Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Handels fejl
Forfatter: 
Dato:  06-07-2010 09:20

Hej alle

Er sommer eksem - overben - vædske i ben

handels fejl ??

Molly <3Lulu<3

0
0
Svar på denne tråd

nogengange
Forfatter: 
Dato:  06-07-2010 09:25

hvis de er oplyst på forhånd så nej. Har man solgt en hest om vinteren og "glemt" at oplyse om sommereksem så ja

Overben: det er jon noget dyrlægen finder ved handelseundersøgelsen. Nogengnage sidder de steder der ikke har nogen betydning , andre gange kan de genere senerne.

Vædske i benene?? lyder som fodringfejl.

Har den vædske i benen ved alm fodring+foldtid så er der noget galt.

Karina

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  06-07-2010 09:29

Ja det vil jeg mene. De to sidste (overben og væske i ben) burde dog have været opdaget ved en almindelig klinisk handelsundersøgelse, mens sommereksemen selvfølgelig ikke er synlig hvis hesten har være gennem undersøgelse i de måneder hesten ikke har eksem. Men i så fald skulle sælger have oplyst at hesten havde en - på tidspunktet - skjult fejl.

Sagt på en anden måde er overben og væske i benet handelsfejl men sjældent skjulte handelsfejl, da man jo kunne have fundet dem ved en klinisk undersøgelse af hesten.

Sommereksem er også en handelsfejl og den kan godt være en skjult fejl som ikke ville blive opdaget ved en handelsundersøgelse afhængig af hvornår på året hesten er undersøgt.

0
0
Svar på denne tråd

Handels fejl
Forfatter: 
Dato:  06-07-2010 09:34

Tak - men er det ting som reducere pris på en hest ?

Molly <3Lulu<3

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  06-07-2010 09:59

Sommereksem tæller ned rent prismæssigt ville jeg mene - men hos nogle racer er det jo mere hyppigt forekommende end andre (fx islændere).

Om overben tæller ned afhænger af hvor placeringen er. Hvis det ikke er noget som har andet en let kosmetisk betydning, så er det nok ret begrænset hvor meget det kan trække ned, hvis overhovdet noget. Sidder overbenet så det har betydning for hestens brug og holdbarhed, ja så trækker det selvfølgelig en del ned i prisen.

Mht væske i benene så ville jeg personligt slet ikke købe en hest med væske i benene. Men igen det kan jo skyldes mange ting og hvor meget det trækker prisen ned afhænger jo af hvad det skyldes.

0
0
Svar på denne tråd

Sommereksem
Forfatter: 
Dato:  07-07-2010 23:51

Jeg har købt en hoppe, som har udviklet sommereksem første sommer jeg havde den. Så den behøver ikke have haft det før, men det kan udvikle sig fordi hesten har andre betingelser end tidligere. Det skal i hvert fald kunne bevises, at hesten havde det før man købte den og sælger var i ond tro.

Det skal siges at jeg kender både avler og tidligere ejer, og ved den aldrig har haft sommereksem før jeg købte den.

Overben er i min optik heller ikke en handelsfejl, da man kan se det med det blotte øje. Man kan vel ikke finde på at købe en hest uden at have kørt hænderne ned over benene på den???? Og så vil man jo selv kunne mærke det. Overben har typisk kun en betydning, hvis de sidder i et led og generer.

Hævede ben.... Tja, mange heste har lidt galle. Og forsvinder det, når hesten bevæger sig. Så er det heller ikke en handelsfejl i min verden.

Lejelejlighed eller andelsbolig søges i København

gerne på Amager, Vesterbro, Valby eller Frederiksberg

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har så lært
Forfatter: 
Dato:  08-07-2010 08:04

af bitter erfaring, at væske i benene kan være ganske alvorligt. Min havde/ fik dårlige nyre = endte i aflivning.

Hilsen Tina

Tina Hansen

www.team-stald-hestehaven.dk

Kieffer Master dessursadel sælges, som ny, brugt få gange.

Nu mor til Chanel. 21.08.2008

Opstaldning tilbydes -privat hestepension - * Bokse * udendørsbokse * Samt o ...

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider