Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Brandbæger skal væk
Forfatter: 
Dato:  21-07-2010 10:33

Jeg har i forbindelse med "ukendt" ukrudt/planter på vores græsmark søgt en del på nettet og også fundet mange gode informationer. Bl.a. her på hestenettet. I forbindelse med brandbæger har jeg lagt mærke til at mange bare siger - det går hesten uden om. Det er den lette løsning. Der findes en fin hjemmeside om brandbæger - godt nok på tysk - Se www.jakobkreuzkraut.de.

Følgende er bl.a. fra denne hjemmeside:

Man siger heste ikke spiser dem, men unge planter indeholder giftstofferne, men ikke advarselsstofferne (bitre stoffer og lugt). Gamle planter lader heste stå, unge planter spises derfor sommetider. Planterne spreder sig mere og mere når man ikke luger dem væk (brug handsker!) Endvidere oplyses der at der er problemer i England, dele af USA og New Sealand for kvægbesætninger fordi planten spreder sig så massivt. "Pyrrolizidin- Alkaloide", PA - som er i brandbægeren er bl.a kræftfremkaldende, skader leveren og forandrer DNA.

Man har fundet PA i honning i England. Brandbæger i salat er også blevet fundet...velbekomme...så hermed er det ikke kun dyr som har et problem. Hver grundejer er forpligtet til at fjerne planten i England.

Når planten bliver slået af stiger PA-værdien helt vildt - så det duer ikke bare at slå brandbæger af.

Når man køber hø/wrap fra kan man så altid stole på at der ikke er brandbæger ?

Det er selvfølgelig op til hver hesteejer om de vil lade deres heste gå på en mark med brandbæger, men jeg syntes som nævnt i starten at det er den lette løsning.

0
0
Svar på denne tråd

123123
Forfatter: 
Dato:  22-07-2010 13:12

Jeg tror da helt ærligt IKKE at særlig mange hestefolk vedvidende om at denne plante er giftig, så gifte at det kan have døden tilfølge, lader en bare stå fordi hestene går uden om.. Hestene vil i nogle tilfælde foretrække denne plante fremfor nedbidt græs.. IKKE nogen jeg kender i hvert fald..

- Vi derhjemme river dem op, de får vi har haft, MEN iår har vi simpelthen så mange, jeg har aldrig set lignende.. Men i vores område står de også i grøfter og vejkater - det plejer de heller ikke.. Men vores genbo har et lille stykke jord, som egentlig bare ligge brak - derfor vil jeg ALDRIG komme dem 100% til livs - for hans står lige så tæt som kornet på marken ved siden af.. MEN jeg fatter ikke hvorfor "bestanden" er eksploderet sådan i år..

Ditte E. T. Poulsen

**Et privat hestehold i Sindal**

Hvor der i sommeren 2010 tilbydes sommergræs,

med hø t/natten, altid frisk vand og godt hegn.

Skriv PB, hvis du ku være interessert.

0
0
Svar på denne tråd

nogen gør det
Forfatter: 
Dato:  22-07-2010 19:21

Tja...jeg har faktisk to naboer hvor hestene i mange år har gået på mark med brandbæger på. Dene ene har jeg talt med det om sidste år og hun siger at hun netop har læst om det i et landbrugsblad og at det jo er gået godt indtil nu, men de godt nok har snakket om at fjerne dem. Det var sidste efterår vi talte om det. Der er stadig/igen brandbæger på deres marker hvor hestene går.

En anden hesteejer ikke så langt fra os, så jeg fjerne brandbægerene så sent som i foregårs. Om hun er klar over faren vides ikke - jeg glæder mig bare over hun fjerner dem.

Som jeg skrev første gang vil jeg ikke blande mig i hvad folk byder deres heste og hvis du går ind og læser diverse indlæg her på HN så er der altså nogen som ser lidt large på det her. Gudskelov er der også mange som fjerner de forba...planter.

Om heste spiser de unge planter eller ej... det er fra den hjemmeside jeg har henvist til og ikke noget jeg har fundet på. Det er oversat fra den hjemmeside.

Her er den tyske tekst derfra:

Ältere Pflanzen auf der Weide werden oft gemieden, Jungpflanzen nicht. Sie enthalten für 6 - 7 Wochen keine Warnstoffe, wohl aber schon die giftigen Substanzen.

Så selvom man kan diskutere om hestene nu spiser dem eller ej, så har jeg den holdning at jeg ikke tør at lade det komme an på en prøve. Hvad andre gør er op til dem.

Vi har en mark hos min svigerfar vi laver wraphø på - der er desværre også en del brandbæger. Dem bruger jeg masser af tid på at få fjernet i dagene inden vi slår græsset. Jeg vil give dig ret i at det er helt slemt i år hvormange brandbæger der er! Jeg har nu luget de for... planter i mange år og det er længe siden at der har været så mange som i år.

0
0
Svar på denne tråd

Mange folde med brandbæger
Forfatter: 
Dato:  31-07-2010 14:10

Vi har netop været på ferie og har kørt en hel del kilometer igennem Danmark og der er godt nok mange heste som går på fold med brandbæger - delvist var foldene gnavet helt af og brandbægerne stod og blomstrede på marken....

0
0
Svar på denne tråd

Tjah ...
Forfatter: 
Dato:  31-07-2010 15:11

Det er også min observation gennem det danske sommerland, at ufattelig mange heste går på folde med engbrandbæger!!

Jeg synes godt nok også de har spredt sig helt vildt over de sidste år, mon ikke den øgede braklægning bærer en del af skylden :(

Jeg ser dem sågar stå i udkanten af markstykker der bliver brugt til at slå wrap på, jeg priser mig lykkelig for at vi selv slår wrap og mine marker bliver gennemgået minutiøst. Det er sjældent vi har engbrandbæger, men i år fandt jeg én plante der blev fjernet med rod og det hele ... men mon ikke jeg snart får flere af dem, naboen har dem og han gør ikke noget ved dem.

"The older I get, the surer I am that I'm not running the show."
- Leonard Cohen
0
0
Svar på denne tråd

Tja...
Forfatter: 
Dato:  31-07-2010 16:51

Synes nu også man ser utroligt mange folde, både til kvæg og heste, hvor der er mange brandbægere... Og jeg er også én af dem, der fjerner dem og fortæller vidt og bredt om dem, til andre med heste - eller kvæg.

JEg har været med til at opducere 3 kvier der døde en langsom død... De havde alle massivt mange bylder i leveren, hvilket de var døde af. Dyrlægen vurderede det sagtens kunne være brandbægere. Vårbrændbægere i dette tilfælde... De gik på mark det forår, hvor de døde om sommeren.

Faktisk har jeg for mange år siden, skrevet til Fødevarestyrelsen, om at jeg synes de skulle fjernes. Som flyvhavre, altså med lovkrav - men har aldrig fået noget svar... Ved dog den blev modtaget, da jeg fik svar om, at det kom højere op og var blevet videresendt.

0
0
Svar på denne tråd

Lovkrav som flyvhavre god ide
Forfatter: 
Dato:  04-08-2010 08:06

Det med flyvhavren kunne man jo godt indføre mht. brandbægerne at det var et lovkrav at de skal fjernes. Der er også landmænd som er ligeglade mht at fjern flyvhavre...hørte om en som blev ringet op at det skulle fjernes - det havde han ikke tid til var hans svar - så fik han en bøde!

Godt nok ville mange folk få meget travlt hvis brandbæger skulle fjernes, men hvormange dyr går og dør eller bliver dårlige fordi man ikke lige tænker på brandbæger som årsag. Jeg er glad for at I to andre som har skrevet indlæg, tænker lige som jeg gør og jeg har også overvejet at sende et brev til Fødevarestyrelsen omkring det her. Lofthøjder, foldstørrelse osv. kan de jo lave regler om i KBH...

0
0
Svar på denne tråd

Lovkrav.
Forfatter: 
Dato:  04-08-2010 08:51

Ja, det var da en rigtig god idé, at sidestille Brandbæger med flyvehavre.

Det er virkelig frusterende, hvor mange der er efterhånden - her i mit område står de overalt, på brakmarker, i grøftekanten, på tomme byggegrunde OG i mange hestefolde.

Det der bekymrer mig mest, er hvis jeg er nødt til at supplere mit eget wrap med noget købt ... for jeg ser godt nok mange wrap/høstykker der står med brandbægrene i kanten.

Mon heste kan smage dem i wrap, der jo er våd ifht. hø? Eller forsvinder advarselsstofferne så snart planten er slået? Nogen der ved det? Og hvor stor dosis skal der til før planten er dødelig?

- Leonard Cohen
0
0
Svar på denne tråd

Der er mange..
Forfatter: 
Dato:  04-08-2010 12:14

planter der skal under samme lovgivning som flyvehavre så..

Sort natskygge er endnu mere dødelig for kvæg end brandbæger og skræmmende nok Sort natskygge i familie med kartofelplanten..

Det er skruen uden ende..

Det må være op til folk selv at vurdere faren og jeg tror at der er mange der gør en indsats.. På de gårde hvor jeg har været er de i hvert fald blevet fjernet..

Og så en lille rettelse, vårbrandbæger og engbrandbæger blomstrer på præcis samme tidspunkt, så de tre døde kvier kan ligeså vel have spist engbrandbæger..

Krone og Bølge - En selvfølge

Hesteklipning tilbydes i Brande og Århus omegn - se mere på præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Dødlig dosis
Forfatter: 
Dato:  04-08-2010 15:12

Hej

Fra ovennævnte hjemmeside under dødlig dosis:

Hest: 40 - 80 g frisk vægt (FG) pr. kg kropsvægt

Dette svarer til ved en 350 kg tung islænder til 14- 28 kg FG (frisk vægt).

Kvæg: 140 g frisk vægt pr. kg kropsvægt

Vedr hø:

Ved 1% i hø er dette opnået ved efter 3 måneder og ved 10% efter 20 dage.

Kilde: Angaben www.strickhof.ch , eine Abteilung des Amtes für Landwirtschaft und Natur, ALN, der Baudirektion Kanton Zürich)

Jeg bryder mig heller ikke om at købe hø uden at kunne være 100% sikker på at der ikke er brandbæger i. De skriver også på denne tyske hjemmeside at tørt brandbæger er svært at skelne fra andre ukrudtsplanter og at heste ofte lader dem ligge, men IKKE brandbægeren!

Planten mister efter slåning dens typiske lugt, farve og smag så hestene ikke kan kende planten som giftig længere. (gælder hø og wrap)

Fra en anden hjemmeside er dette:

Selv hø eller wrap med 1% brandbæger eller mindre pr. dag er farlig (kilde:www.hartog-lucerne.de/infoportal/ jakobskreuzkraut)

Når man så læser lidt på andre hjemmesider hvor der nærmest bliver skrevet at folk er ved at gå i panik over brandbægeren og man bare skal tage det med ro indrømmer de dog at det i hø og wrap kan være et problem da planten stadig er giftig og dyrene ikke har en chance da lugten og "faresignalerne" efter slåning ikke er tilstede mere.

0
0
Svar på denne tråd

Så fjern dem dog
Forfatter: 
Dato:  04-08-2010 16:55

Forstår slet ikke at folk tør at lade dem stå, fordi de mener at hestene går uden om dem.

Min elskede alt ædene hest, døde i september 2009 af denne ækle plante!

Dyrelægen regnede med at han havde spist omkring 30-40 kg.

Jeg havde aldrig hørt om denne plante før, og ingen havde set den på folden! Når først man opdager at hesten er blevet syg af dem, er det allerede for sent. babyen døde dagen efter han blev syg!

Så jeg synes at du skal til at få fjernet dem lige med samme!

Super dejlig frieser vallak sælges ca 165 i stg, 4 år, 40.000

? Sietse ?

Hvil i fred min soulmate, troet aldrig at jeg skulle midste dig:(

? M I S T R A L ?

?You are the sunshine of my life?

0
0
Svar på denne tråd

Mere information
Forfatter: 
Dato:  04-08-2010 21:01

Hej Krissr

Din beretning syntes jeg giver anledning nok til at der burde laves en slags oplysningskampagne. Man kunne måske foreslå DRF at skrive til klubberne rundt omkring og lave en plakat med alle slags brandbæger (og måske lidt andre farlige planter til heste) og gøre opmærksom på faren ved specielt brandbæger.

Jeg har også først for nogle år tilbage hørt om brandbæger. Når man bor på en gård og ikke kommer ud med sine heste eller læser steder som fx. her, hvor skal man så få oplysningen fra? Der står jo utrolig mange ukrudtsplanter rundt omkring.

Den ene nabo jeg skrev om tidligere havde sidste sommer læst om brandbæger i et landbrugsblad. Så der er jo flere muligheder for at fortælle om brandbægeren og hvad følger den kan have på folde og i hø/wrap for heste (og køer og mennesker for den sags skyld - tænker her på honningen og salaten som der stod på den ene hjemmeside)

0
0
Svar på denne tråd

Tak ...
Forfatter: 
Dato:  05-08-2010 10:41

Nina, tak for information :)

- Leonard Cohen
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider