har nået at udvikle insulinresistens og forfangenhed, så kommer man til evig tid til at passe på med græs.
Man kan godt tage en enkelt prøve hvor man måler insulin, men den fanger ikke de lette tilfælde og er hesten på diæt så er chancen for at finde forhøjede værdier ret små. Den mest sikre metode bruges kun i forsøg, da det kræver målinger i døgndrift.
Så det er mest på ydre tegn:
Fedtdepoter specielle steder
Meget nøjsom, kan være svær at slanke
Gentagne små forfangenhedsudbrud
tegn i hovene, typisk fladsålet og med bred hvid linie, seedy toe, karakteristiske ringe i hornet. Ømhed for sten på hårdt underlag.
Senere kan udvikles ekstrem tørst, tisser meget, let til infektioner, såsom luftvejsinfektioner, øjenproblemer, hudproblemer, større ormebyrde. Men så kan man begynde at mistænke cushing.
Min egen welsch cob blanding er selv en kandidat, da han er fladsålet og let tager på. Jeg er så selv ret striks med foder og græs og motionerer ham 6 dage om ugen, i snit 1 time. Han buler lidt ud i min hånd på halsen, og har ikke ellers noget abnormt hvad for så vidt angår fedtdepoter. Det er ham jeg laver huldvurdering på på Epona tv. Men han havde altså sunket hovben i røngten og har aldrig været akut forfangen.
Grunden til at han sikkert har fået det er pga noget man kalder epigenetics,dvs han har fået de i fosterstadiet pga hans mors tilstand og med modermælken. Hans mor (New Forest blanding) var også i faregruppen og blev ret voldsomt forfangen 14 dage før hun fødte ham. Også kombineret med at hans var er Welsh Cob og har idag alle tegn på insulinresistens.
Jeg gør alt hvad jeg kan, og mit mål er at han får konkave såler igen. Han får kun 1½ times græs med mundkurv og ellers frøgræs, halm og hø og fiberpiller fra NAG, hørfrøolie og roepiller. Holdes så vidt muligt på huldkarakter 2,5 og motioneres som sagt jævnligt og med lange travrepriser.
Jeg har overvejet en blodprøve for IR, men jeg tror den vil være falsk negativ, dels pga hans diæt og motionsprogram og at han ikke er ikke decideret fed, og dels pga han er så ung (6 år).