|
|
| Skal jeg slå græsset?? |
|
|
Hejsa Jeg har en sommerfold med rigtig meget græs! Det gik lige lidt amok, inden jeg blev helt færdig med at indhegne. Det når hestene til knæene. Så de er kun på det 15-20 om dagen med 5-10 optrapning. Imens går de så på vinterfolden, som er næsten jord, men med den smule græs der nu kan nå at komme op. Hestene er til den trivelige side. Jeg tænker, der går pænt længe før jeg tør lade dem komme bare en halv dag over på sommerfolden og imens bliver vinterfolden (som ikke er ret stor) jo bare trampet mere og mere ned = intet græs overhovedet til efteråret. Så jeg overvejede at slå græsset af på sommerfolden, så de kunne komme på noget længere tid af gangen? De er vant til græs fra et ekstra stykke der blev lagt til vinterfolden i maj. Men mine overvejelser er om der så bliver for lidt græs?? Sommerfolden er på ½ hekter og opdelt i 2. Ville kun slå den ene del til at starte med. Jeg tænker, det ikke kan betale sig at lave hø/wrap på kun ½ hektar?(jeg skal have nogen til at lave det hele) Nå, lang smøre, nogen der har erfaringer? 
Cillias af Moltkenberg er nu til salg....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| græsset |
| Forfatter:  |
HeidiA |
| Dato:  |
08-06-2010 10:50 |
|
Jeg ville ikke slå det, da højt græs ikke er så farligt som kort og nedbidt græs er... Så medmindre du vil lave hø eller wrap på det, ville jeg begynde at lade dem gå noget mere på det. Mine går ca 4 timer på højt græs pt.
R.I.P Mispige. 14.4 2005 - 17.8 2008 R.I.P Leopold. 13.11 2000 - 17.6 2009 Elsket og savnet Helt ny stævnejakke sælges
Savoux - Chivas Regal - Nikoline - Lucky Breddam - Hannibal
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| græs græs |
|
|
ja, det er selvfølgelig rigtig nok. Bliver bare så nervøs for deres maver, når man ser alt det græs! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| slå det |
|
|
Jeg ville slå det, idet det er stænglerne der ophober mest fruktan, så flere blade er bedst og det får du hvis du slår græsset. (viden fra Brogaarden).
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Husk ved |
|
|
Jeg ville nok også slå det. Men husk at når du slår græsset bliver det stresset og dermed yder det også en risiko for hestene. Så du skal også passe på med det nyslåede græs.
Hilsen fra Tine og hafferne Flicka & Frigg
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmmm.... |
|
|
føler mig endnu mere forvirret nu! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ville ikke |
|
|
Jeg ville ikke slå det. Når vores går på højt græs, spiser de ikke stænglerne, de bider bare det øverste af græsset af, så om det er 12 cm. eller 30, gør i min verden ikke den store forskel. Dog vil det jo gå i frø og blive kedeligt hvis der går alt for lang tid, så er hestene ikke så vilde med det og meget vil blive trampet ned og gå til spilde i deres søgen efter det friske græs nede ved jorden. Men hvis alternativet er at slå det uden at høste på det, er det jo ligemeget at det ikke bliver udnyttet fuldt ud. Tror heller ikke det kan betale sig at wrappe sådan et lille stykke, men måske det kunne betale sig at lave hø.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| græs græs |
|
|
Skal måske lige nævnes at det er 1. års græs, sået i september sidste år, så tænker det er bedre at vente til næste år med at lave f.eks. hø på det - hvis jeg skal lave noget som helst
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Sidste sommer havde jeg også noget 1. års græs, som hestene ikke kunne nå at holde rimeligt nede, pga den ene blev forfangen. Jeg fik det slået, så det ikke nåede at udvikle pest. Noget af det, var allerede ved at gå ud. Husk bare at folden lige bør "hvile" lidt efter slåning, da græsset bliver "stresset" og dermed "farligt", som en længere oppe også skrev.
Mvh Camilla.
**************** www.kaabers.dk *************
Barock'er samt vejledninger i trickstræning. ( forskellige tricks er beskrevet på hjemmesiden )
Barockhest & Barockpinto 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| græs græs |
|
|
Hvor længe skal det hvile og hvad er pesti græs??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| græs græs |
|
|
På Brogårdens side kan man læse, at det bør hvile 5-6 uger efter slåning. Så lang tid ventede jeg dog ikke. Ang. pest, så var der flere landmænd her omkring os der sagde, at når græsset nåede en vis længde, begynder noget af det at gå ud og skabe noget græspest..
Mvh Camilla.
Barock'er samt vejledninger i trickstræning. ( forskellige tricks er beskrevet på hjemmesiden )
Barockhest & Barockpinto 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det lange græs |
|
|
stjæler jo også lys fra det nye græs. Jeg ville på det skåret, men stadig holde dem på lavt time antal 1-2 timer. Men det kommer jo lidt an på hvor langt det er. Kilder det dem på maven eller er det "bare" over hovene?
Sagde Janne Sælges: Windsor elite 17 " Lædergjord med maveplade - 110 cm - Send PB for info -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvilken hest |
Mikrolous |
08-06-2010 20:38 |
|
Mht. deres maver, så lyder det måske lidt mærkeligt, men jeg tror også, at det kommer an på hvilken hest/hvilke heste, som skal gå på folden. Der hvor jeg rider, der står hestene vist på sommergræs hele dagen, tror jeg. Det, jeg mener med typen af hest, er, at nogle heste de "laver også andet end at æde", og andre er ved at æde sig selv halvt ihjel. Så dvs. at dem som står der hele dagen, de fjoller også lidt rundt, og laver andet og bliver derved ikke så overædt (Selvfølgelig blive alle heste lidt småfede, når de kommer på sommergræs) Til gengæld, så (fantastisk eksempel) den part jeg har, hun æder simpelthen hele tiden. (Oveni det, så har hun haft skade på begge forben, og har derfor ikke fået tiltrækkeligt med motion i et stykke tid - så hun er simpelthen tromlefed ) Hun er derfor røget op på, først en jordfold i går, og dernæst en temmelig nedspist fold i dag. Simpelthen fordi hun ikke selv kan styre det, og jeg tror sagtens hun kan æde sig ihjel på en fold med 40 cm. højt græs. Puha.. Så hvis du har en fornuftig hest - så smid den på folden! Mht. at slå det, så ved jeg ikke noget  Kh. Pernille
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jannej... |
|
|
græsset er vel en 70-80 cm, nogen steder lidt mere, andre steder mindre. Så det går et godt stykke op ag benene på dem. De tramper dog en del ned, når de går rundt. Jeg er nået frem til, at jeg slår den ene fold (den er delt i to), så kan den hvilke nogle uger og jeg kan se hvor meget de får ædt af den langhårede fold.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad med..... |
|
|
at "stribe græsse" den langhårede mark? Altså sæt hegn op og flytte det lidt, 50-100cm, hver dag indtil marken er spiste op. Så kontrollere du hvor meget hestene får at spise og de får frisk græs hver dag;-) Hilsen Liz (som stribe græsser næsten hele sommeren)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| slå det |
|
|
jeg ville helt sikkert slå det. hestene tramper det bare ned og spiser ikke stænglerne alligevel så hvorfor ikke bruge græsset til hø/wrap. jeg får slået den ene af mine folde hvert år til wrap, den er 0,8 ha. det første år fik jeg vidst 10-12 baller af 300-350 kg og der var græsset kortere end dit. sidste år fik jeg 18 baller på samme stykke, der var græsset samme længde som dit vil jeg tro. prøv at høre hvad nærmeste maskinstation /landmand skal have for det med opstart og det hele, så kan du regne ud om det kan betale sig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Camilla |
|
|
Hvor længe lod du dit stå efter slåning så? Andre: Ja, det er rigtigt de får det trampet ned, så overvejer også slåning, men tror ikke det kan svare sig at wrappe det. Men jeg vil klart overveje det til næste år.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Aldersminde *Friesere |
|
|
Jeg lod det kun være et par dage, men de græssede også kun derude i 3-4 timer dgl.
Mvh Camilla.
Barockhest & Barockpinto 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dlfjwljf |
Louise ny med helt ny stald (Batmann) |
20-07-2010 16:25 |
|
Tråden er vist lidt gammel, men håber alligevel nogen ser dette Jeg har haft samme problem med en af mine folde. vi har så slået græsset med en rigtig slåmaskine (en landmand har gjort det for os) Jeg har lukket hestene op på stykket første gang i går, og idag havde den ene tynd mave  kan det være derfor? vi har ikke fået revet det slåede græs sammen da det simpelthen er et alt for stort projekt! Og det andet græs er groet godt op over så jeg tænkte at det nok gik.. men hvad siger i?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Louise |
|
|
Jeg endte med at få slået mit, men det var stadig mindst 30 cm. højt - dermed skulle det så ikke være 'stresset' (græsset altså ) efter hvad jeg kunne læse mig til herinde. Jeg lukkede mine ud på det dagen efter og de har ikke haft dårlig mave. De stod så heller ikke på det mere end 4-6 timer af gangen på det tidspunkt. Så måske dit var blevet for kortklippet?? Hvor lang tid stod det før du lukkede hestene på det og hvad kom de fra? Hvor længe stod de på græsset? De ting har vel også meget at sige
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for svar |
Louise ny med helt ny stald (Batmann) |
22-07-2010 10:43 |
|
Jamen mit var nok ca. slået ned til 20 cm ca. vil jeg tro. Og det har ihvertfald stået 3-4 uger inden de blev lukket over på det stykke, altså var græsset vokset lidt op over det slåede. Og de kom fra et nedbidt stykke + jordfold, da de begge er for runde. den nedbidte mark trængte så til ro, da den var ved at blive helt gul og tør. Så lukkede jeg dem over på det nye stykke, hvor de max får lov at gå 6-7 timer om dagen, fordelt over 3 gange i løbet af dagen.. Har bare hørt at heste ikke må få slået græs, og så frygtede jeg at det var det. Men hendes hestepærer er ved at være nogenlunde faste igen, så jeg går ud fra det bare lige var springet til det nye græs der forvirrede hendes mave. puuh.. ejeren er nemlig på ferie, så det ville da være typisk der lige skulle ske noget nu mens hun var væk. Men som sagt så er det ved at være godt igen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ok..... |
|
|
Godt hvis det er bedre Men synes måske også 6-7 timer trods fordelt på 3 x er for meget. Jeg havde startet ud med max 30 min. og så optrappet 30 min. hveranden dag eller noget lign Tror du har givet for meget for hurtigt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|