Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Foder - Hvilket???
Forfatter: 
Dato:  19-07-2010 12:37

Overvejer at skifte til nyt foder til mine heste - Men jeg har ikke megen forstand på det, for at være ærlig, og at tale med ham fra foderstoffen blev jeg ikke en dyt klogere af som sådan.

det behøver slet ikke være fuldfoder - de er meget glade for deres roepiller :)

Jeg skal have fat i noget der ikke koster en bondegård, men hvor de er dækket ind, og har noget at tygge i. Der må ikke være havre i.

Hvad vil i anbefale?

Mvh

Elisabeth

Med den "japanske" hest

OG

lånehesten Charlie

Cacharel, mit hjertebarn, elsket og aldrig glemt, R.I.P

Back on Track købes

0
0
Svar på denne tråd

lakrhja
Forfatter: 
Dato:  19-07-2010 12:38

Jeg lytter lige med her :-)

0
0
Svar på denne tråd

Eggersman
Forfatter: 
Dato:  19-07-2010 12:45

har noget uden havre - godt nok til trivlige heste, det ved jeg ikke om dine er.

Det er super lækkert - dufter godt ( nok mest for vores skyld ) og hestene er glade for det.

De skal have ca. 0,5-1kg. om dagen - min en DV på 160cm og 500kg får 500g, + roepiller + hø og han er godt tildreds

Prøv at kigge på deres hjemmeside - det er de grønne sæk, kan ikke huske hvad de kalder det...

God fornøjelse i foder junglen...

------------------------------ ooOOoo----------------------------

0
0
Svar på denne tråd

Foder....
Forfatter: 
Dato:  19-07-2010 12:50

Louise: du skal være velkommen til at være med på en lytter og blander dig bare hvis du har spm ;)

Anette: Nej de er ikke trivelige, men lige som de skal være - den ene bliver bare bims i hovedet af havre - og jeg vil meget gerne fodre dem med det samme for at gøre det nemt for mig selv :)

Tak for råd, vil lige se ind på deres hj.side.

Mvh

Elisabeth

Med den "japanske" hest

OG

lånehesten Charlie

Back on Track købes

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  19-07-2010 12:57

Jeg kan varmt anbefale Horselux Easy og så deres Fiber Pellets til det du søger... Minimal stivelse og sukker, ingen havre, billigt og lækkert

Du kan læse mere om det på www.miljofoder.dk, mener jeg den hedder

Mercedes 2.3 -rust,velholdt stationcar sælges,god hestebil :)

Lykkelig ejet af 2 Bøffer, Muffedisen og 3 herlige hunde :)

Nu med Muffen i løsdrift og de 2 Bøffer til August ligeså :)

0
0
Svar på denne tråd

Horselux
Forfatter: 
Dato:  19-07-2010 13:23

Jeanette ?Mufasa? : Bruger du begge dele sammen? Og hvordan er Fiber pellets at opløse, tager det lang tid, som med alm. roepiller? Det lyder som rigtigt lækkert hestefoder :)

Mvh

Elisabeth

Med den "japanske" hest

OG

lånehesten Charlie

Back on Track købes

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  19-07-2010 17:53

Jeg har indtil videre kun brugt Easy'en, men regner med at give Fiber Pellets til dem alle 3 til efteråret, sammen med Easy :)

Har endnu ikke selv prøvet dem, men de skulle være meget nemme at dosere og håndtere, mener ikke de skal være opløst på samme måde som roepiller, men miljøfoder kan helt sikkert svare dig på dette

0
0
Svar på denne tråd

Horselux
Forfatter: 
Dato:  19-07-2010 19:08

Horselux easy er på papiret et virkelig godt produkt, som jeg selv har overvejet, fordi det passer så godt ind, når jeg har beregnet foderplaner. Desværre er konsistensen meget smuldret, så jeg kan ikke bruge det til min ene hest.

Havde konsistensen været mindre smuldret, ville horselux easy klart være mit foretrukne foder. Et andet godt alternativ er icelandic power fra D&H. Rigtig god vitamin og mineral dækning ved en forholdsvis lille mængde.

Mht til fiberpillerne, så har jeg hørt, at det kun er hvis man tildeler mere end et halvt kilo pr fodring, at de skal opblødes. Og da energiindholdet er ret højt, vil de fleste heste sagtens kunne klare sig med halvandet kilo om dagen.

Mvh

Mette

Sommergræs i Kolding tilbydes

Se mere her

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-07-2010 10:58

Mine araber-hopper får vitaminer/mineraler fra Eggersmann og så roepiller. Rigtig billigt, nemt og hestene er dækket ind.

Men, det kræver selvfølgelig, at ens hest ikke behøver særlig meget krybbefoder, men igen der er roepillerne jo gode, hvis man ønsker mere i krybben

Sascha

Sani Cheval & Halimah Bint Ibriiz OX

Fotografering tilbydes. Se min hjemmeside:

www.sh-foto.dk

0
0
Svar på denne tråd

Foder...
Forfatter: 
Dato:  20-07-2010 11:00

Jeg bruger roepiller/Speedi-Beet, Linamix og Racing Mineral eftersom Milan ikke kan tåle stivelse og sukker. Milan er dog kørt lidt surt i roepillerne, så regner med at prøve TH Müsli Super Plus, da de andre i stalden får det og det dufter bare skønt.

Hvis du er hjemme i jylland endnu, så kan du komme forbi og se/dufte det Mener også Tina har Fiber pellets stående...hvis du vil se det

Jane

*Heldig ejer af den skøre, men smukke Milan*

Alle stavefejl er helt gratis

0
0
Svar på denne tråd

Overskriften
Forfatter: 
Dato:  20-07-2010 11:45

Tak for alle jeres input!

Jeg havde også overvejer vitaminer/mineraler og så bare roepiller - Men jeg kan så godt lide at de får noget at tygge i, smage og arbejde med i fordøjelses systemet.

Jane: Jeg er hjemme igen det var et meget kort visit jeg havde tid til denne gang.

Har lige et par mærker jeg skal have set nærmere på. Men DAMN, det er en jungle og det gør det ikke nemere når man ikke har ret megen forstand på det heller.

Mvh

Elisabeth

Med den "japanske" hest

OG

lånehesten Charlie

Back on Track købes

0
0
Svar på denne tråd

Ingen næring
Forfatter: 
Dato:  20-07-2010 20:49

Der er ingen næring i roepiller - kun lidt fiber.

Krafft foder lyder som det du søger.

Krafft Groov 90 indeholder alt af vitaminer og mineraler.

Læs eventuelt mere her:

www.dangroent.dk/?DK/Fodersortiment/ KRAFFT.aspx

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  20-07-2010 22:13

Fiberpiller er rigtig godt! Og den er god nok - op til 500 g per måltid, så behøver du ikke bløde dem op :)

Hvis du absolut vil det ;), så går det meget stærkt. Jeg gjorde det i de lidt koldere måneder, og der var de fuldt opblødt i løbet af 15 min.

Når de er opblødt får de dog en helt anden konsistens end roepiller. Det bliver meget mere grødet, hvilket resulterede i, at min hest ikke var så glad for dem. Nu giver jeg dem som de er, og han elsker dem :)

Mvh Helene

- Ejet af den bedste

,If there are no horses in heaven - I'm not going'

0
0
Svar på denne tråd

Regulator
Forfatter: 
Dato:  21-07-2010 09:21

du kan også overveje at bruge Regulator Complete. Det er et tilskudsfoder, der dækker hestene ind ved lav dosis. Foderet indeholder ingen stivelse og sukker.

Foderet er også velegnet til nøjsomme heste/ponier, som alene kan trives på fiberpiller eller roepiller plus et godt stråfoder som wrap / hø.

0
0
Svar på denne tråd

Tjørnehøj Mølle
Forfatter: 
Dato:  21-07-2010 09:25

Jeg bruger Tjørnehøj Mølle Müsli Kraft - så er de dækket ind i alt fra vitaminer til proteiner. Jeg supplerer så med havre, og jeg har ikke det fjerneste forstand på roepiller, men i hvert fald sætter jeg pris på ikke at skulle supplere med 100 ting, her er de dækket ind med det hele :)

0
0
Svar på denne tråd

jeg tror ikke helt jeg
Forfatter: 
Dato:  21-07-2010 09:45

forstår?? Hvad er det du gerne vil give maven at arbejde med??

Hvis de får roepiller, vitaminer/mineraler og godt hø/wrap så får du ikke en bedre foderkilde for deres maver!

Af vitaminer /mineraler vil jeg kun anbefale Regulator complete eller Feed compleks fra brogården.. Det er de 2 der klart passer bedst sammen med kornfri fordring..

Pura Raza Española

http://www.staldrohan.dk

Basis kåret Skimmel PRE hoppe sælges.

Se hjemmeside.

Transporter sælges. Se hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

Foder..
Forfatter: 
Dato:  21-07-2010 13:31

I stedet for alt muligt musli, så ville jeg da holde mig til godt med hø/wrap, roepiller, vitaminer og mineraler og vil du gøre det ekstra godt, så tilsæt noget Lucerne. Så får hestene alt hvad de skal bruge og det bedste til maven.

Jeg kan godt forstå det ser lækkert ud med musli og jeg synes også det ser kedeligt ud når jeg kommer med 100g vitamin og mineralpiller samt 300g lucerne til min.. Men så længe den får godt med grovfoder, behøver hun ikke mere.

Regulator Complete har jeg erfaret at mange ikke kan lide pga. den krydrede smag.

Jeg bruger Travo Performance og som sagt skal min have 200g om dagen for at være dækket ind.

Alternativt er der Tjørnehøj Mølle, kan ikke huske om den stadig hedder Raket.

Ellers er der Salvana, Racing Minerals, Suregrow, Travo E, salvimin grøn o.m.a.

Harvester

Nu med Lundebakken's Vanessa

0
0
Svar på denne tråd

Overskriften
Forfatter: 
Dato:  21-07-2010 20:42

Jo, jeg ved godt at det er helt fint og også nok at fodre med vitaminer og mineraler, roepiller og dertil deres grovfoder :) . Men jeg kan godt lide ideen om, at de får det de skal have gennem en müsli blanding - der både dufter og smager ;)

Tak for alle jeres erfaringer og bidrag :D

Og hvem ved, det kan også være det med tiden ender med en vitamin og mineral blaning - men lige nu søger jeg noget andet til drengene :)

Mvh

Elisabeth

Med den "japanske" hest

OG

lånehesten Charlie

Back on Track købes

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-07-2010 21:07

Elizabeth: Du må jo sige til hvis du har flere spørgsmål eller lign vedr.Horselux, gerne via pb, hvis det er

Ellers håber jeg da du skriver herinde, hvad din beslutning bliver og hvordan det går med det.. Altid spændende at høre folks beslutninger efter sådan en tråd

0
0
Svar på denne tråd

Lizza.. hvad er det
Forfatter: 
Dato:  21-07-2010 21:27

du mener de får via en muslie blaning?? Jeg tror simpelthen ikke jeg forstår det.. ?? Er det troen på at de bliver stimuleret via dufte når de spiser?? At deres maver har godt af forskllig stukrtur og forder??

Jeg har ikke hørt den før så jeg vil meget gerne høre hvad du tænker omkring det??

Pura Raza Española

Se hjemmeside.

0
0
Svar på denne tråd

Foder..
Forfatter: 
Dato:  21-07-2010 21:39

Jeg forstår udemærket din tankegang omkring musli - jeg har det på samme måde.

Problemet med musli er ofte at de er tilsat alt muligt unødvendigt som hesten ikke skal bruge. Er muslien uden havre, får du tilgengæld masser af byg, majs og hvede. Desuden er der oftest meget stivelse og sukker i musli - endnu en ting hesten ikke har brug for. Jeg ved godt at der er lavet musli med lavt sukker og stivelses indhold, men det er altid højere end ved vitamin og mineral piller.

Så kan du få musli i pelleteret form, men så får du ikke det du vil have ved musli. Endnu en ting med musli er at der oftest skal gives omkring 1-4kg før en hest er dækket ind. Mange tror de så bare kan halvere mængden og give tilskud ved siden af, men så er foderet ikke afstemt og hesten vil få ubalance i sine værdier.

Jeg vil også gerne fodre min på musli, alene pga det ser mere appetitligt ud - men pga sart mave og hun kun er 2 skal hun ikke bruge andet end vitaminer og minealer. Men fordi hun vokser får hun et specielt til ungheste, så hun får hvad hun skal have for at være dækket ind til vækst.

Når hun bliver ridehest, fortsætter jeg på samme måde.

Harvester

0
0
Svar på denne tråd

Overskriften
Forfatter: 
Dato:  21-07-2010 22:34

Jeanette: Tusinde tak for dit tilbud :D Jeg er igang med at undersøge et tysk produkt pt.

StaldRohan: Jeg har ikke noget videnskabeligt belæg for min tankegang. Jeg kan ikke dokumentere hvorfor, hvordan og hvorledes - andet end den müsli blanding jeg har brugt indtil inden de kom på sommergræs, har min hest spist med stort velbehag, hvor han ellers ikke, har udvist den store appetit - så et eller andet må der være ved det? I hvert fald handler jeg på det. Jeg havde en ide om, at det måske var bedre for hans fordøjelse - ligesom når når vi spiser rugbrød kontra koldskål. Jeg tror meget på at heste selv ved hvad der er godt for dem og ikke. Det ser jeg også når jeg går tur med ham og han får lov at græsse lidt, han går eks udenom smørblomster og padderokker - han har desuden lige haft en periode hvor han decideret gik efter tidselblomsterne, jeg går ud fra det er olien og den kløe han ellers har døjet med er i den periode aftaget den del synes jeg. Men igen jeg er ikke uddannet inden for dette og det er bare min umidlbare logik der træder ind.

Harvester : Mange tak for den grundige forklaring - den giver faktisk rigtigt god mening. Fungere mit nyfundende tyske produkt ikke - så er det helt sikkert værd at overveje og med lidt lucerne kan unghesten nok lokkes til at spise det. Charlie har jeg ikke fodret andet på, end de daglige vitaminer fra Tjørnehøjmølle. Har fået afvide han skulle være lidt tricky at fodre på bl.a, da han ikke tåler særligt store mænger havre. Men med vitaminer er man jo også udeover det.

Vil bare gerne hestene det bedste og det er altså svært at finde ud af det, der er lige så mange meninger om foder, som der er mennesker, og hvem er det så lige man lytter til? selv foderkonsulenterne er uenige.. suk.

Så prøver mig bare forsigtigt frem og forhøre mig hos jer der står med alt muligt andet foder end mig, hvad jeres erfaringer er råd osv.

Mvh

Elisabeth

Med den "japanske" hest

OG

lånehesten Charlie

Back on Track købes

0
0
Svar på denne tråd

Harvester
Forfatter: 
Dato:  21-07-2010 22:53

Harvester: du er meget galt på den hvis du tror at en hest i voksealderen kan klare sig på vitaminer og mineraler!! Mig bekendt, er noget af det vigtigste for en unghest at den får de proteiner den skal bruge - for det er kroppens byggesten som hesten vokser af! Det var i hvert fald derfor jeg valgte Tjørnehøj Mølle Kraft, for det dækkede min hest ind med både vitaminer, mineraler og protein. Jeg brugte tidligere Cavalor Oats, men her skulle jeg supplere op med sojaskrå for at få proteinindholdet på plads. Det er netop for at undgå at jeg skal blande 117 ting sammen, at jeg har valgt lige netop Tjørnehøj Mølles Kraft. Ponyerne er dækket ind med vitaminer og mineraler på en håndfuld dagligt (det er et par hundrede gram), mens unghesten skal have et lille halvt kilo dagligt for at være dækket ind med grundbehovet for protein, vitaminer og mineraler. Og det er altså ikke noget en eller anden forhandler har bildt mig ind Jeg har en god adgang til foderprogrammerne så jeg, under vejledning, selv har rodet med det, og Kraften var det bedste jeg kunne finde, især til prisen :)

Og til de havre-forskrækkede, så laver de også en fuldfoderblanding med sort havre, som skulle være længere fordøjeligt og især godt til "varme" heste :)

0
0
Svar på denne tråd

Jeg kan delvis
Forfatter: 
Dato:  21-07-2010 23:13

godt følge din tanke.. men vil da råde dig til at læse eks. den store foderbog som giver et ret detajleret billed af hvordan hestens mave virker og hvad den i virkeligheden har brug for..

Personligt kan jeg intet positivt se i muslie.. og jeg vil vove den påstand at de fleste heste vælger den frem for andet ene og alene pga sukker indholdet..og her er heste desværre som børn, de vælger det der smager godt og ikke det de har brug for.

MEN.. når det så er sagt så er jeg delvis enig med dig i dine tanker specielt omkring urter men her har du jo masser af muligheder for at lade den vælge ved at tildele den det du tænker den måske har brug for og så lade den vælge selv.. og det sammen med en god kost tror jeg på giver det helt og holdent bedste resultat.. Jeg har i perioder tilbudt mine mange forskllige ting som jeg har tænkt har "passet til årstiden" det kræver naturligvis at man sætter sig lidt ind i det men umiddelbart lyder du som om du har rimeligt styr på det.. Nogle af mine har valgt det i perioder og andre har ikke..

Jeg tror det er at overvurdere hestens evner at give den valget mellem sund kost og sukker.. Jeg ved hvad alle mine ville vælge hvis de fik valget.. og det ville ikke være den sunde del..

Pura Raza Española

Se hjemmeside.

0
0
Svar på denne tråd

Foder...
Forfatter: 
Dato:  22-07-2010 06:49

Love4horses:

Hvis du rent faktisk læser hvad jeg skriver, så får hun et vitamine/mineral der er specielt til ungheste - så hun ER dækket ind af alt hvad hun skal bruge, specielt ekstra E-vitamin, protein, Kobber, selen og et par andre sporstoffer.

Hun får faktisk FOR MEGET protein, idet hun også får godt hø og lucerne. En blodprøve har vist dette. Ellers er alt som det skal være.

Kan godt forstå du fortæller mig disse ting, især hvis det er Tjørnemølle du har snakket med. De er ret glade for deres musli(hvilket jeg ikke er) og med den skal de op og have 2,5kg for at være dækket ind. Dvs, de får godt med havre, protein, sukker, stivelse og alt muligt mystisk mad de vælger at proppe i deres blandinger. Dette har min IKKE brug for. Hun har brug for så meget grovfoder hun kan spise, for dette er nemlig den aller vigtigste byggesten du kan give en hest. Fordi vi ikke har de optimale forhold herhjemme i danmark, tilføjer jeg vita/mineral og ekstra fibre og så lever hun på bedste velgående. Lidt for godt faktisk, hvis du spørger dyrlægen :)

Harvester

0
0
Svar på denne tråd

Lysin indholdet
Forfatter: 
Dato:  22-07-2010 08:26

Hey hey..

Ville bare sige pas på de tyske produkter de vil ikke oplyse Lysin indholdet som er alfa omega for hesten kan optage alle vitaminer og mineraler.

Har selv lige brugt Muhldorfer, og de siger de ikke kan oplyse det., underligt når alle andre kan.

Jeg har nemlige en super veninde som ved stort set alt og hun fortalte mig hvor vigtigt det er. :-)

Men det er en dyrelæges ord på at lysin indholdet er alfa omega..

Håber du finder et godt produkt.

0
0
Svar på denne tråd

Harvester
Forfatter: 
Dato:  22-07-2010 08:40

Harvester: jeg skriver jo netop at det IKKE er en forhandler der har hjulpet mig med foderprogrammet! Jeg har selv sidder og rodet med det med de forskellige fodermidler jeg havde i tankerne, og hvor du har fra, at de skal have 2½ kg. ved jeg simpelthen ikke! Min DV er dækket ind med ALT på max. ½ kg. Kraft!! Nu er det jo et tilskudsfoder, så det indeholder ikke havre!

0
0
Svar på denne tråd

Foderjungle
Forfatter: 
Dato:  22-07-2010 10:37

Alle indlæggende ovenfor viser bare hvor delte meninger, der er om foder - så uanset hvem man vender sig til, eller hvad man undersøger, når man som mig ikke har den aller største viden, eller har fastlagt sig på "at dette er det bedste foder" , står man og er lidt forvirret bagefter, da der kan være mange modsigelser.

Heldigvis bliver jeg også klogere og synes der står mange brugbare ting i jeres indlæg, mange tak for det :)

StaldRohan: He he, jo, kan sagtens se hvad du siger og din sammenligning med børn er rammende, og er også klar over der er et vist sukkerindhold i müslien - men han har spist op og det har været/er stadig vigtigt for mig, især nu hvor han er i tilridning og derefter skal fungere som ridehest og har brug for mere energi til.

Mvh

Elisabeth

Med den "japanske" hest

OG

lånehesten Charlie

Back on Track købes

0
0
Svar på denne tråd

Foder..
Forfatter: 
Dato:  22-07-2010 16:31

Breeder fra Tjørnehøjs Mølle som er beregnet til ungheste/avlshopper - der skal en hest på forventet vægt 500kg, have 2,5kg for at være dækket ind. Det er hvad jeg har læst på sækken og fået at vide af deres fodermand.

Men generelt er det meget normalt at de skal have 1-4kg for at være dækket ind. Efterhånden er der jo kommet det med at de skal have 100g pr 100kg hest, men det er som regel aldrig nok til at holde hesten i "stand" - efter hvad jeg har oplevet.

Harvester, som vil pointere at det er meget individuelt hvad heste fungere på ;)

0
0
Svar på denne tråd

12345678
Forfatter: 
Dato:  22-07-2010 17:19

Må jeg lige blande mig i denne tråd..

Jeg er blevet fortalt at man med Tjørnhøjs Raket, kan fodre op med korn, er det nødvendigt?

Og er der nogle som kan fortælle mig hvad prisen på denne sæk ligger på?

0
0
Svar på denne tråd

Harvester
Forfatter: 
Dato:  22-07-2010 17:19

Harvester: Breeder er et fuldfoder, og det kan ikke sammenlignes med et tilskudsfoder. Tilskudsfoderet skal jo tilsættes havre. Men, som sagt, så skal en unghest på 500 kg. have ½ kg. Kraft for at være dækket ind med alt. Altså selvfølgelig ikke med foderenheder, men med alt i vitaminer osv. Og jeg har altså selv siddet med programmet og rodet med det (netop for at vide hvor lidt der skal til for at de er dækket ind, så man ved hvor lidt man kan give ved evt. behov for vægttab), så det står ikke til diskussion :) Altså med mindre programmet siden skulle have ombestemt sig eller de skulle have lavet voldsomt om på indholdet. Jeg kan i øvrigt tilføje at jeg på den blanding gik 50% ned i pris på fodringen af 3 heste hver måned, så det er en prisforskel der er til at få øje på. Og som sagt, det er ikke en forhandler som jeg har rodet med programmet ved, men derimod et familiemedlem som arbejder i branchen, så den skulle altså være god nok, eftersom jeg jo selv har kigget på alle tal og tabeller :)

0
0
Svar på denne tråd

ang foder
Forfatter: 
Dato:  22-07-2010 17:22

Hej m dig

Jeg ville også lige komme med et forslag. Har selv haft stald i 9 år og prøvet lidt forskelligt :). Og der er mange meninger om dette. Jeg bruger selv Pavo i min stald. Og hvis det er til en nøjsom hest hvor du ikke behøver at give for meget så Pavos Natures best.Som består af lucerne, gulerødder, spelt som er meget fiberrigt og vistnok lidt byg men ik meget, og absolut intet havre og vitaminer og mineraler selvfølgelig. Jeg har prøvet at bruge alt Pavos foder og er det absolut bedste. Og husk nu at regne ud hvor meget din hest skal bruge af de forskellige mærker. Kan ikke altid svare sig at købe det billige, bare lige et godt råd. Har selv prøvet det inden jeg selv begyndte at gå i dybden med de forskellige mærker, og hestene trives super godt og ser super godt ud med Pavos foder. Bruger selv Pavo Golden til min egen hest, men kan også tåle det:).Og ellers Pavo Condition til nogle af de andre heste, men er så pille form. Er jo egentlig kun vores øjne som syntes det skal se lækkert ud ik! :) Vi giver så også alle roepiller og lucerne samtidig.Absolut godt for deres maver. Og vitaminer og mineraler ved siden af hvis nogle ikke har brug for fuld ration.

Men pøj pøj med at finde et godt foder : )

Mvh Marianne

mvh marianne

0
0
Svar på denne tråd

Foder....
Forfatter: 
Dato:  22-07-2010 19:45

Men så forstår jeg ikke noget :) Kraft er et tilskud - fint nok. Men det skal tilsættes havre for at fungere? Dvs. Hvad sker der hvis du ikke fodre med havre ved siden af? Hvad tilsætter havre, der gør det muligt at fodre med det som tilskud? Så hut jeg visker, er havre kun stivelse? Er det stivelse du skal tilsætte et tilskudsfoder, for at det afstemmer hestens balance?

Ja, jeg må indrømme at jeg melder pas hver gang jeg læser at der skal tilføjes en vis mængde havre ved siden af tilskud, for ellers er hesten ikke afbalanceret - eller hvad??

Tilskudsfoder er noget du giver ved siden af noget, ikke? Nu findes der jo musli der er tilskudsfoder, men hvorfor skal der tilsættes evt havre og nogen gange står der faktisk også Hø/wrap. Hvad sker der hvis man ikke tilsætter? og hvad sker der hvis man tilsætter ekstra ved et fuldfoder? F.eks havre oveni? Så er hesten igen ude af balance?

Kald mig bare dum, man lære kun af at spørge

Harvester

0
0
Svar på denne tråd

Tilskudsfoder
Forfatter: 
Dato:  22-07-2010 22:02

Nu er det vist de færreste producenter, som bedyrer at deres tilskudsfoder kun kan udfodres sammen med havre. Man kan jo tilføje roepiller, lucerne, olie eller andet i stedet for, eller man kan udfodre det alene, hvis hesten kan leve på strå og tilskudsfoder.

Der mangler skam absolut ingenting, hvis man fodrer med strå og TM kraft. Har lavet fine foderplaner, som dækker hesten helt ind.

Sondringen fuldfoder - tilskudsfoder er desværre lidt malplaceret, da intet müsli på markedet, teknisk set er fuldfoder. Et sådant skal nemlig alene dække hesten helt, dvs. skal der gives strå ved siden af, er det ikke et fuldfoder.

Det ville være så meget nemmere, hvis producenterne rettede sig efter dette, og kaldte deres produkter det de er, nemlig tilskudsfoder. Nogle er så meget koncentrerede, så hesten ikke skal have så meget, mens andre skal udfodres med en større mængde, for at hesten er dækket ind.

Mvh

Mette

Sommergræs i Kolding tilbydes

Se mere her

0
0
Svar på denne tråd

jamen.. Så
Forfatter: 
Dato:  22-07-2010 22:18

hvis du gerne vil bruge et muslie foder så er det jeg mest vil anbefale som passer bedst sammen som jeg ser det er havens urtemuslie.. den er "lækker" hvis man kan tror på den del. Den er tilsat nogle urter og kan bruges sammen med vitamine/mineral blaning hvis man ikke vil udforde den store mængde men deriomod en mindre mængde..

Pura Raza Española

Se hjemmeside.

0
0
Svar på denne tråd

det er en jungle at finde rundt i
Forfatter: 
Dato:  23-07-2010 07:03

Hvis man tager feks. TM så er der en del af produkterne der står tilskudsfoder på, selvom at det er fuldfoder. Det er så fordi at der skal tildeles hø/wrap ved siden af, der af navnet "tilskudsfoder" så er der tilskudsfoderet hvor der kan tildeles feks. 0-1,5 kg havre + hø/wrap, jeg kan godt forstå at nogle farer lidt vildt

Min plag får udelukkende TM's Super plus, lucerne, hvidløg,og mash et par gange om ugen og om vinteren får han lidt roepiller sammen med de andre, og han mangler bestemt ikke noget.

De andre blander jeg selv til, de får TM musli kraft,lucerne, vitaminer/mineraler, hvidløg og mash et par gange om ugen og når de kommer på satld om efteråret blir der suppleret med sort havre, roepiller og evt. Bio majsflager.

Og selvfølgelig får alle det hø/wrap som de skal have.

Det fungere super godt til vores heste men ikke sikkert det ville til naboens, da det jo er forskelligt fra hest til hest.

NU med Rainbow Honey Bee

METTELINDE.DK

0
0
Svar på denne tråd

Harvester...
Forfatter: 
Dato:  23-07-2010 08:17

Harvester: Som Mette også skriver så nej, tilskudsfoder er ikke lavet for at hesten skal have havre for at den er dækket ind med alt - netop som jeg skriver, er min unghest på max ½ kg. kraft dækket ind med alt! Hvad jeg så vælger at hælde oveni er jo sådan set min egen sag, men jeg bruger havre. Hvad du ellers vil bruge for at give hesten det krudt, den har brug for, vælger du jo selv. Eneste der mangler i foderplanen er foderenheder, når den har fået ½ kg. Kraft. Kraften er i øvrigt et müslifoder. Man kan jo også vælge at putte f.eks. sort havre i det, eller bare fyre op med wrap, hvis man ellers kan få hesten til at spise nok af det til at den får den energi, den har behov for.

Mettelinde: er du godt tilfreds med super plus? Jeg er blevet anbefalet at prøve det til min mindste pony, hun har altid været voldsomt trivelig, men de sidste to vintre har hun været voldsomt u-trivelig, men hun er også kommet op i årene, så jeg er blevet anbefalet at prøve en blanding med lidt mere krudt i.

0
0
Svar på denne tråd

super plus
Forfatter: 
Dato:  23-07-2010 08:41

Love4horses: som jeg skriver mangler han intet og er blevet rost af min dyrlæge, han trives godt og har massere af energi som en dreng i den alder skal have Super plus er til ung heste og heste i avl, som alternativ anbefaler de breeder til ældre heste også, og som sagt er det jo ikke alle heste der fungere lige godt på samme foder. Breeder er fuldfoder og super plus og balance er tilskuds foder alle 3 til avl og ungdyr og som sagt til ældre heste.

NU med Rainbow Honey Bee

METTELINDE.DK

0
0
Svar på denne tråd

Mettelinde
Forfatter: 
Dato:  23-07-2010 08:56

Mettelinde: Tak for svar :) Jeg har ikke råd til at køre på fuldfoder, så derfor er det nødt til at være et tilskudsfoder hun får nemlig. Men godt at høre at din trives på det :)

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  24-07-2010 06:34

Love4horses: hvis det er Tjørnehøj du er ovre i, har du så deres nyeste folder? den er meget nem at overskue med de forskelleige produkter hvis du vil kan jeg sende den til dig, bare skriv en besked med din adr.

NU med Rainbow Honey Bee

METTELINDE.DK

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider