Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Forfangen?? Køle hove?
Forfatter: 
Dato:  02-07-2010 11:21

Hej med jer

Min lille shetter er desværre blevet forfangen. Har haft dyrlæge, og får i dag nogen smertestillende. Nu er han så sat på jordfold.

Hvad kan jeg gøre for den lille fyr? Er der noget man kan gøre selv? Læste på nettet at man kan køle hovene?? Kan jeg sætte hans forhove i et par spande med kold vand, eller har den ingen effekt.

Mvh Anja

Lille opdræt af racekaniner i racen hermelin

( Og opdræt af andre dyr )

www.birkede-gaarden.dk

Lige Nu:

Salg: Kaniner og race marsvin - lanhåret

0
0
Svar på denne tråd

Du kan køle
Forfatter: 
Dato:  02-07-2010 18:43

men det virker selvf. kun kortvarigt.

stikhans hove i et par spande med køligt (ikke iskoldt) vand og lad ham stå 20 min. Det giver lidt umiddelbar lindring.

Det bedste du kan gøre for ham er at få fat i noget rigtigt tykt skumgummi eller feks nogen af de der små måtter man kan købe til når man ligger på knæ i haven.

Klip 1-2 lag ud til undersiden af hver hov og tape dem fast med noget rigtigt stærkt tenson tape eller lignende.

Skift når de bliver flade eller han slider/trækker dem af.

Ca hver til hver anden dag afhængigt af materiale du får fat i.

Det er virkelig godt og giver en rigtig god lindring. Samtidig kan du lægge et ekstra lag under den bageste halvdel af hovene og derved påvirke vinklen lidt. Det er meget smertelindrende for en forfangen hest at kunne vende tæerne lidt nedad og derved slække trækket i den store sene bagpå benet.

På samme måde lindrer du trækket i lamellerne i hovene og mindsker risikoen for følger som sunkent/roteret hovben.

Alternativt skal han have mulighedfor at stå i noget dybt og blødt så han selv kan arrangere sig så han kan vende tæerne nedad. Det kan være en kæmpe bunke halm/spåner som ikke lige trædes flad den første uge eller en bunke sand som ydermere kan holdes kølig ved at man vander det.

En hård jordfold er ikke det bedste for ham at gå på.

Mvh Tina

Quality doesn't cost - it pays !

Tre gode Quarter Horses til salg.

Alle med gode afstamninger. Alle af egen avl.

http://www.alby-horses.com/

0
0
Svar på denne tråd

Køling
Forfatter: 
Dato:  02-07-2010 19:37

Jeg ved at Amerikanerne har lavet en undersøgelse, og det er fra knæet/hasen og ned der skal køles, det er ikke nok at køle hovene.

Mvh.
Charlotte

Til salg:

3-års DV-hoppe, 164 cm, e. Itsabrahma xx - Heslegårds Louis

3-års DV-hoppe, 160 cm, e. Wolkentanz II - Heslegårds Rubin

2-års WM-hoppe, 121 cm, e. H-S Janus - Ovington Remus

0
0
Svar på denne tråd

det er som charlotte skriver
Forfatter: 
Dato:  03-07-2010 07:55

fra knæet/hasen og ned der skal skylles.

Ponyen har bedst af at komme i en boks, hvor der er et tykt lag sand som meget fugtigt.

En lille pony, kan som regel altid finde noget spiseligt grønt på en jordfold. så det er bedst at få den ind i en boks.

IMC

VÅRBYG HALM SÆLGES NY HØST CA AUGUST

WRAP SÆLGES 300-350 KG. NY HØST

0
0
Svar på denne tråd

Undgå hårde jordfolde ...
Forfatter: 
Dato:  03-07-2010 09:22

Hej Anja,

Som de andre også skriver, så er det bedst med en boks med dybt, blødt underlag, fx. spåner.

Mht. afkøling, så har jeg for nylig læst, at det ikke har nogen effekt (nyeste forskning). Jeg tror måske du kan være heldig at finde denne tråd herinde, som var et referat af et foredrag fra England.

Held og lykke med ham!

Mange hilsner fra

Lise Andersen

Lækkert tilbehør til hunde og katte!

www.designforpets.dk

Stort udvalg af hundehalsbånd og hundesenge!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider