Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Hvad ville du gøre?
Forfatter: 
Dato:  24-06-2010 09:41

Hej :)

Jeg er ikke så kendt med det debat herinde, så håber den er postet rigtigt.


Sagen er den, at jeg er godt og grundigt forvirret om hvad jeg skal stille op med min hest. Han står enten til aflivning, ellers skal jeg beholde ham som en hest jeg kan skridte på engang imellem.


Han er oprindeligt købt som dressurhest,da han var 2 år, og jeg har derefter selv tilredet ham. Jeg har haft ham i over 3 år nu, hvor han stort set kun har kunne rides, da han blev tilredet. Resten af tiden har været fyldt med skader.


Han har nu fået konstateret at hans brusk mellem kodeledene i venstre forben og begge bagben er slidt ned, dvs. at hvor der før var måske 5 mm er det nede på 1 mm. Derfor vil han aldrig blive egnet til ridehest, på det niveau jeg gerne vil op på (M-klasser). Dyrlægen siger så samtidigt at Samigo ikke har ondt når han bare går på fold eller kun bliver skridtet.


Sagen er så den, at jeg ikke har råd til 2 heste. Så jeg har valget mellem at stoppe med at ride og beholde Samigo eller aflive Samigo og få en ny hest for hans forsikringspenge.


Jeg ved virkelig ikke hvad der er det rigtige at gøre, for jeg holder rigtig meget af ham. Men nu er der lagt penge i ham i 3 år for at jeg kunne få mig den fantastiske ridehest han kunne blive.


Spørgsmålet er så, hvad ville du gøre hvis du var i denne situation? Jeg ved det er svært at sætte sig ind i.


At sælge ham er ikke en mulighed, da hans skade ikke er så tydelig for mennesker der ikke rigtigt kender til heste, og jeg ville være bange for han ender i de forkerte hænder.


Mange tak for jeres tid. Nadia Rasmussen

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456789
Forfatter: 
Dato:  24-06-2010 10:35

Puha... den er svær. Mærk efter indeni! Hvad vil du med din ridning? Har du det godt med at sende ham til regnbuen?

Tænk på, at med tiden vil skaden muligvis forværres, og han vil derfor få mere ondt.


Tænk med hjertet, så gør du det rigtige.


Mette

- som endelig har fået sin pigedrøm i opfyldelse...

- enhver stald med respekt for sig selv har en fjordhest!


Hvil i fred, Tøsen. Du vil aldrig blive glemt

09.05.97 - 12.04.10













0
0
Svar på denne tråd
 
 Som Mette skriver..
Forfatter: 
Dato:  24-06-2010 10:57

... så er det kun dig, der kan afgøre hvad der føles rigtigt for DIG.


Var det min hest, ville jeg slagte den - men det er jo ikke det samme som at det er den eneste rigtige løsning for dig.


Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt




0
0
Svar på denne tråd
 
 Videre
Forfatter: 
Dato:  24-06-2010 11:09

Hvis det var min hest, ville jeg ønske at komme videre. En selskabshest er lettere at beholde, hvis man kan have den gående hjemme og har pladsen og økonomien til det og så have en anden ridehest. Men levner din økonomi dig plads til én hest og ikke mere, synes jeg det er helt fair at ville videre og prioritere sin ridning. Det er en stadig en ung hest, som vil komme til at koste dig mange penge i årene fremover og hvis du først kommer til at ride igen, når du får en ny, skal du måske indstille din ridning de næste 10-15 år. De er altså meget at ofre for en hest, man kan kigge og klappe på. Hvis du har mulighed for at få den dækket via uanvendelighedsforsikring og så finde en ny og rask, som vil få det godt hos dig, så synes jeg, at det er helt fint.


Vh Heidi

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har selv været der
Forfatter: 
Dato:  24-06-2010 12:21

Jeg har selv været der, hvor du er nu. Jeg valgte aflivning, da den som du siger ikke skulle ende med at komme i de forkerte hænder, da han også var en hest med stort potentiale. Han var så heldig, at vi, efter beslutning var taget, fandt en der bor lige i nærheden, som manglede en skovturshest. Ellers var han blevet aflivet. Man tænker altid, at det er ærgeligt at aflive så ung en hest, som burde kunne have et godt liv endnu. Men husk, at det kun er os, som er tilbage der vil ærger os over det spildte liv. Hesten tænker jo ikke over det, og lige pludselig er den jo bare væk, og aldrig skal den have smerter mere.


Men hvis du har det meget dårligt med at aflive den, så kan du jo altid undersøge muligheden i at sende den hen på et af de hestepensionshjem, hvor de bare går, indtil de ikke kan mere. Men så får du måske ikke forsikringspengene.


MVH Christina

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er da synd
Forfatter: 
Dato:  25-06-2010 12:13

at "pensionere" en unghest! Og glem ikke, at hesten er en rekvisit (den får jeg nok på låget for)du har brug for, for at kunne dyrke din sport/hobby. Ja, jeg ved godt, der er meget andet ved denne interesse, men er det "kæledyret" man vil - så er det både lettere og billigere at anskaffe sig et marsvin. Ville man spille tennis med en ketcher med manglende strenge? Jeg har selv været i samme situation og valgte aflivning, da jeg synes det ville være synd, at lade min super energiske hest nøjes med at gå på fold sine sidste 12-17 år. Og ja, det er hårdt, men man kommer videre.

Uanset hvad du vælger, skal du stadig ud og have dig en ny hest, hvis du vil konkurrere - så er det for hesten eller din egen skyld du overvejer at beholde den!

0
0
Svar på denne tråd
 
 En død hest er jo en glad hest.
Forfatter: 
Dato:  26-06-2010 10:13

Ja som sagt så mange gange før er en død hest en glad hest, så den ville være ligeglad.

Men det er da en kedelig situation at stå i, helt sikkert.


Jeg ville os sige, afliv den, det var noget andet hvis du havde en anden hest at ride og den så kunne gå som selskab til den og gå at hygge sig på marken. hvis den kunne finde sig i det.


Men der er kun dig der kan mærke om den skal afsted eller blive hos dig.


En ting jeg synes er super, er at du ikk sender problemet videre med risiko for at den bliver kastebold og skamredet.



JNP


------------------------- oooOOOooo --------------------------


0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  26-06-2010 11:39

tja jeg var der for et år siden. jeg valgte at beholde min har har ikke fortrudt det på noget tidspunkt. som der var en der sagde til mig dengang "hvad giver os mennesker ret til at bestemme om hesten skal leve eller dø?" måske du skulle vente et halvt år og se hvad du føler er det rigtige der. måske du kan spare sammen til en ny eller også er beslutningen nemmere om noget tid. lad være med at tage en forhastet beslutning som du måske fortryder. held og lykke

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svarene
Forfatter: 
Dato:  26-06-2010 11:56

Tak for svarene. Det er altid rart at høre andres forskellige meninger.

Jeg har besluttet mig at tage ud at kigge i en dressurstald og prøve et par heste, for at se hvordan jeg ville have det med det.
Og udover det, har jeg tænkt over, at selvom Samigo ikke har ondt nu, så vil han jo få det på et tidspunkt. Han har jo næsten slidt alt brusken op, og da hans benstilling ikke er korrekt, tror jeg han vil blive ved med at slide og til sidst få ondt. Hvorefter han skal igennem hele dyrlægeprocessen igen.

Jeg har ikke besluttet mig endnu, men jeg bliver nødt til at tænke på de konsekvenser, der kommer ved at pensionere ham.

Jeg har nu virkelig kæmpet for at få ham rask de sidste 2 ½ år, og jeg kunne allerede have fået forsikringen for ham for næsten 2 år siden. Men i stedet har vi prøvet mange alternative muligheder. Dette er bare en oplysning, jeg ikke havde fået med i det rigtige indlæg. Men jeg har virkelig gjort næsten alt for at få ham rask - uden held desværre.


Så tak for svarene, og i må hjertens gerne svare mere.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Været der
Forfatter: 
Dato:  26-06-2010 12:35

Sikken en kedelig situation at komme til at stå i.


Jeg har været i en lignende situation, og valgte at aflive.

Jeg havde kun råd til én staldplads, og det dur bare ikke at alle ens penge og det meste af ens tid, går til en hest man kan cykle ud og klappe på mulen og lukke ud og ind fra fold, - når man har ønsker om ridning.


I dag hvor jeg har hestene hjemme, ville jeg beholde sådan en hest og bare lade den gå og hygge sig på folden, men det var der ikke mulighed for dengang, desværre.


Nu ved jeg ikke om du ville miste en masse forsikringspenge på at fx forære hesten væk, men ellers kunne "nyt hesteliv" http://www.nyt-hesteliv.dk/ måske være en mulighed, de beholder ejerskabet over hesten og sikrer hermed at den aldrig bliver solgt videre.

0
0
Svar på denne tråd
 
 hvad siger dit hjerte og..
Forfatter: 
Dato:  26-06-2010 18:22

din forsikring????


Vil forsikringen udbetale pengene for hesten hvis den bliver aflivet???


Lige meget hvad du beslutter dig for - så er det den rigtige beslutning... jeg ville nok vælge at aflive.. men du skal have det godt med det..


Held og lykke og en masse kram til din beslutning!




Kristina


5 års fuldblods vallak sælges, se min præsentation!


Kiefer donau springsadel sælges!

0
0
Svar på denne tråd
 
 mhs. til forsikring
Forfatter: 
Dato:  28-06-2010 08:22

Ja, min forsikring vil udbetale pengene, hvis han bliver aflivet, og på den måde ville jeg få råd til en ny hest.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  28-06-2010 11:09

Uha den beslutning måtte jeg også tage sidste år med Maddie.. jeg valgte at give hende fred. -hvad er et liv på en fold for en hest og en skridttur ind imellem? Jeg knuse-elskede virkelig min hest! Og jeg savner hende stadig hver dag, selvom jeg fik en anden hest allerede efter en uge.


Men jeg fik hende aflivet både for hendes og min egen skyld. Jeg ville aldrig komme til at ride dressur på hende, og uden at det skal lyde hårdt, så koster det nøjagtigt det samme at have en ridehest som en selskabshest! Jeg kæmpede i 3 år for Maddie, og alligevel endte det med, at hun blev fold-bums.. Jeg ville ønskede jeg havde kunne se ud i fremtiden den gang, så vi ville have været foruden alle de tårer, bekymringer, smerter på hesten, dyrlægeregninger osv osv.


Du kan jo høre, hvad jeg ville råde dig til... Men men men du skal gøre det, DU har det bedst med og som er etisk forsvarligt for din hest.


Mange trøste-tanker herfra.




Team Starlight´s


Starlight´s Sidney & Kristina


Hvil i fred


Zar 16/5-87-25/10-02

Chiquita 29/5-91-2/8-06

Maddie 3/6-01-17/3-09

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er bare så svært
Forfatter: 
Dato:  30-06-2010 12:24

Som skrevet er det bare så svært, men mest for os selv..

Det med at slagte hesten er kun at udsætte den for stress de sidste minutter, aflivning hjemme bag stalden giver hesten den bedste afslutning på livet... Som du selv skriver så ved du ikke hvornår den har ondt, fik aflivet min i december, pga af en gaffelbåndsskade, jeg fik hende aflivet da jeg ikke kunne vide om hun havde ondt eller hvad. Tror personligt at jeg havde aflivet og så været sikker på dens skæbne og vide at den er smertefri og ikke ender på lange transporter eller hos nogen der forsøger at udnytte den..

Håber det bedste for dig og din hest.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider