Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Gammel knæskade
Forfatter: 
Dato:  15-06-2010 21:27

Hej alle i Hn'ænder ;O)

Har lige haft dyrlæge ude her til aften. Det startede med at min hest i søndags havde været på jordfold, da han skulle lige væk fra græsset af;O) Så havde sat ham på en anden fold, dog med en fold kammerat. Mandag middag kommer jeg ud og ser at han er STOK halt i traven, på hans højre ben, hvor han i forvejen har en gammel knæskade...;( Tænkte årh nej, ikke det ben. Kunne heller ikke se om han var sparket eller om det evt var en overbelastning...

Nå men dyrlægen kom så nu her til aften , og vil meget gerne lige have lidt røgten billeder da han er bange for at der er noget helt galt når benet stadig er varmt ... :( Så jeg fik taget 7 røgten billeder...

Hvorefter han kigger på mig, og siger... hmmm... den hest burde SLET ikke kunne gå med det brusk og arvæv han har derinde i knæet ? Mærkeligt tænker vi stald piger og kigger på hinanden, for den hest har bare ALDRIG været halt ... han har den mest rene, svævende trav, og han går altid meget energisk og hurtig fremad, og han er så glad...

Dyrlægen kunne beroligere mig med at grunden til at han var halt nu, var pga at der var så meget ledvæske som sad og trykkede på hans led. For ALT det brusk der var derinde, var fra den gamle skade, og hvis han ikke vidste bedre kunne han som sagt ikke forstå at hesten overhovedet kunne gå som ridehest. men hvis den havde virket fint som ridehest indtil nu, ville der ikke blive problemer... han skal nu stå på sygefold i 14 dage med smertestillende, og så skal jeg prøve at trave ham, SÅ snart han er ren i trav igen, må jeg begynde at træne ham stille op, i skridt ;O) Håber og krydser fingre for at det nok skal gå.

Mit spørgsmål er så til jer... har i nogensinde oplevet med andres heste eller jeres egen, at dyrlægen har set et røgten billede og sagt, at den hest egentlig ikke burde kunne gå... og den ville kunne få uanvendeligheds forsikringen betalt, men at i havde en hest der overhovedet ikke var halt, og sagtens kunne rides ??

Mvh En LIDT bekymret heste ejer...

Mister du Penge mister du lidt, mister du kærlighed mister du noget, mister du venner, mister du meget, men mister du håbet mister du ALT!

Det der ikke slår dig ihjel, gør dig kun stærkere!

0
0
Svar på denne tråd

Hmmmm....
Forfatter: 
Dato:  19-06-2010 21:16

Slet ingen ;O) Øv...

Som dagene går, er hævelsen faldet, nado er ved godt mod, og han kom til at trave lidt forleden og der var han rengående ... Godt nok får han smertestillende, dog kun hveranden dag, og den dag jeg så ham trave, var på anden dagen, lige 5 min efter at han havde fået smertestillende, så hurtig virker det hvis ikke. SÅ jeg er meget glad... jeg krydser stadig finger for at det bliver godt.. ;O)

Mister du Penge mister du lidt, mister du kærlighed mister du noget, mister du venner, mister du meget, men mister du håbet mister du ALT!

0
0
Svar på denne tråd

Det her er...
Forfatter: 
Dato:  20-06-2010 11:09

fandeme for mærkeligt.....

Jeg har en 10 årig vallak som også står med en ( 1 år)gammel knæskade i højre bagknæ som er brudt op

Hesten....den er mørkebrun og hedder Tornado !!

0
0
Svar på denne tråd

ja det er
Forfatter: 
Dato:  20-06-2010 13:58

da lidt spookey... min hests knæskade er så bare på højre forben ;O)

0
0
Svar på denne tråd

Ikke overrasket.....
Forfatter: 
Dato:  20-06-2010 14:10

Nu er det jo sådan, at nogle heste kan have ganske lidt forandringer på feks. røntgen og være uanvendleig af den grund.

Andre heste kan have store forandringer på rgt - og aldrig haft en sygedag.

Og nogle heste kan ikke kasseres på deres rgt-billeder som er i orden indenfor normal forhold, men kan alligevel ikke fungerer som ridehest.

Jeg er så sygeplejerske og har set mange rgt-billeder bla af slidt knæ og hofter - og nogle har ganske få forandringer, men mange smerter - andre burde nærmest ikek kunne bevæge sig, men arbejder og dyrker sport alligevel.

Derfor er det, at man skal tage rgt-billeder ikke som en sandhed i sig selv - men altid set relateret til den måde hesten har været brugt på og skal bruges til.

Det samme i handelsundersøgelser, hvor jeg forlanger at hesten kan gå gennem bøjeprøve, mens jeg endnu aldrig har haft en hest i rgt - ind til videre uden problemer.

For mig personligt - udfra mine erfaringer både med heste og mennesker - så vil jeg aldrig forholde mig udelukket på rgt-billederne, mens se på hesten i sin helhed.

MVh charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Morgan
Forfatter: 
Dato:  21-06-2010 22:21

Tusind tak for svar...

Dit indlæg til mig, har beroliget mig, Kan jo godt se at det du siger er logik... ;O) Så tusind tak, du nævnte egentlig bare hvad jeg allerede selv vidste ;)Jeg skulle bare have hjælp til at indse det...

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider