En lille fortælling fra det virkelige liv..
For 4 måneder siden køber jeg en dejlig 8 års Oldenborg direkte af avler. Den var lidt forkølet og der kom lidt snot ud af næsen og så fik jeg at vide at den ikke var glad for støv - så hostede den.
Forkølelse kan man jo kurere og da min hest skal stå i en alergistald og jeg rider i natur mest, kunne det da ikke betyde noget...
efter 14 dage blev den syg og der tilkaldes læge. Han ordinerer penicillin mod forkølelse... eftefølgende er der perioder hvor den hoster en del og dage hvor det går helt fint, men ikke noget alarmerende.. for 3 uger siden tilkkaldes lægen fordi hesten har svært ved at få luft og er ekstremt snottet...
Intensive undersøgelser med diverse biopsier mm. viser at den er kronisk betændt og at den aldrig vil kunne rides mere. Man kan godt symptombehandle den, men den vil ikke kunne tåle ridning..
Selv om vi havde lavet en købekontrakt, hvor der var beskrevet at jeg skulle bruge hesten til jagt og spring, siger en advokat at det skulle være fundet ved en handelsundersøgelse og derfor er chancen for at returnere hesten mindre en 50 %.
Fordi jeg ikke fil lavet denne handelsundersøgelse, som højst sandsynligt ville have vist af hesten var mere syg end ventet, eller havde lavet et forbehold i kontrakten har jeg nu tabt 32000,- i købespris og en forventet dyrlægeregning på mellem 15000 og 20000,-
Kære alle: uanset hvor billig en hest er, så sørg for at Hesten bliver handelsundersøgt - det kan muligvis spare jer for en masse bekymringer fremadrettet...
Mvh. En ked ejer der afliver sin skønne hest om få dage.