Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

sukkersyge
Forfatter: 
Dato:  01-06-2010 19:55

Hvordan fandt du ud af at din hest havde sukkersyge?

Hvad er symptomerne på sukkersyge ved en hest?

Håber nogen kan svare på dette?

0
0
Svar på denne tråd

Sukkersyg
Forfatter: 
Dato:  01-06-2010 22:31

Jeg mener at du kan sidestille sukkersyge med forfangenhed.

0
0
Svar på denne tråd

ikke...i
Forfatter: 
Dato:  01-06-2010 22:52

forfangenhed kan også komme af forgiftning.

"Fagligt seminar om forfangenhed .... forfangenhed, hvor en fejlgæring af foderet medfører forgiftning, "

"Det er vigtigt at sikre, at efterbyrden afgår inden for maksimalt to timer, ellers kan hoppen udvikle en livstruende forgiftning og forfangenhed. ..."

Græs/Løsdrift 500 /1000 vinter /boks, vest for Århus, med ridebane.

Rækkehus fra 2005, ved Århus. Link

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  01-06-2010 23:56

det mest almindelige er at hesten har fedt deboter på kroppen, nemt bliver forfangen, og lignende.

men det kan også vise sig med en hest som er tynd og som bare ikke kan tage på.

Bedækning tilbydes med super lækker brogede hingst, se ham på min profil.

Fiberpiller kan købes hos os, og andre miljøfoder produkter kan også bestilles hjem efter aftale.

0
0
Svar på denne tråd

Sukkersyge
Forfatter: 
Dato:  02-06-2010 01:56

er lig med EMS ~ Equine Metabolic Syndrome. Prøv at google det i stedet for og du vil få mange artikler om det.

Min EMS dame blev forfangen med føl ved siden, på den måde opdagede jeg det. Hun oplagrer fedt ved haleroden, på siden af skuldrene og får kam.

Her er et billede af en EMS hest

9 års kat. 2 tidligere PRI-pony udlånes til pige på 4-8 år.

0
0
Svar på denne tråd

sukkersyge
Forfatter: 
Dato:  02-06-2010 11:58

hvor dejligt at der var nogen der havde skrevet i tråden:-)

okay så man tager ikke fx blodprøver osv af sin hest for at se om den har sukkersyge?

min var for 2 år siden forfangen- meget let og blev rask uden mén... men blev så i mandags fanget med lidt forhøjet puls på trods af han er meget, meget langsomt græsset ind og blev beordret boksro i 3 dage og fik finadyne... kan godt se han måske har et fedtdepot bagved skulderen, men ellers er han en fin hest som ikke på nogen måde er tyk, faktisk kan han godt være lidt svær at holde sul på kroppen af...

Hans foderplan er blevet lagt af hippolyt så den skulle ikke fejle noget... men overvejer nu at gå over til equiguard og se om det er bedre for ham... om vinteren efter han havde været forfangen startede vi op med betfor i hans foder som han altid har fået og straks derefter blev han stram i mankekammen og det blev selvfølgelig straks taget fra ham igen og så var det hippolyt lavede en foderplan til ham og der har heller ikke været noget siden....

0
0
Svar på denne tråd

blodprøve
Forfatter: 
Dato:  02-06-2010 12:29

man kan sagtens teste for EMS via blodprøve

Karina

0
0
Svar på denne tråd

Insulin resistens
Forfatter: 
Dato:  02-06-2010 12:44

Det er de færreste heste der har reel sukkersyge. De fleste har forstadiet som kaldes insulinresistens. Det svarer til det tidlige stadie af type 2 diabetes, hvor de insulinreceptorer der aktiverer optagelsen af glukose fra blodet ikke virker ordentligt. Der er derfor både for meget glukose og insulin i blodet. Ved reel sukkersyge stopper/nedsættes produktionen af insulin.

Ny forskning viser at der er en sammenhæng mellem forhøjet insulinniveau og forfangenhed.

Det er sådan at fedtvæv er metabolsk aktivt og udsender nogle kemiske stoffer som hæmmer de receptorer som insulinen skal sætte sig på.

Det er ligemeget om hesten er tynd på sine ribben, hvis den har fedt aflejringer på skulder, hals og kryds/bagpart, så er den disponeret for EMS. For at nulstille problemerne med insulin resistens skal alle fedtdepoterne væk! Man er simpelthen nødt til at slanke hesten så meget at der intet fedt er tilbage. Derefter kan man langsomt fodre den tilbage til normal foderstand og holde grundigt øje med at der ikke opstår fedtdepoter igen.

Min 20 årige islænder var tynd i efteråret, så han blev fodret godt over vinteren. Det kombineret med frossen jord og for meget løben omkring førte til en forfangenhed her sidst på vinteren.

Det, som jeg ikke havde tænkt over i efteråret, var at han havde fedtdepoter på skulderen og på krydset.

Billedet er fra forrige sommer. I efteråret var han tyndere, men stadig med samme fedtdepoter ved skulderen.

Han er nu blevet slanket så meget at han efterhånden er ved at være af med fedtet. Jeg regner med at få dyrlægen ud og tage en blodprøve, så jeg kan få vished for om han stadig har noget insulin resistens. Hvis prøven viser normale værdier, vil vi lige så forsigtigt begynde at græsse ham ind og så ellers holde meget grundigt øje med hans foderstand.

0
0
Svar på denne tråd

jeg tager
Forfatter: 
Dato:  02-06-2010 17:49

lige en snak med dyrlægen om ham når hun alligevel kommer forbi for at vaccinere, raspe tænder og chippe ham...Så kan jeg høre hvad hun mener og om hun vil mene det er en ide at tage en blodprøve på ham:-)

Tak for alle svarene- dejligt der er nogen der lige kan hjælpe:-)

er der nogen af jer der fodrer med equiguard?

har lige købt det til ham idag sammen med andre tilskud:-)

0
0
Svar på denne tråd

Nina ...
Forfatter: 
Dato:  02-06-2010 18:17

God forklaring

jo og du kan få lavet en glukose-suppressions test. Jeg er ikke rigtig klar over, hvad der er mest præcist og bedst.

Jeg fodrer med Equigard og Glucogard samt hø hvor der er lavet analyse.

9 års kat. 2 tidligere PRI-pony udlånes til pige på 4-8 år.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  01-07-2010 23:18

Jeg har fodret med equigard fik lavet foderplan af hippolyt og min vallak tabte meget af sine fedt depoter men en udvidet blodprøve viste han IKKE var dækket ordenligt ind med vitaminer/mineraler.. han manglede bl.a Vitamine E,selen og magnesium.. så han er kommet på andet foder nu..

Lykkelige ejer af Sir Aidan Skye !!

Hvorfor har mænd én hjernecelle mere end en hest?
Det er så de ikke drikker af spanden når de vasker bil. :-)

0
0
Svar på denne tråd

hvis ens hest
Forfatter: 
Dato:  04-07-2010 09:32

har nået at udvikle insulinresistens og forfangenhed, så kommer man til evig tid til at passe på med græs.

Man kan godt tage en enkelt prøve hvor man måler insulin, men den fanger ikke de lette tilfælde og er hesten på diæt så er chancen for at finde forhøjede værdier ret små. Den mest sikre metode bruges kun i forsøg, da det kræver målinger i døgndrift.

Så det er mest på ydre tegn:

Fedtdepoter specielle steder

Meget nøjsom, kan være svær at slanke

Gentagne små forfangenhedsudbrud

tegn i hovene, typisk fladsålet og med bred hvid linie, seedy toe, karakteristiske ringe i hornet. Ømhed for sten på hårdt underlag.

Senere kan udvikles ekstrem tørst, tisser meget, let til infektioner, såsom luftvejsinfektioner, øjenproblemer, hudproblemer, større ormebyrde. Men så kan man begynde at mistænke cushing.

Min egen welsch cob blanding er selv en kandidat, da han er fladsålet og let tager på. Jeg er så selv ret striks med foder og græs og motionerer ham 6 dage om ugen, i snit 1 time. Han buler lidt ud i min hånd på halsen, og har ikke ellers noget abnormt hvad for så vidt angår fedtdepoter. Det er ham jeg laver huldvurdering på på Epona tv. Men han havde altså sunket hovben i røngten og har aldrig været akut forfangen.

Grunden til at han sikkert har fået det er pga noget man kalder epigenetics,dvs han har fået de i fosterstadiet pga hans mors tilstand og med modermælken. Hans mor (New Forest blanding) var også i faregruppen og blev ret voldsomt forfangen 14 dage før hun fødte ham. Også kombineret med at hans var er Welsh Cob og har idag alle tegn på insulinresistens.

Jeg gør alt hvad jeg kan, og mit mål er at han får konkave såler igen. Han får kun 1½ times græs med mundkurv og ellers frøgræs, halm og hø og fiberpiller fra NAG, hørfrøolie og roepiller. Holdes så vidt muligt på huldkarakter 2,5 og motioneres som sagt jævnligt og med lange travrepriser.

Jeg har overvejet en blodprøve for IR, men jeg tror den vil være falsk negativ, dels pga hans diæt og motionsprogram og at han ikke er ikke decideret fed, og dels pga han er så ung (6 år).

0
0
Svar på denne tråd

Sukkersyge
Forfatter: 
Dato:  04-07-2010 16:45

Du kan evt. også prøve at tjekke om din hest måske tisser mere end den plejer . Kendte engang en hest der lige pludselig begyndte at tisse helt vildt i forhold til havd den gjorde før , ejerne fik så taget en blodprøve på hesten og det viste sig at den havde sukkersyge . Bare et forslag ...

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  05-07-2010 15:28

Min søsters hest har sukkersyge. Hun bliver fodret med Eguigard og det gør min også. Der er blevet taget blodprøver af dem efterfølgende og de havde ikke nogen mangler.

Hun står på jordfold og kommer aldrig på græs igen

Celia Bie Andreassen

Super DV heste til salg

www.poppelgaardens-stutteri.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hvad mere kan man gøre?
Forfatter: 
Dato:  20-07-2010 23:56

Jeg tillader mig lige at genoptage denne tråd. Det er jo meget rart at vide, at jeg ikke er den eneste der kæmper med disse problemer. Selvom min hest er ren Holstener, så har han alligevel stort set samtlige symptomer:

• Fedtdepoter specielle steder
  • Meget nøjsom, kan være svær at slanke
  • Gentagne små forfangenhedsudbrud
  • Fladsålet og med bred hvid linie
  • Ømhed for sten og på hårdt underlag

Jeg har valgt at tage ham helt væk fra græsset nu, da han netop fik små forfangenhedsudbrud af det. Jeg fodrer kun med tørt hø, Lesiure mix samt Safe & Sound fra Brogaarden. Han bliver redet intensivt én time om dagen gns.

Han går på sandfold med hø ca. 7-8 timer om dagen, men han bliver ved med at være lige tyk!

Jeg overvejer, om jeg skal skære ned på høet, men synes også, at det er lidt voldsomt, nu hvor han intet græs får. Jeg kan ikke rigtig skære ned på fuldfoderet, da han kun lige får, hvad han skal have for at være dækket ind.

Vil derfor høre, om der er andet jeg kan gøre? Og er det overhovedet realistisk, at han nogensinde får konkave såler?

Mange hilsner fra

Lise Andersen

Lækkert tilbehør til hunde og katte!

www.designforpets.dk

Stort udvalg af hundehalsbånd og hundesenge!

0
0
Svar på denne tråd

Charli
Forfatter: 
Dato:  21-07-2010 08:56

du skriver at du bruger fuldfoder og du ønsker at slanke hesten.

Jeg ville skifte fuldfoderet ud med et vitamin-mineral produkt feks opblandet i et par håndfulde lucerne og så fodre med høet, som du jo gør. På den måde kan du stadig dække hesten ind med vitaminer, mineraler og protein og samtidig spare på foderenhederne. Hvis hesten ikke bevarer nok energi til ridningen, kan der selvfølgelig tilsættes lidt korn. Men jeg ville prøve det af først.

Jeg er sikker på, at Brogaarden kan være dig behjælpelig med at finde et vitamin og mineral produkt, du kan bruge i situationen

0
0
Svar på denne tråd

Foder ...
Forfatter: 
Dato:  21-07-2010 09:20

Enig med Heidi ... skift Lesiure Mixen ud med Surelimb, et vitamin/mineral tilskud, også fra Brogården og bland det i Safe&Sound.

Jeg har selv en lille hoppe med stort set alle symptomerne (hovene er dog pæne - endnu) Hun får Safe&Sound, Surelimb, lidt hø og frøgræs/halm for resten, derudover meget restriktiv græsning, et par timer om dagen.

Jeg håber vi har taget hende i opløbet, da hun allerede nu, efter 3 måneder med denne diæt og øget motion har slanket sig, tisser og drikker mindre - nu skal jeg så bare have dyrlægen til at checke hende igen.

"The older I get, the surer I am that I'm not running the show."
- Leonard Cohen
0
0
Svar på denne tråd

Mit valg af foder ...
Forfatter: 
Dato:  22-07-2010 05:35

er afhængigt af, at det kan bruges i foderautomaten. Så derfor mener jeg, at Leisure mix er et godt alternativ, da der er godkendt af Laminitis Trust. Han fik også dette foder, der hvor han stod før. Og jeg tror næppe det er det ene kilo han får om dagen, der gør ham tyk. Hvis jeg putter Sure Limb i hans foder, så rører han det ikke!

Jeg er meget i tvivl om det med tildelingen af hø. Når man ser på diverse foderplaner, så skal en hest på 600 kg jo kun have ca. 6 kg hø om dagen. Men når nu den går på sandfold med høbur sammen med en anden hest, så er det jo svært at vide præcis, hvor meget den indtager.

Jeg ved godt, at den ikke bliver forfangen af at spise hø, men det feder vel, hvis han får mere end den anbefalede mængde?

Mange hilsner fra

Lise Andersen

Lækkert tilbehør til hunde og katte!

www.designforpets.dk

Stort udvalg af hundehalsbånd og hundesenge!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider