Tja...jeg har faktisk to naboer hvor hestene i mange år har gået på mark med brandbæger på. Dene ene har jeg talt med det om sidste år og hun siger at hun netop har læst om det i et landbrugsblad og at det jo er gået godt indtil nu, men de godt nok har snakket om at fjerne dem. Det var sidste efterår vi talte om det. Der er stadig/igen brandbæger på deres marker hvor hestene går.
En anden hesteejer ikke så langt fra os, så jeg fjerne brandbægerene så sent som i foregårs. Om hun er klar over faren vides ikke - jeg glæder mig bare over hun fjerner dem.
Som jeg skrev første gang vil jeg ikke blande mig i hvad folk byder deres heste og hvis du går ind og læser diverse indlæg her på HN så er der altså nogen som ser lidt large på det her. Gudskelov er der også mange som fjerner de forba...planter.
Om heste spiser de unge planter eller ej... det er fra den hjemmeside jeg har henvist til og ikke noget jeg har fundet på. Det er oversat fra den hjemmeside.
Her er den tyske tekst derfra:
Ältere Pflanzen auf der Weide werden oft gemieden, Jungpflanzen nicht. Sie enthalten für 6 - 7 Wochen keine Warnstoffe, wohl aber schon die giftigen Substanzen.
Så selvom man kan diskutere om hestene nu spiser dem eller ej, så har jeg den holdning at jeg ikke tør at lade det komme an på en prøve. Hvad andre gør er op til dem.
Vi har en mark hos min svigerfar vi laver wraphø på - der er desværre også en del brandbæger. Dem bruger jeg masser af tid på at få fjernet i dagene inden vi slår græsset. Jeg vil give dig ret i at det er helt slemt i år hvormange brandbæger der er! Jeg har nu luget de for... planter i mange år og det er længe siden at der har været så mange som i år.