Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Forfangen?
Forfatter: 
Dato:  14-06-2010 12:11

Har haft dyrlægen til hesten som efter besøg af smeden blev ømfodet.

Dyrlægen sagde klart forfangen, men han har ikke på noget tidspunkt haft puls i benene eller varme hove. Han har været hård i nakkekammen, men det er det.

Så snart han var normalt gående, kunne vi begynde at vænne ham til græsset igen og så småt ride igen.

Har har ikke siden dyrlægen var der været syg at se på og appetitten fejler bestemt ikke noget.

Men han er ikke glad for hårdt underlag - asfalt - eller grus. Men grus har han aldrig villet gå på.

Nu er det jo en haflinger jeg har og han bliver fed af at se på mad, så derfor går de på en lille fold og får stribegræs. Men han skal jo gerne motioneres ellers bliver han jo bare endnu mere for tyk.

Ingen tegn på forfangenhed udover ømme fusser på hårdt underlag, og ellers glad og godt tilpas.

Hvad skal jeg gøre ved ham?

Hvordan er kløver mht forfangenhed?

Er det bedre med en mark med højt græs, som er ved at gå i frø?

Bliver snart skør af alt det man skal passe på med de kære heste

0
0
Svar på denne tråd

hm forfangenhed
Forfatter: 
Dato:  14-06-2010 14:41

Vi kan jo ikke kloge os her på Hn når vi ikke har set hesten. Måske er den mængde græs for meget for din hest. Hvis den har fedtdepoter og er øm på hårdt underlag, så ville jeg nok have en stærk mistanke om at den ikke kan tåle ret meget græs, måske slet ikke noget græs overhovedet.

Jeg ville nok tage det op med en dyrlæge med særlig interesse i forfangenhed, herunder viden om hove og foder.

Du skal have noget hovbeskyttelse til hovene, hvis din dyrlæge vurderer at den kan rides på nuværende tidspunkt.

0
0
Svar på denne tråd

Kløver/langt græs
Forfatter: 
Dato:  14-06-2010 15:29

Jeg har lige i dag læst en artikkel på nettet, hvor der stod at man skulle holde sig fra kløver og også at der er mest fruktan i græs når det blomstrer. Så du skal nok heller ikke give den græs der er ved at gå i frø. Jeg googlede på forfangenhed og der kom mange forskellige artikler frem. Jeg kan ikke huske hvilken dette stod i.

Birgitte

DS-hoppe udlånes til avl

0
0
Svar på denne tråd

Svært at blive
Forfatter: 
Dato:  14-06-2010 22:40

klog på hvad der er det rigtige.

Synes at dyrlægen har sagt til os, på et tidspunkt, hvor Mikado havde nyreslag, at det høje græs ikke var farligt for ham, men måske var det efter frøene var kommet helt frem.

Men i dag var det ingenting med ham - tvært imod :-)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider