Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Foderplan B12
Forfatter: 
Dato:  31-05-2010 22:59

Hejsa

Jeg kører min hest langsom over på Regulator Complete, lucerne og olie.

Pt. får han 1 kg. TM Champ og 1 dl olie.

Jeg vil gerne give ham

600 gram lucerne

1 dl. olie

500 gram RC

Derudover går han på græs ca. 7 timer om dagen, med lidt græs og han får 14-18 kg. hø eller wrap om dagen. (dette får han selvfølgelig også nu)

Men problemet med en nye foderplan er at han ikke er dækket 100% ind på B12 vitamin. Hvad har det af betydning?

Grunden til at jeg skifter foder er stivelsesindholdet. Der er 20% stivelse i TM Champ, og der må vel være væsentlig mindre stivelse i den nye foderplan?

Hesten er en 15 årig vallak som går i moderat til hård træning.

Han vejer mellem 550 og 600 kg. Må gerne tage lidt mere på, da vi er ved at bygge muskler på efter en dårlig tilpasset sadel.

Mine spørgsmål:

- Er den nye foderplan OK?

- RC anbefaler at man supplerer med elektrolytter, men i følge foderplan hest er han dækket ind med natrium, skal jeg så stadig være obs på at supplere med elektrolytter?

- Er det OK at hesten kun er dækket ind med 77% af sit B12 behov? Eller skal jeg forsøge at give mere?

- På forhånd tak for svar :-)

Med venlig hilsen

Zooropa - Anne

Jeremy Rudge dressursadel sælges! - Se annonce!

** It's not enough to rage against the lie.. you've got to replace it with the truth. **
- Bono, U2

0
0
Svar på denne tråd

Elektrolyt
Forfatter: 
Dato:  01-06-2010 10:38

Jeg ville ikke give elektrolytter med mindre der er en rigtig god grund til det. I bund og grund synes jeg at mange fylder alt for meget forskelligt i deres hest, som slet ikke er nødvendigt. Og i mine øjne kan det heller ikke være sundt at fylde 117 tilskud i foderet. Så hvis den er dækket ind og ellers har en sliksten, så ville jeg ikke bruge penge på det.

Dem der har hjulpet dig med at lave den foderplan må også kunne hjælpe dig med resten af spørgsmålene :)

0
0
Svar på denne tråd

Foderplan
Forfatter: 
Dato:  01-06-2010 20:45

Det er mig selv der har lavet foderplanen ved hjælp af programmet foderplan hest.

Ifølge programmet er han dækket ind med de 77% B12, men hvis jeg tilsætter 6 gram salvana hestemineral så er han dækket 100% ind med B12 :-)

Men er der nogen som kan svare på, hvor vigtig B12 er for hesten? Og hvad B12 gør godt for?

Med venlig hilsen

Zooropa - Anne

Jeremy Rudge dressursadel sælges! - Se annonce!

** It's not enough to rage against the lie.. you've got to replace it with the truth. **
- Bono, U2

0
0
Svar på denne tråd

lr.....
Forfatter: 
Dato:  01-06-2010 22:47

fundet på lr.dk - om lam, ved ikke om b12 gør det samme ved heste?

"
Lammene har haft udslet på bagsiden af ørerne, og der var mistanke om B12-mangel fordi udslettet måske skyldtes øget fotosensibilitet."

B-12 er et rent vitamin , der bruges som suppelement for heste i hård træning. Ved hård træning kan hesten ikke selv følge med til at producere B-12.

De fleste B-vitaminer, med undtagelse af B12, tilføres normalt i tilstrækkelige mængder gennem græs og hø af god kvalitet. Planter kan imidlertid ikke syntetisere vitamin B12, dette syntetiseres af mikrober såfremt tilstrækkeligt kobolt er til stede. Mikroberne i hestens tarmkanal syntetiserer i regelen nok B12 til at dække behovet. Mikroberne i tarmkanalen producerer også rigeligt af de andre B-vitaminer og vitamin C.

Græs/Løsdrift 500 /1000 vinter /boks, vest for Århus, med ridebane.

Rækkehus fra 2005, ved Århus. Link

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider