begynder jeg at undre mig - Hvis influenzavaccinen alligevel ikke leder til immunologisk hukommelse, hvad er så fordelen ved basisvaccination? Er det for at få ekstra mange B-lymphocytter til at blive aktiveret til plasmaceller der "udspyer" antistoffer?

Igen, jeg er ikke ret meget inde i immunologi, men i mit hoved giver det ikke helt mening. Faktisk tænkte jeg da jeg skrev mit tidligere svar, at basisvaccinen måske var pga stivkrampe, men ifølge DRF's reglement er det jo helt klart ikke derfor

Thomas Henry Huxley

0
0
Svar på denne tråd

jeg har lige...
Forfatter: 
Dato:  25-07-2010 14:02

haft min dyrlæge ude og vaccinere - han siger at producenten garantere immunitet i 10 til 14 måneder - derfor skal trav og galopheste vacc hvert ½ år og det skal hestene i tyskland også - herhjemme er det bestemt at en gang årligt er nok - dvs at der er heste der fint er dækket ind, men at der også er nogen, der de sidste 2 måneder op til den årlige vaccination ikke er ordentlig dækket......

Min kamp, for at lære at ride Zavannah hestevenligt, er startet

Taktfast og med næsen foran lod.

Nu med nyt ideal:

Ashley Holzer og Pop Art

Jeg er stolt af IKKE at have Blue Hors i stamtavlen

0
0
Svar på denne tråd

Jeg skal prøve
Forfatter: 
Dato:  25-07-2010 21:45

Jeg elsker når heste-nettet får mig til at læse ting op.

Sådan som jeg forstår det efter at have gravet lidt i immunologien, findes der både memory-celler i b-celle linien og i T-celle-linien.

T-cellerne er mere cytotoxiske og således bedre til at slåes ihjel.

Hvis b-cellerne kun udsættes for en infektion en gang vil memorycellerne hurtigt forsvinde igen. Men hvis den igen inden de dør ud inficeres igen vil den lave flere kloner og således en stærkere memory.

Jeg vil tro at vaccinationsanbefalingerne er lavet som de er for at får de mest langvarige og hurtigste antistof respons.

Det man gør med vacciner hos såvel mennesker og dyr er hele tiden at holde immunforsvaret på vagt. Sådan at man slet ikke får en infektion. Hvis man ikke vaccinerede ville de fleste bare få en mild infektion, dog vil svækkede individer kunne få en alvorlig infektion, samt smitte andre (dette vil også kunne ske ved den milde infektion).

Det er såvidt jeg ved også rigtigt at nogle giver et andet immunsvar, nemlig et der meget nemmere kan boostes. Og dette har du vist også ret i har noget med t-celle responset.

Dette gælder f.eks. tetanus og hundesyge. Og sikkert mange flere.

Det er et meget spændende emne, gid mine immunologibøger ikke var pakket væk. :-)

0
0
Svar på denne tråd

bum bum
Forfatter: 
Dato:  25-07-2010 21:58

Min blev vaccineret da han var 5 mdr og igen da han var 7 mdr. Næste vaccine er 1 år efter den sidste

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider