Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hø: Høst og udfodring?
Forfatter: 
Dato:  17-06-2010 15:37

Hej alle :-)

Hvor længe skal der gå fra at høet er høstet og presset til bigballer før det er tilrådeligt at begynde at fodre med det?

Jeg tænker her på en eventuel gæringsproces, selvom høet naturligvis er tørret på marken før presningen.

Og jeg snakker HØ, ikke wrap :-)

Lene

- With respect and kindness we could change the world -

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  17-06-2010 16:07

mener ikke det skal stå før det kan bruges - har kun hørt det med wrap.... Men skal da ikke kunne sige, om det er forkert - men jeg har da altid det hø fra 'fejlballer' med det samme.

MVH.

Betina

Smuk skimmel hingst på 100 cm. + Kåret shetlandshingst på 82 cm sælges. Begge med hestepas/fuld stamtavle

Flere salgsponyer på min hjemmeside

www.stutteri-lyngholm.dk ...

0
0
Svar på denne tråd

Hø.....
Forfatter: 
Dato:  17-06-2010 23:06

Hø kan gives med det samme !!

Jeg plejer og rive det resterende sammen, og give dem det som smagsprøver, når vi har lavet slæt !

De står pænt og venter på det kommer ind til dem !

Wrap derimod lader jeg ensilere i ca. 8 uger før brug.

Har prøvet og åbne en balle efter 4-5 uger, og der var det slet ikke blevet til wrap endnu, men stadig græs, men kun en smule ensilering i...

Tina

Ejer af Cisco Joy og Sofus !!

En verden uden heste - føj for et mareridt !!
0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar!
Forfatter: 
Dato:  17-06-2010 23:29

Hej

Tak for jeres svar. Grunden til at jeg spørger er at alle her i området, hvor jeg bor (i Mellemitalien) siger, at der skal gå mindst 60 dage. Både med små almindelige baller og med store bigballer (450 kg). Men høet bliver tørret 6-7 dage på marken, før det presses i ret varmt maj-vejr (25 grader), og det er ganske tørt som hø jo skal være.

Jeg kan heller ikke forstå det, for det skulle jo helst ikke igennem en gæringsproces som wrap skal. Wrap laver de i øvrigt slet ikke her.

Nå, men godt, så behøver jeg ikke at være bekymret. Vi har nu også givet hestene det på samme måde i 4 år, og der er ikke sket noget ved det. Men så begynder man jo at få skrupler :-)

Endnu engang tak!

Lene

0
0
Svar på denne tråd

Har hørt det men
Forfatter: 
Dato:  17-06-2010 23:33

Jeg har faktisk hørt at det skal ligge omkring 30 dage før brug, for at "gære færdig" men jeg forstår det heller ikke, for hø skal jo netop ikke gære.

Det eneste jeg næsten kan få øje på, er at hvis høet ikke er iorden vil man i hvert fald kunne se det efter 30 dage og hermed vide om det var tørt nok da det blev presset eller ej....

0
0
Svar på denne tråd

Skal ligge lidt
Forfatter: 
Dato:  18-06-2010 09:27

Hejsa

Jeg mener ligesom Makeeba at hø skal ligge lidt først inden man fodrer det. Jeg har haft hest siden 1984 og de gamle bønder som man har haft hest stående hos har altid sagdt at det skal "bræmme af". Der kan også opstå varme i en høballe hvorfor nogen smider salt imellem ballerne. Også halm bør vidst lige lidt når det lige er blevet presset.

0
0
Svar på denne tråd

Slå igen :)
Forfatter: 
Dato:  18-06-2010 10:39

Ja det er hvad de gamle bønder heroppe kalder det, høet skal slå igen :)

Dermed menes som jeg forstår det, at det skal dampe af, hø er varmt når det presses og stadig lidt fugtigt indeni, uanset hvor tørt det er, vil der ske en proces så ja ca 30 dage er nok smart at vente :)

Ham jeg er gift med er ud af gammel landmands familie, og kanon til at lave hø, i de tyve år vi har haft ejendom har jeg fået kanon hø til mine heste. Hans bedstefar ( nu afdød )og far var/er også kanon til at lave hø, altid lækkert og godt hø.

Så vent med at bruge det så er du på den sikre side :)

Hilsen

Helle Dahl Nielsen
Den Bette Western Klub

www.dbwk.dk
0
0
Svar på denne tråd

??????
Forfatter: 
Dato:  19-06-2010 21:41

ja jeg har aldrig hørt at hø skal ligge før det kan bruges - og jeg er også ud af en landmandsfamilie..... Har selv brugt hø med et samme - uden problemer.......

0
0
Svar på denne tråd

Hø: Høst og udfodring?
Forfatter: 
Dato:  20-06-2010 13:04

Nu er problemet ikke så stort i år for mig, da bonden allerede lavede bigballer i midten af maj og de har ligget en måneds tid nu. Men jeg har en rideveninde som må vente med at flytte sin hest hjem, fordi hun ikke kan få hø fra sidste år og mener at høet fra i år SKAL ligge mindst 60 dage.

Så jeg vil da referere jeres erfaringer og selv være helt rolig, når min hømand kommer med en ny balle om en uges tid :-)

Lene

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider