Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hvornår har du smed til føl først
Forfatter: 
Dato:  08-06-2010 17:11

Ja som overskriften siger... hvornår har du smed til dit føl første gang, og hvor tit derefter??

Jeg er blevet mildt sagt overrasket nogle gange nu, hvor folk har føl/plage på op til 1½ år der endnu ikke har haft smed?

Både private men også opdrættere. Den ene opdrætter sagde at man da normalt først har smed til føl når de er ca. 1 år?!

I min verden så kommer smeden ret hurtigt på banen... om ikke andet for at tjekke benstilling og om der er noget at være obs på, plus for at vænne føllet til smeden.

Men er det bare mig??

Mvh

Janni

3 HESTE SØGER PART - 4440 MØRKØV - TÆT PÅ RIDEHUS OG 2 SKOVDISTRIKTER.

OPALER sælges - rå eller slebne. Kontakt mig for nærmere info.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  08-06-2010 17:14

Hej :)

Jeg har en plag på 1 år og han har stadig ikke haft smed, han slider godt selv på sine hove så det er der slet ikke brug for :)

Mvh. Kristine :)

Ejer af den dejlige hingstebasse Søndergårdens Sheik <3

0
0
Svar på denne tråd

smed til føl..
Forfatter: 
Dato:  08-06-2010 17:15

Ja så må jeg være en dårlig hesteejer tror jeg. for min plag fra marts 2009 har ikke haft smed, da det ikke har været nødvendigt. Smeden kigger somregel lige på hendes hove når min anden hest bliver ordnet, men han har aldrig beskåret dem eller filet dem.

Stine

Med de to skønne heste, Prinsessen Isabella og Beloki drengen. Hvad mere kan man forlange.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  08-06-2010 17:20

Nej men smeden har dog været og tjekke jeres heste, som jeg forstår det ikke?? :)

Det jeg mener er heste der slet ikke har set skyggen af smeden, hvor måske en benstillings fejl kunne være rettet.

Mvh

Janni

0
0
Svar på denne tråd

hmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  08-06-2010 17:51

jeg har smed til alle mine heste hver 7 uge til beskæring, også hvis de ikke skulle trænge, så filer han bare en smule. siden jeg begyndte på dette er deres hovkvalitet forbedret MEGET.

mine tidligere føl har fået kigget benstilling af faglært smed inden de var 1 mdr.

min hoppe skulle gerne fole på lørdag, og smeden er bestilt til om 5 uger.

Little Arabians

Passion for Polish

0
0
Svar på denne tråd

tror.....
Forfatter: 
Dato:  08-06-2010 19:48

tror hun var knap en måned da hun blev set på, men smeden mente ikke, hun skulle beskæres. Blev det som 2-måneders, fordi jeg havde dyrlæge ind over (hun havde fysitis pga. for meget mælk), men smeden syntes, vi var pylrede. *S*

Nu får hun hver 8. måned, og smeden mener, der skal gå 10 måneder, fordi hun står pænt på benene. Men prøv lige at overbevis mig om det.. Er sygt hys med de ben.

Græs/Løsdrift 500 /1000 vinter /boks, vest for Århus, med ridebane. Link

Rækkehus fra 2005, ved Århus. Link

0
0
Svar på denne tråd

Smeden kommer forbi..
Forfatter: 
Dato:  08-06-2010 20:01

hver 6-8. uge og ordner de andre heste.. Så der kigger han altid på føllenes hove.. Som regl er de 2 måneder inden der bliver taget noget af, men når de først er blevet beskåret en gang bliver det det hver gang smeden er forbi..

Krone og Bølge - En selvfølge

Hesteklipning tilbydes i Brande og Århus omegn - se mere på præsentation

0
0
Svar på denne tråd

tjaaaaaa
Forfatter: 
Dato:  08-06-2010 20:11

Mine var ca 3 mdr :-)

0
0
Svar på denne tråd

i år...
Forfatter: 
Dato:  08-06-2010 20:41

Cavallino havde smed da han var 2 måneder.

Samtidig kastede smeden et blik på Cacao, men ville ikke gøre noget på det tidspunkt, så det bliver i løbet af et par uger i stedet for

Vicky Mathiesen
& dejlige Dejó

Welsh bedækninger 2010:

Sepstrups Casanova & Fronbach Hello Casanova

0
0
Svar på denne tråd

Bumbummelum
Forfatter: 
Dato:  08-06-2010 21:55

Jeg har brugt en del tid på at kigge på salgsheste på 1-3 år de seneste måneder, og må indrømme at jeg var været meget overrasket over hvor stor forskel der er på hvor tit hovene bliver ordnet.

I min verden skal en hest have smed min. hver 8 uge, og det gælder også for føl.

Jeg har fundet en dejlig hoppe på 1 år, som er blevet beskåret hver 4-5 uge og endnu oftere i starten. Hende har jeg valgt at købe, ikke kun på grund af måde hun er passet på, men det har da betydet en del for mig.

Så i min verden skal de have smed lige så ofte som rideheste.

Vh Maria

Nu med et stk. barfodshest i løsdrift

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-06-2010 22:41

Bøffen har skam også fået ordnet hove nogle gange nu, selvom han er fra 21 Marts 2010...Det er jo ikke alverden der tages, men mener det er vigtigt lige fra de er små, at få det gjort og holdt øje med deres benstilling, især når nu smeden alligevel kommer forbi

Og som voksne syntes jeg smeden skal forbi hver 4-6 uge...

Screw you guys, we're going Western and barefoot :)

Lykkelig ejet af Den Røde Bøf, Muffedisen og 4 herlige hunde :)

Nu med Muffen i løsdrift og de 2 Bøffer til August ligeså :)

0
0
Svar på denne tråd

hurtigst muligt
Forfatter: 
Dato:  09-06-2010 00:26

Vi lader også smeden kigge på føllerne ved først givne lejlighed, hvilket er ensbetydende med at begge vores føl som nu lige har passeret 1 måned begge er blevet beskåret for 14 dage siden, den ene skal igen snart, da den er lidt skæv, den anden er fin. Der sker jo generelt ikke noget ved at de tidligt har kontakt med smeden så de kan vænne sig til at det er en del af deres rutiner osv, ligesom grime og hvad man ellers finder på :-)

Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Grandeur DH 342 - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
0
0
Svar på denne tråd

smed til føl
Forfatter: 
Dato:  09-06-2010 06:57

Vi har smed inden de bliver 3 uger - herefter ca. hver 6 uge, de bliver set på men det er ikke altid de bliver skåret/raspet.

Vores smed er rigtig sød og tager sig god tid til de små, så allerede nu stiller de bare op og løfter ben, herlige følbasser.

Jette

0
0
Svar på denne tråd

smed...
Forfatter: 
Dato:  09-06-2010 09:13

Min følle fra den sidst i maj 2009, fik tjekket smed inden for en måned mener jeg, derefter har han fået ordnet smed hver 8-12 uge, alt efter hvordan det har set ud...

Han står pænt på sine ben, men han har næsten udelukkende gået på græs, de første 8 måneder af hans liv, og det er altså ikke noget der slider på hans hove...

Så hans dragter bliver meget lange og begynder at bukke indad, hvis han ikke får dem ordnet...

Nu er han begyndt at komme ud og gå turer, og det slider noget mere på hans små føllebølle hove, så nu kan det godt være at han kan gå to perioder i forhold til den gamle... men det er bestemt ikke noget jeg sparer på, jeg tager det som det kommer...

Mvh. Lotte

Med

Heimdals Knut
Stenhedegårds Dorién

Rædkær´s Le Louvre

"My Horse, My horse, a Kingdom for my Horse!"

0
0
Svar på denne tråd

123456789
Forfatter: 
Dato:  09-06-2010 09:38

Vores føller som nu er omkring en måned, får smed i morgen, og derefter får de filet lidt næste gang smeden kommer..

De har godt af at lære det, selvom smeden bare lige kort filer dem..

Anja
STALD SØGAARD
WWW.STALD-SOGAARD.DK

Super lækker broget hingsteføl e. De Noir/Hoelgaard´s Kontrast sælges.

Skøn charmetrold broget pony hingste føl sælges.

0
0
Svar på denne tråd

tralalala
Forfatter: 
Dato:  09-06-2010 09:58

Vores smed går meget op i at hovene skal ordnes fra hestene er små. Så de ikke udvikler forkert benstilling osv.

Derfor fik vores lille miniature føl smed da hun var 1½ mdr.

Vores gamle smed ville ikke beskærer føllene før de var over et halvt år. Hvilket har resulteret i at vores en islændervallak er indtået nu. Hvis det havde været rettet fra helt lille, ville han ikke være det nu...

Hobby avl af miniature heste:

Perhaps Love

La Luna

Incredible Dark Design

http://minihesten.skysite.dk/

smagen af Bøf

kødet er fra Angus

www.bomholdt.dk

et sted du kan købe kvalitetskød

0
0
Svar på denne tråd

Hver 8-9 uge..
Forfatter: 
Dato:  09-06-2010 10:21

Hej

Min plag fik smed første gang, da han var ca. 14 dage, der kiggede smeden dog kun, men næste gang - efter 8-9 uger - skulle den beskæres "rigtigt" på alle 4 og er blevet det lige siden, den står lige og pænt, men hovene og strålerne bliver noget flossede, så derfor får den en rigtig beskæring og raspning hver gang...

Lyder mærkeligt at et føl/plag skal kunne gå så længe,som trådstarter fortæller, uden at se en smed ...

Mange venlige hilsener

Helle

0
0
Svar på denne tråd

1234567
Forfatter: 
Dato:  09-06-2010 10:26

Glad for det ikke kun er mig der har den tanke omkring føl og smed :)

Som Helle er jeg også noget overrasket over at der er nogen føl/plage der aldrig har set smeden, og tilmed hos avlere?!

Mvh

Janni

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  09-06-2010 10:50

Janni: ja jeg er så overrasket over hvor mange der får deres benstillinger ødelagt fordi de skal beskæres fra små og stå korrekt.

DVS dem der ikke får lov at franske som små, ofte ender op som indfodet. Bare et eksemple.

En ting der sikker, de smede der har fat i føllene skal altså vide hvad de har med at gøre. Sådan en smed har jeg heldigvis.

Mine får smed efter behov. De bliver chekket af smeden regelmæssig.

F.eks. Mine 3 års er den ene blevet beskrået ca 15 gange. Den anden blev for første gang i sit liv for 3 måneder siden.

Jeg synes at stå at rykke i et ben på et føl, der stå fint på sine ben, føllene kan sagtens være ømme i deres ben pga vækst. Ja jeg kan ikke se nødvendigheden af at give dem den oplevelse.

Men selvfølgelig skal de tjekkes af smeden regelmæssig, men beskæres. Mener jeg er efter behov og ikke tid.

At tro man er en bedre hesteejer fordi smeden kommer hver 8 uge,

MVH Hanne.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  09-06-2010 13:24

Hanne - nu siger jeg heller ikke føllene eller plagene partou skal beskæres, men tilses i det mindste.

Jeg har da også haft et føl smeden ikke ville pille ved fordi det stod pænt på benene. Hun blev dog tilset jævnligt af smeden når han alligevel var der til de voksne.

Men dem der IKKE bliver tilset af smed eller dyrlæge for den sags skyld... dét forstår jeg simpelthen ikke.

Og selvfølgelig har man da en god smed der ved hvad han/hun har med at gøre, det siger vel sig selv?!

Mvh

Janni

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider