|
|
| Øv... Min hest fryser! |
|
|
Min hest har gået på døgnfold i en uge nu uden problem (hun står på rideskole). På marken har de desværre hverken adgang til et skur eller naturligt læhegn, så der er meget åbent. Jeg har haft hende siden februar og købt hende fra avleren, hvor hun aldrig har gået med dækken, men til gengæld har haft adgang til en stor lade på folden både sommer og vinter. Da jeg tog hende ind her kl. 9 stod hun og rystede kraftigt over hele kroppen og virkede ved siden af sig selv.(Det har stået ned i stænger hele natten). Jeg lod hende stå lidt med et fleecetæppe over rumpen, men hun blev ved med at ryste. Kunne derfor ikke helt finde ud af om jeg skulle sætte hende ud i regnen igen (med eller uden dækken) eller ride hende som planlagt. Var lidt bekymret for at ride når hun stod og spændte sådan i hele kroppen (hun er under tilridning), så jeg ringede for en sikkerheds skyld og tjekkede med min dyrlæge. Hun anbefalede mig at gnubbe hende og trække med hende lidt tid og så sætte hende ud nogen timer med regndækken på, så kroppen kunne blive varmet igennem. Hesten har aldrig haft dækken på før, men jeg fulgte dyrlægens anvisning, da hun sagde, at hvis hun kom til at fryse for voldsomt, kunne det godt føre til nyreslag. Så nu tager jeg ud i aften og piller det af... eller gør jeg? Det er her jeg er i tvivl. På den ene side er jeg meget imod at hun skal have dækken på hver gang der kommer regn. Det burde hun sgu kunne holde til og jeg synes som udgangspunkt ikke dækkener hører sig til på denne årstid, med mindre vejret er ekstremt. Jeg har derfor lyst til at pille det af og se tiden an - og begynder hun så at fryse igen, må hun jo få det på igen. På den anden side virker det også dumt at tage det af i aften og lade hende gå i nat igen uden dækken, når de har lovet regn hele ugen (inkl. om natten). Jeg tror der er rimeligt store odds for, at hun så står på samme måde imorgen tidlig. Det er ikke mere end nogen dage siden hun hostede lidt og havde lidt gul snot i næsen. Det virker dog til at være væk nu, men til gengæld har hun hævede kirtler. Hvad ville i gøre? Pille det af i aften og se hvordan det står til imorgen? Eller ville i lade hende gå med det til vi er ovre denne regnperiode og så pille det af når det igen bliver tørvejr... så kan jeg så se hvordan situationen er næste gang vi render ind i dage med regn. Det skal lige siges, at der er tale om en varmblod med ret kort pels...
Hilsen Mette *********************
Undervisning ved berider Kenn Rehmeier tilbydes i Tylstrup (9382)
Skriv for mere info!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvis doktor dyr |
|
|
Mener du skulle gnubbe den og smide et dækken på, ja så ville jeg lade det blive på hvis der er lovet det samme vejr i nat. Jeg er heller ikke pyller med mine, og mener og så at det burde kunne holde varmen nu. Mine er så så heldig at de altid har mulighed for læ, enten under mange træer eller i deres skur.. Men faktum er jo bare at de godt kan fryse alligevel, hvis de feks på anden vis ikke er helt på toppen, hvilken din jo ikke har været, når hun har snottet lidt. Det er jo ikke det samme som at den aldrig vil kunne gå uden dækken når det regner.. God bedring til den "bette hest"
Kentaur Artemis bom 2, 17,5 tommer, sort sælges, skriv besked eller send SMS
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Mine heste fryser også sommetider, men det plejer at hjælpe, når jeg tager dem ind og giver dem hø/lidt at spise. De får hurtigt varmen, når de får noget at spise.
Sascha
Sani Cheval & Halimah Bint Ibriiz OX Fotografering tilbydes. Se min hjemmeside:
www.sh-foto.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| slet ikke i tvivl |
|
|
Hvis hesten ikke har mulighed for at gå i læ, så ville jeg helt klart lade den beholde dækkenet på, under forudsætning af at dækkenet er åndbart. Så kommer den nemlig ikke til at svede inden under. Normalt klarer heste sagtens en gang regnvejr, men når det som i dag regner i timevis, så når underpelsen at blive gennemblødt, især fordi underpelsen er tyndere om sommeren. Det bedste du kan gøre er faktisk ikke at strigle din hest så meget, så den får lov til at danne fedtstof i underpelsen som virker vandafvisende, men det ser selvfølgelig ikke så godt ud, men det er sundere for hesten.
Hilsen Mette Det burde være en selvfølge at heste kom på fold hver dag
og barfodstrimmere burde forbydes....
Medlem af Bullerklubben
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| er der mulighed |
|
|
for at hun kan stå inde de nætter vejret er så dårligt? Så kan du undgå dækken.
Fjordhest er bedst. Mor til Naia født d 4-1-06
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej.... |
| Forfatter:  |
StaldNo Charkant |
| Dato:  |
07-06-2010 13:20 |
|
Jeg har taget mine heste ind her til morgen, da det regnede en del. De står og hygger sig i boksen. Den store lå ned og slappede af, han har vidst savnet sin boks. De har dog læ på folden, men jeg synes det er lidt synd for dem. De har gået med dækken hele vinteren og de går dog stadig med regn dækken hvis det er koldt, dog ikke de sidste 2-3uger. Min pony fryser meget, da jeg købte hende en vinter, der gik hun ikke med dækken. Jeg måtte dog akut ud og købe et da hun frøs så hun rystede. Hun har efterfølgende haft dækken på hver vinter. Så føl hvad du selv synes. Men heller dækken på end syg hest...
Stübben Scandica DL 17" bom 32(bred) med org. stübbengjord str 55cm sælges. 8500kr Udstyr byttes / sælges.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| takker.... |
|
|
Tak for jeres svar... Dækkenet hun har på er åndbart, men indtil videre et jeg har lånt, da jeg ikke havde regnet med dækkenindkøb til hende før til efteråret. Det har ikke verdens bedste pasform til hende, så jeg skal have købt et hurtigst muligt til hende. Desværre har jeg ikke mulighed for at sætte hende ind, da de ikke vil have heste inde om sommeren - kun mod betaling af fuld pris (lige nu giver vi halv pris for græs), men så skal hun stå inde hver nat og i så fald ville hun skulle stå inde alene, da der ikke lige er andre derude der vil betale for at have deres inde om natten nu. Men jeg tror jeg holder mig til jeres råd og min mavefornemmelse, som også siger mig, at det er bedst, at hun beholder dækkenet på indtil denne uge med regn er overstået. Når så vejret klarer op får hun det selvfølgelig af, og så kan jeg håbe på at temperaturerne er mildere næste gang det skal stå ned i stænger flere dage i træk - og hun så dermed kan klare den uden dækken. Som en af jer siger, kan hun jo måske netop også være mere skrøbelig, hvis hun har lidt forkølelse siddende i kroppen 
Skriv for mere info!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| frysende hest |
| Forfatter:  |
LisaIndy |
| Dato:  |
07-06-2010 20:55 |
|
Hej Min dreng stod også og rystede gevaldigt idag, så han har også fået dækken på igen. Min er slem til at få muskelspændinger så derfor får han hurtigt dækken på. Min har dog 2 læskure han kan gå ind i, men hvis flokken vil gå så følger han jo med, han er den eneste der er så kuldskær i flokken, desværre. Temperaturen betyder ikke så meget hvis det vælter ned et helt døgn som det gør nogle gange, husker tydeligt sidste år hvor det væltede ned i flere dage, da var det ej sjovt at have sin hest på døgnfold. Så lyt til din hest  lisa
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Regnvejr |
|
|
Vores kom også ind i boksen på et visit idag til regnen var stilnet af. Vi har også haft lagt dækken på dem efter behov, men havde ikke fået lagt på dem igår aftes, så al regnen imorgen havde gjort dem godt kolde. De nød at komme ind og få noget hø Og kom så ud igen da de havde fået varmen, og vejret var lidt mere medgørligt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forskellig pels |
|
|
Min lånehest får dækken på ved længere tids regn eller kraftig regn. Hun er før blevet syg om sommeren - hendes pels er tilsyneladende for tynd til at kunne sky vandet ordentligt... Besværligt - javist - men sådan må det jo være når nu hesten bliver syg ellers... Som en anden også siger - strigl ikke for grundigt - fedt i pelsen er der for at hjælpe hesten selvom det ikke ser helt så smart ud...
Enhver ser hvordan du ser ud - men kun få ved hvem du er...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dejligt..... |
|
|
Dejligt at høre, at jeg ikke er den eneste der vælger denne løsning. Jeg følte mig godt nok pylret da jeg smed hende ud med dækken igår, men omvendt er jeg også sikker på at det var det rigtige i dette tilfælde. Jeg er ikke typen der bruger 100 år på at strigle min hest og slet ikke her om sommeren. Jeg plejer lige at fjerne det løse jord der sidder på overfladen i pelsen - og nogengange undlader jeg helt at strigle hen over krydset. Nu har jeg lige bestilt et regndækken fra Horseware og håber på det dukker hurtigt op, så hun kan få et på med bedre pasform. Havde hende inde igår aftes og der var hun dejligt lun under dækkenet, men ikke direkte varm - og hun havde ikke svedt... så det er jo ganske godt...
Skriv for mere info!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er ... |
|
|
noget rigtig møgvejr. Min fik også dækken på inden han røg ud på folden igen i går. Han rystede og spændte i hele kroppen. Havde det nu bare været en byge, men når det står ned i tove hele dagen og natten med, og der ikke er læ på folden, ja så må han jo have et tyndt regndækken på, så det fik han. Nogen synes det er noget pjat, men hvorfor skal han fryse og risikere at blive syg når man nu kan undgå det ved at smide et dækken på. Heste er forskellige nogen tåler regn og kulde bedre end andre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det er bestemt |
|
|
ingen skam at lægge et dækken på, når hestene står med tynd sommerpels i 5 graders varme og regn i døgndrift. Jeg har også taget mine heste på stald i går. 2 af dem frøs, og det gi'r jo ingen mening at prøve at "hærde" dem, ved bare at lade dem blive ud når himmel og hav står i et. Så et dækken er helt på sin plads, selvom det er sommer. (Dansk sommer ). KH:)A
rigtige piger rider hver dag
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Også dækken her |
|
|
Jeg er enig med ovenstående.....hellere dækken end syg hest. TB frøs som en lille hund i mandags da vi ventede på smeden så han fik regndækken på og går stadig med det. Har i dag bestilt til de andre også så jeg er garderet hvis de også kommer til at fryse, hvilket der ikke har været tegn på endnu.
venlig hilsen RikkeAnd Victor 14. juli 2002 Mille 20. september 2006 Benjamin 17. februar 2008 ....nu Fru Bredahl Til minde om Krastrup´s Paddock Dancer, Skovgaards Zelle og Sonette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det provokere mig lidt.... |
|
|
... at nogle mennesker er så meget imod dækkener at hesten for enhver pris skal kunne gå uden. Og det med risiko for nyreslag, forkølelser og andre grimme sygdomme. Pas dog på jeres heste! Nogle heste kan bare ikke klare at gå uden og hvorfor skal de så det? Det kan godt være at der står sommer på kalenderen, men det er da bestemt ikke fordi vejret lige pt afspejler det. Jeg er MEGET imod at så snart det bliver 1 maj, så bliver hesten smidt på døgnfold uden dækken, for nu er det sommer og den skal på sommerfold. Mine heste får stadig regndækkener på, hvis det regner. De bliver også taget ind hvis termometeret kommer under 10 grader om natten. De har ikke mulighed for at gå i ly for regnen, så derfor er jeg som ejer nødt til at hjælpe dem mod vind og vejr. Det er min pligt som ejer! Så hvis din hest så tydeligt viser at den IKKE kan gå uden dækken og den ryster af kulde samt har været i gang med en lille forkølelse eller måske endda halsbetændelse, så synes jeg på ingen måde det er forsvarligt at sende den ud igen uden dækken. Pas på din hest. Det er et levende væsen. Hvordan ville du selv have det hvis du skulle være ude om natten i 5 graders varme (eller kulde om man vil) og så samtidig var drivvåd? JEG ville fryse som en gal.
Venlig hilsen -miki- Nu uden Bob og Fjodor...... Savnet er stort. Hvem er jeg uden dem?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min har og regntøj på |
|
|
Min har også regntøj på, for ellers er hun umulig at ride. Hun bliver så øm i hendes muskler af at stå og spænde og skutte sig. Så hun får ikke hendes regndækken af forløbig, og de kun ude om dagen. Signe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dækken |
|
|
Synes bestemt heller ikke det er pylret. Jeg synes heste skal leve så naturligt som muligt = ikke dækken på hvis det er muligt. MEN det er os mennesker, som har valgt at sætte dem på stald, ride dem, evt give dem dækken på om vinteren, strigle dem etc. Så kan vi heller ikke forvente at bare fordi det bliver sommer, så kan de vende tilbage til "naturhest" og gå uden dækken lige meget hvad. Så egentlig er jeg bare enig med Miki  Når nu vejret ikke følger kalenderen (øv) så må man bedømme hvad man kan gøre for at ens hest har det bedst muligt, om det er dækken, stald om natten eller noget 3. Så lige et spørgsmål til jer: Jeg er nemlig selv lidt i tvivl om min pony fryser nogengange. Jeg heller mest til at han ikke gør / det ikke er slemt, har derfor ikke gjort noget ved det endnu. Men hvis det bliver værre vil jeg gerne lige høre jeres mening så jeg er "klar"  Nogengange når jeg tager ham ind står han og er meget "optrukken" i bugen, altså trækker maven ind. Det er mest, hvis det er koldt og har regnet. Halen kan også være trykket ned mellem benene, men ellers viser han ikke tegn på at fryse. Altså han ryster ikke og føles ikke KOLD, men heller ikke varm. Kan det at han suger maven ind tyde på at han fryser? Først troede jeg at han ikke havde fået drukket nok vand - han lignede han var tynd og dehydreret :S Men han er ikke tynd, og han ville ikke have vand. Har ingen grund til at tro, at han ikke drikker nok på døgnfolden...han drikker altid når han bliver lukket ud igen og når jeg er i stalden mens han er på fold ser jeg ham som regel altid lige gå hen og drikke mindst én gang mens jeg er der (en times tid). Håber nogen kan give jeres mening, da jeg som sagt er lidt i tvivl. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|